Beantwoord

Heeft de Qbox Solar een korte levensduur?

• 16 juni 2017
  • 6 reacties
  • 226 keer bekeken

Mijn Qbox Solar is binnen 3 jaar kapot gegaan, waardoor nu mijn monitoring functie niet meer werkt. Ik kan niet meer zien wat mijn panelen hebben opgewekt. Hebben jullie vergelijkbare slechte ervaringen met de levensduur van dit systeem? Of zijn er mensen waarbij het systeem al veel langer goed werkt, en heb ik blijkbaar pech gehad?
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 20 juni 2017, 14:03

Hallo Aernout,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.

Wat vervelend om te horen dat de Qbox Solar binnen 3 jaar stuk is gegaan.
De Qbox Solar bestaat uit een bruto productie metertje dat de opwek van de zonnepanelen uitleest, los van de elektra data die via de meter binnenkomt. Dit metertje is van het merk Eltako, en als deze niet meer oploopt en dus gelijk blijkt, dan is deze waarschijnlijk defect.
De garantie op een Qbox / Solar is 2 jaar, maar het is natuurlijk niet onze wens dat een apparaat zo snel kapot gaat.
Omdat er verschillende factoren en invloeden zijn die de levensduur van een apparaat kunnen bepalen, is het moeilijk om aan te geven wat de standaard levensduur van een Qbox/Solar is.

Graag hoor ik van andere leden die al een tijdje in het bezit zijn van de Qbox Solar. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten van Nina
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hallo Aernout,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.

Wat vervelend om te horen dat de Qbox Solar binnen 3 jaar stuk is gegaan.
De Qbox Solar bestaat uit een bruto productie metertje dat de opwek van de zonnepanelen uitleest, los van de elektra data die via de meter binnenkomt. Dit metertje is van het merk Eltako, en als deze niet meer oploopt en dus gelijk blijkt, dan is deze waarschijnlijk defect.
De garantie op een Qbox / Solar is 2 jaar, maar het is natuurlijk niet onze wens dat een apparaat zo snel kapot gaat.
Omdat er verschillende factoren en invloeden zijn die de levensduur van een apparaat kunnen bepalen, is het moeilijk om aan te geven wat de standaard levensduur van een Qbox/Solar is.

Graag hoor ik van andere leden die al een tijdje in het bezit zijn van de Qbox Solar. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten van Nina
De mijne is na 2 jaar al defect.
Qurrent geeft aan geen idee te hebben wat de levensduur is. Lekker product dus
Een nieuwe kunnen ze ook niet leveren, wel een link naar een versie met abonnement
Daar zit ik dus echt niet op te wachten.

Maar als er zo weinig meldingen zijn is de levensduur dus beduidend langer dan 2-3 jaar.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @FredSchell,

Dank je wel voor je bericht.

Jammer dat je Qbox Solar na 2 jaar kapot is gegaan.
We leveren de Qbox Solar inderdaad niet meer maar het is wel mogelijk om je opwek in je energiegrafieken in te zien met een andere brutoproductiemeter van Eltako.
Je kan in dit geval telefonisch contact met ons opnemen als je een nieuwe brutoproductiemeter van Eltako hebt die past bij jouw zonnepaneleninstallatie.
Wij zullen je Qbox hier dan op instellen zodat je opwek en verbruik weer los van elkaar ziet in je energiegrafieken.

Groeten,
Julian
Hallo Allemaal,

Ook bij mij is de 32 A kWh meter stuk gegaan.
Symptoon bij mij en een collega op werk is dat hij eerst het vermogen afkapt op bijvoorbeeld 2 kW. Dit zakt na verloop van tijd terug naar 0.
Bij mij knipperde het LCD scherm, het lijkt erop dat de interne voeding de opto-coupler niet meer kan voeden.
Het is jammer dat de kWh meter zo snel stuk gaat.
Ik heb een andere kWh meter ervoor gemonteerd met een andere hoeveelhuid pulsen per kWh.
Kan ik deze ook gebruiken of moet er een nieuwe Eltake kWh meter gebruikt worden.

Mvg,

Michiel
Reputatie 5
Badge +14
Naar mijn idee is elke kWh geschikt zolang deze maar een puls geeft van 1000 imp/kWh
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @MDamen,

Dank voor je uitgebreide uitleg. Voor onze duidelijkheid: is bij jou de de meter stuk gegaan, of doel je op de energiemonitor?

Groet,
Tomer

Reageer