Beantwoord

Hoe betrouwbaar is de Qbox?

  • 18 november 2016
  • 3 reacties
  • 486 keer bekeken

Mijn gemeten waarden via de Qbox wijken erg af van mijn werkelijk verbruik bij NLE. Het is ook per maand verschillend of het hoger of lager is. 1 december stap ik over naar Qurrent, maar hoe betrouwbaar is de Qbox en is dit de enige manier om overzicht te hebben?
maart -3
April 32
mei 67
juni 92
juli -17
augustus 13
september 53
oktober -25
icon

Beste antwoord door Niels van Qurrent 2 december 2016, 10:06

Beste Wim Haalboom,

Als je over een Qbox bezit en een slimme meter dan wordt alle data (meterstanden) direct uitgelezen door de Qbox via de P1 poort van de slimme meter. Deze data is dan ook gelijk aan wat je leverancier, jaarnota of dergelijk weergeeft. Echter zie je de data van je verbruik met een slimme meter in Mijn Energie of de Qurrent App niet meterstanden maar met het verbruik van die dag. Als we dit wel zouden doen dan wordt het geheel natuurlijk erg onoverzichtelijk en nu zie je direct wat je verbruikt hebt.

Uiteraard kan het totaal verschillen, doordat er storingen bij Qurrent, stroom- en of internetstoringen, of dat de P1 data van de slimme meter niet goed wordt doorgegeven aan de Qbox. Echter wordt bij een storing de laatste meterstand vastgelegd door de Qbox en zodra de Qbox weer online en goed werkt, wordt dit weer opgepakt. De tussenliggende data kan weer inzichtelijk gemaakt worden omdat je altijd een begin stand hebt van voor de storing en telt het totaal van het verbruik dus gewoon door. Stel dat de Qbox 1 week offline is geweest dan zal de tussenliggende data weer zichtbaar, maar wel gemiddeld over de dagen verspreid worden, want het is niet meer te achterhalen wanneer wat en hoeveel verbruikt is. Dus zou het totaal moeten kloppen, want de gegevens worden direct uit de slimme meter gehaald.

Heb je daarentegen naast de slimme meter en Qbox ook een Qbox Solar, dan zit er altijd een verschil in de data.
Dit komt omdat alle slimme meters je energie salderen. Wat is salderen:

Op je energierekening staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen van het energiebedrijf. Dat staat vermeld in kWh. Daarvan wordt de energie die je hebt terug geleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.

Of te wel: Op het moment dat je gelijktijdig stroom opwekt én gebruikt, wordt deze elektriciteit direct je huis ingestuurd naar de plek waar de elektriciteit wordt gevraagd. Omdat je de benodigde elektriciteit zelf hebt opgewekt, wordt dit niet geregistreerd door de elektriciteitsmeter. De opgewekte elektriciteit die je direct verbruikt zie je dan ook niet terug op de afrekening van je energieleverancier.

Als je wel stroom opwekt, maar op dat moment geen stroom gebruikt, dan wordt de opgewekte energie teruggeleverd aan het elektriciteitsnet en zal de slimme meter dit registreren als teruglevering. Dit wordt ook wel netto-verbruik genoemd.

Met de Qbox & Qbox Solar weet je dus precies wat de productie is van zonnepanelen en wat je daadwerkelijk hebt verbruikt. En dit wordt ook wel het bruto-verbruik genoemd omdat deze data exact is zonder saldering.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groeten,

Niels
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Mijn ervaring is dat de qbox een lichte afwijking vertoond. Deze afwijking is helaas niet te controleren via Qurrent zelf, je krijgt namelijk niet de dagelijkse meterstanden maar je hoeveelheid verbruik. Wil je toch een dagelijks overzicht van je meterstanden zal je een externe energiemanager moeten gebruiken die wel deze meterstanden dagelijks kan weergeven.
De uiteindelijke jaarafrekening van qurrent is daar en tegen wel conform de meterstanden, dit kun je zelf altijd controleren door aan het begin van je contractperiode je meterstand te noteren en aan het eind van je contract periode.
Mijn gemeten waarden via de Qbox wijken erg af van mijn werkelijk verbruik bij NLE. Het is ook per maand verschillend of het hoger of lager is. 1 december stap ik over naar Qurrent, maar hoe betrouwbaar is de Qbox en is dit de enige manier om overzicht te hebben?
maart -3
April 32
mei 67
juni 92
juli -17
augustus 13
september 53
oktober -25


Welkom bij Qurrent, Wim! Zoals JohnKemmer aangeeft kan je alleen een dagelijks overzicht zien van je energieverbruik als je overstapt naar een slimme energiemeter. Je kunt dan via je profiel op Mijn Energie aangegeven dat je een dagelijks overzicht wilt ontvangen in plaats van om de twee maanden.

Wat betreft je verbruik, er zou geen verschil moeten zijn met je gemeten verbruik bij ons met de Qbox als bij je huidige leverancier. Ik heb je vraag daarom ook doorgestuurd naar onze technische afdeling. Zij zullen er verder naar kijken. Zodra we hier meer over weten, dan nemen we weer contact met je op.

Groetjes,
Lara
Reputatie 2
Badge +4
Beste Wim Haalboom,

Als je over een Qbox bezit en een slimme meter dan wordt alle data (meterstanden) direct uitgelezen door de Qbox via de P1 poort van de slimme meter. Deze data is dan ook gelijk aan wat je leverancier, jaarnota of dergelijk weergeeft. Echter zie je de data van je verbruik met een slimme meter in Mijn Energie of de Qurrent App niet meterstanden maar met het verbruik van die dag. Als we dit wel zouden doen dan wordt het geheel natuurlijk erg onoverzichtelijk en nu zie je direct wat je verbruikt hebt.

Uiteraard kan het totaal verschillen, doordat er storingen bij Qurrent, stroom- en of internetstoringen, of dat de P1 data van de slimme meter niet goed wordt doorgegeven aan de Qbox. Echter wordt bij een storing de laatste meterstand vastgelegd door de Qbox en zodra de Qbox weer online en goed werkt, wordt dit weer opgepakt. De tussenliggende data kan weer inzichtelijk gemaakt worden omdat je altijd een begin stand hebt van voor de storing en telt het totaal van het verbruik dus gewoon door. Stel dat de Qbox 1 week offline is geweest dan zal de tussenliggende data weer zichtbaar, maar wel gemiddeld over de dagen verspreid worden, want het is niet meer te achterhalen wanneer wat en hoeveel verbruikt is. Dus zou het totaal moeten kloppen, want de gegevens worden direct uit de slimme meter gehaald.

Heb je daarentegen naast de slimme meter en Qbox ook een Qbox Solar, dan zit er altijd een verschil in de data.
Dit komt omdat alle slimme meters je energie salderen. Wat is salderen:

Op je energierekening staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen van het energiebedrijf. Dat staat vermeld in kWh. Daarvan wordt de energie die je hebt terug geleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.

Of te wel: Op het moment dat je gelijktijdig stroom opwekt én gebruikt, wordt deze elektriciteit direct je huis ingestuurd naar de plek waar de elektriciteit wordt gevraagd. Omdat je de benodigde elektriciteit zelf hebt opgewekt, wordt dit niet geregistreerd door de elektriciteitsmeter. De opgewekte elektriciteit die je direct verbruikt zie je dan ook niet terug op de afrekening van je energieleverancier.

Als je wel stroom opwekt, maar op dat moment geen stroom gebruikt, dan wordt de opgewekte energie teruggeleverd aan het elektriciteitsnet en zal de slimme meter dit registreren als teruglevering. Dit wordt ook wel netto-verbruik genoemd.

Met de Qbox & Qbox Solar weet je dus precies wat de productie is van zonnepanelen en wat je daadwerkelijk hebt verbruikt. En dit wordt ook wel het bruto-verbruik genoemd omdat deze data exact is zonder saldering.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groeten,

Niels

Reageer