Beantwoord

Hoe installeer ik de Y-kabel van de Qbox Solar?

• 19 november 2016
  • 19 reacties
  • 1052 keer bekeken

Badge
Ook bij mij is qbox live niet te zien op de app.
Ben al maanden in conclaaf maar werkt nog steeds niet.
qbox solar is geplaatst

opgewekt door de zonnennpanelen is niet zichtbaar staat altijd op 0
icon

Beste antwoord door Lara van Qurrent 21 november 2016, 15:04

qbox solar is geplaatst

Dat is niet de bedoeling, FP! Dit willen wij natuurlijk voor je in orde maken. Ik zie inderdaad dat je Qbox mono online is maar nog geen opwek laat zien in de grafiek. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom er geen data van de opwek kan worden waargenomen. Deze zijn als volgt:

1. Op de Eltako meter staat "FALSE" in het Lcd-scherm (dit is het metertje dat in de meterkast tussen de groepen is geplaatst). Dan zijn de fase draden van de Eltako verkeerd om aangesloten. De Installateur kan dit voor je aanpassen.
2. Het kan zijn dat de grijze Y-kabel verkeerd is aangesloten. De splitsing van de grijze Y-kabel dient in de Qbox te worden geïnstalleerd en vervolgens dient het grijze snoer naar de slimme meter te lopen en tussen de slimme meter en de grijze kabel dient nog het zwarte verdeelkabeltje te worden geïnstalleerd. Ter aanvulling hierop zie foto's in de bijlage.
3. De omvormer van de zonnepanelen staat uit of is defect.
4. Je beschikt niet over de uitbreiding set de Qbox Solar om de opwek apart van het verbruik uit te lezen. (in dit geval staan de instellingen niet goed en moeten die aangepast worden, zodat de verbruikslijn negatief kan gaan als er meer wordt opgewekt dan dat er verbruikt wordt, graag hoor ik in dit geval van je zodat ik de instellingen kan aanpassen).

Wij raden je aan om eerst deze opties te proberen. Mocht het dan nog niet werken, neem dan even contact op met onze klantenservice.

Groetjes,
Lara
Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3
qbox solar is geplaatst

was bij mij ook het geval, omdat de installateur de draadjes op de kwh-meter had omgedraaid........
qbox solar is geplaatst

Dat is niet de bedoeling, FP! Dit willen wij natuurlijk voor je in orde maken. Ik zie inderdaad dat je Qbox mono online is maar nog geen opwek laat zien in de grafiek. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom er geen data van de opwek kan worden waargenomen. Deze zijn als volgt:

1. Op de Eltako meter staat "FALSE" in het Lcd-scherm (dit is het metertje dat in de meterkast tussen de groepen is geplaatst). Dan zijn de fase draden van de Eltako verkeerd om aangesloten. De Installateur kan dit voor je aanpassen.
2. Het kan zijn dat de grijze Y-kabel verkeerd is aangesloten. De splitsing van de grijze Y-kabel dient in de Qbox te worden geïnstalleerd en vervolgens dient het grijze snoer naar de slimme meter te lopen en tussen de slimme meter en de grijze kabel dient nog het zwarte verdeelkabeltje te worden geïnstalleerd. Ter aanvulling hierop zie foto's in de bijlage.
3. De omvormer van de zonnepanelen staat uit of is defect.
4. Je beschikt niet over de uitbreiding set de Qbox Solar om de opwek apart van het verbruik uit te lezen. (in dit geval staan de instellingen niet goed en moeten die aangepast worden, zodat de verbruikslijn negatief kan gaan als er meer wordt opgewekt dan dat er verbruikt wordt, graag hoor ik in dit geval van je zodat ik de instellingen kan aanpassen).

Wij raden je aan om eerst deze opties te proberen. Mocht het dan nog niet werken, neem dan even contact op met onze klantenservice.

Groetjes,
Lara
Badge
Beste Lara ,

Om je vragen te beantwoorden het volgende,,,,
4 . Ik beschik wel over Qbox Solar
3. De omvormer werkt goed en staat niet uit.
2. vanuit de slimme meter komt een zwart verdeelblokje met twee grijze draden 1 platte draad en 1 ronde draad.
de platte grijze draad gaat naar de Qbox
De grijze ronde draad gaat naar de Eltake
1. De eltako meter staat niet op FALSE maar geeft de kWh aan.
Beste Lara ,

Om je vragen te beantwoorden het volgende,,,,
4 . Ik beschik wel over Qbox Solar
3. De omvormer werkt goed en staat niet uit.
2. vanuit de slimme meter komt een zwart verdeelblokje met twee grijze draden 1 platte draad en 1 ronde draad.
de platte grijze draad gaat naar de Qbox
De grijze ronde draad gaat naar de Eltake
1. De eltako meter staat niet op FALSE maar geeft de kWh aan.

Hoi FP,

Dankjewel voor je uitleg!

Ik denk dat ik er achter ben waar het misgaat, namelijk bij punt 2. De verdikking van de Y-kabel, dus waar de Y kabel splitst, hoort in de Qbox zitten en niet in het zwarte verdeelblokje.
Zie foto hieronder.

Kun je on laten weten of dit het geval was?
Zou je anders een foto kunnen maken van de installatie van de Qbox en de Qbox Solar en het in dit topic kunnen delen?

Groetjes,
Nina
Badge
Nina bijgevoegd de foto,s

in slimme meter zit een zwart snoertje met een blokje, in dat blokje zit de grijze kabel, 1 grijs platte die gaat naar de qbox de andere grijs ronde kabel gaat naar de elkato.
dan wordt wel het huidige gebruik weergegeven , maar niet de opbrengst van de panelen die staat op 0.

als ik de draad omdraai dus het zwarte blokje in de qbox en dan de grijze platte naar de slimme meter geeft ook het huidige gebruik niets meer weer en staat ook op 0

Dat zwarte blokje is niets anders dan een soort verleng snoertje lijkt mij.

Frans Linnenbank

Badge
foto 1 geeft geen weergave van het huidige live verbruik het zwarte blokje zit dan in de qbox
foto 2 zit het zwarte blokje in de slimme meter geeft wel huidige gebruik, maar ook geen opbrengst panelen.
Hoi FP,

Dankjewel voor je foto's! Maakt het gelijk duidelijk voor ons.

Beide zijn ze niet helemaal goed en daarom zie je dus ook nog geen opwek en verbruik. Zie foto hieronder:

Het is de bedoeling dat de splitsing direct op de Qbox wordt aangesloten. Bij jou dus in foto 1 alleen dan zonder het zwarte verdeelblokje. Vervolgens dient het grijze snoer naar de slimme meter te lopen en tussen de slimme meter en de grijze kabel dient nog het zwarte verdeelkabeltje te worden geïnstalleerd.

Laat je weten of het is gelukt 🙂?

Groetjes,
Nina
Badge
Dat heb ik nu gedaan, maar werkt ook niet.

Live staat nu alles op nul , geen gegevens dus,
en de qbox blijft groen knipperen.
Ook na het verwijderen van de stekker van de qbox blijft hij groen knipperen.
Badge
Ne div telefoontjes alles een aantal malen gereset, nu werkt er niets meer, de qBox knippert nu al uren alleen rood.
En ja de internet verbinding is in orde.
Hoi Frans,

Vervelend dat het nog steeds niet is opgelost! Je Qbox is offline. Het vervelend is dat we dan op afstand niet zoveel voor je kunnen betekenen.
Zou je nogmaals de reset uit kunnen voeren? Hier vind je de reset handleiding.

Let op! Als je de reset uitvoert is het belangrijk dat het zwarte verdeelkabeltje uit de slimme meter gehaald is. Hierna zou de Qbox groen moeten branden. Is dit niet het geval wil ik je vragen om het internet modem te resetten en vervolgens nogmaals de reset uit te voeren.

Is het lichtje van de Qbox daarna nog steeds niet groen. Hoor ik graag van je en zie ik graag nogmaals een foto van de installatie tegemoet. Dan zullen we daarna telefonisch contact met je opnemen.

Laat je even weten of het is gelukt?

Groetjes,
Nina
Badge
Nina,

nee dat is ook niet gelukt, eerst modem gereset, internet in orde.
stekker van de qbox 4x er uit. lampje blijft rood
alles nog maal gedaan resultaat rood knipperend lampje.

Frans
Fijn je telefonisch gesproken te hebben en dat het nu toch is opgelost 🙂.

Wij kunnen hier de eerste data al zien, jij binnen enkele minuten ook!

Groetjes,
Nina
Badge
Hoi Nina,

Alles werkt nu zoals het hoort, wel belangrijk voor jullie om de installateur ook in te lichten hoe zij e.e.a. aan moeten sluiten.
Zowel het verbruik en nu ook de opbrengst is goed life te zien.

Dank voor jullie inspanningen.

Frans
Badge +5
Hoi Frans,

Fijn om te lezen dat alles nu werkt! We nemen je tip ter harte, dit is wellicht een mooi moment om de handleiding nog eens onder de loep te nemen.

Tevreden over je eerste opwekinzicht?

Groeten van,
Annick
Badge
Zeer tevreden.
En die handleiding moeten de installateurs door nemen, die hebben de boel zo aangesloten.

Groeten van Frans Linnenbank
Badge +5
Kijk, daar we het voor Frans!

Met de huidige handleiding zouden de installateurs er uit moeten komen maar nu blijkt toch dat dat niet altijd lijkt te lukken 🙂 Voor ons gaan er dan allerlei lampjes branden over mogelijke verbetering in de hoop dit in de toekomst te kunnen voorkomen.

Groeten,
Annick
Ik heb hier ook een vraag over. Mijn installateur geeft aan dat ik een 3 fase productiemeter nodig heb. De Qbox solar is dat niet. Kan Qurrent die leveren? Groet! Arnoud
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Arnoud,

Er zijn 3 varianten van de Solar. Een daarvan is een 3 fase productiemeter.

De Qbox zelf is gratis, alleen borg. De Solar is een betaald product. De Qbox borg is €49 als je een internetaansluiting in de meterkast hebt en €89 als je internetaansluiting elders in huis is.

De Solar 32A = tot 17 zonnepanelen, €75 aanschaf prijs
De Solar 65A = tot 33 zonnepanelen €115 aanschaf prijs
De Solar 3x80A (was voorheen 3x65 A) = tot 99 zonnepanelen, dit is een 3 fase productiemeter. €255 aanschaf prijs

Groetjes, Tanja

Reageer