Beantwoord

Hoeveel energie besparen mensen gemiddeld met een Qbox?

• 28 maart 2018
  • 4 reacties
  • 108 keer bekeken

Hoi,

Ik vroeg me af of iets bekend is over hoeveel energie mensen gemiddeld besparen (procentueel) na aanschaf van een Qbox. Zijn hier wetenschappelijke studies over?

Bedankt!
Groet,
Merel
icon

Beste antwoord door Niels van Qurrent 30 maart 2018, 09:21

Beste John,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik begrijp dat de Qbox an sich niets bespaart, ik ben dan ook benieuwd naar hoeveel mensen gemiddeld besparen (procentueel) in relatie tot gedragsverandering & investeringen in energiezuinigheid van hun huis (b.v. het voorbeeld van isoleren dat je noemt). Ik ben benieuwd of hier studies over zijn. Is dit ...% vergeleken met het niet hebben van een Qbox of andere energieverbruiksmanager?

Groetjes!

Beste MerleSegers,

Uit ervaring met de markt is het gemiddelde dat bespaart kan worden met inzicht in het verbruik zo'n 10%, dit is bijvoorbeeld te behalen door het sluipverbruik aan te pakken, korter douchen en investeren je huis, zoals isolatie, lampen vervangen voor LED. Maar het is inderdaad, zoals @JohnKemmer hierboven al aangeeft, zeer afhankelijk van, degene die wil besparen. Het komt vooralsnog meer op bespaartips dan wetenschappelijke studies.

Op deze website kan je nog wel het een en ander vinden over energieverbruikmanagers en de nodige bespaartips van de gebruikers zelf. Maar het blijven ervaring van individuen met een eigen opstelling en woning.

Succes met het besparen van de energie!

Groeten,

Niels van Qurrernt
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge +14
De qbox bespaart niets. Het is alleen een hulpmiddel om inzicht te krijgen in het energiegedrag van verbruikers en hun investering in besparing op dit verbruik. Dit kan zijn van o.a. het optimaal isoleren van de woning tot b.v. het licht uitdoen na het verlaten van de kamer.

Zover mij bekend is er t.o.h nog geen onderzoek gedaan naar wat men bespaart met het gebruik van een energiemanager reden lijkt mij dat dit individueel sterk afhankelijk is wat men investeert om zuiniger met energie om te gaan. Wel is er onderzoek gedaan door Stedin naar de besparing door het plaatsen van een slimme meter wat een gemiddelde besparing zou opleveren van zo'n 30%. Echter betreft het hier een onderzoek van 2013 en is dit gebaseerd op aannames. Natte vingerwerk dus.
Beste John,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik begrijp dat de Qbox an sich niets bespaart, ik ben dan ook benieuwd naar hoeveel mensen gemiddeld besparen (procentueel) in relatie tot gedragsverandering & investeringen in energiezuinigheid van hun huis (b.v. het voorbeeld van isoleren dat je noemt). Ik ben benieuwd of hier studies over zijn. Is dit ...% vergeleken met het niet hebben van een Qbox of andere energieverbruiksmanager?

Groetjes!
Reputatie 2
Badge +4
Beste John,

Groetjes!

Beste MerleSegers,

Uit ervaring met de markt is het gemiddelde dat bespaart kan worden met inzicht in het verbruik zo'n 10%, dit is bijvoorbeeld te behalen door het sluipverbruik aan te pakken, korter douchen en investeren je huis, zoals isolatie, lampen vervangen voor LED. Maar het is inderdaad, zoals @JohnKemmer hierboven al aangeeft, zeer afhankelijk van, degene die wil besparen. Het komt vooralsnog meer op bespaartips dan wetenschappelijke studies.

Op deze website kan je nog wel het een en ander vinden over energieverbruikmanagers en de nodige bespaartips van de gebruikers zelf. Maar het blijven ervaring van individuen met een eigen opstelling en woning.

Succes met het besparen van de energie!

Groeten,

Niels van Qurrernt
Bedankt!

Reageer