Beantwoord

Ik ga van draaischijfmeter naar een slimme meter. Wat gebeurt er met mijn Qbox?

• 27 september 2017
  • 1 reactie
  • 100 keer bekeken

Ik heb nu een draaischijfmeter en via qurrent wordt mijn stroom van de zonnepanelen en draaischijfmeter gemeten. Zodoende heb ik een mooi overzicht over mijn elektriciteitsverbruik.
Nu wil Stedin mijn elektriciteits- en gas meter vervangen door een Slimme meter.
Wat zijn hiervan de gevolgen voor mijn meetapparatuur van stroom en zonnepanelen?
Kan ik dit nog zo blijven gebruiken?
Graag uw advies.
Bedankt alvast.
Met v riendelijke groet,
Gerard van der Horst, Kerkweg 22 in Cothen
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 28 september 2017, 11:12

Goedemorgen Gerard,

Welkom op de Qurrent Community, leuk dat je dit topic bent gestart! ;)

De laatste tijd plaatsen de netbeheerders veel slimme meters, in de toekomst zal namelijk iedereen voorzien zijn van een slimme meter.
Echter is dit geen probleem voor de Qbox, je kunt jouw Qbox dus blijven gebruiken met een slimme meter.

Wij veranderen jouw Qbox gegevens (hier bij Qurrent) en zodra jij jouw Qbox aan de nieuwe meter hebt aangesloten, zal de Qbox weer werken.
Zo simpel gaat dat!

Installatie conventionele meter vs slimme meter
Voorheen was je gewend om de witte kabel in het sensorblokje te bevestigen en dit sensor blokje te plakken op de meter.
Je mag vaarwel zeggen tegen het sensorblokje, dit gebruik je niet meer bij een slimme meter.
Alle drie de kabels die bevestigd zijn in de poorten van de Qbox laat je zitten, de witte kabel haal je uit het sensorblokje en plug je in het zwarte adapterkabeltje.
De zwarte adapterkabel moet dan worden geplaatst in de P1 poort van de slimme meter.

Het zwarte adapterkabeltje
Zonder dit kabeltje zal de data van de meter niet worden uitgelezen.
Dit kabeltje heeft de lengte van circa duim tot wijsvinger en is de laatste jaren meegeleverd in het Qbox pakket.
Mocht je niet (meer) in het bezit zijn van dit kabeltje, kunnen wij je een gratis, nieuw kabeltje toesturen.

Firmware upgrade
Het kan gebeuren dat je de nieuwste generatie slimme meter hebt ontvangen van jouw netbeheerder.
Dit herken je aan de DSMR/SMR/ESMR 5.0 versie die op jouw meter vermeld staat.
Als je dit kenbaar maakt bij ons, voorzien wij jouw Qbox van een firmware upgrade op afstand.
Jouw Qbox zal dan een uurtje later naar behoren werken.

Groeten van Giulia
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 2
Badge +8
Goedemorgen Gerard,

Welkom op de Qurrent Community, leuk dat je dit topic bent gestart! ;)

De laatste tijd plaatsen de netbeheerders veel slimme meters, in de toekomst zal namelijk iedereen voorzien zijn van een slimme meter.
Echter is dit geen probleem voor de Qbox, je kunt jouw Qbox dus blijven gebruiken met een slimme meter.

Wij veranderen jouw Qbox gegevens (hier bij Qurrent) en zodra jij jouw Qbox aan de nieuwe meter hebt aangesloten, zal de Qbox weer werken.
Zo simpel gaat dat!

Installatie conventionele meter vs slimme meter
Voorheen was je gewend om de witte kabel in het sensorblokje te bevestigen en dit sensor blokje te plakken op de meter.
Je mag vaarwel zeggen tegen het sensorblokje, dit gebruik je niet meer bij een slimme meter.
Alle drie de kabels die bevestigd zijn in de poorten van de Qbox laat je zitten, de witte kabel haal je uit het sensorblokje en plug je in het zwarte adapterkabeltje.
De zwarte adapterkabel moet dan worden geplaatst in de P1 poort van de slimme meter.

Het zwarte adapterkabeltje
Zonder dit kabeltje zal de data van de meter niet worden uitgelezen.
Dit kabeltje heeft de lengte van circa duim tot wijsvinger en is de laatste jaren meegeleverd in het Qbox pakket.
Mocht je niet (meer) in het bezit zijn van dit kabeltje, kunnen wij je een gratis, nieuw kabeltje toesturen.

Firmware upgrade
Het kan gebeuren dat je de nieuwste generatie slimme meter hebt ontvangen van jouw netbeheerder.
Dit herken je aan de DSMR/SMR/ESMR 5.0 versie die op jouw meter vermeld staat.
Als je dit kenbaar maakt bij ons, voorzien wij jouw Qbox van een firmware upgrade op afstand.
Jouw Qbox zal dan een uurtje later naar behoren werken.

Groeten van Giulia

Reageer