Beantwoord

Ik heb een nieuwe meter en een Qbox - hoe werkt dit?

• 5 oktober 2017
  • 12 reacties
  • 226 keer bekeken

Badge
Ik heb sinds gisteren een slimme meter en als ik nu naar mijn verbruik op het dashboard kijk klopt dit niet met de opgenomen meterstanden, deze waren op 5 mei 23848 en nu op 5 oktober 24048 het verbruik in die periode is dus 200 M3, echter op het dashboard staat verbruik vanaf 5 mei 2017 tot 5 oktober 2017 1590 M3, wie is hier niet zo slim, Ik, de meter of jullie.

groetjes Dick
icon

Beste antwoord door Dick 5 oktober 2017, 18:40

ik lees net het onderstaande en verder dat de qbox geüpgraded moet worden na de installatie van een slimme meter de Iskra SMR 5.0 AM550-TD2, ook heb ik het zwarte kabeltje niet meer kunnen jullie e.a. voor mij regelen.

Het is namelijk nodig om bij de slimme meter gebruik te maken van het zwarte adapterkabeltje. Dit zwarte adapterkabeltje stop je in de slimme meter, in de P1 poort, en daaraan wordt de witte kabel bevestigd.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge
nu ik een nieuwe slimme meter heb is het dan nog nodig dat ik de qbox ook gebruik?
Badge
ik lees net het onderstaande en verder dat de qbox geüpgraded moet worden na de installatie van een slimme meter de Iskra SMR 5.0 AM550-TD2, ook heb ik het zwarte kabeltje niet meer kunnen jullie e.a. voor mij regelen.

Het is namelijk nodig om bij de slimme meter gebruik te maken van het zwarte adapterkabeltje. Dit zwarte adapterkabeltje stop je in de slimme meter, in de P1 poort, en daaraan wordt de witte kabel bevestigd.
Reputatie 4
Badge +12
Qurrent kan via de netbeheerder eens per dag de slimme meter uitlezen. Dan kun je in "mijn energie" de week- en maandgrafieken van je verbruik zien. Met de QBox kun je op de daggrafiek ook je elektriciteitsverbruik per 5 minuten en je gasverbruik per uur zien.

Groet, Frans
Badge
Hallo Frans bedankt voor je reactie, ik heb dit begrepen maar de qbox heeft volgens mij nog nooit goed gewerkt en mijn meterstanden werken nu nog steeds niet goed met de slimme meter en de qbox, het is alleen jammer dat Querrent altijd zo slecht of niet reageert op een klacht, ik denk er sterk over om een andere leverancier te nemen.
maar nogmaals jij bedankt voor het reageren en met vriendelijke groet:

Dick
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Dick,

Bedankt voor je bericht. Ik heb al je vragen bij elkaar in dit topic gezet, omdat ze allemaal met elkaar te maken hebben. En bedankt voor je inbreng, Frans!
Je hebt eigenlijk al antwoord gegeven op je eigen vraag: de Qbox gaat met deze slimme meter pas werken wanneer de upgrade is uitgevoerd en je het zwarte adapterkabeltje hebt ontvangen.
De upgrade wordt nu op afstand gegeven en het kabeltje wordt naar je toegestuurd.

Wat betreft het dashboard; Mijn Energie is inderdaad nog niet zo slim als het gaat om het weergeven van verbruik na een meterwissel. Maar: hier wordt aan gewerkt en op de nota zal dit gewoon goed staan. Hier wordt namelijk gewoon gewerkt met de meterstanden!
Via de community wordt normaal gesproken pas een antwoord gegeven na 24 uur, om zo ook andere leden met kennis een kans te geven. In dit geval springen we graag wat eerder in. Ik hoop dat het na het ontvangen van het kabeltje helemaal goed gaat met de Qbox en dat je nog een hele tijd met ons Nederland wil vergroenen!

Fijn weekend!

Groet, Nina
Badge
Hallo Nina,

Bedankt voor je bericht, ik heb inmiddels het zwarte kabeltje weer gevonden en tot mijn verbazing lijkt nu het meeste te werken, alleen de meterstanden worden nog niet weergegeven per dag maar ons gigantische verbruik in twee dagen is nu denk ik goed gezet.
ik was misschien wel wat kritisch over e.a. maar vanaf vorig jaar heeft het allemaal niet juist gewerkt ondanks de aangeschafte qbox en de keren dat ik hier over geklaagd had.
Dat jullie 24uur wachten voor er antwoord gegeven wordt vind ik een vreemde zaak, het is leuk als andere beter geïnformeerde klanten je proberen te helpen en dat kan dikwijls mogelijk wel helpen maar ik stuur mijn bericht naar de klantenservice en daar zijn al deze goedbedoelende mensen toch niet van.
Goed, genoeg gezeurd, vandaag ben ik weer blij gemaakt met een antwoord van jou en een (nog een beetje kritisch kijkend) grotendeels werkende site.

Nogmaals heel erg bedankt Nina en ik wens jou en je collega's nog een prettig weekend en met vriendelijke groet:

Dick
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Dick,

Bedankt voor je reactie! Het zwarte kabeltje is essentieel wanneer je een slimme meter hebt, dus ik ben blij dat de Qbox het weer goed doet!
We waarderen onze kritische klanten, door kritisch te blijven helpen we elkaar juist. We waarderen je inzet!
De topics worden geplaatst in het forum waar ze het best thuis horen. In dit geval is dit topic dus verplaatst naar het forum 'Qbox'. We wachten 24 uur, omdat veel leden hier ook veel kennis hebben. In dit geval is deze vraag al vaker gesteld en is er ook (door leden van de community) antwoord op gegeven. Op de community helpen we elkaar verder en door samen deze vraagstukken op te lossen zorgen we dat een ander zijn of haar antwoord hier terug kan vinden!
Natuurlijk zijn er ook situaties die zo specifiek zijn dat alleen wij van de klantenservice dit op kunnen lossen. In dat geval pakken wij dit natuurlijk ook op!

Wat betreft de meterstanden, ik zie dat de meterstanden van 5 en 6 oktober goed zijn opgehaald, maar dat de stand van 4 oktober niet is ontvangen. Hierdoor zie je deze meterstanden nog niet in het overzicht.
Hier zet ik de technische dienst op en over uiterlijk 2 weken krijg je weer een update van me!

Nogmaals bedankt voor je bericht, Dick, en ik wens je nog een prettige dag toe.

Groet, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Dick,

Zoals beloofd hier mijn update! De meterstanden zijn weer voor je zichtbaar in Mijn Energie.
Als er toch nog iets is, laat het dan aan me weten en stuur screenshots mee. Dan ga ik weer voor je op onderzoek uit!

Groet, Nina
Badge
Hoi Nina, de meterstanden van de stroom zijn inderdaad zichtbaar, wel vraag ik me af als mijn energie aangegeven staat tot zoals vandaag 23-10 en dat mijn meterstanden nog staan tot 21-10, hoe kunnen jullie wel mijn energie zien tot 23-10 terwijl je de meterstanden niet ziet tot 23-10, tevens zijn wel de meterstanden van de stroom zichtbaar maar als ik op gas druk blijft de stroom in beeld en krijg ik niet de stand van het gas.
ik wil eigenlijk niet blijven zeuren hoor maar als je een site hebt met deze instellingen dan zou het ook eigenlijk wel allemaal moeten werken en dat is al heel lang niet het geval bij Qurrent, ik hoopte dat het beter zou worden met de slimme meter maar helaas, verder weet ik dat iedereen gerust wel zijn best zal doen hoor en zal het best wel een keer goed komen, maar als dat iets sneller zou kunnen, ik ben namelijk al 66 en ik wil het graag nog mee maken Haha.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Dick,

In het overzicht Meterstanden zitten de standen die via het telefoonnetwerk door de slimme meter aan de netbeheerder aan Qurrent zijn doorgegeven. Daar zit een vertraging van een paar werkdagen in. Onder Energieverbruik zit het verbruik dat door de QBox per Internet is doorgegeven. Daar zit een vertraging in van een paar minuten.

Ik las elders op dit forum dat het Qurrent niet lukt om beide systemen elkaar betrouwbaar te laten controleren en corrigeren.

Groet, Frans
Badge
Hoi Frans, allereerst bedankt voor je antwoord en dan snap ik de vertraging, ik dacht dat elke avond de meterstanden doorgegeven werden, het is natuurlijk niet van levensbelang maar in deze digitale tijd.
blijft nog wel waarom de meterstand van mijn gasmeter helemaal niet zichtbaar wordt als ik bij meterstanden kijk en ik druk op "gas", maar hier geld natuurlijk hetzelfde ik kan ook even in de meterkast kijken, zo simpel is het maar ja, je wilt tegenwoordig alles vanuit je computer kunnen zien.
ik wacht het verder gewoon af maar nogmaals bedankt voor je snelle reactie en met vriendelijke groet:

Dick
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Frans, bedankt voor je aanvulling.
Dit klopt! Inmiddels is het gelukkig voor de meeste klanten opgelost, maar hier en daar zijn er nog sporen van de zogenoemde "nasleep van deze kwestie".

@Dick in dit topic lees je hoe het mogelijk is geweest dat deze beide systemen niet samen hebben gewerkt.

Mocht je verder vragen hebben, ben je hier op de community op het juiste adres.

Groet van Giulia

Reageer