Beantwoord

Ik heb een Qbox Duo, maar ik wil hem gebruiken als een Mono. Kan dit?

  • 16 november 2017
  • 11 reacties
  • 246 keer bekeken

Gisteren heb ik de Qbox aangesloten in de meterkast. Ik had de Duo-versie ontvangen, omdat ik niet zeker was van de internetaansluiting in de meterkast.
Ik heb eerst de Qbox geactiveerd met de bijgeleverde code, beginnend met 15.
Aansluiting op het internet in de meterkast bleek echter heel goed mogelijk, omdat het modem Cisco op de achterkant daarvoor extra aansluitingen biedt. Ik heb die aansluiting dus gebruikt en ook de overige (mono) aansluitingen en verbindingen aangebracht op alleen de Meterkast-Qbox. Daarbij heb ik verder de mono handleiding (van het internet gehaald) gevolgd, omdat ik de Internet-Qbox dus niet nodig had. Dacht dat ik die wel zou kunnen terugsturen.
Toen de aansluiting op die manier klaar was gaf de Meterkast-Qbox eerst een rood/oranje knipperlicht en vervolgens groen licht. Daarna begon dat groene lichtje echter te knipperen en dat knippert nu nog.
Ik heb de activatie daarna nogmaals uitgevoerd, maar dat liep uit op de "Versturen mislukt"-mededeling, opnieuw proberen, en daar loop ik dus nog steeds vast.
Is er misschien een nieuwe (mono) activatiecode nodig?
Kan iemand me helpen? Groet, Joke
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 17 november 2017, 14:32

Hoi J.M.vanWouw,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community. Wat goed dat je ons hier hebt gevonden.

Hardware-matig zijn de Qbox-Duo anders dan dan de Qbox Mono. Het is dus niet zomaar mogelijk om maar 1 Qbox Duo kastje te installeren.
Als je de Qbox Duo wil gebruiken, dan is het belangrijk om beide kastjes te installeren (volgens heb boekje). 1 Qbox installeer je dus bij de meter, en 1 installeer je bij het internet.
De activatiecode die je nodig hebt is dan diegene van de Qbox met de groene sticker (de internet-Qbox).

Wat natuurlijk ook mogelijk is, is dat we de Qboxen gaan ruilen. Jij stuurt de Qbox Duo terug, en wij sturen een nieuwe Qbox mono op. Deze mono kun je dan installeren volgens de handleiding.

Verder zie ik dat er wel een activatiecode door is gekomen, maar niet het juiste metertype. Wat voor meter heb je? In geval van twijfel kun je altijd een foto van de meter hier plaatsen, dan regelen wij dit voor je.

Ik hoor graag wat ik voor je kan doen!

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hoi J.M.vanWouw,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community. Wat goed dat je ons hier hebt gevonden.

Hardware-matig zijn de Qbox-Duo anders dan dan de Qbox Mono. Het is dus niet zomaar mogelijk om maar 1 Qbox Duo kastje te installeren.
Als je de Qbox Duo wil gebruiken, dan is het belangrijk om beide kastjes te installeren (volgens heb boekje). 1 Qbox installeer je dus bij de meter, en 1 installeer je bij het internet.
De activatiecode die je nodig hebt is dan diegene van de Qbox met de groene sticker (de internet-Qbox).

Wat natuurlijk ook mogelijk is, is dat we de Qboxen gaan ruilen. Jij stuurt de Qbox Duo terug, en wij sturen een nieuwe Qbox mono op. Deze mono kun je dan installeren volgens de handleiding.

Verder zie ik dat er wel een activatiecode door is gekomen, maar niet het juiste metertype. Wat voor meter heb je? In geval van twijfel kun je altijd een foto van de meter hier plaatsen, dan regelen wij dit voor je.

Ik hoor graag wat ik voor je kan doen!

Groetjes, Nina
Hoi Nina en anderen, bedankt voor de reactie. Ik zal de Duo netjes in de oorspronkelijke doos terugsturen, Anwoordnummer 91054 1000XA Amsterdam, klopt dat? Dan graag de Mono ontvangen met verrekening van de teveel betaalde borg alsjeblieft. Bankrekeningnummer bekend bij jullie.
Mijn metertype is de Iskra SMR 5.0 AM550-EDI, dat gaat toch wel lukken neem ik aan?

Vriendelijke groet, Joke van Wouw
Reputatie 3
Badge +8
Hallo J.M.vanWouw,

Bedankt voor je reactie!
Zojuist heb ik je een mail verstuurd met de gegevens om te retourneren. Het adres klopt helemaal, maar om zeker te weten dat we de Qbox aan jou kunnen koppelen hebben we ook graag dat je het klantnummer nog extra aangeeft.
Er wordt een nieuwe factuur aangemaakt voor de Qbox Mono, maar dit wordt natuurlijk verrekend wanneer de Qbox Duo weer bij ons binnen is.
Met die meter is de Qbox zeker compatibel. We moeten dan alleen een firmware upgrade uitvoeren wanneer je de Qbox hebt geïnstalleerd.
We zien de oude Qbox graag tegemoet en ik wens je alvast geen Qbox-plezier toe met de Qbox Mono!

Groet, Nina
Hallo Nina en allemaal,

Ik heb de Mono box ontvangen en eerst geactiveerd, daarna geïnstalleerd.
Het groene lichtje brandt nu continu.
Twijfelpuntje nog: bij mijn gegevens wordt gevraagd naar het type meter; ik heb
Iskra SMR 5.0 AM550-ED1. Dat type wordt niet herkend of genoemd in het rijtje.
In de app. op mijn telefoon zie ik nog niets...
Graag hulp bij de loose ends,

Groet, Joke van Wouw
Reputatie 3
Badge +8
Hallo J.M.vanWouw,

Bedankt voor je bericht. De slimme meter waar je het over hebt is bij ons bekend en dit staat ook zo geregistreerd.
We krijgen alleen de melding dat de Qbox nog helemaal niet online is gekomen.
Is deze verbonden met het internet? Kun je ons anders voor het geval dat foto's toesturen van de meter, de Qbox en de kabels?
We helpen je graag verder!

Groetjes, Nina
Hallo Nina, je bent de enige van Qurrent waar ik contact mee kan maken.
Ik heb gezien dat jullie mijn meterstanden van vandaag kunnen aflezen, dus ik denk dat contact maken nu lukt.
Alleen, er is iets anders aan de hand,.zie hieronder:

"Nergens op jullie site heb ik een contactformulier gevonden, eerder heb ik 3x met de klantenservice geprobeerd te bellen, zeer lange wachttijden, 20 minuten wachten lijkt me genoeg! Op geen enkele manier kan ik dus uitleggen waarom ik die € 49 euro niet betaald heb!

Een aantal weken geleden heb ik een duo Qbox ontvangen, daarvoor is door jullie € 90 borg afgeschreven, na overleg met jou is besloten deze duo box om te ruilen voor een mono box, de borg voor de duo zou ik teruggestort krijgen binnen 14 dagen: niet ontvangen!
Daarom heb ik de € 49 euro voor de mono box gestorneerd! En daarvoor krijg ik nu een aanmaning, binnen 5 dagen betalen, anders...weet ik niet...
Ik had graag op de een of andere manier contact willen opnemen maar dat is me nooit gelukt, voor mij meer dan voldoende reden om voor het volgend jaar naar een andere leverancier om te zien! Helaas, de Qbox mono zal ik ook terugsturen. Ik heb er eerlijk gezegd genoeg van...

Kun jij voor mij contact leggen met de klantenservice? Anders ben ik over 5 dagen de klos...

In ieder geval bedankt voor jouw hulp
Vr. Groet, Joke van Wouw
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Joke,

Daar gaan twee dingen niet goed. Nina heeft je op 30 november gevraagd om een foto van de QBox met bedrading omdat zij in Amsterdam geen signaal van je QBox krijgt. En zonder contact met de QBox kan zij hem niet updaten. Het zegt niks dat je de meterstanden op de website kunt zien. Die gaan via de netbeheerder in jouw regio.

Je hebt van Nina de toezegging dat het geld van de teruggestuurde QBox wordt verrekend met dat van de nieuwe. Je hoeft je dus niks aan te trekken van een aanmaning. Die wordt automatisch gestuurd door de boekhouding en die hoef je helemaal niet te betalen, want dat verrekenen ze. Daar zijn ze nog even niet aan toe gekomen. Slordig, maar dat moet je je niet aantrekken.

Laten we eerst maar eens zien of Nina en jij die nieuwe QBox aan de gang krijgen. Nina en de andere mensen van de helpdesk zijn er pas maandag weer. Misschien krijgen we het voor die tijd voor elkaar die QBox online te krijgen. @hetbruineleven, @JohnKemmer, @Prenger en ik zijn net als jij klanten, maar tamelijk actief hier op het forum om ons tegen problemen met QBoxen, de app en de website aan te bemoeien. En vaak met succes.

Zit die nieuwe QBox met het witte én zwarte kabeltje aan de P1 poort van de slimme meter? Zit de QBox met een nette netwerkkabel, met brede stekkers met 8 gouden contactjes aan de Cisco modem? Dus niet met zo'n telefoonsnoertje met een smal stekkertje met 4 contacten? Brand op de modem een link-lampje wat bij die aansluiting hoort? Kun je hier een foto zetten die duidelijk maakt hoe slimme meter, QBox en modem met elkaar verbonden zitten?

Ik ben benieuwd, Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Joke,

Bedankt voor je bericht.
Frans, jij ook bedankt voor je reactie.

De Qbox Duo borg bedroeg €89 en de Qbox Mono borg bedroeg €49. Doordat je de €49 hebt gestorneerd, lijkt de uitbetaling te zijn vertraagd.
Ik laat bij dezen mijn financiële collega's de uitbetaling controleren, zodat je de overige €40 spoedig zal ontvangen.

Als je de Qbox Mono toch terug wil sturen, dan is dit natuurlijk een mogelijkheid, maar liever helpen we je natuurlijk de goede kant op.

Kun je foto's sturen van de Qbox, de meter en de bedrading? Heb je het zwarte adapterkabeltje in de P1-poort gestopt en deze verbonden aan de witte Qbox-kabel?
En wat is het serienummer?

Ik hoor graag van je zodat ik je verder kan helpen. Wil je de Qbox toch retour sturen? Geef het dan aan, dan zorg ik dat je wederom een mail ontvangt met de benodigde informatie.

Groetjes, Nina
Reputatie 2
Badge +5
Ha Joke,

Navraag leert dat wij binnen 14 dagen het bedrag op jouw rekening zullen storten. Dit zal op de rekening gestort worden die bij ons bekend is.
Lukt het trouwens met het installeren van de Qbox? Dat vernemen wij erg graag.

Groeten,
Nathan
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties, hartverwarmend! Ja, ik was even van de leg door de onmogelijkheid eerder om jullie te bellen en de aanmaning voor de mono nog voor de restitutie voor de duo. Pffft.
Maar inmiddels zijn we weer verder in de tijd...en heb ik voor volgend jaar (weer) een 1-jarig energiecontract afgesloten bij een andere leverancier/provider. Dat heeft niets te maken met de eerdere "strubbeling", ik doe dat ieder jaar, opnieuw zoeken via de Vereniging Eigen Huis (ben ik lid van) en/of de Consumentenbond.
Dus ik verlaat jullie per 19 januari 2018. Ik zal de mono box ontkoppelen en netjes terugsturen, zoals ik dat ook eerder met de duo heb gedaan.
Nogmaals veel dank voor alle feedback en wie weet in de toekomst...😉
Groet, Joke van Wouw
Reputatie 4
Badge +8
Hallo Joke,

Wij vinden het natuurlijk jammer om te horen dat je ons gaat verlaten, maar ik ben blij dat het niets te maken heeft met de eerdere situatie 🙂

Groetjes,
Tessa

Reageer