Beste antwoord door FransvanWoerkom
Ik zou niet aan Domoticz (software) op een Raspberry Pi (hardware) beginnen zonder IT ervaring. Maar er zijn veel kant en klare energiemanagers:
https://www.energieverbruiksmanagers.nl/productoverzicht?fenergy=gas%20%2B%20stroom&fextra1=1&fmeter=slimme%20meter&sorting=1
Ik ga er van uit dat je een slimme meter hebt, anders kun je helemaal je gasverbruik niet op afstand uitlezen. Je hebt sowieso een apparaatje nodig aan je slimme meter en aan je thuisnetwerk. Dan zul je nog moeten kiezen of je de gegevens rechtstreeks van dat apparaatje op je computer wilt krijgen of door tussenkomst van de leverancier van het apparaatje. De QBox stuurde de gegevens uit de slimme meter naar Qurrent en je moest bij Mijn Energie op de website van Qurrent inloggen om je gegevens netjes in plaatjes op je computer te krijgen. De meeste systemen van energie-leveranciers werken zo en soms vereisen ze een abonnement. Andere systemen werken uitsluitend bij je thuis. Het apparaatje leest dan niet alleen de slimme meter uit, maar presenteert de gegevens ook op een eigen website waar je thuis op kunt inloggen met je eigen computer. Domoticz en CEMM zijn voorbeelden. Het voordeel van de categorie met externe server is dat ze daar ook je historisch verbruik netjes bewaren. Maar het is de vraag hoe lang en of je daar nog bij kunt als je van leverancier wisselt. Welk systeem je ook kiest, houd altijd zelf een backup bij van de gegevens. Dat kan dan ook minder gedetailleerd, bijvoorbeeld verbruik per dag. Tenslotte, als je wel in je verbruik geïnteresseerd bent, maar er niet realtime bovenop wilt zitten, dan kun je ook kiezen voor het dagelijks laten uitlezen van de kwartierwaarden van je slimme meter door Qurrent of een andere dienstverlener. Voor de meeste gebruikers is dat meer dan genoeg.
Succes en groet, Frans