Beantwoord

Is er een app voor het uitlezen van je slimme meter?

• 26 januari 2019
  • 4 reacties
  • 757 keer bekeken

Kan ik de slimme meter op mijn computer uitlezen?
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 28 januari 2019, 19:27

Hoi Jan,

Ik zou niet aan Domoticz (software) op een Raspberry Pi (hardware) beginnen zonder IT ervaring. Maar er zijn veel kant en klare energiemanagers:

https://www.energieverbruiksmanagers.nl/productoverzicht?fenergy=gas%20%2B%20stroom&fextra1=1&fmeter=slimme%20meter&sorting=1

Ik ga er van uit dat je een slimme meter hebt, anders kun je helemaal je gasverbruik niet op afstand uitlezen. Je hebt sowieso een apparaatje nodig aan je slimme meter en aan je thuisnetwerk. Dan zul je nog moeten kiezen of je de gegevens rechtstreeks van dat apparaatje op je computer wilt krijgen of door tussenkomst van de leverancier van het apparaatje. De QBox stuurde de gegevens uit de slimme meter naar Qurrent en je moest bij Mijn Energie op de website van Qurrent inloggen om je gegevens netjes in plaatjes op je computer te krijgen. De meeste systemen van energie-leveranciers werken zo en soms vereisen ze een abonnement. Andere systemen werken uitsluitend bij je thuis. Het apparaatje leest dan niet alleen de slimme meter uit, maar presenteert de gegevens ook op een eigen website waar je thuis op kunt inloggen met je eigen computer. Domoticz en CEMM zijn voorbeelden. Het voordeel van de categorie met externe server is dat ze daar ook je historisch verbruik netjes bewaren. Maar het is de vraag hoe lang en of je daar nog bij kunt als je van leverancier wisselt. Welk systeem je ook kiest, houd altijd zelf een backup bij van de gegevens. Dat kan dan ook minder gedetailleerd, bijvoorbeeld verbruik per dag. Tenslotte, als je wel in je verbruik geïnteresseerd bent, maar er niet realtime bovenop wilt zitten, dan kun je ook kiezen voor het dagelijks laten uitlezen van de kwartierwaarden van je slimme meter door Qurrent of een andere dienstverlener. Voor de meeste gebruikers is dat meer dan genoeg.

Succes en groet, Frans
Bekijk origineel

4 reacties

Inderdaad, hoe kan ik mijn gas-en elektra realtime inzien; wat gebruik nu per minuut aan liters gas en hoeveel elektrisch vermogen is en nu ingeschakeld. Dan kun je ook zien wat het effect is van het aan-, uit-, hoger - en lager zetten van specifieke apparaten. De q-box kwam tot voor kort in de buurt, maar is helaas afgeschakeld.
Reputatie 4
Badge +12
De meeste slimme gasmeters geven eens per uur de meterstand door aan de slimme elektriciteitsmeter, dus uitlezen van liters per minuut is er niet bij. realtime uitlezen van de slimme elektriciteitsmeter kan met verschillende energiemanagers die worden aangesloten op de P1 poort van de slimme meter en via draad of draadloos aan het thuisnetwerk. Ik gebruik zelf al ruim een jaar Domoticz op een Raspberry Pi platform. Beide zijn open-source. Zowel Domoticz als RPi hebben een actief gebruikersforum, ook Nederlandstalig. De Raspberry Pi met convertorkabeltje voor de P1 poort wordt bijvoorbeeld door SOSSolutions in Eindhoven geleverd voor ongeveer €80. De software en installatiehandleidingen kun je bij domoticz.com downloaden. Heb je al een NAS voor je backups en gedeelde bestanden in huis, dan kun je Domoticz daar ook op installeren.

Groet, Frans
Dank Frans,
Ik zal me er in verdiepen. Op het eerste gezicht is het voor mij als volstrekte leek op automatiseringsgebied niet meteen te vatten. Maar wie weet kom ik wat verder als ik aan de hand van de door jou genoemde soft- en hardware het internet verken.
En voor nu ben ik zover dat ik begrijp dat ik -een apparaatje (Domoticz) moet aanschaffen, -dat apparaatje met m'n slimme meter moet verbinden, -software (raspberry pi platform) moet aanschaffen en downloaden, -het apparaatje met m'n experiabox moet verbinden (met behulp van het bij het platform geleverde kabeltje), -de software moet installeren op m'n computer (in mijn geval een iMac) en ...... .
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Jan,

Ik zou niet aan Domoticz (software) op een Raspberry Pi (hardware) beginnen zonder IT ervaring. Maar er zijn veel kant en klare energiemanagers:

https://www.energieverbruiksmanagers.nl/productoverzicht?fenergy=gas%20%2B%20stroom&fextra1=1&fmeter=slimme%20meter&sorting=1

Ik ga er van uit dat je een slimme meter hebt, anders kun je helemaal je gasverbruik niet op afstand uitlezen. Je hebt sowieso een apparaatje nodig aan je slimme meter en aan je thuisnetwerk. Dan zul je nog moeten kiezen of je de gegevens rechtstreeks van dat apparaatje op je computer wilt krijgen of door tussenkomst van de leverancier van het apparaatje. De QBox stuurde de gegevens uit de slimme meter naar Qurrent en je moest bij Mijn Energie op de website van Qurrent inloggen om je gegevens netjes in plaatjes op je computer te krijgen. De meeste systemen van energie-leveranciers werken zo en soms vereisen ze een abonnement. Andere systemen werken uitsluitend bij je thuis. Het apparaatje leest dan niet alleen de slimme meter uit, maar presenteert de gegevens ook op een eigen website waar je thuis op kunt inloggen met je eigen computer. Domoticz en CEMM zijn voorbeelden. Het voordeel van de categorie met externe server is dat ze daar ook je historisch verbruik netjes bewaren. Maar het is de vraag hoe lang en of je daar nog bij kunt als je van leverancier wisselt. Welk systeem je ook kiest, houd altijd zelf een backup bij van de gegevens. Dat kan dan ook minder gedetailleerd, bijvoorbeeld verbruik per dag. Tenslotte, als je wel in je verbruik geïnteresseerd bent, maar er niet realtime bovenop wilt zitten, dan kun je ook kiezen voor het dagelijks laten uitlezen van de kwartierwaarden van je slimme meter door Qurrent of een andere dienstverlener. Voor de meeste gebruikers is dat meer dan genoeg.

Succes en groet, Frans

Reageer