Sticky Blog

Is het mogelijk om zonder Qurrent de Qbox uit te lezen?

• 24 oktober 2018
  • 92 reacties
  • 13515 keer bekeken

Toon eerste bericht

92 reacties

Echt heel vervelend dat ook de historische gegevens gaan verdwijnen :(
Nu had ik als backup Enelogic genomen (i.c.m. een Youless energie monitor), maar die zijn ook onlangs overgenomen en is het maar de vraag of de dienst blijft bestaan en zo ja, voor hoe lang.

Daarom heb ik nu gekozen voor een CEMM .... Hoewel deze ook via internet is te benaderen word alle data lokaal opgeslagen. Dus als er weer eens een clouddienst de stekker er uit trekt, heb ik i.i.g.. mijn data (historisch) nog...

En qua service bieden ze zelfs gratis een verlooptje aan vanaf de Qbox!

https://cemm.nl/qbox-stopt-overstap-naar-cemm-eenvoudig/
Badge
Cemm is niet echt goed koop he,
Misschien een beter alternatief is Enelogic 1 malig 79 euro en dan 19 euro per jaar.
Ook geschikt voor zonnepanelen.

Nee ik heb geen aandelen daar.
Klopt, maar de Qbox was ook niet goedkoop (heb ik ook € 180 voor betaald inderdtijd).

En inzicht in ons energieverbruik levert ons uiteindelijk meer op dan de CEMM mij kost.
Badge +1
Overgestapt op CEMM Basic. Ziet er prima uit en met het verloopstekkertje was het aansluiten een fluitje van een cent. Morgen even kijken of de zonnepanelen netjes te zien zijn.
Heb nu de monitoring nu dus in eigen beheer!

Blijf het overigens nog steeds raar vinden dat Qurrent stopt met de Qbox.
Badge +1
Alles werkt! Mooie overzichten via de Cemm! Prima support ook!
Komt er ook documentatie beschikbaar over hoe de individuele Qboxen uit een duo set omgezet kunnen worden naar zelfstandige Qboxen? Ook hoor ik graag hoe ik seriële toegang tot de Qbox krijg.
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @BAJansen,

Dankjewel voor je bericht. Helaas heb ik niet direct antwoord op deze vragen. Ik heb je vragen doorgezet naar een van mijn collega's die heel veel van de Qbox afweet.
Ik hoop je snel meer informatie te kunnen geven!

Groet, Joost
Hallo Allemaal

Ook ik heb een Qbox gekregen van mijn zonnepanelenleverancier, en omdat ik nog een oude draaischijf heb ook analoge uitleesmogelijkheid. Hier zijn helemaal nog geen alternatieven voor !!!!!

Behalve dan.........Youless melde dat men de draaischijf mogelijk gaan onderzoeken en proberen voor december een antwoord daarop te vinden, alle anderen zeggen dat ze het kunnen, maar kunnen het terugdraaien van een meter niet registreren, dus daar heb je totaal niets aan als je zonnepanelen hebt. Ik hoop maar dat het ze lukt, want een ander alternatief werkt niet.

Cemm al helemaal niet, die raadde mij aan maar een slimme meter te nemen, nou .....echt niet.

Wie een draaischijfmeter heeft vervoege zich bij Youless................
Reputatie 4
Badge +12
Hallo Allemaal

...

Cemm al helemaal niet, die raadde mij aan maar een slimme meter te nemen, nou .....echt niet.

...

Binnen een paar jaar heeft iedereen een digitale meter die afzonderlijk levering en teruglevering registreert. Het enige wat je kunt weigeren is uitlezing op afstand.
Badge
Binnen een paar jaar heeft iedereen een digitale meter die afzonderlijk levering en teruglevering registreert. Het enige wat je kunt weigeren is uitlezing op afstand.

De huidige slimme meters hebben zonnepanelenbezitters weinig aan. Die kunnen niet exact de opgewekte en de verbruikte stroom inzien. Probleem blijft dat stroom die opgewekt wordt maar meteen door jezelf verbruikt niet wordt geregistreerd. Zowel voor opwek als verbruik niet. Voor je energierekening niet erg maar voor monitoring dus wel. Vandaar dat ik het ook flauw vind dat current een slimme meter vaak laten uitlezen als volwaardig alternatief ziet voor de qbox. Dat is gewoon onzin.

Dan zouden er slimme meters compleet gescheiden circuits moeten komen voor opwek en verbruik. In mijn huis zou dat kunnen werken omdat de zonnepanelen hun eigen groep (3 fase) hebben. Maar mensen met weinig zonnepanelen prikken de omvormer soms in een groep waar ook verbruikers op zitten. Dat gaat dus niet zomaar werken. Ik zie die slimme meters op korte termijn dus niet komen. Wel de huidige ‘domme’ slimme meters, waar ik voor wat ik wil niks aan heb.
Reputatie 4
Badge +12
Zelfs als je je omvormer aansluit op een groep waar al verbruikers op zitten, kun je de opwek meten met ofwel een kWh-meter bij die aansluiting, ofwel een netwerk-interface in de omvormer. De SMA omvormers zijn uit te lezen vanuit Domoticz.

Volgens mij prijst Qurrent het dagelijks uitlezen van de kwartierwaarden via de netbeheerder ook niet aan als alternatief voor de QBox. Ik heb twee jaar de discussies op dit forum over de QBox gevolgd, en ik kan me voorstellen dat daar zwaar verlies op is geleden. Als ik dan zie dat sommigen zich beklagen dat ze gemerkt hebben dat hun QBox het kennelijk al twee maanden niet doet, dan vraag ik me af waar zij een real-time uitlezing voor nodig hebben. Voor verreweg de meesten is een uitlezing met een vertraging van een dag en een resolutie van een kwartier genoeg. Als je een slimme meter hebt, kun je die gratis krijgen bij slimmemeterportal.nl en tegenwoordig ook bij Qurrent. Wil je er echt bovenop zitten, dan kun je er 50 tot 200 euro voor uittrekken en zelf voor het beheer en onderhoud zorgen. Als je dat wilt, dan moet je niet tegelijk willen vasthouden aan een draaischijfmeter.

Groet, Frans
Reputatie 1
Badge +2
Ik zal een link naar dit topic verspreiden onder onze programmeurs, wellicht zijn er inderdaad meer die het leuk vinden om hier aan mee te werken.

Ik hoor niets meer over de plannen, of heb ik iets gemist (in een nieuw draadje??)?
Of is wellicht het aanbod van de CEMM beter...? Wel veel geld, zonde als de programmeurs mee willen werken 🙂
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @ArieKlerk.

Het is inderdaad alweer even terug dat we iets van Sebastiaan hebben vernomen over dit onderwerp.
Ik heb heb daarom zojuist per mail gevraagd of er nog nieuws is dat gedeeld kan worden in deze topic.
Zodra ik reactie van hem daarop heb zullen we dit gelijk laten weten.

Groeten,
Julian
Reputatie 4
Badge +5
Hoi @ArieKlerk en anderen,

De huidige stand van zaken is dat ik bezig ben om te achterhalen wat we na 1 januari wel en niet kunnen delen. De Qbox is niet in eigen beheer gemaakt, dus we zijn gebonden aan afspraken die destijds gemaakt zijn. Ik heb nog niet kunnen vinden wat die afspraken exact zijn, dus ik kan daar helaas ook nog niks over zeggen.

Daarnaast ben ik informatie aan het verzamelen over wat wel mogelijk is met een reguliere Qbox. Op kantoor hebben we speciale ontwikkel-Qboxen met een USB-aansluiting waarmee we verbinding kunnen maken met de Qbox en een aantal zaken kunnen instellen, zoals het serveradres waar de Qbox mee probeert te verbinden. Het lijkt er op dat dit ook kan met een reguliere Qbox, zelfs zonder de behuizing open te maken of te solderen. Zodra ik alle informatie en de daarvoor benodigde kabel heb wil ik zelf gaan uitproberen of dit ook echt werkt. Dan zijn we weer een belangrijke stap dichterbij zelf iets kunnen met de Qbox.

Voor niet-techneuten die dit topic nog mee lezen: de kans dat hier een oplossing uit komt voor alle Qboxen is nihil. Als je nog iets met je Qbox wilt kunnen na 1 januari, zul je echt de mouwen op moeten stropen en diep de techniek in duiken. Zoals ik het voor me zie gaan een aantal techneuten proberen software te schrijven die nog iets kan maken van de informatie die de Qbox stuurt en staat het iedereen vrij om die software te gebruiken en aan te passen. Maar zal er geen vervanging komen van de servers zoals wij die nu bij Qurrent in gebruik hebben.

Met vriendelijke groeten,

Sebastiaan
Daarnaast ben ik informatie aan het verzamelen over wat wel mogelijk is met een reguliere Qbox. Op kantoor hebben we speciale ontwikkel-Qboxen met een USB-aansluiting waarmee we verbinding kunnen maken met de Qbox en een aantal zaken kunnen instellen, zoals het serveradres waar de Qbox mee probeert te verbinden. Het lijkt er op dat dit ook kan met een reguliere Qbox, zelfs zonder de behuizing open te maken of te solderen. Zodra ik alle informatie en de daarvoor benodigde kabel heb wil ik zelf gaan uitproberen of dit ook echt werkt. Dan zijn we weer een belangrijke stap dichterbij zelf iets kunnen met de Qbox.

Zo'n kabel is vast handig voor debuggen, maar voor een beetje knutselaar niet noodzakelijk. De Qbox laat zit uitstekend mitm'en of middels DNS spoofing een andere server gepresenteerd worden waardoor eenvoudig alternatieve firmware geladen kan worden. Belangrijker om te weten is hoe de firmware zinvol aangepast kan worden om de box zo helemaal in eigen beheer te kunnen nemen. Het zou daarom fantastisch zijn als je AME zover zou kunnen krijgen om de broncode van de Qbox (die van de server kan me eerlijk gezegd gestolen worden) openbaar te maken.
Reputatie 4
Badge +5
Zo'n kabel is vast handig voor debuggen, maar voor een beetje knutselaar niet noodzakelijk. De Qbox laat zit uitstekend mitm'en of middels DNS spoofing een andere server gepresenteerd worden waardoor eenvoudig alternatieve firmware geladen kan worden. Belangrijker om te weten is hoe de firmware zinvol aangepast kan worden om de box zo helemaal in eigen beheer te kunnen nemen. Het zou daarom fantastisch zijn als je AME zover zou kunnen krijgen om de broncode van de Qbox (die van de server kan me eerlijk gezegd gestolen worden) openbaar te maken.
Ik vind dat een goed idee, had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik ga het proberen!
Is hier inmiddels wat over bekend?
Reputatie 4
Badge +5
Is hier inmiddels wat over bekend?
Het verzoek ligt nu bij AME, ik heb nog geen reactie gehad.
Badge +4
Ik ben ook erg benieuwd naar het protocol dat de QBox gebruikt. Is er nog een verschil tussen de gewone en de Duo?
maakt de Qbox gebruik van bijvoorbeeld Oauth (gezien het registratie process dat we moesten doorlopen.)
kun je aangeven wat er qua servers op dit moment draait bij Qurrent voor de QBox draait. En is dit op de een of andere manier over te brengen naar een Lab omgeving die bij Qurrent gehost wordt maar door de community beheerd?

Erg benieuwd naar de encryptie of we deze zelf op kunnen zetten tussen Qbox en eigen server. Is denk ik geen rocket-science.
Ook de seriële interface klinkt interessant.
Ook het protocol (RF denk ik) voor de duo en het kunnen koppelen van deze boxen aan elkaar.
mogelijk kun je zo een qbox een ander doel geven voor bijvoorbeeld een remote temp sensor of anders

Ik houd me aanbevolen voor updates en meedenken rond ditdit topic.

Wat betreft de berichtgeving. Is het zonde als we iets voor het grote publiek kunnen doen en iedereen heeft de Box al ingeleverd bij de milieusmilieustraat... Dan zou het beter zijn deze in te nemen door ze retour te sturen naar qurrent in mijn ogen.
Ik ben ook erg benieuwd naar het protocol dat de QBox gebruikt. Is er nog een verschil tussen de gewone en de Duo?
maakt de Qbox gebruik van bijvoorbeeld Oauth (gezien het registratie process dat we moesten doorlopen.)
kun je aangeven wat er qua servers op dit moment draait bij Qurrent voor de QBox draait. En is dit op de een of andere manier over te brengen naar een Lab omgeving die bij Qurrent gehost wordt maar door de community beheerd?

Erg benieuwd naar de encryptie of we deze zelf op kunnen zetten tussen Qbox en eigen server. Is denk ik geen rocket-science.
Ook de seriële interface klinkt interessant.
Ook het protocol (RF denk ik) voor de duo en het kunnen koppelen van deze boxen aan elkaar.
mogelijk kun je zo een qbox een ander doel geven voor bijvoorbeeld een remote temp sensor of anders

Ik houd me aanbevolen voor updates en meedenken rond ditdit topic.

Wat betreft de berichtgeving. Is het zonde als we iets voor het grote publiek kunnen doen en iedereen heeft de Box al ingeleverd bij de milieusmilieustraat... Dan zou het beter zijn deze in te nemen door ze retour te sturen naar qurrent in mijn ogen.

Er lijkt bij de verbinding tussen Qbox en server geen enkele sprake van authenticatie te zijn. In je account koppel je het serienummer van een Qbox, waarna de server voor deze Qbox de juiste firmware beschikbaar zal maken en waarna de door de betreffende Qbox verzonden data in je account zichtbaar zal worden. Er lijkt ook geen onderhandeling voor versleuteling plaats te vinden wat doet vermoeden dat de data 'versleuteld' wordt met een statische key. Deze hypothese wordt ondersteund door het feit dat opvolgende POSTs van Qbox naar server voor grote delen overeenkomen. De server die de Qboxdata ontvangt draait een of andere .NET applicatie die verder weinig interessants doet behalve de ontvangen data onthusselen.

Naar mijn idee zijn de Duo en Mono Qboxen compleet identiek, alleen zijn ze bij de Duo set middels Z-Wave met elkaar verbonden waarbij op de een of andere manier de een de internetverbinding voor zich neemt en de ander aan de meter kan worden verbonden. Ik vermoed dat de knop op de achterzijde van de Qbox met de Z-Wave koppeling te maken heeft.

In tegenstelling tot wat hier eerder op het forum op navraag eens door Qurrent is vermeld, is de Z-Wave verbinding tussen de beide Qboxen in het geheel niet versleuteld. Met een geschikte antenne is het mogelijk het Z-Wave verkeer op te vangen en met enig gepuzzel en behulp van de Z-Wave protocoldocumentatie kun je op deze manier je meterstanden (of die van je buren) uit de lucht trekken.
Reputatie 4
Badge +5
Van het Z-Wave gedeelte weet ik niet veel, maar ik dacht dat het wel geencrypt was.

De rest van wat je schreef kan ik wel bevestigen, klopt allemaal, met wat kanttekeningen:
  • Het is zo dat als een Qbox niet bekend is in ons systeem, we niks doen met het bericht. Kun je als een simpele vorm van authenticatie zien.
  • De opbouw van het bericht is voor mono's en duo's anders.
  • Dat de achterkant niks interessants zou doen doet tekort aan het werk dat er door de jaren heen door meerdere mensen in is gestoken (waaronder mezelf).
@BAJansen Wil jij je nog aansluiten bij het groepje techneuten dat nog wil proberen de Qbox nuttig te laten zijn? Je staat nog niet op mijn lijst.
Van het Z-Wave gedeelte weet ik niet veel, maar ik dacht dat het wel geencrypt was.

De rest van wat je schreef kan ik wel bevestigen, klopt allemaal, met wat kanttekeningen:
  • Het is zo dat als een Qbox niet bekend is in ons systeem, we niks doen met het bericht. Kun je als een simpele vorm van authenticatie zien.
  • De opbouw van het bericht is voor mono's en duo's anders.
  • Dat de achterkant niks interessants zou doen doet tekort aan het werk dat er door de jaren heen door meerdere mensen in is gestoken (waaronder mezelf).
@BAJansen Wil jij je nog aansluiten bij het groepje techneuten dat nog wil proberen de Qbox nuttig te laten zijn? Je staat nog niet op mijn lijst.

Ik bedoelde met mijn bericht voornamelijk dat de communicatie tussen Qbox en server naar mijn idee vrij eenvoudig in elkaar zit en dat er bij het zelf verwerken van de data geen sprake hoeft te zijn van ingewikkelde heen-en-weer communicatie tussen server en Qbox, wat het zelf verwerken van de meterstanden relatief eenvoudig maakt.

Dat er op de huidige qserver 'niets interessants' gebeurt is natuurlijk een beetje gechargeerd gezegd, maar daar bedoelde ik ook vooral mee dat de verwerking van meterstanden niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. De qserver doet verder vast een hoop dingen, zoals de al besproken koppeling tussen account en box, maar voor de hobbyist die zijn eigen servertje wil optuigen en alleen geïnteresseerd is in de meterstanden is dat verder niet echt van belang.

Hoewel ik mijzelf liever omschrijf als een prutser sluit ik mij verder graag aan bij de groep techneuten.
Reputatie 4
Badge +5
@BAJansen Dank je voor je toelichting. 🙂 Ik heb je toegevoegd aan de lijst. Je lijkt behoorlijk wat inzicht te hebben, dus ik zie je niet als een prutser!
Hoi Sebastiaan,

Zet mij ook maar op de lijst. Ik heb een qbox waar je ook zonnepanelen mee kan uitlezen. Mooi apparaatje en zonde om in de vuilnisbak te gooien. Met vriendelijke groet

George
Reputatie 4
Badge +5
@George Ik heb je op de lijst gezet.

Gelijk even een update: ik heb vorige week een goed gesprek gehad met onze directeur over de bijdragen die Qurrent aan dit project kan leveren en de voorwaarden die daar aan zitten. Ik ben dat aan het uitwerken, zal die binnenkort hier posten.

Daarnaast ben ik bezig om een source code repository in elkaar te zetten die gedeeld kan worden. Deze repository bevat een aangepaste kopie van de software die nu de Qbox-berichten ontvangt en verwerkt. Het is een aangepaste kopie omdat de code Qurrent-neutraal moet zijn (één van de voorwaarden, daarover later dus meer) en er gevoelige informatie in staat zoals connectionstrings en keys waarmee onze .NET assemblies worden gesigned. Als ik denk klaar te zijn moet dat nog even gereviewd worden om te kijken of ik niet per ongeluk wat ben gemist. Daarna ga ik een public repository maken op bitbucket en zet ik de code daar neer.

Als laatste heb ik binnen de community een tijdelijk privé-hoekje laten maken voor de techneuten die zich hebben opgegeven, zodat we alvast wat dingen kunnen bespreken tot we een uiteindelijk (Qurrent-neutraal) publiek alternatief hebben. Degenen die zich hebben opgegeven ga ik rechten geven op dat hoekje, je ontvangt een PB zodra ik dat gedaan heb.

Ik heb nu twee weken vakantie, maar ik probeer hier en daar nog wat avonduren hieraan te besteden.

Met vriendelijke groeten,

Sebastiaan

Reageer