Sticky Blog

Is het mogelijk om zonder Qurrent de Qbox uit te lezen?

• 24 oktober 2018
  • 92 reacties
  • 6263 keer bekeken

Toon eerste bericht

92 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Ik heb recent een open en goed gesprek gehad met ons management over de bijdrage die Qurrent wil leveren aan dit project en de voorwaarden die daaraan worden gesteld.

Qurrent stelt graag aanwezige sourcecode en documentatie beschikbaar en een klein aantal uren waarin ik tijdens kantooruren bv kan reageren op vragen in de community. Daarnaast worden honderd Qboxen ter beschikking gesteld voor mensen die graag mee willen knutselen aan dit project maar nog geen Qbox hebben (of hun reguliere Qbox willen houden zoals hij nu is). Als laatste vindt Qurrent het prima om de DNS voor de hostnames die gebruikt worden door de Qbox, om te zetten naar een IP-adres dat niet door Qurrent wordt beheerd.

De voorwaarden aan deze bijdragen zijn:
  • Qurrent levert geen support op dit project. Vragen over de werking van de Qbox, sourcecode of documentatie zullen niet door Qurrent beantwoord worden. Dit betekent dat die antwoorden uit de community moeten komen of van mij op persoonlijke titel.
  • Dit betekent ook dat vragen en discussies over dit project moeten verhuizen uit deze community zodra er een geschikt alternatief is gevonden.
  • De beschikbare Qboxen zullen niet worden opgestuurd. Ze kunnen worden opgehaald op het Qurrent kantoor. Het is ook mogelijk dat iemand van de community de distributie op zich neemt.
  • De sourcecode die beschikbaar gesteld wordt, mag open source worden gemaakt maar pas als alle referenties naar Qurrent verwijderd of vervangen zijn. Dit is om ongewenste vragen weg te houden bij onze klantenservice. Dit betekent dat we eerst een private repository opzetten waar de originele sourcecode geplaatst wordt (heb ik vanavond gedaan). Met een kleine groep kunnen we alle referenties naar Qurrent verwijderen (heb ik al gedaan, wordt nu gereviewd). Daarna kan het resultaat verplaatst worden naar een public repository. Wat mij betreft wordt dit ook de plek voor vragen en discussies .
  • Er kan niet worden gegarandeerd dat de hostnames die de Qbox nu gebruikt, blijven bestaan na 1 juli 2019.

Mijn persoonlijke rol in dit project wordt vooral als facilitator. Ik zet de sourcecode en de documentatie ergens neer en probeer algemene vragen zo goed mogelijk te beantwoorden om de enthousiaste techneuten op weg te helpen. Support op vragen als ‘waarom werkt het niet bij mij?’ zal voornamelijk uit de community moeten komen.

Met vriendelijke groeten,

Sebastiaan
mooi dat jullie die doen, ik baal er best van dat het op deze ophoud met bestaan. De app zit behoorlijk goed in elkaar. Mocht ik iets kunnen doen wil altijd proberen hier tijd in te steken. Kennis is networking en python
Reputatie 4
Badge +5
mooi dat jullie die doen, ik baal er best van dat het op deze ophoud met bestaan. De app zit behoorlijk goed in elkaar. Mocht ik iets kunnen doen wil altijd proberen hier tijd in te steken. Kennis is networking en python
Je staat nog niet op de lijst, zal ik je toevoegen? Dan krijg je ook toegang tot het privé-hoekje voor techneuten.
@Sebastiaan van Qurrent zou je mij ook op die lijst kunnen zetten? Thx.
Dat mag
Beste heren, wat een goed initiatief! Fijn dat Qurrent zelf ook wilt meewerken. Ik gebruik de box voor alleen de data van de zonnepanelen. Het zou fijn zijn als we niet afhankelijk zijn van partijen die de stekker eruit trekken en je niets meer aan de hardware hebt.
Ik ben geen techneut maar wil wel graag mijn zonnepanelen realtime kunnen monitoren. Nu wil ik een raspberry pi gaan plaatsen (met hulp van een kennis). Is het mogelijk om de Y-kabel van de Qbox met een verloop naar RJ11 aan te sluiten op de raspberry? Deze heeft nl alleen een USB aansluiting.
Als ik de P1 stekker rechtstreeks van de slimme meter in de raspberry steek, dan mis ik de opbrengst van de zonnepanelen.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Reputatie 4
Badge +5
Ik ben geen techneut maar wil wel graag mijn zonnepanelen realtime kunnen monitoren. Nu wil ik een raspberry pi gaan plaatsen (met hulp van een kennis). Is het mogelijk om de Y-kabel van de Qbox met een verloop naar RJ11 aan te sluiten op de raspberry? Deze heeft nl alleen een USB aansluiting.
Als ik de P1 stekker rechtstreeks van de slimme meter in de raspberry steek, dan mis ik de opbrengst van de zonnepanelen.
Weet iemand hier een oplossing voor?

Met een hoop geknutsel (meten, solderen en programmeren) zou dit wel moeten kunnen denk ik. De stekker die in de Qbox gaat is namelijk geen RJ11 (4-aderige telefoonstekker), maar RJ12 (6-aderige stekker), zie de uitleg op deze pagina: http://www.kabelblog.nl/verschil-tussen-rj10-rj11-rj12-en-rj45/
4 van deze aders worden gebruikt om de P1 te lezen, de overige twee om pulsen te meten die uit de bruto-productiemeter komen.
Je hoeft dus 'alleen maar' die zes aders aan GPIO pinnen van de Raspberry Pi te verbinden, uit te zoeken wat iedere ader precies doet en dan nog software schrijven die de juiste aders aanstuurt en uitleest. Als je kennis dat allemaal kan kun je de Y-kabel dus hergebruiken. Mocht hem dat lukken dan zie ik op het forum graag hoe hij dat precies voor elkaar heeft gekregen!
Badge
Ik volg deze draad met belangstelling. Is het verstandig om mijn qbox duo aangesloten te houden op mijn systeem? Zodat als er een werkende oplossing komt ik er gelijk weer bij zit. Of kan ik het loskoppelen en weer aankoppelen zodra er een werkende oplossing is?

succes met het uitvogelen van een oplossing.
Reputatie 4
Badge +5
Ik volg deze draad met belangstelling. Is het verstandig om mijn qbox duo aangesloten te houden op mijn systeem? Zodat als er een werkende oplossing komt ik er gelijk weer bij zit. Of kan ik het loskoppelen en weer aankoppelen zodra er een werkende oplossing is?
@PietervanSchendel Het voordeel van de Qbox aangesloten houden is dat hij blijft meten en zolang hij geen contact krijgt met de backend server, bewaart hij (een gedeelte van) de meetwaarden. Hoe langer het duurt voordat hij weer contact krijgt, hoe lager de resolutie wordt: hij bewaart eerst meetwaarden van elke minuut, daarna van elke vijf minuten, daarna van elk uur etc. Je verliest dus wel informatie, maar je houdt wel gemiddelden over langere periode.

Het enige nadeel dat hier aan zit, is dat we de laatste paar jaar nooit meer getest hebben wat exact het gedrag is van de Qbox als de backend er langere tijd (mogelijk weken) uit ligt. Er is dus een kans dat hij het op een gegeven moment niet meer doet. Alsnog kan dan wel de Qbox een harde reset krijgen, maar dat werkt alleen goed als de backend waar hij contact mee krijgt dat goed ondersteunt. Al met al dus een hoop haken en ogen. Maar ik laat mijn eigen Qbox gewoon aanstaan.

Ik wil nog even benadrukken dat de kans dat hier een algemene oplossing uit komt die ook bruikbaar is voor niet-techneuten, zeer klein is.
Badge +1
Wil je mij ook toevoegen aan de Qbox groep?
Aangezien ik zeer teleurgesteld ben in het besluit van Qurrent, volg ik dit topic ook met interesse. Ik snap eerlijk gezegd niet dat Qurrent de huidige Qbox server niet gewoon "as-is" (zonder support of whatever) in de lucht kan houden voor alle huidige gebruikers. (dus verkoop en promotie van Qbox stoppen, maar gewoon wel die server in de lucht houden) Dat lijkt me toch niet zo duur en zelfs goedkoper dan de tijd/moeite/geld wat nu in dit goed bedoelde initiatief (hulde Sebastiaan!) wordt gestoken. Voor mijn part betalen alle gebruikers hier een paar euro per jaar voor. Dat lijkt met genoeg voor het onderhoud van de server, etc.
Qurrent geeft als reden op dat iedereen die een slimme meter heeft de Qbox niet meer nodig heeft. Maar ik gebruikte min Qbox JUIST om mijn slimme meter uit te lezen. Ik heb zo'n uitlees website (slimmemeteruitlezen.nl) nog niet geprobeerd (heb ik me nu voor aangemeld), maar ik weet niet of dat dezelfde resolutie en gemak heeft als uitlezen met de Qbox... 😞 Ook superzonde en niet duurzaam van al die nog prima werkende !box kastjes, die nu naar het vuilnis gebracht worden. Die dingen hadden nog makkelijk 10 jaar meegekund, als het niet veel langer is.
Ikzelf hoop nu mijn Qbox nog op een of andere manier te kunnen blijven gebruiken/uitlezen, dankzij initiatieven in deze thread. (Mijn alternatief is dus zo'n website, of een Raspberry Pi met Domoticz.) Ik ben een beetje technisch, maar net niet genoeg om een eigen server op te zetten en de Qbox om te programmeren om hier verbinding mee te maken. Hopelijk komt er een oplossing waarmee ook matig technische mensen toch met een redelijk klein inspanning nog iets met de Qbox kunnen doen.
Alvast bedankt voor alle moeite, die hiervoor gedan wordt en hopelijk komt er iets uit.
Reputatie 1
ik wil ook wel in de Qbox groep, al weet ik niet of ik er heel veel tijd in kan steken.

Ik heb een Qbox Duo en een eigen Linux MintBox Mini waar ik hem misschien op aan kan sluiten, en waar ook mijn webserver draait. Ik ben web developer en spreek Django (Python) en ReactJS (javascript), dus er is ook nog een kansje dat ik er wat software voor zou kunnen maken.

Interessant inititatief!
Reputatie 4
Badge +5
Een status update: @Chee van Qurrent en ik hebben hard gewerkt om een minimale versie van de Qbox backend te maken, gebaseerd op de huidige backend, waarmee techneuten kunnen zien hoe de Qbox en de backend met elkaar communiceren. We denken dat dit een goede basis vormt voor andere projecten om de Qbox levend te houden. We hebben de source code in een publieke repository gezet zodat iedereen mee kan kijken. Je hebt er wel een bitbucket account voor nodig, maar die is gratis. Je vindt de repository op https://bitbucket.org/qboxnext/dotnetcore-minimal.

Er zijn inmiddels 12 techneuten die hebben aangegeven om mee te kijken/denken/helpen, erg gaaf! Maar er is altijd plek voor meer brainpower! Dus schroom niet om je op te geven, dan nodig ik je uit voor het besloten hoekje voor techneuten.
Goed initiatief Sebastiaan en techneuten! Houd ons aub op de hoogte. Wil best wat puzzelen om mijn qbox te kunnen blijven gebruiken.
@Sebastiaan van Qurrent: Super dat je dit allemaal wilt doen. Ik wil dit ook graag aan de praat helpen krijgen alhoewel ik geen vloeiende programmeur ben maar meer en allrounder. Kan je mij ook toevoegen aan de groep?😀
Sebastiaan van Qurrent , alhoewel ik geen programmeur ben, wil ik toch graag proberen de Qbox lokaal uit te lezen. Kun je me toevoegen aan de groep? Dank.
Reputatie 4
Badge +5
Even een update: gisteravond is de server die Qbox berichten ontvangt uitgezet. Er wordt nu dus door Qurrent geen Qbox-data meer verzameld .

Door het groepje techneuten wordt er wel hard gewerkt aan een ingewikkelde hack om je Qbox te kunnen blijven gebruiken. We (lees: ik) zijn nu zover dat we een Qbox zover hebben dat hij zijn berichten stuurt naar een Raspberry Pi. Op de Raspberry Pi worden dan de berichten verwerkt en de data opgeslagen. Op dit moment werkt het alleen voor een Qbox Duo met Qbox Solar die aan een slimme meter hangt, en wordt de data alleen nog maar opgeslagen, je kunt de data nog niet bekijken. Er is dus nog genoeg te hacken. 😀 Wil je meehelpen geef je dan op, wil je alleen meekijken, dan kun je terecht op de open source repository: https://bitbucket.org/qboxnext/dotnetcore-minimal
@Sebastiaan van Qurrent Zou je mij ook nog op de lijst kunnen zetten zodat ik toegang tot het gesloten gedeelte kan krijgen. Ik ben geen programmeur maar heb wel ervaring met Domoticz en Home Assistant. Daarnaast werk ik bij een hosting bedrijf en kan ik wellicht een server (VPS) 'gesponsord' krijgen zodat we ook bij de niet-techneuten de QBox een tweede leven kunnen geven.
Reputatie 4
Badge +5
@Sebastiaan van Qurrent Zou je mij ook nog op de lijst kunnen zetten zodat ik toegang tot het gesloten gedeelte kan krijgen. Ik ben geen programmeur maar heb wel ervaring met Domoticz en Home Assistant. Daarnaast werk ik bij een hosting bedrijf en kan ik wellicht een server (VPS) 'gesponsord' krijgen zodat we ook bij de niet-techneuten de QBox een tweede leven kunnen geven.
@RonaldvdS Dat zou wel heel gaaf zijn als dat lukt!

Ik focus me nu op het werkend krijgen op de Raspberry Pi, omdat dat het minste werk is en er interesse is om de data in eigen beheer te houden. Daarna wil ik zeker mee helpen in het opzetten van een centrale server. @Chee van Qurrent is bezig om de boel werkend te krijgen in Docker containers, is dat iets dat bij jullie gehost zou kunnen worden?
Reputatie 1
Badge +2
Mijn Qbox duo slaat nu alle data elke minuut keurig op in een folder op de Raspberry Pi3.

Binnen onze groep zal ik op een nieuwe website iedereen bijstaan om dit zelf ook voor elkaar te krijgen.
Voor nu zijn de enige benodigdheden:
  • een Qbox duo (met twee kastjes dus, de "mono" met één kastje volgt later)
  • een Raspberry Pi3 met voeding, wifi-steker en SD-kaart van meer dan 2 GB
  • een thuisnetwerk
  • een weinig kennis, geduld en durf om met de Raspberry aan de gang te gaan
  • hulp van "ons"...
Dat eerste heb je al, maar er zijn er nog beschikbaar
Dat laatste doen we met plezier!
Reputatie 4
Badge +5

Voor nu zijn de enige benodigdheden:
  • een Qbox duo (met twee kastjes dus, de "mono" met één kastje volgt later)
  • een Raspberry Pi3 met voeding, wifi-steker en SD-kaart van meer dan 2 GB
  • een thuisnetwerk
  • een weinig kennis, geduld en durf om met de Raspberry aan de gang te gaan
  • hulp van "ons"...

Kleine correctie: de Raspberry Pi 3 heeft ingebouwde wifi dus die heeft verder niks nodig. Met dit setje heb je genoeg: https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-3-plus-model-b-combo-behuizing-incl-behuizing

Sinds vandaag zijn er nu twee mensen (Arie en ik) wiens Qbox gewoon is blijven werken. (helaas alleen nog data verzamelen, tonen komt later) Hopelijk volgen er nog veel meer! Wie is de volgende? 😀
Reputatie 1
Badge +2
Oeps! Heb ik nu toch twee WiFi kanalen... Waar laat ik al die USB stekertjes...😂
Nou ja, wellicht verdubbelt dat de overdracht snelheid 😎
Reputatie 4
Badge +5
We zijn lekker bezig met het clubje techneuten. De teller van het aantal mensen waarbij de Qbox weer werkt met een Raspberry Pi staat nu al op drie! We hebben ook een andere plek gevonden voor vragen, discussies, informatie en overleg:
  • Het besloten hoekje in de community gaat sluiten, we hebben op een andere plek een forum gestart: https://qboxnext.miraheze.org/wiki/Speciaal:WikiForum. Deze heeft een open sectie, waar bv een kopie van het topic staat dat je nu aan het lezen bent. Deze sectie is voor iedereen toegankelijk. Daarbinnen hebben we nog een besloten sectie voor techneuten die mee willen doen of denken aan het QboxNext project. Je kunt je hiervoor aanmelden via mij of @ArieKlerk (stuur even een PB, dan krijgen we in ieder geval een notificatie) of via het nieuwe forum.
  • We hebben daar ook een wiki gemaakt met de informatie over dit project: https://qboxnext.miraheze.org. Deze kan iedereen lezen en verbeteren.
  • Voor snel overleg tussen techneuten hebben we voor Slack gekozen, hiervoor kun je je aanmelden op het nieuwe besloten forum.
Dit topic gaan we op slot zetten, vervolgvragen en -opmerkingen kunnen geplaatst worden op de vervanger van dit topic: https://qboxnext.miraheze.org/wiki/Speciaal:WikiForum/Is_het_mogelijk_om_zonder_Qurrent_de_Qbox_uit_te_lezen%3F

@Sebastiaan van Qurrent Zou je mij ook nog op de lijst kunnen zetten zodat ik toegang tot het gesloten gedeelte kan krijgen. Ik ben geen programmeur maar heb wel ervaring met Domoticz en Home Assistant. Daarnaast werk ik bij een hosting bedrijf en kan ik wellicht een server (VPS) 'gesponsord' krijgen zodat we ook bij de niet-techneuten de QBox een tweede leven kunnen geven.@RonaldvdS Dat zou wel heel gaaf zijn als dat lukt!

Ik focus me nu op het werkend krijgen op de Raspberry Pi, omdat dat het minste werk is en er interesse is om de data in eigen beheer te houden. Daarna wil ik zeker mee helpen in het opzetten van een centrale server. @Chee van Qurrent is bezig om de boel werkend te krijgen in Docker containers, is dat iets dat bij jullie gehost zou kunnen worden?

Hoi Sebastiaan.. docker is geen probleem. Een Debian machine met docker en je bent er al.
Maar ik ben het met je eens.. eerst op een RPi en de volgende stap pas op een dedicated server.
Gr Ronald

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen