Sticky Blog

Is het mogelijk om zonder Qurrent de Qbox uit te lezen?

• 24 oktober 2018
  • 92 reacties
  • 6268 keer bekeken

Toon eerste bericht

92 reacties

mooi dat jullie die doen, ik baal er best van dat het op deze ophoud met bestaan. De app zit behoorlijk goed in elkaar. Mocht ik iets kunnen doen wil altijd proberen hier tijd in te steken. Kennis is networking en pythonJe staat nog niet op de lijst, zal ik je toevoegen? Dan krijg je ook toegang tot het privé-hoekje voor techneuten.

Hoi Sebastiaan,

Zou je mij ook kunnen toevoegen aan deze lijst? Ik ben me aan het verdiepen in programmeren, en heb dit als mijn project/uitdaging gekozen.
Reputatie 1
Badge +2
Is gedaan
Reputatie 1
Badge +2
@maikelboes stuur mij (eventueel in een pm) jouw echte naam en email adres, dan voeg ik je toe aan het project als developer
Reputatie 1
Badge +2
Ik dacht dat die vraag van RoydJ kwam
Reputatie 1
Even alvast een 'teaser', we hebben namelijk al best hele leuke resultaten inmiddels.
De Qurrent-mannen hebben een manier bedacht om de Qboxen te kunnen uitlezen met een server en API op een Raspberry Pi.
En ik heb inmiddels 2 visualisatie tools gebouwd:
  • 'Qbox_plot' (de bovenste) als een soort command line backend in Python die html pagina's maakt (erg flexibel en configureerbaar, maar vereist het nodige commandline handwerk).
  • 'QboxView' Een (javascript) web applicatie die met de ReST API praat (snel en simpel)
Nog wel allemaal in de alfa fase.
Maar in de praktijk heb ik nu dus gewoon live data in mijn browser!.
(waarom zou je 3 dagen wachten als de data elke minuut binnenkomt? ;-)).

Totale kosten voor mij: 60 euro voor een Raspberry Pi starterkit (kan goedkoper) en een dag of 5 programmeren.

Badge
Leuk initiatief, ik volg het met belangstelling of er een optie komt om de Qbox uit te lezen.

Maar waarom een extra raspberry inzetten?
Ik bedoel je kunt met een raspberry alleen ook de meter uitlezen.
Reputatie 4
Badge +5
Leuk initiatief, ik volg het met belangstelling of er een optie komt om de Qbox uit te lezen.

De Raspberry Pi was de simpelste manier om de functionaliteit van de Qurrent backend beschikbaar te maken. Dit heeft als voordeel dat je ook gelijk je historische verbruiksdata beschikbaar hebt.

De software op de Pi kan ook overweg met Qbox Solar, wat betekent dat je ook inzicht houdt in je opwek, iets dat de slimme meter niet kan (die ziet alleen de teruglevering).

Een ander voordeel is dat de Qbox niet alleen slimme meters uit kan lezen, maar ook draaischijf en LED-meters. Dit wordt wel langzaam minder relevant.
Reputatie 1

Extra raspberry? Ik begrijp je vraag niet goed. We gebruiken nu ook maar 1 raspberry. Daar zit de Qbox nu ingeplugd in plaats van in de router.
Badge
Het woord extra is overbodig.
Je kunt met een raspberry ook de slimme meter uitlezen,
Nu maken jullie gebruik van de Qbox en de rasberry
Reputatie 1
Oh? interessant.
Heb je software om dat rechtstreeks te doen dan? Hoe wordt die data dan opgeslagen? In een database? Heb je ook software die dat als API in json kan teruggeven?
We hebben nu een server en een REST API waar de frontends tegenaan kunnen praten.

De Qbox heeft wel als enorm voordeel dat de data gebufferd wordt. Dus als de verbinding of Raspberry er een poosje niet is is dat geen probleem, dan komt de data gewoon als er weer verbinding is.
Hallo beste ontwikkelaars, ik ben heel graag op de hoogte wat er speelt, wil graag goed geinformeerd, maar kan dat ook buiten dit Q - forum, in een blog of iets dergelijks ???? Heb namelijk niets meer met Qurrent, maar wel met de Q box en haar ontwikkelingen.
Durven jullie al iets van een tijdpad aan te geven ?

Hele vriendelijke groeten van een trouw volger.
Even alvast een 'teaser', we hebben namelijk al best hele leuke resultaten inmiddels.
De Qurrent-mannen hebben een manier bedacht om de Qboxen te kunnen uitlezen met een server en API op een Raspberry Pi.
En ik heb inmiddels 2 visualisatie tools gebouwd:
  • 'Qbox_plot' (de bovenste) als een soort command line backend in Python die html pagina's maakt (erg flexibel en configureerbaar, maar vereist het nodige commandline handwerk).
  • 'QboxView' Een (javascript) web applicatie die met de ReST API praat (snel en simpel)
Nog wel allemaal in de alfa fase.
Maar in de praktijk heb ik nu dus gewoon live data in mijn browser!.
(waarom zou je 3 dagen wachten als de data elke minuut binnenkomt? ;-)).

Totale kosten voor mij: 60 euro voor een Raspberry Pi starterkit (kan goedkoper) en een dag of 5 programmeren.

Ziet er geweldig uit, wil ik ook!!!!
Reputatie 4
Badge +5
Hallo beste ontwikkelaars, ik ben heel graag op de hoogte wat er speelt, wil graag goed geinformeerd, maar kan dat ook buiten dit Q - forum, in een blog of iets dergelijks ???? Heb namelijk niets meer met Qurrent, maar wel met de Q box en haar ontwikkelingen.
Durven jullie al iets van een tijdpad aan te geven ?

We hebben iets beters: een Slack kanaal. Dan ben je niet alleen op de hoogte, maar kun je ook input leveren en zelfs helpen testen als je dat leuk vindt. Als je me een privebericht stuurt zal ik je een uitnodiging voor Slack sturen.

We richten ons in eerste instantie op techneuten die een Raspberry Pi kunnen installeren. We hebben wel plannen om dat zo simpel mogelijk te maken zodat ook minder technische mensen het voor elkaar kunnen krijgen. Maar dat is echt nog wel een boel werk. We doen dit allemaal in onze vrije tijd, en voor de lol. We hangen hier dus ook geen tijdpaden aan. Ik snap dat dat als gebruiker frustrerend is. Het Slack kanaal geeft je wel de mogelijkheid om zelf een bijdrage te leveren en de richting te beinvloeden.
Hoi @Sebastiaan van Qurrent,

Dat klinkt interessant. Op dit manier zou de Qbox blijven werken, maar we zouden zelf een grafische interface/omgeving moeten maken om alles mooi te kunnen lezen, klopt?

Wat zou ook heel fijn zijn is dat Qurrent de monitoring gegevens niet per 1 januari uit zet maar toch beschikbaar voor klanten te laten.

Probeer eens Cayenne van www.mydevices.com
Graag zou ik toegevoegd worden aan slack.
Fantastisch hoe deze community probeert dit probleem te tackelen.
Helaas werkt mijn qbox alleen op een draaischijf en dus niet meer op een slimme meter.
Dus als iemand interesse heeft, even een PM naar mij, dan kun je hem komen ophalen.
Reputatie 4
Badge +5
Fantastisch hoe deze community probeert dit probleem te tackelen.
Helaas werkt mijn qbox alleen op een draaischijf en dus niet meer op een slimme meter.
Dus als iemand interesse heeft, even een PM naar mij, dan kun je hem komen ophalen.

@Mario Dings Het mooie van het open source project is dat de boel (uiteindelijk) ook blijft werken voor draaischijfmeters. Als je een beetje technisch bent en zin hebt om te knutselen krijgen we jouw Qbox ook weer aan de praat.

Stuur me een PM als je uitgenodigd wil worden voor ons Slack channel, dan kun je helpen testen. We hebben nu nog niemand met draaischijf.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen