Beantwoord

Kan de Qbox Solar ook mijn productie via de slimme meter uitlezen?

• 2 januari 2017
  • 3 reacties
  • 325 keer bekeken

In de handleiding voor de Qbox solar staat, dat je de productiemeter in de groepenkast moet monteren. Dat weerhoudt mij als niet-elektricien ervan de Qbox solar aan mijn Qbox toe te voegen.
Nu registreert mijn Kaifa slimme meter keurig de productie van de zonnepanelen op mijn dak. Is er niet een Qbox Solar variant te bedenken die de productie niet uit de groepenkast maar via de slimme meter uitleest?

Alternatief: mijn energieproductie wordt via een monitoringssysteem van SolarLog gemonitord. Kan die gegevensstroom ook input leveren aan de Qbox zodat ik zowel verbruik als productie via jullie fraaie app kan volgen?
icon

Beste antwoord door Zr40 3 januari 2017, 11:12

Voor de duidelijkheid, de slimme meter ziet (net zoals andere meters) alleen de elektriciteit die daadwerkelijk door de meter heen gaat. Elektriciteit die je zelf opwekt en door een ander apparaat gebruikt wordt gaat niet door de meter heen en wordt niet gezien. Alleen wanneer je meer opwekt dan dat je op dat moment verbruikt gaat er elektriciteit van je omvormer door de meter naar het net, en is er sprake van teruglevering.

De Qbox Solar productiemeter hoort tussen de omvormer en de groep te zitten, en ziet daarom wel exact hoeveel elektriciteit je opwekt.

Een koppeling met het monitoringsysteem van je omvormer zou wel handig zijn, maar voor zover ik weet ondersteunt de Qbox dat (nog) niet.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Beste LuukvanderVeen
Naar mijn mening mening is op het display van een slimmemeter de terug geleverde PV waarden niet de echte PV opbrengst.
Of je moet al je eigen verbruik uitgezet hebben,en dat kan niet want je PV werkt alleen als er spanning op staat .
Is die gevoed vanuit een accu met 230 V omvormer en het huis hoofdschakelaar net spanning op uit , dan wel. Ik ben met dit probleem ook bezich ,het enige wat echt goed gaat is de Omzetter zelf uitlezen maar dan moet je die waarden in een applicatie zetten.
groet Giel
Badge +6
Voor de duidelijkheid, de slimme meter ziet (net zoals andere meters) alleen de elektriciteit die daadwerkelijk door de meter heen gaat. Elektriciteit die je zelf opwekt en door een ander apparaat gebruikt wordt gaat niet door de meter heen en wordt niet gezien. Alleen wanneer je meer opwekt dan dat je op dat moment verbruikt gaat er elektriciteit van je omvormer door de meter naar het net, en is er sprake van teruglevering.

De Qbox Solar productiemeter hoort tussen de omvormer en de groep te zitten, en ziet daarom wel exact hoeveel elektriciteit je opwekt.

Een koppeling met het monitoringsysteem van je omvormer zou wel handig zijn, maar voor zover ik weet ondersteunt de Qbox dat (nog) niet.
Reputatie 4
Badge +6
Bedankt voor het antwoord was er ook al achter gekomen moet eerst lezen en dan KLAGEN sorry.
groet

Reageer