Beantwoord

Kan iemand mij nog een keer helder uitleggen waarom de Qbox is gestopt.

• 28 februari 2019
  • 8 reacties
  • 273 keer bekeken

Ik snap het echt niet...
Waarom is Qurrent gestopt met het uitlezen van de Qbox en de mogelijkheid tot het realtime inkijken van mijn data.
Volgens mij zeggen ze we kunnen nu de slimme meter ieder kwartier uitlezen.
Maar ik heb nu geen inzicht meer in mijn live verbruik en ik heb geen idee meer wat mijn zonnepanelen doen.

Dus Qurrent wat is de werkelijke reden dat jullie ermee gestopt zijn..
icon

Beste antwoord door Roufaida van Qurrent 5 maart 2019, 13:39

Hoi @ArnodeLange ,

De hoofdreden om te stoppen is de komst van de slimme meter. Door de komst van de slimme meter is de vraag naar onze Qbox enorm afgenomen.
Wij hebben gemerkt dat de meeste mensen het belangrijk vinden om een overzicht van hun verbruik krijgen. Het is nu ook wettelijk verplicht om
maandelijks een verbruiks-en kosten overzicht aan te leveren.

Daarbij komt dan nog dat we de Qbox (gratis) tegen borg aanbieden en er dus niet aan verdienen. De kosten die Qurrent maakt voor het ondersteunen
én de kosten die ze zouden moeten blijven maken om de ontwikkelingen van de slimme meter bij te houden wegen niet meer op tegen de voordelen.

Hier vindt je alternatieven die er zijn om de opwek van zonnepanelen los in te zien. https://www.energieverbruiksmanagers.nl/

Groeten,

Roufaida
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2
Badge +4
Hoi @ArnodeLange,

Doordat de slimme meter het verbruik per kwartier kan uitlezen is de echte meerwaarde van de Qbox verloren gegaan. Daarom is dan ook besloten om te stoppen met de Qbox.
Het live verbruik is inderdaad niet meer zichtbaar. Het verbruik wordt minus de opwek van de zonnepanelen verrekend en dit wordt laten zien in de energiegrafiek. Wanneer het verbruik in de min staat dan betekent dit dat de opwek hoger was dan het energieverbruik. In het verbruiks- en kostenoverzichten (VKO) die we elke maand sturen is precies te zien wat de opwek is geweest van de zonnepanelen voor die maand. Met een vertraging van 2-4 dagen worden de dagen per kwartier weergegeven, zo heb je inzicht in je energieverbruik.

Via energie verbruikmanagers zijn er opties om het verbruik live in te zien.

Groet, Simon
Maar dat klopt toch niet dat de meerwaarde verloren is gegaan...dat kan niet de echte reden zijn.
Momenteel is er geen mogelijkheid om te zien hoeveel je zonnepanelen hebben opgebracht en hoeveel stroom je hebt verbruikt..omdat je enkel nog het netto resultaat kan zien.

Dus hoezo geen meerwaarde dit is de kern van inzicht in je energie verbruik.. momenteel heb ik geen idee hoeveel energie ik gebruik omdat ik niet kan zien hoeveel ik zelf heb opgewekt...
De weer gegeven data zegt nu niets meer over mijn verbruik... Want ik weet straks echt niet of het een zonnige dag was of niet.

Dus alstublieft doe niet alsof jullie dom zijn of wij dom zijn en geef gewoon de echte reden in plaats van deze onzin.
Reputatie 1
Badge +3
Hoi @ArnodeLange ,

De hoofdreden om te stoppen is de komst van de slimme meter. Door de komst van de slimme meter is de vraag naar onze Qbox enorm afgenomen.
Wij hebben gemerkt dat de meeste mensen het belangrijk vinden om een overzicht van hun verbruik krijgen. Het is nu ook wettelijk verplicht om
maandelijks een verbruiks-en kosten overzicht aan te leveren.

Daarbij komt dan nog dat we de Qbox (gratis) tegen borg aanbieden en er dus niet aan verdienen. De kosten die Qurrent maakt voor het ondersteunen
én de kosten die ze zouden moeten blijven maken om de ontwikkelingen van de slimme meter bij te houden wegen niet meer op tegen de voordelen.

Hier vindt je alternatieven die er zijn om de opwek van zonnepanelen los in te zien. https://www.energieverbruiksmanagers.nl/

Groeten,

Roufaida
Waarom zeggen jullie dat niet gewoon. . De kosten om de Qbox gratis aan te bieden en de ondersteuning te geven die benodigd is voor het product worden qurrent te groot..

Aangezien er voldoende alternatieven zijn omdat data van de slimme meter voor meerdere partijen makkelijk beschikbaar is en Qurrent met deze service geen meerwaarde heeft. stopt Qurrent met het verlenen van deze service...
Dat is toch een veel eerlijker verhaal dan zeggen dat er geen meerwaarde meer is vanwege de slimme meter..
Snap echt niet waarom Qurrent deze weg bewandeld met het voorhouden van een onzin verhaal...vertel gewoon de waarheid.. Roufaida..bedankt voor het echte antwoord en ik hoop dat Qurrent het echte antwoord ook gewoon naar buiten brengt...
Badge
Het stoppen met de QBox en alle klantonvriendelijkheden die erbij passen is helaas meer regel dan uitzondering geworden bij Qurrent. Wat ooit begon als een bedrijf met een hart voor de klanten en leden is nu een gewone geldmachine geworden die de slogan "de groenste" voert om nog meer klanten binnen te sleuren. Lees mijn item in de community over de energiemanager van CEMM. Deze gebruik ik nu en ben heel tevreden. Zij hebben ook een app en installeren is echt een fluitje van een cent. Oké het kost wel wat, maar als ex QBox gebruiker krijg je korting en kan je de productiemeter en Y-kabel van de QBox blijven gebruiken indien je (net als ik) zonnepanelen hebt. Het gebruik is verder gratis en onafhankelijk van energieleverancier (handig als je wilt opstappen bij Qurrent) Echt een aanrader en nee ik heb geen aandelen bij het bedrijf, maar wordt altijd enthousiast als bedrijven nog iets willen betekenen voor klanten
Reputatie 2
Badge +9
Hi @ArnodeLange en @ArnovanBrakel,

Bedankt voor jullie reacties.
De reden van de stop is inderdaad tweeledig. Uiteindelijk hebben we één doel met Qurrent, en dat is Nederland fossielvrij maken. Zoveel mogelijk mensen aan de groene stroom.
We willen onze tijd en energie in dit doel steken en daar paste de ondersteuning van de Qbox niet meer bij.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de service daarom ook naar beneden gaat. We willen juist elke klant een goeie service blijven bieden, en blijven meedenken met de klant.
Goed om te horen dat je dit alternatief hebt gevonden Arno!

Groet, Joost
Reputatie 5
Badge +14
Mijnheer Joost van Qurrent,

Begin dan eerst met het dagelijks weergeven van windenergie in de grafieken.
Joost ik snap de doelstellingen...maar wees daar eerlijk en duidelijk in..dat is alles wat ik vraag...het verhaal dat de slimme meter de Qbox overbodig maakt is onzin..en dat is het verhaal dat jullie overal naar buiten brengen en dat is gewoon niet waar...

Dus stop daarmee en vertel gewoon eerlijk scheelt een hoop boze mensen

Reageer