Beantwoord

Kunnen jullie de impulswaarde van mijn Qbox Solar aanpassen?

• 10 april 2018
  • 27 reacties
  • 7151 keer bekeken

Badge
Sinds enige dagen op mijn bestaande Qbox een Y kabel aangesloten op de productiemeter. Maar ik zie geen opwek in de app. Mogelijk moet de Solar nog geactiveerd worden? Zoals hieronder te zien is produceren de panelen en loopt het "verbruik" soms negatief. (Ferrarismeter). Alleen Opgewekt blijft op nul staan.

icon

Beste antwoord door Tomer van Qurrent 27 augustus 2018, 13:20

Hoi @AGBervoets,

Ik heb van onze IT-afdeling inmiddels begrepen dat de impulswaarde is aangepast. Wij horen graag of de gegevens aan jouw kant ook kloppen.

Groet,
Tomer
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Qurrent dan toch overstag wat betreft de Eltako productiemeter of wordt er nu ABB geleverd.

Lijkt mij dat elke kWh meter met 1000 pulsen voldoet.
Badge
Beste Tessa,

Dank voor je bericht. Ik zie inderdaad dat er wat veranderd is aan de Qbox App. De (gele) grafiek gaat nu niet meer onder de nullijn door. Maar de Opwek blijft op nul staan.
Als ik de bruine en witte draad van de Y-kabel even tegen elkaar houd zie je dit als een oranje lijn terug in de oranje grafiek. Zie screenprints hieronder.

En ja, de bruine zit aan S0+ en de witte aan S0-.
Ik heb nog een andere kWh meter: ABB 2CMC486001M0201 (1.000 puls/kWh). Is de Qbox daarop in te stellen om eens te proberen?
mvg
Arie

Badge

Badge
Natuurlijk Tessa, bij deze:

Badge
Beste Tessa,
Sorry voor de late reactie, ik was een paar dagen op reis, maar bijgaand de gevraagde foto's alsmede de aansluittekening van de kWh meter. Ik heb de meter even losgehaakt van de DIN-rail om de aansluiting beter in beeld te krijgen.
Als antwoord op de vragen:
-Ja, ik weet zeker dat de grijze Y-kabel op de S0- en S0+ zijn aangesloten. Aansluiten op N lijkt mij niet echt logisch.
-Ja, de bruine draad zit op S0+ en de witte op S0-, maar dit had ik al eerder aangegeven.
-Ja, de aders zijn voorzien van kabelschoentjes en zijn goed aangedraaid.
-Ja, de meter loopt op (Staat nu op 1.153 kWh, op 17 april stond hij op 1.058 kWh; zie eerdere foto). Ook dit had ik al eerder aangegeven.
-Nee, het werkt nog steeds niet. De huidige productie is 322 Watt volgens de app van de zonnepanelen), de Qbox app geeft nog steeds 0 aan.

Met vriendelijke groet,
Uw fotograaf :):)
Arie Bervoets

Badge
Vandaag nog even gekeken naar de instellingen van de productiemeter: bleek dat OUT-ON aanstond ipv PULS-OUT. Nu schijnt er iets te werken, maar de gegevens kloppen niet. Zie foto. De app van de zonnepanelen geeft 1,22 kW productie aan, dat klopt wel ongeveer met het verbruik (-1.140 kW) dat de Qurrent App aangeeft, maar zeker niet met de 60 Watt die volgens de app geleverd wordt.

Badge
Beste Tomer,

Alle panelen zitten via één omvormer op één aparte groep. Oo deze groep zit ook de productiemeter.
De oroductiemeter geeft, op een kleine afwijking na, dezelfde opbrenst aan als de app van de zonnepanelen.

Kan het zijn dat de Qbox af een toe een pulsje mist?

Mvg
Arie Bervoets
Badge
Hi Tessa,
Bedankt voor je bericht. Ik kijk af en toe eens en zag dat er dingen veranderen. De grafiek opgewekt geeft echter steeds teveel aan. De grafiek verbruik stijgt, hoe vreemd, naar mate ee meer wordt opgewekt. Zal een resultaat zijn van een of andere berekening. Maar jullie zijn op de goede weg!
Groeten uit zuid Frankrijk.
Badge
Hi Tessa,

In verband met vakantie en andere prioriteiten heb ik er even een tijdje overheen laten gaan. Om op je vraag te antwoorden: nee, het klopt (nog) niet aan mijn kant.

Hieronder zie de twee grafieken: een van de SolarStore omvormer (groen) die de geleverde energie van 5 augustus aangeeft en een van Qurrent (oranje) die jullie metingen aangeeft.
Deze heb ik vergeleken en mij valt twee dingen op:
1- de Qurrent grafiek zit steeds circa 27% te hoog;
2- het "verbruik" wordt hoger naarmate de opwekking hoger wordt;

Blijkbaar wordt het verbruik berekend vanuit de pulsen van de Qbox (Ferrarismeter) en de energiemeter. Maar als de opgewekte energie steeds te hoog wordt gemeten klopt het verbruik dus ook niet.

Wellicht nog een aanpassing op de inpulswaarde toepassen?

Succes!

Met vriendelijke groet,

Badge
Hi Tomer,
Ziet er nu beter uit, zie bijlage. Beide grafieken geven nu dezelfde opbrengst: 4,09 kWh.
Arie

Badge
Beste Joost,

Opeens kloppen de getalletjes onder jullie grafiek niet meer. Zie screenafdrukken. Ze geven plots veel te grote waarden aan.

Vergelijk beide grafieken maar,

Met vriendelijkegroet,

Arie
Reputatie 4
Badge +8
Hoi AGBervoets,

Dank voor het doorsturen van de screenshots. Ik zie vanuit mijn kant hetzelfde. Dat is inderdaad opvallend.

Zou je een foto kunnen sturen van de aansluiting van de Qbox aan je meter? Dat kan ons eventueel helpen het probleem vast te stellen en daarmee op te lossen.

Groet,
Tomer
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Arie,

Wij hebben terugkoppeling ontvangen van onze Qbox afdeling.

Het lijkt alsof de Qbox Solar van de klant maar 1 paneel uitleest. Kan het zijn dat de zonnepanelen op verschillende omvormers zitten, of heb je meerdere groepen zonnepanelen?

Groet,
Tomer
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @AGBervoets,

Ik heb van onze IT-afdeling inmiddels begrepen dat de impulswaarde is aangepast. Wij horen graag of de gegevens aan jouw kant ook kloppen.

Groet,
Tomer
Reputatie 4
Badge +8
Hoi AGBervoets,

Dankjewel voor je bericht.

Ik heb de Solar geactiveerd. De opwek zou nu zichtbaar moeten worden in Mijn Energie.

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Arie,

Dankjewel voor de foto. Kan je ons ook een foto sturen van hoe de Qbox is aangesloten?

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Dankjewel Arie!

Ik heb het doorgezet naar mijn Qbox collega die wat meer kennis hierover heeft. Zodra ik terugkoppeling heb, laat ik het je weten.

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Arie,

Mijn collega vraagt of je zeker weet dat de grijze Y-kabel is aangesloten op de S0- en de S0+ ingangen en niet op de N ingang. Daarnaast dient de bruine draad in de S0+ ingang et zitten en de witte draad in de S0- ingang. Zitten de draden goed vastgedraaid? Loopt de brutoproductiemeter op?

Hij kan op de foto's verder niet zien of de kabels op de juiste poorten zijn zijn aangesloten. Indien hij nog steeds niet werkt, kan je hiervan foto's sturen 🙂

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Arie (aka fotograaf 😉 )

Je late reactie is niet erg hoor. Fijne reis gehad?

Dankjewel voor de informatie en de foto's. Ik zal dit weer doorzetten naar mijn Qbox collega.

Je hoort van me!

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Arie,

Ik ga het meteen weer doorzetten. Heb je de nieuwe Y-kabel al ontvangen?

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Arie,

Wij zijn het nog aan het uitzoeken voor je. We houden je op de hoogte.

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Arie,

Wij hebben de impulswaarde aangepast en de Qbox lijkt nu goed te werken.
Klopt dit aan jouw kant ook ?

Groet,
Tessa
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Arie,

Er is terugkoppeling van onze Qbox expert:

Het lijkt erop dat de Y-kabel niet meer werkt, dit betekent dat we je een nieuwe gaan opsturen.
Ik heb hiervoor zojuist een verzoek uitgezet bij onze distributie afdeling.
Mocht het met deze nieuwe Y-kabel nog steeds niet lukken om de data van je opwek in te zien, dan zijn waarschijnlijk de S0- en S0+ contacten van de brutoproductiemeter kapot.

Groeten,
Julian
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @AGBervoets,

Ik heb deze informatie doorgegeven aan de technische afdeling.
Zodra we nieuws voor je hebben koppelen we dit natuurlijk aan je terug.

Groet,
Julian
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @AGBervoets,

bedankt voor je bericht en het versturen van de screenshots.

Jammer om te horen dat de aanpassing van de impulswaarde nog niet het gewenste effect heeft gehad en dat er nog steeds een verschil is tussen de opwek die wordt weergegeven in Mijn Energie en de opwek die wordt weergegeven in de applicatie van SolarStore.
Ik heb de screenshots zojuist doorgestuurd naar onze IT-afdeling en gevraagd of zij de impulswaarde nogmaals kunnen aanpassen.

Zodra dit weer is gebeurd, laten we het je weten.

Groeten,
Julian

Reageer