Beantwoord

Mijn Qbox geeft geen data door?

• 13 januari 2018
  • 14 reacties
  • 270 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb ongeveer 2 weken geleden mijn qbox duo aangesloten en geactiveerd.
In eerste instantie ging het lampje op de qbox in de meterkast nog af en toe op oranje, maar nadat ik hem een paar keer van de stroom heb gehaald en het stekkertje uit de P1 poort had gehaald bleef hij groen. De qbox die aan de router hangt is brandt ook groen.

Maar het is nog geen enkele keer gelukt om data te zien via de website of de app. Wat kan er mis zijn?

groeten,

Nico
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 13 januari 2018, 17:53

Hoi Nico,

Helaas kan er een heleboel mis zijn en de meeste dingen kunnen alleen na het weekend door de mensen van Qurrent hersteld of aangepast worden. Maar je kunt al wel een begin maken:

• Is de verbinding tussen de QBox en de P1 poort goed? Aan de QBox komt het witte kabeltje, daaraan het zwarte, en dat aan de P1 poort.
  • Is de QBox goed geactiveerd? De website vertoont nogal eens kuren en dan lukt het niet het goede metertype op te geven. Wat zijn merk en type van de meter? Als de meter het SMR 5.0 protocol spreekt, moet de QBox eerst online een update krijgen.
Groet, Frans
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Dat windtegoed loopt altijd een dag achter. Hou het in de gaten.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +7
Beste Nico,

De opgewekte energie via windtegoed wordt pas aan het einde van de volgende dag bijgeschreven. Vandaar dat de opgewekte waarde van 19 januari nu nog niet zichtbaar is! Heel af en toe duurt het twee dagen. Normaliter is het de volgende dag vanaf 17:00 zichtbaar.

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 1
yep, hij doet het nu, dank!
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Nico,

Bedacht voor je bericht. De update is uitgevoerd en de Qbox werkt weer goed!
Veel Qboxplezier gewenst een een prettige dag verder.

Groet, Nina
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Nico,

Helaas kan er een heleboel mis zijn en de meeste dingen kunnen alleen na het weekend door de mensen van Qurrent hersteld of aangepast worden. Maar je kunt al wel een begin maken:

• Is de verbinding tussen de QBox en de P1 poort goed? Aan de QBox komt het witte kabeltje, daaraan het zwarte, en dat aan de P1 poort.
  • Is de QBox goed geactiveerd? De website vertoont nogal eens kuren en dan lukt het niet het goede metertype op te geven. Wat zijn merk en type van de meter? Als de meter het SMR 5.0 protocol spreekt, moet de QBox eerst online een update krijgen.
Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Nico,

Nee, de router wordt rechtstreeks op de QBox (gemerkt Internet) aangesloten met een netwerkkabel met 8-polige RJ-45 stekkertjes. Als activeren ooit geprobeerd is, al dan niet succesvol, krijg je de volgende keren die melding. Of het gelukt is, kunnen ze bij Qurrent zien. Wat zijn merk en type van je meter? Dat hebben ze ook nodig. En als je weet dat het een nieuwere SMR 5 meter is, dan moeten ze toch eerst updaten voor het kan werken. Is je meter DSMR 2 of 4, dan zou misschien een reset helpen:

https://www.qurrent.nl/SiteFiles/pdf/Qurrent_qbox_duo_resetmanual_2017.pdf

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Nico,

Reken maar dat ze op deze post reageren 🙂

Die Floridan meter is je gasmeter. Daar zit je QBox niet aan hoop ik. Maar als er smr 5.0 op staat, zal je elektriciteitsmeter ook wel smr 5.0 zijn. Je meter is dus van het nieuwste type en vereist een update. Dat doen de mensen van Qurrent handmatig, net als de controle en eventueel aanpassen van de activering. Zorg dat de bedrading goed zit en dat de QBoxen aan staan en de Internet QBox aan de router zit.

Misschien handig om toch nog even naar merk en type van je elektriciteitsmeter te kijken en dat hier door te geven.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi nico.vermaas,

Welkom op de community! Het is inderdaad erg druk, goed dat je ons hier gevonden hebt. Je nog een extra update van onze kant nodig. Ik heb dit aan mijn collega's doorgegeven en zodra de update gelukt is laten we het je hier weten.

Groet,

Jeroen
Reputatie 1
Hoi Frans,

Dank je voor je reactie. Dat zwarte kabeltje zat er inderdaad niet tussen (handleiding niet goed genoeg gelezen), maar het werkt nog steeds niet.
Ik heb nog zo'n zelfde zwart kabeltje over nu, alsof die tussen de router en de internet-qbox zou moeten, maar dat is niet zo toch? (volgens de handleiding sluit je de internet qbox rechtstreeks met 1 kabel op de router aan.

Of de QBox goed geactiveerd is weet ik niet zeker. Ik dacht dat het in eerste instantie wel gelukt was, maar elke keer als ik dat nu opnieuw probeer krijg ik de foutmelding 'versturen van het formulier mislukt'. Weet je toevallig of dat ergens de controleren is?

groeten,

Nico
Reputatie 1
Flonidan SMR 5.0 G4 G6 staat er op 🙂.
Zou het kunnen dat de update dan mislukt is omdat ik dat zwarte stekkertje er niet tussen had?
Ik zal proberen de helpdesk te bellen volgende week, maar de wachttijden zijn tot nu toe steeds zo lang dat ik geen gelegenheid heb. Misschien dat ze op deze post reageren.
Reputatie 1
toch nog maar even in de meterkast gekeken 😉, en je hebt gelijk (ik heb 2 slimme meters tegelijk gekregen, een voor gas en een voor electra).

Het kastje waar de Qbox op zit heet:
'ISKRA AM550-ED1.D1' en er staat inderdaad SMR 5.0 op.
Reputatie 1
Hoi Jeroen,
Okay, dan wacht ik dat af.
Het lampje op de qbox in de meterkast brandt nu continue oranje, die op de router groen. Ik neem aan dat dat dus klopt totdat jullie de update gedaan hebben?
groeten,
Nico
Reputatie 1
Alleen...
Tot nu toe zag ik mijn verbruik niet (gele balken), maar wel het opgewekte 'windtegoed' (blauwe balken). Nu zie ik wel mijn verbruik, maar is het windtegoed verdwenen. Kan dat ook nog verholpen worden? :-)

Hallo,

Afgelopen week mijn qbox correct geïnstalleerd. Groene ledjes all the way.
helaas zie ik geen live data online of op de app. Ik vermoed dat dit met mijn slimme meter te maken heeft, aangezien wij ook een smr 5.0 meter hebben. Een Landis+gyr ZCF110CCtFs2.

Op basis van de info van Frans van Woerkom, vermoed ik dat jullie een update dienen uit te voeren.
Kunnen jullie hierbij helpen?

Alvast bedank,
Gert-jan Kiebert

Reageer