Beantwoord

Mijn Qbox werkt nog steeds niet naar behoren.

• 23 november 2017
  • 10 reacties
  • 139 keer bekeken

De app laat al weken vreemde grafieken zien, waarbij er periodes zijn die langdurig rond het nulpunt schommelen.
Ik heb een draaischijfmeter. Als de zon schijnt gaat de grafiek soms de verkeerde kant op of blijft schommelen rond de nullijn.
Wat moet ik doen??
icon

Beste antwoord door Nathan van Qurrent 8 december 2017, 09:11

Goedemorgen FJABeckers,

Navraag bij mijn collega's leert het volgende. De reset is uitgevoerd maar wij zijn bang dat dit niet voor een oplossing gaat zorgen. Dit is zo omdat het aan de draaischijfmeter ligt dat de data soms niet goed doorkomt. Dit kan komen door licht in de meterkast maar ook doordat het palletje of streepje op de draaischijf van de meter niet meer goed uit te lezen is. Jij zou bij de netbeheerder kunnen navragen wanneer er een slimme meter wordt geplaatst of er zelf een aanvragen. Als je een slimme meter aanvraagt ,betekent dit wel dat hier eventueel kosten aan verbonden zijn. Dit kan jouw netbeheerder het beste vertellen wat de kosten hiervan zijn.

Want dan zal het probleem zich niet meer voordoen. Als jij gas gebruikt, kan je uiteindelijk met de slimme meter ook het gas inzichtelijk krijgen.

Ik had je graag iets positievers willen melden, maar ben daar helaas niet tot toe in staat. Excuses voor het ongemak.

Groetjes,
Nathan
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Heb je zonnepanelen oid.
Uiteraard, al meer dan 4 jaar. Maar normaal geeft hij gewoon negatief de waarde in de grafiek. Maar nu is dat afwijkend . Zolang ik deze Qbox heb normaal verloop gehad.
Alleen sinds een maand vreemde waarden
Reputatie 5
Badge +14
Als de dagen korter worden zal ook de opbrengst van je pv-installatie minder worden daar tegenover zal het eigen verbruik stijgen, denk aan verlichting en/of stoken. Hierdoor zal het opgewekt vermogen onvoldoende zijn om een overschot terug te leveren aan het grid, dit kun je overigens zien of de draaischijf in de meter tegen de pijlrichting indraait, dit uiteraard als er volop productie is van je panelen, als deze terugdraait lever je stroom aan het grid en zou dit ook terug te zien zijn in het dag grafiek. Heb je op een dag meer geproduceerd dan dat je zelf verbruikt is dit terug te zien in het week grafiek waarbij het verbruik onder de nullijn zal komen.
Bedankt voor alle uitleg, maar dat snap ik allemaal wel.
Ik reageer omdat de uitlezing via de app. Overduidelijk anders is dan ik de afgelopen jaren gewend ben. Er zit is storing in de uitlezing of registratie van de sensor op de draaischijf.
Vroeger ook wel eens gehad maar toen deed Qurrent een reset op afstand en daarna alles weer normaal.
Op de site is te lezen dat er in oktober een grote storing is geweest en “opgelost is” , maar blijkbaar niet bij mij.
Qureent zegt nu dat je zelf geen reset moet uitvoeren, laat staan hoe jezelf een goede reset kunt uitvoeren.?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi FJABeckers,

Welkom op de community! :)

Ik heb even naar je grafieken van de afgelopen week gekeken en ik zie niks raars. Het klopt dat je grafieken af en toe rond het nulpunt schommelen. Dit komt omdat je op dat moment even veel opwekt als dat je verbruikt. Als je meer opwekt dan verbruikt gaan de grafieken in de min. Mocht je zowel de opwek als het verbruik apart willen zien kun je een Qbox Solar aanschaffen. https://mijn.qurrent.nl/inzichtinopwek

Mocht er nog iets zijn dan hoor ik het graag!

Groet,
Jeroen
Beste Jeroen,

Als ik de vraag stel dat er iets niet goed werkt heb ik daar natuurlijk ook over nagedacht voor ik de vraag stel.
Je zegt de grafieken bekeken te hebben , ik uiteraard ook.
Wat ik zie is dat zodra de meter terug gaat draaien de Qbox in storing gaat en 0 blijft meten ook nadat er weer een normaal verbruik is (bij mij ca. 200 W als basisverbruik zonder belasting) .
Pas als het verbruik weer groot wordt treedt herstel op.
Dit heb ik vroeger ook gehad , Qurrent deed op afstand een reset en toen functioneerde e.e.a. weer normaal.
Zie zondag 26 november , na 17:00 geen zon meer en alles blijft 0 tot de volgende dag 14:00 daarna weer basis verbruik. De dinsdag tot 11:00 gewoon daarna weer 0 tot 23:00 toen we weer thuis kwamen (hoog verbruik)

Veel succes met het oplossen.
Met vriendelijke groet
Frits
Reputatie 3
Badge +8
Hallo FJABeckers,

Bedankt voor je bericht.
Ik laat voor de zekerheid mijn Qbox collega's de Qbox controleren. Zodra hierover terugkoppeling is ontvang je van mij of van een van mijn mede-moderators bericht.

Groetjes, Nina
Bedankt Nina,
Ik ben benieuwd of men dit probleem op afstand kan oplossen.
Anders moet ik de Qbox terug sturen voor herstel.

Met vriendelijke groet
Frits Beckers
Reputatie 2
Badge +5
Beste Frits Beckers,

Ik snap je punt, laten we kijken of wij het zo op afstand kunnen regelen dat dit probleem gefikst wordt. Anders zullen wij gaan zoeken naar een passende oplossing.

Groetjes,
Nathan
Reputatie 2
Badge +5
Goedemorgen FJABeckers,

Navraag bij mijn collega's leert het volgende. De reset is uitgevoerd maar wij zijn bang dat dit niet voor een oplossing gaat zorgen. Dit is zo omdat het aan de draaischijfmeter ligt dat de data soms niet goed doorkomt. Dit kan komen door licht in de meterkast maar ook doordat het palletje of streepje op de draaischijf van de meter niet meer goed uit te lezen is. Jij zou bij de netbeheerder kunnen navragen wanneer er een slimme meter wordt geplaatst of er zelf een aanvragen. Als je een slimme meter aanvraagt ,betekent dit wel dat hier eventueel kosten aan verbonden zijn. Dit kan jouw netbeheerder het beste vertellen wat de kosten hiervan zijn.

Want dan zal het probleem zich niet meer voordoen. Als jij gas gebruikt, kan je uiteindelijk met de slimme meter ook het gas inzichtelijk krijgen.

Ik had je graag iets positievers willen melden, maar ben daar helaas niet tot toe in staat. Excuses voor het ongemak.

Groetjes,
Nathan

Reageer