Onbreken van dag verbruik details dmv netbeheerder gegevens

• 2 januari 2018
  • 9 reacties
  • 292 keer bekeken

Badge
De netbeheerder (Liander in mijn geval) leest elke 15 minuten de slimme meter bij ons uit en gas waardes elk uur. Bij mijn oude energie leverancier kon ik dan ook zonder extra hardware (lees: QBox) de gegevens van de vorige dag inzien met de bovengenoemde resolutie.

Bij Qurrent krijg ik de melding dat ik een Qbox moet plaatsen om deze 'realtime' gegevens te kunnen weergeven. Wat is 'realtime' aan de waardes van gisteren en waarom is hiervoor een QBox noodzakelijk?

9 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi Rick,

De netbeheerder leest de slimme meter niet per kwartier uit. De slimme meter bewaart zelf de kwartierstanden en van de gasmeter de uurstanden. De netbeheerder haalt die standen eens per dag op en kan ze ter beschikking stellen aan leveranciers. Zoals je zelf al opmerkt, heeft dat met real time niets te maken. De QBox zit net als andere real time energiemanagers aan de P1 poort en geeft het verbruik eens per minuut door aan de server. Daar kun je met een vertraging van een paar minuten en met een resolutie van 5 minuten je verbruik zien. Ik heb begrepen dat bij de nieuwe app en website resolutie en vertraging omlaag gaan naar 1 minuut.

Groet, Frans
Badge
Dag Frans,

Dank de extra achtergrond omtrent het uitlezen van de meter. Ik was niet duidelijk in vraagstelling. ik had het niet over de 'realtime' gegevens, maar bijvoorbeeld over de gegevens van een paar dagen geleden.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de gegevens van 2 dagen geleden (1 januari 2018), dan moeten deze toch al ontvangen zijn? Mede omdat het overzicht meld dat de laatste update 2 januari 2018 is geweest?

Ik verwacht bijvoorbeeld in de onderstaande grafiek de historische gegevens (met een resolutie van 15 minuten) te zien:

De laatste update is namelijk een dag geleden:

Meter staat op dagelijks uitlezen:

Met vriendelijke groet,
Rick
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Rick,

Qurrent presenteert de dagstanden en dagverbruiken. Niet de kwartierwaarden. Dus met de knop WEEK of MAAND zie je als het goed is wel de dagverbruiken. Ook onder Dashboard -> Meterstanden zie je alleen de meterstanden van 's morgens vroeg.

Laatst was er hier ook iemand die zei zonder Energiemanager aan de P1-poort "live" het verbruik te kunnen zien bij een vorige leverancier. Gevraagd om details, bijvoorbeeld een link naar de website waar dat beschreven of aangeboden werd, kreeg ik geen antwoord.

Ik word wel benieuwd. Is het geen experiment van Liander geweest? Zelf had ik jaren van Enexis op proef een Energy Stick waar ik live mijn verbruik kon zien en verbruik per kwartier/uur en per dag. Helaas hield dat op toen mijn slimme meter kapot ging en ik een nieuwe kreeg.

Groet, Frans
Badge
Dag Frans,

Via mijn vorige energie provider (NUON) kon ik de historie gegevens opvragen met een interval van 15 minuten voor elektra & 1 uur voor gas, hiervoor had ik geen speciale energiemeter aan de P1 poort hangen. Ik heb wel een recente slimme meter (Liander geplaatst model 2015 de L+G ZCF110CCtFs2).

Deze gegevens kwamen altijd een dag later binnen, ik kon dus niet 'live' meekijken, maar wel gedetailleerd de history inzien.

Ik kan helaas ook geen link of screenshot meer delen, inloggen bij de NUON op je oude gegevens te bekijken is niet meer mogelijk.

Met vriendelijke groet,
Rick van der Zwet
Reputatie 5
Badge +14
Nuon is geen netbeheerder maar een leverancier en is afhankelijk van de netbeheerder voor het ontvangen van verbruiksdata en deze netbeheerder mag, volgens de elektriciteitswet,, slechts één maal per 24 uur de slimme meter uitlezen na uitdrukkelijke toestemming van de verbruiker.

Mocht het zijn dat, zonder extra apparatuur op de P1 poort, verbruiksdata wel zichtbaar is iedere 15 minuten betreft dit een proef en moet de verbruiker voor deze proefopstelling expliciet, naast de toestemming voor het dagelijks uitlezen, toestemming voor geven.
Badge
Nuon is geen netbeheerder maar een leverancier en is afhankelijk van de netbeheerder voor het ontvangen van verbruiksdata en deze netbeheerder mag, volgens de elektriciteitswet,, slechts één maal per 24 uur de slimme meter uitlezen na uitdrukkelijke toestemming van de verbruiker.

Mocht het zijn dat, zonder extra apparatuur op de P1 poort, verbruiksdata wel zichtbaar is iedere 15 minuten betreft dit een proef en moet de verbruiker voor deze proefopstelling expliciet, naast de toestemming voor het dagelijks uitlezen, toestemming voor geven.

Dat vind ik geen enkel probleem om aan Qurrent te geven, bij de NUON zat dit toch al impliciet in de voorwaarden op het moment dat 'dagelijks uitlezen aan de orde kwam.

Ik kan die NUON grafieken zo snel niet meer vinden, maar die van slimmemeterportal.nl laten genoeg details zien:

Ik snap de noodzaak van de QBox voor 'realtime' gegevens, echter voor history informatie lijkt me deze volstrekt overbodig. Het lijkt erop dat Qurrent dit pad technisch niet kan/wil doen (ook een antwoord) of heb ik het dan mis?
Reputatie 5
Badge +14
Slimmemeter portaal is een Energiemanager waarvoor apart toestemming nodig is tot het uitlezen van de slimmemeter.

De gegevens die de slimmemeter verzamelt worden dagelijks (na toestemming verbruiker) om 24:00 uur opgehaald door de netbeheerder en verstrekt aan die partij waar expliciet toestemming hebben verkregen van de verbruiker, daar hoort ook de energieleverancier bij. Deze data zijn derhalve pas de volgende dag beschikbaar.

De Qbox leest realtime de waarden die door de slimmemeter gegenereerd worden en zijn per direct inzichtelijk in "Mijn energie" en in de app op smartphone of tablet.
Dus niet een dag later zoals bij Slimmemeter portaal.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Rick,

Dank voor je details. Ik denk dat Qurrent er geen zin in heeft. Tenslotte is er al de QBox die real time gegevens levert, ook van puls en draaischijfmeters en zonnepanelen. De klanten zullen eerder vragen om echt real-time weergave van verbruik, met een latency van seconden en een resolutie van een watt. Ik zie wel wat in dat SlimmeMeterPortal; voor besparingsstrategiën heb ik wel meer detail nodig dan op het niveau van eens per dag, maar als ik online wil besparen, zet ik gewoon mijn computer uit.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Rick,

Om real-time data in te zien is er inderdaad een Qbox nodig want een Qbox leest iedere minuut de meter uit, waardoor je op de dag weergave een mooie grafiek krijgt te zien.
De data via de netbeheerder betreft alleen data van minimaal 1 dag later, hier is niet bekend wanneer er hoeveel verbruik is geweest op 1 moment op de dag. Met andere woorden de data wordt als één totaal gezien en weergegeven. Omdat de dag weergave expliciet voor de Qbox is omdat die per minuut data ophaalt, kan je zonder Qbox de dag totalen maar t/m de week weergave inzien.

Groet,

Jeroen

Reageer