Sticky Beantwoord

[OPGELOST] Werkt de Qbox met de ISKRA AM550, Landis en Gyr SMR 5.0 of Sagem XS210 ESRM5 slimme meter?

• 21 januari 2017
  • 130 reacties
  • 17140 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +7
Bij wie werkt de Qbox ook niet samen met de SKRA 550AM slimme meter?
Dit is een zogenaamde 2de generatie slimme meter.
Heeft iemand van Qurrent te horen gekregen wanneer dit ondersteund gaat worden?
Zeer teleurstellend. We hebben dan wel groene stroom maar doordat we geen meetdata van het gebruik hebben kunnen we niet gericht proberen te besparen. Qurrent kan zelfs niet de meterstanden uitlezen!!!
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 23 augustus 2017, 16:45

Goedemiddag iedereen,

Het moment waar wij op hebben gewacht is daar; vanaf vandaag kunnen alle DSMR 5.0 meters uitgelezen worden door onze Qbox!

Wat gaat er nu gebeuren?
Niels stelt vandaag iedereen op hoogte die op de lijst is gezet via telefoon, e-mail, onze social media kanalen of deze community!

Mocht je morgen (24 augustus) na 18:00 uur geen bericht van Niels hebben ontvangen OF ben je ervan bewust dat je nooit op de lijst hebt gestaan?
Geen zorgen, je kunt een e-mail sturen naar vraag@qurrent of bellen naar de klantenservice en wij zorgen ervoor dat de firmware upgrade óók voor jou zal worden uitgevoerd.

Groeten van Giulia
Bekijk origineel

130 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Weet je zeker dat dat typenummer klopt? Ik kan van Iskra alleen de MT 382 en MC 382 slimme meters vinden. Eerdere types hebben ook een typenummer beginnend met letters. Qurrent vraagt meestal om een foto of link naar een foto. Heb je die?

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +7
Beste Frans,

Dank je wel voor je reactie. Ja, het door mij genoemde modelnummer is juist. Sinds 2016 worden deze geleverd door Liander.
Zie ook bijgaande foto. Bij standaard aansluiting bleef de LED oranje branden. Ik het de Qbox ook een keer gereset, maar dit had geen effect. Bij de eerste keer van registratie van de Qbox was er geen mogelijkheid om het type slimme meter aan te geven. Dit heb ik later telefonisch alsnog gedaan. Moest toen 2 uur wachten. Echter geen resultaat. Bij het volgende contact werd me verteld dat deze meter van een volgende generatie is en niet door de Qbox wordt ondersteund. Zij wilden niet aangeven wanneer dit wel zou gaan gebeuren. ik mocht de Qbox terugsturen. Maar dat is niet de intentie geweest toen ik voor Qurrent koos. Heb in de tussentijd de Qbox weer gereset en ook de zwarte adapter kabel ertussenuit gehaald. Nu werd het LED lampje wel groen en gaat ook elke minuut even uit. Echter ik zie nog steeds geen meetwaarden in mijn energie dashboard en op de App.

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 3
Badge +7
Liander noemt de slimme meter: Liander-ISKRA-ELEK_SMR_5.0_TD2
https://www.liander.nl/sites/default/files/meters/Liander-ISKRA-ELEK_SMR_5.0_TD2_v1_2.pdf
Reputatie 4
Badge +12
Ja, ik had hem inmiddels ook gevonden. Het protocol is DSMR 5.0 en dat is vastgelegd in 2014. Het telegram dat deze meter naar de QBox stuurt is behoorlijk uitgebreid t.o.v. de vorige versie DSMR 4.2. Dus ik kan me voorstellen dat het moeite kost om de QBox te updaten met nieuwe software. Maar aan de andere kant doet Qurrent toch niks met die extra informatie en de oorspronkelijke informatie, de vier meterstanden van de elektriciteitsmeter, het momentane verbruik of teruglevering en de meterstand van de gasmeter zitten er nog steeds in dezelfde vorm in. Dus was het ook mogelijk geweest een QBox te maken of een update te programmeren die het protocol herkent en die data eruit filtert en doorstuurt. Dan zouden niet alleen DSMR 5.0 maar ook toekomstige versies ondersteund worden en het problematische activeren overbodig zijn.

Qurrent, doe je best
Reputatie 2
Badge +4
Bij wie werkt de Qbox ook niet samen met de SKRA 550AM slimme meter?
Dit is een zogenaamde 2de generatie slimme meter.
Heeft iemand van Qurrent te horen gekregen wanneer dit ondersteund gaat worden?
Zeer teleurstellend. We hebben dan wel groene stroom maar doordat we geen meetdata van het gebruik hebben kunnen we niet gericht proberen te besparen. Qurrent kan zelfs niet de meterstanden uitlezen!!!

Beste hetbruineleven,

De meterstanden kunnen nog wel uitgelezen worden, via de netbeheerder, maar alleen nu nog niet met de Qbox. Hieronder zal ik je van wat meer informatie verschaffen en wat verder ingaan op DSMR 5.0 en de werking ervan.

De nieuwe Slimme meters met het protocol DSMR/SMR (Dutch Smart meter requirements) 5.0 is al de 5de generatie van de slimme meters. De voornamelijke verandering in dit protocol is dat de slimme gasmeters niet met om het uur en aan het einde van dat uur data doorgeven maar 1 keer per vijf seconden, of te wel live uitlezing via de Qbox net zoals bij elektra en opwek (als je een Qbox Solar hebt) is dan mogelijk. De frequentie van elektra is van 1 keer per tien seconden naar 1 keer per seconde gegaan.

Daarnaast zijn de meters overgestapt van een GPRS verbinding naar CDMA (4g) of PLC (Power Line Communication) verbinding over het elektra netwerk. De verbinding kan per netbeheerder wisselen.

Dan is de P1 poort van de nieuwe slimme meters aangepast van een RJ11 poort naar een RJ12 poort, waardoor het naast een software aanpassing, zeer waarschijnlijk is dat, er ook een hardware matige aanpassing gedaan dient te worden in de kabel, dit hebben we eerder gehad met de DSMR 4 meters. Nu denk je een RJ11 en een RJ12 zijn dezelfde grote en dit klopt alleen heeft de RJ11 maar 4 contacten en de RJ12 6 contacten, dit om even aan te geven wat al voor een probleem kan zorgen. Wij zijn dit nog aan het onderzoeken, dit neemt uiteraard tijd in beslag en hopen dit zo snel mogelijk op te lossen, echter zal dit waarschijnlijk pas in het tweede kwartaal van 2017 op zijn vroegst mogelijk zijn.

Helaas werken netbeheerders en de meter makers daarin niet mee, door elke keer met een nieuw protocol en P1 poort te komen.

Op het moment kunnen we je slimme meter niet uitlezen en zal ik je op de lijst zetten met klanten die dezelfde meter hebben zodat we contact met je kunnen opnemen wanneer we met de Qbox deze meter kunnen uitlezen, mocht je dan nog interesse hebben in de Qbox uiteraard.

@ FransvanWoerkom, het klopt dat meterstanden, meterstanden blijven, alleen omdat daar nooit het probleem heeft gelegen zegt niet dat dit er uitgehaald kan worden als het bij 1 protocol werkt. Dit komt dus doordat de P1 poort is aangepast samen met de uitlees frequentie, wat de verwerking zo danig anders maakt dat het niet eruit gefilterd kan worden op het moment.

Hopelijk heb ik het geheel lees- en begrijpbaar gehouden en vinden wij het ook vervelend dat wij deze meters nog niet uit kunnen lezen met de Qbox.

Bedankt voor jullie begrip en vragen.

Groeten,

Niels
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Niels,

Er is geen mechanisch verschil tussen RJ-11 en RJ-12 connectors. Ze passen in elkaar. Alleen zijn van de QBox en van de meeste slimme meters alleen de middelste 4 contacten in gebruik. De twee buitenste leveren bij de nieuwste meters een 5 volt voedingsspanning, maar als je die niet nodig hebt, kun je je beperken tot die 4 middelste. Het zou mooi zijn een nieuwe QBox te maken die ook uit die 5 volt gevoed kan worden zodat je in de meterkast geen stopcontact meer nodig hebt.

Oudere meters van voor DSMR 5 sturen inderdaad maar 1 telegram per 10 seconde; de nieuwe meter 1 telegram per seconde. Maar je hoeft niet al die telegrammen te laten versturen. Eén van die middelste contacten dient om om een nieuw telegram te vragen. RTS of Request to Send. Een nieuwe QBox kan ook eens per minuut of eens per 10 seconde vragen om een nieuw telegram.

Het lastigst is nog om te gaan met het verschil in seinsnelheid, baudrate van de verschillende protocollen. Maar niets weerhoudt de QBox er van die verschillende snelheden bij ingebruikname gewoon te proberen.

Het programmeren van een nieuwe QBox die alles begrijpt, kost natuurlijk meer programmeerloon, maar bespaart het koppelen van QBox en metertype op de server en het ingrijpen als er iets fout gaat.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +7
Beste Niels,

Dank je wel voor je reactie en duidelijke uitleg.
Ik wordt er weliswaar niet blij van. Ik ga er van uit dat jullie met zeer hoge prioriteit werken aan een oplossing.
Vele bestaande maar ook nieuwe klanten zullen geconfronteerd worden met de nieuwe generatie slimme meters. En dit is niet alleen het type meter van ISKRA dat door Liander wordt geleverd. Ook andere netbeheerders leveren slimme meters met het SMR 5.0 protocol.
De klanten zullen dus allemaal gaan ervaren dat zij via jullie geen bruikbare inzichten (meer) krijgen in het gebruik.
Mocht het jullie helpen dan biedt ik bij deze aan als beta-tester jullie hierbij te helpen.
De door Liander geplaatste ISKRA AM 550 TD-2 gebruikt GPRS voor communicatie over het netwerk. De P1 poort is een 6 pins connector.

Ik heb nog wel een verzoek: Ik zou graag de dagelijke meterstanden en daarmee het dagelijkse gebruik willen terugzien in het dashboard. Dit gebeurt niet. Het dashboard heeft vanaf 19 januari slechts twee maal de meterstand weergegeven in de dashboard tab meterstanden en slechts een keer is het daggebruik zichtbaar in de dashboard energiegebruik. Laat dit dan in ieder geval probleemloos werken!!!!

Bij voorbaat dank.
Ik hoor wel als ik van dienst kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 3
Badge +7
Beste Niels,

De specificaties van het DSMR protocol worden uitgegeven en bewaakt door Netbeheer Nederland.
De laatste versie, DSMR 5.0.2 heeft 26 februari 2016 de status definitief gekregen.
Ik neem aan dat jullie deze specificaties hebben.
Voor de zekerheid hierbij nog de link.
http://www.netbeheernederland.nl/themas/hotspot/hotspot-documenten/?dossierid=11010056&title=Slimme%20meter&onderdeel=Documenten

Zoals ik in mijn vorige bericht al heb aangegeven zou ik het wel op prijs stellen dat in het dashboard alle dagelijkse meterstanden, alsook het dagelijkse verbruik, en het windtegoed zijn opgenomen.
Concreet betekent dit dat ik bij windtegoed nog 19 januari 2017 mis, bij meterstanden 20 januari 2017 en bij verbruik mis ik de (goed ) waarden op 19 en 21 januari 2017.
Zou jij de actie kunnen starten zodat dit in de tabellen komen?
Ik vraag je dit op deze manier aangezien er op emails niet wordt gereageerd.
Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 4
Badge +6
Wellicht bekend bij de kenners de P1 en P4 poort hoe uit te lezen .
Rapport
‘Meetketen kleinverbruik (P4 en P1). Bevindingen en conclusies’

Bron: VMNED nieuwsbrief, 2-feb-17

Meetdata via P1- en P4-poort
Slimme meters beschikken voor het uitlezen van meetgegevens over twee ingangen, de P1-poort en de P4-poort. Data die leveranciers nodig hebben voor het tweemaandelijkse verbruiksoverzicht worden uitgelezen via de P4-poort. Data voor aanvullende diensten zoals besparingsadviezen kunnen zowel via de P1-poort als de P4-poort worden uitgelezen. Bedoeling is dat de P1-poort de drijver is van innovatie en zich ontwikkelt tot een platform. Hiervan heeft tot nu toe alleen Eneco op grote schaal gebruik gemaakt voor de slimme thermostaat Toon. Andere grote energieleveranciers en kleinere spelers verkennen de mogelijkheden van de P1-data met proefprojecten.

Sectorbrede discussie
Uit het onderzoek blijkt verder dat 45 procent van de geplaatste slimme meters niet beschikt over een elektrische voeding in de P1-poort. Verwachting is dat dit in 2020 geldt voor 17 procent van de slimme meters. Dit bemoeilijkt het plaatsen van goedkope devices op de P1-poort. Dat belemmert de toekomstige dienstverlening (zoals besparingsadviezen via de P1-poort), zo melden de onderzoekers. Ze adviseren de energiesector, bestaande uit netbeheerders, energieleveranciers en ODA’s, om sectorbreed een discussie te voeren over manieren om P1-data makkelijker te ontsluiten. Positief is wel dat de P4-poort voldoende capaciteit biedt om ook bij een verdere uitrol van slimme meters aan de vraag naar meetdata door leveranciers en ODA’s te voldoen.

​Dienstverlening met slimme meter kan beter
02.02.2017 | Branchenieuws Ensoc .
Reputatie 4
Badge +12
Het maximum vermogen uit de voeding van de P1 poort bij de nieuwste meters bedraagt 1,25 watt. Ongeveer evenveel dus als de netvoeding van de QBox. Ik zou niet willen beweren dat de afwezigheid van zo'n voedinkje nu een enorme belemmering is. Consumenten willen ook altijd meer. Bijvoorbeeld voeding van de deurbel en router uit de P1 poort. En als de data van de P1 poort gebruikt wordt om de wasmachine te laten draaien als er stroom teruggeleverd wordt (één van de slimme toepassingen), waarom de wasmachine dan niet gevoed uit de P1 poort?

Als je meer slimme kastjes aan je slimme meter wilt hangen middels de P1 poort, heb je ook een hub nodig. Daar kun je ook een voeding in bouwen.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +6
Helemaal mee eens , een primaire voeding van een meet unit moet je nooit als zodanig gebruiken ,en het lijkt mij dat alles beraden naar de ontvangende installaties vanuit een hub ook een eindeloze en kostbare zaak is ,dan maar draadloos maar er zijn al zoveel verschillende zenders /ontvangers in een huis en elke buur heeft iets vergelijkbaars in huis , Kortom we zijn nog lang niet op het punt dat alles zomaar aan elkaar geknoopt kan worden zonder storing of onjuiste aansturing.
En elk signaal vraagt een controle signaal , je komt al snel op een besturings - unit uit. En dan wat gaat alles kosten heb je de vraag , ben ik nu aan het besparen of bezich met een hobby .
Reputatie 3
Badge +7
Beste Niels,

Een dag of 10 geleden meldde Annick omtrent de Qbox storing het volgende:

"Sebastiaan heeft het probleem omtrent de vertraagde communicatie helemaal in beeld en een voorstel gedaan voor een rigoureuze oplossing. Hierdoor zouden alle Qboxen weer moeten gaan werken, ongeacht je type Qbox of meter. Hier zijn alle betrokkenen uiteraard mee akkoord, alles om jullie weer te helpen aan inzicht in je verbruik zodat jullie kunnen blijven besparen."

Zou dit betekenen dat met de oplossing die Sebastiaan heeft bedacht nu ook de slimme meter ISKRA AM550 wordt ondersteund?

En ik zie twee type handleidingen van de Qbox op internet. De ene geeft aan dat de witte kabel rechtstreeks aan de P1 poort van de slimme meter moet worden aangesloten. Bij de andere handleiding wordt aangegeven dat je de adapterkabel tussen de witte kabel en de slimme meter moet worden gezet. In het tweede geval worden maar 3 van de 8 aders van de kabel doorgegeven. Zou jij daar duidelijkheid over kunnen geven?

Bij voorbaat dank voor je reactie.
Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Op 21 april nog gewoon een nieuwe meter geplaatst....... die dus ook niet werkt.......
Vandaag lees ik alle problemen.... reeds vanaf februari bekend...........
Heel vervelend dat Qurrent hier zo mee omgaat...
Het is voor ons gezin een perfect middel om energie te monitoren.
Nu het zo lang duurt kan je wellicht al van een wanprestatie spreken? Plaatsing van deze nieuwe meters gaat gewoon door!
Met vriendelijke groet!
Graag wil ik op op de lijst met eigenaren van een nieuwe meterL Landys+Gyr SMR 5.0 ZCF110CCtFs2 GPRS
Badge +2
Goedendag,

Ik wil graag ook op de lijst geplaatst worden.
Mijn QBox geeft ook geen data meer nadat liander de meter vervangen heeft voor een slimme meter.

Een ISKRA AM550-ED1

Met vriendelijke groet,

Dennis Heerema
Reputatie 2
Badge +8
Hoi DennisHeerema,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb je op de lijst gezet hoor!

Groeten van Giulia
Badge
Twee dagen geleden is mijn slimme meter vervangen voor een nieuw type slimme meter, de Landys Gyr ZMF110CCtFs2 SMR 5.0 en sindsdien geeft mijn Qbox ook geen data meer door en zie ik geen verbruik meer in de app. Heel vervelend...

Wanneer wordt dit problem opgelost want nu zit ik met een Qbox waar ik niks aan heb...
Twee dagen geleden is mijn slimme meter vervangen voor een nieuw type slimme meter, de Landys Gyr ZMF110CCtFs2 SMR 5.0 en sindsdien geeft mijn Qbox ook geen data meer door en zie ik geen verbruik meer in de app. Heel vervelend...

Wanneer wordt dit problem opgelost want nu zit ik met een Qbox waar ik niks aan heb...

Hoi SStroosnijder,

Jammer dat je meter vervangen is naar nét één die niet goed werkt met de Qbox. Wij werken eraan. We zetten jouw gegevens op de lijst en houd deze topic in de gaten voor de updates!

Groeten,
Natalia
Reputatie 2
Badge +4
Na lange tijd van afwezigheid wil ik jullie graag op de hoogte brengen van het volgende.
Achter de schermen zijn wij bezig geweest met het ondersteunen van deze nieuwe slimme meters met het DSMR/SMR 5.x protocol.

Korte inleiding:
Dit doen wij in samenwerking met collega's intern, dan moet je denken aan de IT-afdeling en Applicatiebeheer. Maar ook extern met onze leverancier/fabrikant van de Qbox d.m.v. software en hardware ingenieurs.

Aangezien de nieuwste slimme meters niet los te bestellen zijn voor particulieren en bedrijven, plus dat wij de nieuwe meter niet kunnen aanvragen voor ons pand, waren wij erg beperkt in onze mogelijkheden om deze meter te testen. Dit ook omdat wij eerst een test versie van firmware (hierna FW) nodig hadden om deze te kunnen testen op de nieuwe meters, voordat wij konden kijken naar de oplossing, hardwarematig of softwarematig van aard.

Voortgang:
Nu ben ik vanochtend samen met Sebastiaan van Qurrent bij één van onze zeer gastvrije klanten, bekent op onze Community als hetbruineleven, langs gegaan om deze nieuwe test FW, op een DSMR/SMR 5.x meter te testen.
Dit ging niet zonder horten en stoten, zoals dit wel vaker gaat met het testen van nieuwe FW. Na meerdere instellingen te veranderen en het vastzetten van de Baudrate voor het uitlezen van de P1 poort, is er door onze fabrikant een nieuwe FW ter plekke gemaakt.

Waardoor we data uit de ISKRA AM550 meter hebben kunnen krijgen, waar we nu verder mee kunnen om dit te onderzoeken.
Dit is nodig om een nieuwe FW te maken en dan niet meer om te testen voor hoe de data verstuurd wordt door de nieuwe slimme meters met het DSMR/SMR 5.x protocol maar om de data uit te laten lezen door de Qbox zodat er grafieken gevormd kunnen worden.

Deze 2de test-fase zal wel enige weken in beslag nemen, lees dit wel al een indicatie, want op het moment kan ik nog niet met zekerheid zeggen dat het over bijvoorbeeld 2 weken of een maand is verholpen.

Wat ik jullie wel kan vertellen is dat ik jullie uiterlijk volgende week weer een update zal sturen op de community in dit topic, over de voortgang hiervan.

Heel erg bedankt voor jullie geduld en in het expliciet nogmaals veel dank voor het ter beschikking stellen van uw meterkast en woning Jan de Bruijn!

Groeten,

Niels van Qurrent
Goedemiddag,

Ik heb vandaag een Iskra SMR 5.0 AM550-ED1 geïnstalleerd gekregen en wil ook graag op de lijst!

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Ilonka Tichelaar
Reputatie 2
Badge +8
Heb je op de lijst gezet Ilonka ;)
Bedankt voor je melding.

Groeten van Giulia
Hoi.

Wij hebben ook een Landys+Gyr E350 SMR 5.0 ZCF110CCtFs2 GPRS.
Wij wilden een Qbox bestellen maar begrijpen dart er hard wordt gewerkt aan een update die werkt met onze meter.

Kunnen wij ook op de lijst zodat we bericht krijgen zodra er een Qbox beschikbaar is die met onze meter werkt?

Groetjes,
Helen & Harald
Reputatie 2
Badge +4
Ha iedereen,

Update
Zoals eerder aangegeven zijn wij druk bezig met een oplossing voor het uitlezen van de DSMR 5.x meters.
De afgelopen weken hebben we meerdere testen uitgevoerd om dit mogelijk te maken.

Hierbij hebben we nieuwe software laten maken door de fabrikant van de Qbox en hebben we een grote sprong voorwaarts gezet omdat we al 1 Qbox werkend hebben, zij het, dat de data nog niet geheel stabiel opgehaald kan worden. Met andere woorden we zitten op de goede weg.

Deze week wordt er een verbeterde versie van die software getest door ons en zullen er nog wel meerdere versies volgen en getest worden om het helemaal goed en stabiel te laten werken.

Over twee weken hoop ik jullie allen met nog beter nieuws up te daten over deze case.

Nogmaals bedankt voor jullie begrip en geduld, in de tussentijd zullen we iedereen op de lijst zetten met een DSMR 5.x meter en op de hoogte stellen als de Qbox de meter kan uitlezen.

Groeten,

Niels van Qurrent
Badge +2

Beste SStroosnijder, ik heb een zmf 110CB (dus niet type CC) Na installatie van deze meter alweer 2 jaar geleden werkte ook mijn qbox niet. Na contact te hebben gehad met de helpdesk en de technische dienst kreeg ik een aangepaste kabel tussen qbox en meter. dat loste toen het probleem op.
groet,
JaapJ
Ook ik heb geduldig gewacht na het plaatsen van de meter ISKRA AM550 en koppelen van de Q-box, totdat de meetgegevens zichtbaar zouden worden. Ik zie dat dit onderwerp al een tijd gaande is. Wanneer wordt de nieuwe bruikbare software geleverd en gaat dit gewoon online ?

Reageer