Sticky Beantwoord

[OPGELOST] Werkt de Qbox met de ISKRA AM550, Landis en Gyr SMR 5.0 of Sagem XS210 ESRM5 slimme meter?

• 21 januari 2017
  • 130 reacties
  • 17013 keer bekeken

Toon eerste bericht

130 reacties

Reputatie 2
Badge +8
Hoi J.vanDijk,

Zoals Niels aangeeft in het bericht bovenaan, zal hij over twee weken een antwoord geven over wanneer de firmware upgrade zal worden uitgevoerd.

Houd deze topic in de gaten J.vanDijk, dan zul je snel geïnformeerd worden.

Groeten van Giulia
Ik zou graag op de lijst voor de (experimentele) nieuwe firmware gezet worden.
Reputatie 3
Badge +8
Bedankt voor je bericht, J.J.vanKessel!

Ik heb het doorgegeven aan onze Qbox Master Niels.

Groetjes, Nina
LS,

Ik zou ook graag op de lijst gezet willen worden.

gR.oetjeS.
roel
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Qrgroep,

Ga ik meteen voor je regelen.

Je staat er op :)

Groeten van Giulia
Ook wij hebben zon Landis meter. Graag zouden wij ook zsm wat willen horen, ook testversies draaien is geen probleem, gezien nu toch niks werkt.

Kan iemand van Qurrent ook gelijk checken of ik de juiste meter heb geselecteerd in mijn profiel? ik kreeg 1x die vraag maar zie nu nergens meer terug waar ik dit kan controleren..
Hoi J.Hamhuis,

Dank voor je bericht, leuk om te horen dat je ook mee zou willen helpen met het testen!

Op dit moment zieike Landis & Gyr ZMF120ABdFs2 meter gekoppeld staan aan je profiel. Deze meter heeft geen DSMR 5.0 software en zou gewoon met de Qbox samen moeten werken. Is dit ook de type meter die nu in je meterkast hangt? Of is het onlangs verwisseld naar een ZCF110CCtFs2?

Groeten,

Natalia
Dag Natalia,

Ik heb de verkeerde meter ingevoerd, ik heb inderdaad een ZCF110CCtFs2.

Graag zou ik ook op de lijst gezet worden.
En inmiddels is het al weer bijna 2 weken geleden, wellicht heeft je collega alweer een statusupdate??

Overigens kan ik in Mijn Energie, mijn meterstanden ook heel slecht uitlezen, en heb het idee dat e.e.a. niet goed gaat.

Alvast bedankt.
Dag J.Hamhuis,

Dank voor je toelichting! Dan pas ik je metertype aan in ons systeem en zetten we je op de lijst. Ik geef overigens ook door aan ons testteam dat je de nieuwe firmware eventueel mee zou willen testen.

De beloofde 2 weken zijn inderdaad bijna om, er zal voor a.s. maandag verschijnen in deze topic!

Groeten,

Natalia
Super we wachten het af!
Reputatie 2
Badge +4
Ha iedereen,

Update 14 juli

Graag wil ik jullie van het volgende omtrent de DSMR 5.x ondersteuning op de hoogte brengen.
Op het moment zijn wij bezig met het testen van de software op een ISKRA AM550 en een Landis & Gyr ZCF110cc meter.

Bij deze twee Qboxen wordt de data goed doorgegeven en werkt het stabiel, waardoor wij in de fase zijn aangekomen om de populatie te gaan uitbreiden. Dit zal eerst gebeuren in maximaal 5 van de ISKRA en 5 van de Landis & Gyr meters dit zal los van de al werkende Qboxen plaatsvinden en deze zullen wij via de email hiervan op de hoogte brengen.

Deze test zal lopen tot en met volgende week vrijdag zodat er daarna aan een definitieve versie van de software gewerkt kan worden zodat iedereen met één DSMR 5.x en iedereen die er één in de toekomst geplaatst zal krijgen gebruik van kan maken.

Fijn weekend gewenst en volgende week volgt er weer meer hierover!

Groeten,

Niels van Qurrent
Badge
Ha iedereen,

Graag wil ik jullie van het volgende omtrent de DSMR 5.x ondersteuning op de hoogte brengen.
Op het moment zijn wij bezig met het testen van de software op een ISKRA AM550 en een Landis & Gyr ZCF110cc meter.

Bij deze twee Qboxen wordt de data goed doorgegeven en werkt het stabiel, waardoor wij in de fase zijn aangekomen om de populatie te gaan uitbreiden. Dit zal eerst gebeuren in maximaal 5 van de ISKRA en 5 van de Landis & Gyr meters dit zal los van de al werkende Qboxen plaatsvinden en deze zullen wij via de email hiervan op de hoogte brengen.

Deze test zal lopen tot en met volgende week vrijdag zodat er daarna aan een definitieve versie van de software gewerkt kan worden zodat iedereen met één DSMR 5.x en iedereen die er één in de toekomst geplaatst zal krijgen gebruik van kan maken.

Fijn weekend gewenst en volgende week volgt er weer meer hierover!

Groeten,

Niels van Qurrent

Gaan jullie gebruikers vragen om mee te doen in de test? Zo ja onze Qbox is op dit moment afgekoppeld van de stroom want ja waarom energie verbruiken als hij toch niets meet...

Wil wel graag meedraaien in jullie test als het kan!
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Sstroosnijder,

Leuk dat je aanbied om mee te doen met de firmware upgrade test!

Wij hebben een paar weken geleden een paar klanten uitgekozen die een goed werkende Qbox hebben en met hen voeren wij nu de tests uit.
Namens Niels en mij willen wij je heel erg bedanken en zullen je in ons achterhoofd houden voor een toekomstige test.

Groeten van Giulia
Waarom testen jullie niet met iedereen die zon meter heeft?
Beter iets als niets lijkt mij?!
Beste Giulia/Niels,
Ik zou ook die nieuwe firmware graag willen testen. Mijn Q-box staat al maanden aangesloten en ingeschakeld.
Hoor het graag als ik kan helpen.
Reputatie 2
Badge +8
Goedemiddag,

We hebben vandaag weer een nieuw exemplaar ontdekt die op DSMR5.0 software werkt:

Sagem XS210 ESMR5

Groeten van Giulia
De experimentele software draait ondertussen een tijdje bij mij en lijkt het prima te doen.
Badge
De experimentele software draait ondertussen een tijdje bij mij en lijkt het prima te doen.

Jaloers, ik wil ook nieuwe firmware hebben op de qbox!
Reputatie 2
Badge +4
Ha iedereen,

Update 25-7-2017

Afgelopen week is de test met de DSMR 5.x meter uitgebreid met 12 Qboxen. Daarnaast is ook de hierboven besproken Sagem DSMR 5.x meter toegevoegd en gelijk meegenomen in de test, al de Qboxen die deelnemen met de test, werken naar behoren.

Nu zijn we bezig met het nalopen van alle mogelijke handelingen die ervoor kunnen zorgen dat de Qbox niet meer kan werken of bijvoorbeeld vastloopt met de nieuwe firmware. Onze Qbox fabrikant is druk bezig dit na te lopen en ervoor aan het zorgen dat dit zo spoedig en goed mogelijk wordt opgeleverd.

De huidige test case van de 12 Qboxen blijven in de tussentijd gewoon draaien en krijgen de nieuwe versie als de final firmware is opgeleverd.

Volgende week hoop ik jullie weer meer te kunnen vertellen.

Groeten,

Niels van Qurrent
[verplaatst uit een andere topic]

Langer dan een half jaar geen mogelijkheid om mijn energie in mijn app te lezen.
Jullie zijn er mee bezig dat lees ik nu ook al weer maanden lang
Ik verwacht wel een financiële vergoeding voor dit enorme gedoe
Ik heb ook een iskra am550, maar geen qbox. Ik zou graag met mijn raspberry-pi de p1 poort uitlezen, maar het scriptje wat ik bij de vorige slimme meter (een kaifa) gebruikte werkt niet meer met smr 5.x :-(

Als jullie eruit zijn met de qbox zou ik graag de technische details weten om de poort uit te lezen, zodat ik het zelf ook kan met mijn eigen pi-box...

alvast bedankt!

/Simon
Reputatie 2
Badge +8
Hoi SimonOosthoek,

je mag hiervoor even een apart topic aanmaken :)
Dan kunnen wij en andere leden hier vrijwel meteen inhoudelijke informatie over geven en hoef je niet te wachten ;)

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Hoi @LodewijkvanderWal,

Wij van Qurrent waren net zo verrast als jij, ineens bestond er een slimme meter met een firmware die nog nooit eerder was geplaatst.
De netbeheerder had ons hier niet over geïnformeerd/gewaarschuwd en dat zijn ze ook niet verplicht.

Het koste een periode voordat wij hier achter waren gekomen omdat in het begin er weinig tot geen klanten zo'n nieuwe slimme meter hadden ontvangen.
Er moesten onderzoeken worden uitgevoerd na constatering (hier gaat een heel proces aan te pas).

Nu wordt er volop getest en het einde is gelukkig in zicht.

Wij vinden het ook heel jammer dat wij niet eerder hebben kunnen anticiperen, dat wij afhankelijk zijn van processen/onderzoeken én testen die langere perioden duren.

Wij treffen daarom ook geen regeling voor een vergoeding.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +4
Hi all,

Update 4-8-2017

We zijn aangekomen in de laatste fase van deze case, dat wil zeggen dat het beta testen voorbij is en onze Qbox fabrikant de definitieve versie van de FirmWare gaat maken. De problemen waar we eerder tegen aanliepen zijn opgelost.

De definitieve versie zullen we eerst bij iedereen toepassen die wij op de lijst met DSMR 5 meters hebben staan, vervolgens zullen we een bulk update uitvoeren naar de Qboxen zodat deze allemaal deze versie krijgen.

De grote vraag blijf dan wanneer is deze versie live en gaan de Qboxen het weer doen, dit zal gebeuren in de week van 21 augustus.
Wij zullen iedereen op de lijst via een email benaderen.

Daarnaast wil ik jullie alvast vragen om voor de week van 21 augustus de Qbox weer volgens de handleiding aan te sluiten, oftewel met de zwarte verloopkabel éérst in de slimme meter dan kan de update naar de FirmWare gelijk doorgevoerd worden en zal de data van de meter zichtbaar worden in de grafieken.

Fijn weekend allemaal gewenst en mocht er nog iets te updaten zijn of dat de FirmWare eerder ready is dan horen jullie van mij!

Groeten,

Niels van Qurrent
Het is de week van de 21e, ik heb nog geen mail mogen ontvangen.
Graag een update!

Reageer