Sticky Beantwoord

[OPGELOST] Werkt de Qbox met de ISKRA AM550, Landis en Gyr SMR 5.0 of Sagem XS210 ESRM5 slimme meter?

• 21 januari 2017
  • 130 reacties
  • 9868 keer bekeken

Toon eerste bericht

130 reacties

Beste Giulia of Niels,
kunnen jullie de firmware van mijn Qbox ook updaten voor een ISKRA AM550?
Alles is volgens mij goed aangesloten, maar het lampje blijft oranje.
Bij voorbaat dank.
Miranda
Reputatie 2
Badge +4
Beste Giulia of Niels,
kunnen jullie de firmware van mijn Qbox ook updaten voor een ISKRA AM550?
Alles is volgens mij goed aangesloten, maar het lampje blijft oranje.
Bij voorbaat dank.
Miranda

Ha Miranda,

De nieuwe software is geladen en binnen 2 uur kan je de eerste data zien in de grafieken.
Veel plezier met de Qbox!

Groeten,

Niels van Qurrent
Beste Qurrenters,

Mijn oude draaischijfmeter is sinds enige tijd ook vervangen door een Iskra AM550. Nu zou ik mijn Qbox duo weer graag in gebruik nemen, maar deze zal nog ingesteld staan op mijn oude meter, en ik beschik helaas ook niet over een adapterkabeltje waar men het hier over heeft. Wat is de pinout van deze kabel zodat ik deze zelf kan fabriceren?
Hoi BAJansen,

Dank voor het doorgeven! We zorgen ervoor dat je Qbox ook werkt met je gloednieuwe Iskra AM550 meter! 😃 Mijn collega stuurt volgende week het zwarte adapterkabeltje naar je op per post. Daarnaast heb ik alle instellingen alvast aangepast, zodra je de Qbox weer aansluit moet het weer gaan werken. Laat je ons weten wanneer het gelukt is? Of niet gelukt, dan helpen we je er verder mee.

Groeten,

Natalia
Reputatie 2
Badge +1
Gisteren is ook mijn slimme meter vervangen door een nieuwe Landys Gyr ZMF110CCtFs2 SMR 5.0. Na twee telefoontjes (wel telkens 10 minuten in de wacht en 1x tijdens wachten verbinding verbroken) en 1 emailtje stond de nieuwe firmware op mijn Qbox en korte tijd later kon ik het verbruik al weer zien. Wat dat betreft dus complimenten aan Qurrent.

Het valt mij echter op dat de Qbox in de meterkast nu groen/oranje knippert en niet meer continu groen brandt. De Qbox aan de router is wel continu groen. Het lijkt geen invloed te hebben op de werking, maar hoort dat zo?
Reputatie 2
Badge +8
Hoi G.J.vanDrie,

Bedankt voor je lieve complimenten en fijn dat jouw Qbox goed werkt.

Zolang de Qbox naar behoren werkt, is de kleur die de lampjes geeft, irrelevant.
Pas wanneer de Qbox niet werkt, geven de lampjes vaak een bepaalde kleur weer waardoor je kunt zien of de Qbox wel online is ja of nee.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +1
Helaas was ik een beetje te optimistisch. Inmiddels knippert de Qbox bij de meter niet alleen groen en oranje, maar ook nog rood. In de app wordt geen live verbruik meer weergegeven. Ik heb een reset geprobeerd, dat heeft helaas niet geholpen. Enig idee wat daarvan de oorzaak kan zijn? Voordat de nieuwe slimme meter geplaatst werd heb ik dat nog nooit gezien. En groen-oranje-rood knipperen wordt ook niet beschreven in de handleiding.
Reputatie 2
Badge +1
De QBox in de meterkast blijft groen-oranje-rood knipperen. Heel soms even alleen groen-oranje. Het verbruik wordt niet meer goed doorgegeven: geen live verbruik em het lijkt erop dat er maar heel af en toe een signaal doorkomt:

De internet QBox brandt gewoon continu groen.

DIt probleem heb ik met de oude slimme meter nooit gehad. Wat kan de oorzaak zijn? Is er misschien toch iets mis met de firmware update?
Reputatie 2
Badge +8
Goedemorgen G.J.vanDrie,

De firmware upgrade is goed gelukt en je krijgt op dit moment gewoon data door.
Zolang je data in jouw energiegrafieken ziet, hoef je geen kabels los te trekken en de Qbox te resetten.

Het klinkt alsof jouw internetverbinding niet elk moment helemaal stabiel is, hierdoor krijg je vertraging op de Live Data waardoor het lijkt dat het niet werkt.
Je zou even een reset kunnen geven aan jouw modem, voor de rest ziet jouw Qbox data er prima uit zoals je in de energiegrafieken-tab kunt zien.

Mocht je verder nog vragen hebben, ben je van harte welkom 🙂

Groeten van Giulia
Wij hebben nu ook de ISKRA AM550, kan de firmwareupdate worden doorgestuurd?

bvd
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Trevor,

De firmware upgrade is uitgevoerd, je hebt alleen nog een zwarte adapterkabel nodig.
Ik heb deze kabel naar je toegestuurd.

Zodra je het installeert tussen de witte kabel en de P1 poort, zal de Qbox naar behoren werken.

Groeten van Giulia
Ik heb die kabel al geloof ik, maar de installateurs hebben er zelf een witte kabel tussen gestopt. (die zit in de qbox en in de meter) Moet ik die vervangen door de zwarte kabel die ik meegeleverd kreeg toen ik de qbox bestelde?
Reputatie 2
Badge +4
Ik heb die kabel al, maar de installateurs hebben er zelf een witte kabel tussen gestopt. Moet ik die vervangen door de zwarte kabel die ik meegeleverd kreeg toen ik de qbox bestelde?

Beste Trevor,

De zwarte verloop kabel die naar je toe wordt gestuurd is een nieuwere versie dan waarschijnlijk de kabel die jij beschikt.

Deze kabel is niet een vervangende kabel voor de witte kabel maar een verloop stukje, die zoals Giulia hierboven aangaf eerst dient aan te sluiten op de data poort van je slimme meter. Waar je dan vervolgens de witte kabel aan verbind en die dan weer in de meest linker poort van de Qbox stopt.

Hierna zal de data binnen 2 uur inzichtelijk worden in de grafieken in Mijn Energie en de Qurrent App. Veel monitoringsplezier met de Qbox!

Groeten,

Niels van Qurrent
Hebben de oude zwarte kabel er nu tussen gestopt en er zijn waarden verschenen. Nog wel een enkele lijn, eens kijken of dit werkt. Anders inderdaad de nieuwe ertussen. Bij voorbaat dank in elk geval.
Reputatie 2
Badge +8
Graag gedaan Trevor,

Mocht je nog hulp nodig hebben, weet je ons te vinden ;)

Groeten van Giulia
Hoi BAJansen,

Dank voor het doorgeven! We zorgen ervoor dat je Qbox ook werkt met je gloednieuwe Iskra AM550 meter! 😃 Mijn collega stuurt volgende week het zwarte adapterkabeltje naar je op per post. Daarnaast heb ik alle instellingen alvast aangepast, zodra je de Qbox weer aansluit moet het weer gaan werken. Laat je ons weten wanneer het gelukt is? Of niet gelukt, dan helpen we je er verder mee.

Groeten,

Natalia

Ik heb de zaak inmiddels aangesloten, maar er lijkt toch iets niet helemaal goed te gaan. Het lampje op de meterkast Qbox brandt namelijk continu oranje. De andere Qbox vindt het allemaal prima en schijnt vrolijk groen.
Ik heb het zwarte adapterkabeltje in de slimme meter gestoken en vervolgens met de witte kabel de meterkast Qbox aan de adapter verbonden. Gisteravond heeft de Qbox na een van de vele herstart- en resetpogingen een heel klein beetje data geregistreerd, maar daarna werd het lampje weer snel oranje.

Het lijkt erop dat de Qbox de seriële data die hij van de slimme meter krijgt niet helemaal snapt. Het vreemde is dat als ik de kabel er elemaal uit haal het lampje direct groen wordt. Bij opnieuw verbinden wordt het meteen weer oranje. Ook als ik het adapterkabeltje in de Qbox steek in plaats van in de meter of het adapterkabeltje helemaal achterwege laat blijft het lampje groen, maar toch lijkt me dit niet helemaal zoals het hoort.

Ik heb ook nog even gecheckt of ik niet in een vlaag van verstandsverbijstering een verkeerd type meter heb doorgegeven, maar ik heb toch echt een Iskra AM550.
Reputatie 2
Badge +4
Hoi BAJansen,

Groeten,

Natalia

Ik heb de zaak inmiddels aangesloten, maar er lijkt toch iets niet helemaal goed te gaan. Het lampje op de meterkast Qbox brandt namelijk continu oranje. De andere Qbox vindt het allemaal prima en schijnt vrolijk groen.
Ik heb het zwarte adapterkabeltje in de slimme meter gestoken en vervolgens met de witte kabel de meterkast Qbox aan de adapter verbonden. Gisteravond heeft de Qbox na een van de vele herstart- en resetpogingen een heel klein beetje data geregistreerd, maar daarna werd het lampje weer snel oranje.

Het lijkt erop dat de Qbox de seriële data die hij van de slimme meter krijgt niet helemaal snapt. Het vreemde is dat als ik de kabel er elemaal uit haal het lampje direct groen wordt. Bij opnieuw verbinden wordt het meteen weer oranje. Ook als ik het adapterkabeltje in de Qbox steek in plaats van in de meter of het adapterkabeltje helemaal achterwege laat blijft het lampje groen, maar toch lijkt me dit niet helemaal zoals het hoort.

Ik heb ook nog even gecheckt of ik niet in een vlaag van verstandsverbijstering een verkeerd type meter heb doorgegeven, maar ik heb toch echt een Iskra AM550.

Beste BAJansen,

De reden dat er nog geen goede data doorkwam, was omdat de nieuwste software nog geladen moest worden. Dit is nu geladen en daardoor komt de data nu goed door en zal de Qbox ook oranje en groen branden. De data van 14 en 15 oktober heb ik verwijderd aangezien die data totaal geen correct beeld gaf van je verbruik.

Ik wens je weer veel plezier met de Qbox!

Groeten,

Niels van Qurrent.
Hoi,

ik heb sinds 31 aug ook een Iskra SMR 5.0 AM550-TD2...
op de Qbox heb ik een groen lampje.. maar geen gegevens in de app.
Denk dat ik ook nog een firmware-update gepusht en een zwart adapter-kabeltje toegestuurd moet krijgen?

Hoor het graag en bedankt alvast!

Groet,
Jan Lucas
Reputatie 3
Badge +8
Hallo JanLubasTchernoff,

Bedankt voor je bericht.
De firmware-upgrade heb je gehad, maar als je nog geen zwart adapterkabeltje hebt dan klopt het dat je nog niets inziet.
Ik stuur een zwart adapterkabeltje naar je op!

Groetjes, Nina
Reputatie 2
Badge +8
Hoi JanLucas,

Welkom op Qurrent Community trouwens!

Deze week ontvang je van ons een zwarte adapterkabel die je tussen de witte kabel en P1 poort van je slimme meter dient te plaatsen.
Dan zal de data geconverteerd worden en inzichtelijk zijn.

Mocht je verder vragen hebben, weet je ons te vinden ;)

Groeten van Giulia
LS,
dit topic lijkt mij een geschikte plek om mijn problemen met de Qbox te bespreken. Als ik het ergens anders moet plaatsen hoor ik dat graag!

Ik heb sinds een aantal weken een iskra AM550 model 2017 slimme meter. Vervolgens heb ik de Qbox besteld en ontvangen. In mijn beleving heb ik de Qbox correct aangesloten. Zelfs met een zwarte kabel tussen de meter en de witte kabel. De netwerkkabel werkt ook, aangezien ik deze getest heb met een laptop. Het resetten van de Qbox al enkele keren uitgevoerd. De Qbox blijft een tijdje rood branden, vervolgens een tijdje groen, en vervolgens continu oranje (als ik er af en toe een blik op werp). Zou iemand binnen Qurrent kunnen controleren / verifiëren / nagaan wat er bij mijn meter/Qbox aan de hand kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,
Gijs
Reputatie 3
Badge +8
Hallo JCdeB,

Bedankt voor je bericht.
Dit is het goede topic! Omdat je een AM550 meter hebt, heb je de software update nodig voordat de data uitgelezen kan worden.
Momenteel hebben we nog te kampen met een Qbox/server storing, maar zodra deze is verlopen zullen we je verder helpen. We zullen de Qbox voor je controleren!
We houden je op de hoogte!

Groetjes, Nina
Reputatie 2
Badge +4
LS,
dit topic lijkt mij een geschikte plek om mijn problemen met de Qbox te bespreken. Als ik het ergens anders moet plaatsen hoor ik dat graag!

Ik heb sinds een aantal weken een iskra AM550 model 2017 slimme meter. Vervolgens heb ik de Qbox besteld en ontvangen. In mijn beleving heb ik de Qbox correct aangesloten. Zelfs met een zwarte kabel tussen de meter en de witte kabel. De netwerkkabel werkt ook, aangezien ik deze getest heb met een laptop. Het resetten van de Qbox al enkele keren uitgevoerd. De Qbox blijft een tijdje rood branden, vervolgens een tijdje groen, en vervolgens continu oranje (als ik er af en toe een blik op werp). Zou iemand binnen Qurrent kunnen controleren / verifiëren / nagaan wat er bij mijn meter/Qbox aan de hand kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,
Gijs

Beste JCdeB,

De nieuwste software is alvast geladen, het kan zijn dat er straks al data doorkomt zo niet dan komt dit nog door de Qbox/server storing en zal het gaan werken nadat dit is verholpen.

Groeten,

Niels van Qurrent
Ook ik heb een AM550 sinds enige tijd en is de data op mijn dashboard waardeloos. Hoe kom ik aan de benodigde aanpassingen (firmware/kabel)? Let op dat ik ook de splitterkabel heb om zonnepanelen te monitoren.
Reputatie 4
Badge +12
Ook ik heb een AM550 sinds enige tijd en is de data op mijn dashboard waardeloos. Hoe kom ik aan de benodigde aanpassingen (firmware/kabel)? Let op dat ik ook de splitterkabel heb om zonnepanelen te monitoren.

Hoi Edwin,

Ik weet niet wat je eerst had. Ik neem aan een draaischijfmeter. De sensor vervalt en moet vervangen door het zwarte kabeltje dat ooit ook in het pakket zat. Het stekertje van de zwarte kabel gaat in de P1 poort van je AM550. De verbinding Y-kabel naar Solar kWh meter blijft.

De QBox moet op afstand door Qurrent worden ge-update én opnieuw worden gekoppeld aan je account én als Solar geactiveerd.

Als je het zwarte kabeltje mist, kun je dat hier aangeven, dan sturen ze een nieuwe. Misschien ook handig als je het serienummer van je QBox er bij zet, dan kunnen ze je QBox makkelijker online vinden. Het serienummer staat achterop onder Report ID.

Prettige dagen, Frans

Reageer