Beantwoord

Opwek lijkt samen te gaan met verbruik?

  • 3 februari 2018
  • 16 reacties
  • 346 keer bekeken

Ik heb sinds kort een Qbox solar laten installeren, en na een firmware upgrade (ivm met de ISKRA AM550 slimme meter), lijkt deze perfect te werken. Gisteren viel mij op dat er netjes energie werd opgewekt door mijn zonnepanelen (21 stuks) overdag (groene lijn), maar er leek overdag ook precies op dezelfde tijden verbruik te zijn, terwijl er dan niemand thuis was (zie screenshot)

. Uiteraard staan er koelkasten/ vriezers aan etc maar dan toch is het een opvallend patroon. Heeft iemand een idee hoe dit komt? Zou de Y-kabel van de Qbox solar niet goed zitten oid?
icon

Beste antwoord door Niels van Qurrent 8 februari 2018, 09:18

Dank, Frans, heb t even nagekeken, ik blijk de WSZ12DE-65A te hebben.., dus ik ga qurrent bellen om te checken of alle vinkjes inderdaad wel goed staan... (vandaag zie je bij opklaringen dit gebeuren... opwek superhoog (te?), maar verbruik dan ook op dat moment, terwijl er niks aan gaat dan oid....), groet Jan



Beste Jan V,

Wij hebben de gegevens nagelopen en er stond inderdaad een Eltako 65A geactiveerd, welke een impuls waarde heeft (hoeveel "omwentelingen per kWh" die kan registreren) van 1000imp/kWh.
Echter is dit niet correct, want ik heb de impuls waarde aangepast naar 2000imp/kWh en de data met de nieuwe impuls waarde opnieuw overschreven en nu gaat de verbruikslijn niet meer meer met de opwek en kloppen beide weergaven nu. Het komt er dus op neer dat je niet de 65A maar de 32A eltako meter bezit om de bruto productie van de zonnepanelen te registreren. Ik heb dit nu ook aangepast in ons systeem, zodat alles correct staat.

Veel plezier met het monitoren van de energie!

Groeten,

Niels van Qurrent
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 2
Badge +4
Hoi Niels,

Los van de verwarring over verschillende Eltako 65A meters. Volgens Jan stond het vinkje bij de Eltako 32A, een meter met 2000 impulsen per kWh. Maar kennelijk stond er in de database waar "Mijn Energie" zijn gegevens uit betrekt iets anders. Anders was er geen probleem geweest en was Jan deze thread niet begonnen. Kennelijk kan er een verschil zijn tussen data in "Mijn Energie" en de data die actief is en door medewerkers van Qurrent gewijzigd kan worden. Dit lijkt me een slechte zaak. Klant én Qurrent hebben belang bij het oplossen van een probleem. Het kan zijn dat klant en Qurrent van mening verschillen, maar ze moeten wel dezelfde data zien.

Groet, Frans



Beste Frans,

Bedankt voor je feedback!

Wij werken met 3 verschillende eltako meters die in onze meterdatabase zijn opgenomen met de impuls waarde zoals ik hierboven heb aangegeven. Deze waarden zijn dus gekoppeld aan de eltako's en als er een andere eltako geleverd wordt die een andere impuls waarde heeft dan normaal dan is dat inderdaad een probleem en leidt het net zoals bij JanV tot een verkeerde instelling en incorrecte data. Deze fout ligt hem dan ook dat we de andere versie van de eltako WSZ12DE-65A sinds kort niet meer kunnen bestellen en zijn overgegaan op de WSZ12D-65A en WSZ15D-65A. Dit was even langs mij heengegaan en daardoor was dit nog niet aangepast in onze meterdatabase, nu staat dit er wel goed in en zal niet meer voorkomen. Onze excuses voor de mogelijke gedupeerde.

Daarnaast is de Qbox is éénmalig te activeren en daarna niet meer, de Qbox Solar is naar hartenlust te activeren in Mijn Energie. Ik geef direct toe dat dat niet de gewenste situatie is en wij zullen dit anders gaan verwerken in de toekomst.

Groeten,

Niels van Qurrent
Reputatie 5
Badge +14
Dat is geheel afhankelijk van wat de pv-installatie bruto heeft opgewekt, dit is meestal terug te vinden in een display van de omvormer of een app van de fabrikant/installateur.
Als je dan ook weet wat het totaal aan sluimerverbruik was tijdens de weergave kun je e.e.a. zelf uitrekenen/controleren.
Reputatie 5
Badge +14

Hoi Niels,

Los van de verwarring over verschillende Eltako 65A meters. Volgens Jan stond het vinkje bij de Eltako 32A, een meter met 2000 impulsen per kWh. Maar kennelijk stond er in de database waar "Mijn Energie" zijn gegevens uit betrekt iets anders. Anders was er geen probleem geweest en was Jan deze thread niet begonnen. Kennelijk kan er een verschil zijn tussen data in "Mijn Energie" en de data die actief is en door medewerkers van Qurrent gewijzigd kan worden. Dit lijkt me een slechte zaak. Klant én Qurrent hebben belang bij het oplossen van een probleem. Het kan zijn dat klant en Qurrent van mening verschillen, maar ze moeten wel dezelfde data zien.

Groet, Frans

Beste Frans,

Bedankt voor je feedback!

Wij werken met 3 verschillende eltako meters die in onze meterdatabase zijn opgenomen met de impuls waarde zoals ik hierboven heb aangegeven. Deze waarden zijn dus gekoppeld aan de eltako's en als er een andere eltako geleverd wordt die een andere impuls waarde heeft dan normaal dan is dat inderdaad een probleem en leidt het net zoals bij JanV tot een verkeerde instelling en incorrecte data. Deze fout ligt hem dan ook dat we de andere versie van de eltako WSZ12DE-65A sinds kort niet meer kunnen bestellen en zijn overgegaan op de WSZ12D-65A en WSZ15D-65A. Dit was even langs mij heengegaan en daardoor was dit nog niet aangepast in onze meterdatabase, nu staat dit er wel goed in en zal niet meer voorkomen. Onze excuses voor de mogelijke gedupeerde.

Daarnaast is de Qbox is éénmalig te activeren en daarna niet meer, de Qbox Solar is naar hartenlust te activeren in Mijn Energie. Ik geef direct toe dat dat niet de gewenste situatie is en wij zullen dit anders gaan verwerken in de toekomst.

Groeten,

Niels van Qurrent

Dit krijg je als men alles dicht spijkert.
Reputatie 2
Badge +4
Dank, Frans, heb t even nagekeken, ik blijk de WSZ12DE-65A te hebben.., dus ik ga qurrent bellen om te checken of alle vinkjes inderdaad wel goed staan... (vandaag zie je bij opklaringen dit gebeuren... opwek superhoog (te?), maar verbruik dan ook op dat moment, terwijl er niks aan gaat dan oid....), groet Jan



Beste Jan V,

Wij hebben de gegevens nagelopen en er stond inderdaad een Eltako 65A geactiveerd, welke een impuls waarde heeft (hoeveel "omwentelingen per kWh" die kan registreren) van 1000imp/kWh.
Echter is dit niet correct, want ik heb de impuls waarde aangepast naar 2000imp/kWh en de data met de nieuwe impuls waarde opnieuw overschreven en nu gaat de verbruikslijn niet meer meer met de opwek en kloppen beide weergaven nu. Het komt er dus op neer dat je niet de 65A maar de 32A eltako meter bezit om de bruto productie van de zonnepanelen te registreren. Ik heb dit nu ook aangepast in ons systeem, zodat alles correct staat.

Veel plezier met het monitoren van de energie!

Groeten,

Niels van Qurrent
Reputatie 2
Badge +4
Hier nog wat extra informatie over de verschillende type Eltako meters:

32A (1 fase meter) 2000imp/kWh, kan 1 groep uitlezen
65A (1 fase meter) 1000imp/kWh, kan 1 groep uitlezen
3x80A (3 fase meter) 1000imp/kWh, kan t/m 3 groepen tegelijkertijd uitlezen

De impuls waarde bij de 65A en 3x80A eltako zijn dus hetzelfde en daardoor alleen te onderscheiden op grote van de meter. Hieronder vind je illustraties van de 3 verschillende meters.

Reputatie 2
Badge +4
Dank je wel Niels! Hulde aan Qurrent... Het klopt nu inderdaad allemaal weer. Perfect. Voor de liefhebbers heb ik nog 2 plaatjes toegevoegd, namelijk de gecorrigeerde curves van het eerste plaatje waar dit draadje mee begon, en t laatste draadje, die er nu perfect uitzien...



Ha Jan V,

Goed om te zien en horen dat alles weer naar wens is!
Bedankt voor het delen van de foto vergelijking.

Groeten,

Niels van Qurrent
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Jan, John,

Bij de QBox Solar kan de Y kabel niet goed zitten, maar dan zie je helemaal geen opwek. Dus dat is het niet. Ook verwisselen van de fasedraden op de Eltako heeft alleen tot effect dat er geen opwek wordt geregistreerd. Iets anders is de schaalwaarde van de Eltako, het aantal pulsen per kWh kan 1000 of 2000 bedragen afhankelijk van het type en of het een enkelfase of driefase type betreft. 21 panelen leveren tenslotte meer dan een enkele 16A groep aankan. Kijk eens in je profiel bij monitoring of daar het goede type Eltako kWh meter is aangevinkt.

Ik had gisteren bij een paar opklaringen ruim 130 Watt per paneel van 250Wp. De opbrengst moet dus duidelijk te zien zijn en het sluimerverbruik zwaar overstijgen.

Wat betekenen precies de gele (groene?) en bruine grafiek en wat is de schaalwaarde?

Zijn er inmiddels ook anderen die de QBox Solar bedrijven met de SMR 5,0 update?

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Jan,

Mijn 14 panelen leverden gisteren bij wat langere opklaringen 1700 Watt. Jij hebt anderhalf keer zoveel panelen en jouw pieken zijn drie keer zo hoog? Toegegeven, de oriëntatie en het vermogen kunnen verschillen, maar een factor twee?

De pieken en deuken van je opwek lijken twee keer zo groot als de pieken en deuken (ten opzichte van het sluimerverbruik) in de onderste grafiek. Die onderste grafiek zal dus wel je eigen verbruik zijn met omstreeks 17 uur, zonsondergang, je magnetron of oven.

Als het goed is, zie je onder de grafiek de opwek van je zonnepanelen. Deze kun je misschien vergelijken met de dagrapportage van de omvormer of het verschil in meterstanden van de Eltako. Er komt deze week nog wel eens een zonnige dag. Het zou me niet verbazen als je daar ook een factor twee verschil ziet.

Waarschijnlijk heb je de 32A Eltako kWh meter, de WSZ12DE-32A uit het standaard pakket. Het vinkje bij 32A lijkt dus goed te staan, maar bij Qurrent is weinig wat het lijkt. Als in de database of de update het vinkje bij 1000 impulsen per kWh staat in plaats van 2000, verklaart dat het verschil.

Verzamel vooral nog wat vergelijkbaar bewijsmateriaal en als duidelijk is dat het niet klopt, moeten de mensen van Qurrent maar kijken wat er mis is. Ik zou niet zelf vinkjes gaan verzetten.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
En wat staat er nu onder de grafiek aan Verbruikt en Opgewekt ? Wat meldde het display van de Eltako?

Je stelt dat er overdag geen gebruik was. De piek om 9:15 zal wel een wasmachine zijn geweest. Het blok voor 2:00 en de stijging na 16:30 een warmtepomp of boiler of het laden van een accu. Maar wat is die piek om 12:15? Behalve die piek lijkt tussen 10:00 en 16:30 het meerverbruik weer de helft van de opwek.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi @Niels van Qurrent , @Jan V ,

Het blijkt dus de WSZ12D-65A en niet de DE. Dit is een chique MID gekeurde en geijkte meter met 2000 impulsen per kWh net als de WSZ12DE-32A. Iemand bij Eltako of Qurrent heeft met de neus gekeken bij het inpakken.

https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/de/_bedienung/WSZ12D-65A_28065612-2_dt.pdf

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Niels,

Los van de verwarring over verschillende Eltako 65A meters. Volgens Jan stond het vinkje bij de Eltako 32A, een meter met 2000 impulsen per kWh. Maar kennelijk stond er in de database waar "Mijn Energie" zijn gegevens uit betrekt iets anders. Anders was er geen probleem geweest en was Jan deze thread niet begonnen. Kennelijk kan er een verschil zijn tussen data in "Mijn Energie" en de data die actief is en door medewerkers van Qurrent gewijzigd kan worden. Dit lijkt me een slechte zaak. Klant én Qurrent hebben belang bij het oplossen van een probleem. Het kan zijn dat klant en Qurrent van mening verschillen, maar ze moeten wel dezelfde data zien.

Groet, Frans
Beste Frank, John

Dank voor jullie reacties, super nuttig. Ik ben nieuwe bewoner van dit pand en toen ik de al aanwezige panelen wilde aanmelden bij energieleverend.nl, kreeg ik een bericht van Stedin (mijn netbeheerder) terug dat de piekstromen op mijn adres in mijn installatie regelmatig overschreden werden. Zowel onveilig als minder efficient ook voor terugwinnen.
Om die reden heb ik direct de installatie laten aanpassen (Zekeringen wisselen van 1x35A naar 3x25A, en van 1 naar 3 fase meter). Daarna heb ik de Qbox solar besteld en ook laten installeren van de week (door dezelfde kundige monteur).
Het lijkt allemaal goed te werken maar er blijft een vreemde correlatie te zitten tussen mooie opwekpieken en "verbruik", waarbij het netto verschil misschien wel zal kloppen met de slimme meter, maar t ziet er zo gek uit in die grafieken. Vandaag is t wat lastig te controleren omdat er zo weinig licht is. De piekken op die grafiek die ik stuurde gaan tot 5 kWu ongeveer, de donkere lijn is opwek, de lichtere lijn is "verbruik", dus opwek is dan inderdaad wel fors hoger (ik ben niet goed met kleuren..).

In mn profiel zie ik alleen staan 32A (aangevinkt), 65A of 3x80A, moet ik dan 3x80 aanvinken (maar qbox is al geactiveerd, en er staat boven dat je dit dan niet moet invullen..) Groet Jan
Dank, Frans, heb t even nagekeken, ik blijk de WSZ12DE-65A te hebben.., dus ik ga qurrent bellen om te checken of alle vinkjes inderdaad wel goed staan... (vandaag zie je bij opklaringen dit gebeuren... opwek superhoog (te?), maar verbruik dan ook op dat moment, terwijl er niks aan gaat dan oid....), groet Jan

Plaatje van vandaag is ook illustratief: overdag geen verbruik (maar volgens qbox wel), maar wel mooie opwek ivm mooie weer.. (dit even omdat qurrent nu meekijkt nav mn belletje)

Dank je wel Niels! Hulde aan Qurrent... Het klopt nu inderdaad allemaal weer. Perfect. Voor de liefhebbers heb ik nog 2 plaatjes toegevoegd, namelijk de gecorrigeerde curves van het eerste plaatje waar dit draadje mee begon, en t laatste draadje, die er nu perfect uitzien...

Dit is mn Eltako meter (toch echt WSZ12DE-65A)..., maar goed t klopt nu..!

Reageer