Beantwoord

Qbox Duo ook als mono aan te sluiten?

• 15 september 2018
  • 8 reacties
  • 223 keer bekeken

Hoi,

Ik heb een Qbox duo. Ik ben onlangs verhuisd en heb nu een qbox mono nodig.
Kan ik gewoon een van de twee Qboxes gebruiken?

De verhuizing lijkt doorgevoerd, vanmorgen heb ik de nieuwe meter doorgegeven (met een kabel verbonden ipv het oogje), en de internet kant van de set verbonden. Lampje is keurig groen en knippert zo nu en dan, maar ik krijg nog geen resultaten in de app of mijnQurrent, ga het ook nog even met beide aangesloten proberen (maar das wel beetje zonde).

Jeroen
icon

Beste antwoord door Julian van Qurrent 24 september 2018, 13:54

Hoi @JeroenInHaarlem.

Bedankt voor je reactie. De witte, platte Qbox kabel is puur en alleen voor de verbinding met de slimme meter, omdat je een nieuwe slimme meter hebt moet hier een adapterkabeltje tussen geplaatst worden.
Omdat je aangeeft dat je deze niet hebt, heb ik zojuist gevraagd aan onze distributieafdeling of zij een adapterkabeltje naar je kunnen versturen (zolang de voorraad strekt).

Verder klopt wat @FransvanWoerkom zegt, naast de verbinding met de slimme meter is ook de verbinding met het internetmodem en de stroomvoeding essentieel voor een functionele Qbox. Als je een foto van je slimme meter kan uploaden in deze topic check ik gelijk of je Qbox ook nog een firmware upgrade nodig heeft. Als dit allemaal is gecontroleerd zou je Qbox binnen enkele uren correcte data door moeten gaan geven.

Groeten,
Julian
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JeroenInHaarlem,

Welkom op de Qurrent community en bedankt voor je bericht.

Je kan een Qbox Duo in principe gewoon gebruiken als je een internetmodem in de meterkast hebt. Het is wel belangrijk dat je deze dan gewoon installeert als Qbox Duo omdat beide kastjes een draadloze internetverbinding met elkaar hebben. Het ene kastje functioneert dus niet zonder het andere kastje.

Zojuist heb ik even gecontroleerd hoe je Qbox nu administratief in ons systeem staat en het lijkt erop dat het met het doorgeven van de verhuizing allemaal goed is gegaan.
Ik heb de Qbox zojuist op afstand nog een firmware upgrade gegeven. Als het goed is zou de Qbox nu binnen twee uur data door moeten gaan geven.

Mocht dit niet het geval zijn dan horen we het graag.

Groeten,
Julian
Hoi @JeroenInHaarlem,
een draadloze internetverbinding met elkaar hebben. Het ene kastje functioneert dus niet zonder het andere kastje.

Zojuist heb ik even gecontroleerd hoe je Qbox nu administratief in ons systeem staat en het lijkt erop dat het met het doorgeven van de verhuizing allemaal goed is gegaan.
Ik heb de Qbox zojuist op afstand nog een firmware upgrade gegeven. Als het goed is zou de Qbox nu binnen twee uur data door moeten gaan geven.

Mocht dit niet het geval zijn dan horen we het graag.

Groeten,
Julian

Hoi Julian,
Dank voor je snelle reactie en controle. De kastjes zijn sinds vanmorgen vroeg aangesloten zoals je aangeeft en beide kleuren vrolijk groen.

Ik zie echter nog geen data verschijnen, dus iets wil nog niet helemaal.
Ook had ik in de oude setup een plak-oogje en nu gewoon een kabel in mijn slimme meter, daar zit ook de gas-stand op.

Zou super zijn als het helemaal weer ging vliegen.

Oja, omdat het werkt is het kastje met 'meterkast' erop enkel op de slimme meter aangesloten? Daar krijgt ie ook spanning, dus ik heb de powercable achterwege gelaten, is dat mogelijk een probleem?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JeroenInHaarlem,

bedankt voor je reactie.

Het probleem zit in dit geval waarschijnlijk in het feit dat je nog een adapterkabeltje nodig hebt om tussen de platte Qbox kabel en de P1-poort van de slimme meter te plaatsen.
Is deze mee verzonden in de doos waarin de Qbox bij je is afgeleverd? Het gaat om een zwart adapterkabletje van ongeveer 10 cm lang met een klein blokje eraan. Als je deze niet in je bezit hebt, laat het dan alsjeblieft aan ons weten en dan sturen wij een nieuwe adapterkabel naar je op indien deze nog voorradig zijn.

Groeten,
Julian
Oei, ben bang dat ii die niet meer heb, al zeker drie vier jaar aan het qboxen.

ik heb de platte witte nu gewoon in de meter geprikt. Het geeft spanning aan de qbox.
Reputatie 4
Badge +12
Oei, ben bang dat ii die niet meer heb, al zeker drie vier jaar aan het qboxen.

ik heb de platte witte nu gewoon in de meter geprikt. Het geeft spanning aan de qbox.

Ook al levert de P1 poort bij de nieuwste meters spanning, de QBox moet gewoon aan de netspanning. De voeding komt niet via dat witte en zwarte (adapter)kabeltje.

Julian zal wel weten dat er ook nog iets aan de instellingen bij Qurrent en mogelijk een update van de QBox moet gebeuren bij wijziging van metertype.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JeroenInHaarlem.

Bedankt voor je reactie. De witte, platte Qbox kabel is puur en alleen voor de verbinding met de slimme meter, omdat je een nieuwe slimme meter hebt moet hier een adapterkabeltje tussen geplaatst worden.
Omdat je aangeeft dat je deze niet hebt, heb ik zojuist gevraagd aan onze distributieafdeling of zij een adapterkabeltje naar je kunnen versturen (zolang de voorraad strekt).

Verder klopt wat @FransvanWoerkom zegt, naast de verbinding met de slimme meter is ook de verbinding met het internetmodem en de stroomvoeding essentieel voor een functionele Qbox. Als je een foto van je slimme meter kan uploaden in deze topic check ik gelijk of je Qbox ook nog een firmware upgrade nodig heeft. Als dit allemaal is gecontroleerd zou je Qbox binnen enkele uren correcte data door moeten gaan geven.

Groeten,
Julian
Sorry voor mijn late reactie, maar alles werkt !!

Dank voor het toesturen van het verloop kabeltje en de aanpassingen in de backend.

Ik zal het oude meet-plak-oogje inclusief de recent verzonden positionerings stickers retour sturen.

Groeten,

Jeroen
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @JeroenInHaarlem,

Dat is goed om te horen! Bedankt voor de terugkoppeling en het retour zenden.

Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag.

Groet,
Tomer

Reageer