Beantwoord

Qbox geeft te laag verbruik aan

• 7 mei 2018
  • 13 reacties
  • 223 keer bekeken

Mijn Q-Box zit aangesloten op een draaischijfmeter. (detector op het glas)

Sinds ca een week is de aanwijzing van verbruik te laag.
Het verbruik staat nu op -650 watt en de opgewekte energie van mijn zonnepanelen 750 watt,
terwijl dit moet zijn +500 watt en opgewekt 1920 watt.

Op de app zie ik de variaties, maar alles is te laag.
Het verbruik wordt positief als ik meer dan 1 Kw verbruik.
Het lijkt wel op een nulpunt verschuiving.

De kabeltjes heb ik gecontroleerd en de Q-boxen meerdere keren reset.

Een idee wat er aan de hand kan zijn?

b.v.d.
K. Mol
icon

Beste antwoord door Tessa van Qurrent 11 juni 2018, 14:14

Hoi Klaas,

Sorry voor de verwarring.

Wij zijn ervan op de hoogte dat je wel verbruiksgegevens ziet en opwek gegevens. Dit is ook de situatie die wij hebben doorgegeven aan onze Qbox collega. Daaruit is de conclusie gekomen dat jouw Qbox Solar (Eltako) defect is.

Groet,
Tessa
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Klaas,

Allereerst welkom op onze community!

Ik heb je gegevens erbij gepakt, en zie inderdaad dat er een min-verbruik te zien is.

Dit is een fout die wij helaas eerder zijn tegengekomen. Ook een te lage weergave van de opwek komt bij andere klanten voor. Wij werken er hard aan om dit probleem om te lossen. Zodra dit is gebeurd, zullen wij jou en de overige klanten die hier tegenaan lopen hierover informeren.

Groet,
Tomer
Ik krijg nu al 4 weken foute q-box info.
Is er al zicht op wanneer dit pro0bleem is opgelost?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Klaas,

Heb je toevallig meer zonnepanelen laten plaatsten? Zo niet dan lijkt het er op dat de er een defect is. Ik hoor het graag!

Groet,

Jeroen
Beste Jeroen,

Sinds 4 jaar heb ik zonnepanelen en nee ik heb er geen bijgeplaatst.
Al 3 jaar en 9 maanden heb ik prima aanwijzingen op de Q-Box, zowel verbruik als opgewekt.
Sinds 1 maand zijn de aanwijzingen veel te laag, zoals ik in mijn ticket heb vermeld.
Je collega Tomer ( zie boven) geeft aan dat het probleem bij jullie zit.
Ik hoop dat het probleem snel is opgelost.

B.v.d.
K. Mol
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Klaas,

Als je geen zonnepanelen hebt bijgeplaatst is waarschijnlijk je Qbox Solar defect. Deze leveren wij niet meer op dit moment. We kunnen de Solar loskoppelen van de Qbox en zo de saldering laten zien in de grafieken. Oftewel, de teruglevering wordt verrekend met je verbruik en dan zal de verbruikslijn onder de nullijn gaan zodra er meer wordt teruggeleverd dan dat er verbruik wordt op dat moment. Een ander alternatief is de website: http://www.energieverbruiksmanagers.nl.

Graag verneem ik van je of we jouw Solar van de Qbox mogen loskoppelen.

Sorry dat ik geen beter nieuws voor je heb.

Groet,
Tessa
Ik begrijp een paar dingen niet.

Wat is een Qbox Solar? en waar zit dat ding? Is dit een hardware apparaat die jullie kunnen loskoppelen? Het lijkt er wel op want hij is niet leverbaar momenteel.
Hebben jullie dan voor elke klant een Qbox Solar?
Dat begrijp ik weer niet want mijn Qbox thuis levert aan jullie digitale info van het verbruik en opgewekt die door jullie in een grafiek gezet worden. Dat is prima. Daar is dan toch geen verdere hardware voor nodig?
Nu zeg je dat je wel de saldering kan laten zien, het verschil van verbruik en opgewekt neem ik aan.
Hier heb je dan toch de info voor nodig van mijn Qbox? En waarom kan dat niet in aparte grafieken weergegeven worden zoals ik al bijna 4 jaar van jullie ontvang? Dat wordt dan toch op software niveau gedaan?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

m.v.g.
K. Mol
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @klaasmol,

Dank je wel voor je bericht.

Je Qbox Solar bestaat uit een brutoproductiemeter van het merk Eltako en een Y-kabel.
De Qbox Solar is nodig om een aparte lijn voor je opwek in te zien in je energiegrafieken op Mijn Energie.
De brutoproductiemeter geeft namelijk de gegevens van je omvormer door via de Y-kabel naar je Qbox en je meter. Om je een beeld te geven van hoe zo'n brutoproductiemeter eruit ziet, hier een afbeelding:

Als je Qbox Solar defect is, zie je geen aparte lijn meer voor je opwek in de energiegrafieken en zie je eigenlijk je netto verbruik (= verbruik - opwek).
Als de lijn van je verbruik negatieve waarden aanneemt, wek je meer op dan je op dat moment verbruikt en lever je dus terug.

Als je brutoproductiemeter op dezelfde stand blijft staan is deze waarschijnlijk defect. Het is dan echter wel mogelijk om met een andere brutoproductiemeter van Eltako weer een aparte lijn van je opwek in te zien in de energiegrafieken.
Wij leveren de Eltako brutoproductiemeter niet meer maar deze wordt nog wel aangeboden op verschillende verkoopwebsites.

Groeten,
Julian
Dank je wel voor de info.
Dit apparaat zit bij mij in de meterkast.
Ik wist niet dat dit apparaat een Qbox Solar is.

Nog een vraag:

U stelt dat als de Q-box solar defect is ik geen aparte lijn meer zie voor wat ik opwek.
In onderstaande foto ziet u dat ik wel een grafiek krijg van wat ik opwek, (bruine) maar de waarden zijn meer dan de helft te laag. Dit heb ik vergeleken met de aanwijzing op de convertor.
Ook de verbruiksgrafiek (gele) wijst te laag aan. En ook soms negatief.
De teller in de Qbox solar telt elke dag wel op, maar ook te weinig.

Het feit dat de Qbox defect zou zijn als ik geen aanwijzing meer heb van wat ik opwek en de teller op de Qbox solar staat stil, gaat bij mij dus niet op.
Kan er misschien toch iets anders aan de hand zijn ?

Ik hoor het graag.

m.v.g.
K. Mol

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Klaas,

Sorry voor de verwarring.

Wij zijn ervan op de hoogte dat je wel verbruiksgegevens ziet en opwek gegevens. Dit is ook de situatie die wij hebben doorgegeven aan onze Qbox collega. Daaruit is de conclusie gekomen dat jouw Qbox Solar (Eltako) defect is.

Groet,
Tessa
Ok, dank jullie wel voor de moeite en informatie..

Ik ga een nieuwe aanschaffen.
Moet ik dit nog melden aan jullie als de nieuwe geplaats is?

m.v.g.
K. Mol
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Klaas,

Ik zou het zeker melden aan ons, zodat we je nog steeds inzage kunnen geven in de Mijn Energie omgeving.

Groet,
Tessa
Hallo,

Jullie hadden gelijk.

De Qbox Solar (Eltako) was defect.
Ik heb een nieuwe geplaatst en de indicatie van gebruik en opgewekt via de QBOX ziet er weer goed uit.
Het probleem is dus opgelost.

Bedankt voor de support.

K. Mol
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @klaasmol,

Bedankt voor je bericht.

Goed om te horen dat de nieuwe brutoproductiemeter weer voor goede inzichtelijkheid van verbruik en opwek zorgt in Mijn Energie.
Mochten er onverhoopt nog problemen ontstaan dan staan we hier altijd voor je klaar!

Groeten,
Julian

Reageer