Beantwoord

Qbox laat geen gegevens meer zien!

• 3 januari 2019
  • 11 reacties
  • 472 keer bekeken

Badge
De qbox laat vanaf 1 januari geen meetgegevens meer zien! systeem logt wel in maar kan gegevens lezen van de server!🤔
icon

Beste antwoord door Tomer van Qurrent 4 januari 2019, 09:27

Hoi Jaap,

Bedankt voor je bericht.

Wij zijn sinds 1 januari gestopt met het uitlezen van de Qbox. Dit komt doordat steeds meer huishoudens in Nederland overgaan op een slimme meter, en dat is een goede ontwikkeling. Hierdoor hebben binnenkort alle Nederlandse huishoudens inzicht in hun energieverbruik. Het betekent helaas wel dat de meerwaarde van onze Qbox verloren gaat. Daarom hebben we besloten om vanaf 1 januari 2019 te stoppen met de Qbox.

Als je een slimme meter hebt, kun je je verbruik nog wel inzien. Je kunt ons toestemming geven om je slimme meter elke dag uit te lezen. Hierbij kun je kiezen tussen één keer per dag of elk kwartier. Kies je voor de laatste mogelijkheid? Dan kun je nog steeds per dag bekijken op welke momenten je energie verbruikt. Dit zie je wel pas een dag nadat je het verbruikt hebt en dus niet meer live.

Ga hiervoor in Mijn Energie naar je profiel. Ga naar het kopje Woning en scroll door naar Energiemonitoring. Kies voor gegevens wijzigen en stel de gewenste Uitleesfrequentie in. Ik heb een Qbox tegen borg aangeschaft.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan horen we dat natuurlijk graag!

Groet,
Tomer
Bekijk origineel

11 reacties

Nogmaals drogredenen:
  1. alle klanten zeggen dat de Qbox voor hen een meerwaarde heeft, alleen Qurrent zegt dat dat geen argument is.
  2. De slimme meter geeft geen live inzicht in je verbruik, waardoor je je gebruik ook niet direct kunt beïnvloeden
  3. De slimme meter heeft live geen geen inzicht in je bruto opbrengst van de zonnepanelen, maar trekt van de levering je opbrengst af, waardoor je net niet kan zien wat je zonnepanelen doen (als je aan het strijken bent en de zonnepanelen leveren, dan kan het de indruk wekken dat je niets gebruikt). Dat geeft dus geen inzicht.
  4. Deze argumenten zijn me eerder aangereikt door Qurrent, let wel, toen ik al een slimme meter had, maar schijnen nu ineens niet meer waar te zijn.
Reputatie 2
Badge +4
Hoi allemaal,

@Energie Het stoppen met de Qbox was eerder bekend dan de samenwerking met Greenchoice, en staat dan ook los van elkaar. Qurrent zag het gebruik van de Qbox teruglopen door de komst van de slimme meter. Ons doel is om de energietransitie te versnellen en een belangrijk onderdeel daarvan is inzicht. Dit is er nog steeds met de slimme meter. Ondanks dat je het er anders denkt dan wij hoop ik toch dat je voor duurzame energie blijft kiezen. Krachten bundelen met greenchoice is in het voordeel van onze klanten. Met een grote klantenbase kunnen we energieproducten nog scherper inkopen. Ook kunnen we samen we meer investeren in lokale energieprojecten.

@W.H.H. van Heugten Ik heb je een e-mail gestuurd met een reactie over de borg naar het voor ons bekende e-mailadres.

Groet,

Simon
Hallo,

Hoe zit dat nu? Ik heb destijds de Qbox gekregen onder betaling van een borg, dus niet aangeschaft. De Qbox is dus niet van mij, maar van Qurrent. Nu de Qbox niet meer bruikbaar is, wil ik mijn borg terug! Dat Qurrent mij een bericht stuurt en daarbij vertelt dat ik de Qbox maar naar de mileustraat moet brengen ontslaat ze niet van de verplichting om die borg terug te betalen.

Ik neem aan dat meer mensen hiermee te maken hebben?

Met vriendelijke groet,

Wim van Heugten
Het is gewoon een drogreden: mij werd door Qurrent een Qbox aangeraden toen ik al een slimme meter had en er al verschillende gratis apps waren om de slimme meter uit te lezen. Dit omdat de Qbox live de opbrengst van zonnepanelen kan weergeven en live het gebruik kan weergeven en dat kan de slimme meter niet.

Nu zou de Q box volgens Qurrent achterhaald zijn door de slimme meter. De enige reden om met de Qbox te stoppen is de fusie met Greenchoice,. De bazen van Qurrent waren al afkomstig van Greenchoice en hebben met een ideologisch sausje een 'nieuwe' organisatie opgezet om het marktaandeel van Greenchoice te vergroten. Nu is schaalvergroting weer winst en weg zijn de iedeologische veren. Het ideologische sausje is de duurzaamheid en de coöperatie die zogenaamd in handen is van de leden/ gebruikers. Over de fusie en bijvoorbeeld het stopzetten van de Qbox wordt geen lid geraadpleegd en klanten worden evenmin serieus genomen.

Kijk dus door het ideologische sausje heen en zoek de goedkoopste aanbieder die groene stroom levert en groen gas. Dan zal je zien dat je elders goedkoper uit bent, met duurzame levering en een hogere klantvriendelijkheid (Voor de Qbox hoef je het ook niet meer te doen en die winddelen leveren ook geen fluit op!). Kijk maar eens op de energievergelijker van de consumentenbond).
Reputatie 2
Badge +9
Hoi Ronald,

Ik kan me je reactie voorstellen. De Qbox was op dit punt vooral nog goed voor het meten van eigen opwek, maar de meerwaarde van de Qbox werd steeds kleiner.
Vandaar dat we inderdaad verwijzen naar de alternatieven.
De wettelijke garantietermijn van de Qbox is twee jaar. Je hebt daar ruim gebruik van kunnen maken, en daarom heb je helaas geen recht meer op vergoeding van (een deel van) de aanschafprijs.

Groet, Joost
Net zoals velen heb ik de QBox gekocht om bij te houden hoeveel mijn zonnepanelen opwekken. Ik heb betaald voor de QBox (incl. bijbehorende dienstverlening) en ik vind het behoorlijk kwalijk dat hier ineens de stekker uit getrokken wordt en daarmee de QBox onbruikbaar is geworden. Ik zie dat jullie andere mensen die hier ook hinder van ondervinden verwijzen naar alternatieve oplossingen, dan ga ik er ook vanuit dat jullie deze kosten gaan dragen. Tenslotte hebben jullie n.a.v. de verkoopovereenkomst een verplichting de QBox te ondersteunen waar jullie op dit moment in gebreke blijven.
Reputatie 2
Badge +9
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

@Marcel Adriani Helaas is het niet mogelijk om je verbruik en opwek te meten. Op je slimme meter wordt namelijk alleen je teruglevering gemeten, niet de volledige opwek. Daarvoor heb je een brutoproductiemeter nodig, en die is nu niet meer aangesloten.
Vandaar dat we ervoor hebben gekozen om je verbruik minus teruglevering te laten zien in de grafiek.
Mocht je toch graag dit inzicht hebben dan kun je in deze topic of op deze site kijken voor een alternatief voor de Qbox Solar.

@MarjavanderZee, we gaan inderdaad stoppen met de Qbox en we zullen je verbruik niet meer meten. We hebben dit in Mijn Energie van te voren aangekondigd. Ik begrijp dat het vervelend is dat je vanaf 1 januari niets meer kan inzien.

Als je een slimme meter hebt moet je wel je verbruik kunnen inzien. Dat je dit bij ons niet ziet is omdat je geen klant bij ons bent. Je vraagt dit aan bij je energieleverancier. Zo houd je toch nog inzicht in je verbruik.

Mocht je technisch zijn aangelegd dan kun je deze discussie volgen om te kijken of je je Qbox zonder ondersteuning van Qurrent aangesloten kan houden. Je kunt ook kijken voor alternatieven en de Qbox wegbrengen bij een milieustraat.

@nico.vermaas, het lijkt erop dat bij jou de wijziging niet goed was doorgekomen. Ik heb je nu op 'per kwartier' gezet. Ik verwacht dat het verbruik tegen het einde van de week weer binnenkomt.

Ik hoop dat ik jullie vragen zo heb kunnen beantwoorden. Mochten er nog nieuwe vragen zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Groet, Joost
Reputatie 1
Bij mij nog steeds niets te zien, alleen de windmolens. Op de dagoverzichten ook niets.
Mijn uitleesfrequentie staat op een kwartier.

Ik heb de Qbox ooit gekocht en er heel veel plezier van (gehad?).

Ik zie inderdaad dat ik geen gegevens meer kan uitlezen. Ik ben geen klant bij Qurrent. Betekent dit dat ik mijn apparaat weg kan gooien? Ik zou dat heel erg jammer vinden. Ik heb wel een slimme meter, maar in mijn profiel staat dat ik dat niet heb. Baal hier even van, vooral omdat er geen aankondiging is geweest en ik nu opeens niets meer kan monitoren.

Helpt het om nog help te roepen of ben ik verloren?
Dag,

Dat heb ik allemaal begrepen: de Qbox doet het niet meer, de slimme meter is ingesteld op een kwartier en de gegevens komen nu met enige dagen vertraging in het overzicht.

Maar: ik zie in het overzicht niet meer wat ik heb opgewekt. Alleen het saldo van verbruikt en opwek. Dat is wel jammer..... Gaat dat nog veranderen?

Groet,

Marcel
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Jaap,

Bedankt voor je bericht.

Wij zijn sinds 1 januari gestopt met het uitlezen van de Qbox. Dit komt doordat steeds meer huishoudens in Nederland overgaan op een slimme meter, en dat is een goede ontwikkeling. Hierdoor hebben binnenkort alle Nederlandse huishoudens inzicht in hun energieverbruik. Het betekent helaas wel dat de meerwaarde van onze Qbox verloren gaat. Daarom hebben we besloten om vanaf 1 januari 2019 te stoppen met de Qbox.

Als je een slimme meter hebt, kun je je verbruik nog wel inzien. Je kunt ons toestemming geven om je slimme meter elke dag uit te lezen. Hierbij kun je kiezen tussen één keer per dag of elk kwartier. Kies je voor de laatste mogelijkheid? Dan kun je nog steeds per dag bekijken op welke momenten je energie verbruikt. Dit zie je wel pas een dag nadat je het verbruikt hebt en dus niet meer live.

Ga hiervoor in Mijn Energie naar je profiel. Ga naar het kopje Woning en scroll door naar Energiemonitoring. Kies voor gegevens wijzigen en stel de gewenste Uitleesfrequentie in. Ik heb een Qbox tegen borg aangeschaft.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan horen we dat natuurlijk graag!

Groet,
Tomer

Reageer