Beantwoord

Qbox niet geactiveerd?

• 27 december 2016
  • 5 reacties
  • 8733 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +12
Nadat anderhalve week geleden mijn slimme meter van Enexis kapot ging en werd vervangen, werkte ook mijn door Enexis drie jaar geleden als testobject beschikbaar gestelde Energy Stick niet meer. Naa een paar dagen rondgezocht te hebben stelde ik hier Mijn Energie in en bestelde de QBox.

In Mijn Energie zie ik eigenlijk alleen de meterstanden van de oude en nieuwe meters bij de verwisseling. Niet de standen van de afgelopen week. Wel zie ik op de slimme meter dat nachtelijks de meter op afstand is uitgelezen.

Vandaag arriveerde de QBox. Daartoe opgeroepen door de sticker op de aansluitingen ("Lees eerst de gebruiksaanwijzing". Hulde) en de gebruiksaanwijzing ("Activeer eerst de QBox") activeerde ik eerst de QBox. Na het drukken op de laatste knop verscheen zeer kort een scherm "meter kiezen". Dat dat scherm binnen een seconde vanzelf verdween, verbaasde me niet. Qurrent leest die meter al een paar dagen uit, en weet wel wat voor een het is ( ten overvloede, een Landis & Gyr ZMF110 met DSMR 4.2).

De bekabeling zit correct, de QBox zit aan het netwerk, heeft een IP-adres en is te pingen. Na de start brandden even rode/oranje lampjes, nu constant het groene. In "Mijn Verbruik" is nog niks te zien. Onder "je Profiel" tabblad Woning staat bij QBox "niet geactiveerd". Nomaals activeren gaat niet. De server meldt dat het formulier niet kan worden ingediend.

Gaarne verbetering.
icon

Beste antwoord door Natalia van Qurrent 30 december 2016, 09:04

Hoi Frans,

Erg vervelend dat het niet gelukt is om je Qbox in één keer te activeren. Ik zie dat er nog geen meter gekoppeld was aan je Qbox tijdens de activatie. Dank dat je wel je metertype vermeld hebt in je bericht en e-mail. Ik heb zojuist de juiste meter aan je Qbox gekoppeld en ik zie al wat gegevens binnenkomen. Kun je controleren of je ook een grafiekje ziet?

Groeten,

Natalia van Qurrent
Bekijk origineel

5 reacties

Ik hoop voor je dat Qurrent dit snel voor je op pakt. Ik kreeg jongstleden de slimme meter. Dit gemeld per e-mail zoals beschreven op de website:

"Wanneer je een duidelijke foto stuurt naar de klantenservice (vraag@qurrent.nl), zorgen zij ervoor dat de juiste meter wordt gekoppeld aan je profiel. Omdat de Qbox opnieuw geactiveerd wordt, is de historische data weg. Wil je dit behouden? Geef dit even aan in de mail."

En het duurde, en het duurde... dan de kracht van socialmedia in de strijd gegooid door het op twitter te zetten. Ik moest vervolgens foto's maken van mijn meter en Qbox omdat de technische dienst het 'schijnbaar' niet voor elkaar kreeg terwijl mijn kabels correct waren aangesloten. Er gingen weer een paar weken voorbij, bijna een maand. Toen, lichtelijk geirriteerd maar wel vriendelijk Qurrent nogmaals via Twitter een bericht verzonden hoe het er bij stond. Toen werd mijn probleem met spoed verholpen en een dag later werkte alles weer.
Ik vind het wel jammer dat ik mijn oude meet gegevens van mijn oude draaischijf meter niet meer kan in zien ondanks dit per e-mail gemeld te hebben. En ook mis ik dus een maand energieverbuik na de komst van mijn slimme meter. Laatst nog de vraag gesteld, of het mogelijk was om mijn niet geregistreerde verbruik via de Qbox te verspreiden over de legen dagen zodat mijn verbruik in de App ongeveer gelijk is als met mijn meterstanden in het echt. Maar dit was echter niet mogelijk.
Nogmaals, hoop ik voor je dat de Technische Dienst van Qurrent dit snel oppakt!
Reputatie 4
Badge +12
Op het moment dat de QBox verstuurd werd, 22 december, eindigde ook het dagelijks op afstand bemonsteren van de meterstanden. En ik kreeg vanavond een mail dat het vanwege zoveel nieuwe klanten zo druk is dat ik nog wel 14 dagen op antwoord kan wachten. Ik ga geen weken meterstanden missen want ik neem de meter elke dag met papier en potlood op. Als dat me gaat vervelen, bouw ik zelf een monitor met een Raspberry Pi.
Reputatie 4
Badge +12
Q's wegen zijn ondoorgrondelijk. Nu zie ik wel weer de meterstanden tot en met 26 december. Maar niet het energieverbruik op basis van deze standen.
Hoi Frans,

Erg vervelend dat het niet gelukt is om je Qbox in één keer te activeren. Ik zie dat er nog geen meter gekoppeld was aan je Qbox tijdens de activatie. Dank dat je wel je metertype vermeld hebt in je bericht en e-mail. Ik heb zojuist de juiste meter aan je Qbox gekoppeld en ik zie al wat gegevens binnenkomen. Kun je controleren of je ook een grafiekje ziet?

Groeten,

Natalia van Qurrent
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Natalia,

Ik zie inmiddels ook een grafiekje van vanochtend. Het is hier zonnig, dus negatief verbruik :-)

Groet, Frans

Reageer