Qbox (nog) niet geregistreerd / geactiveerd ?

• 11 januari 2017
  • 5 reacties
  • 314 keer bekeken

LS,
Sinds maandag 09/01/17 heb ik mijn Qbox duo aangesloten op de slimme meter en heb ik de registratieprocedure doorlopen. Toch blijft het groene lampje op de box die op de meter is aangesloten (groen) knipperen. Volgens de handleiding omdat de box nog niet zou zijn geactiveerd. Uit een andere draad heb ik opgemaakt dat jullie mogelijk ook nog een foto van mijn meter nodig hebben. Bij deze stuur ik hem mee.

Graag ook bevestiging van wat er gaat gebeuren, alvast dank.

5 reacties

Hoi P.H.U.deVries,

Ik heb even naar je Qbox gekeken en alles lijkt goed geïnstalleerd en geactiveerd te zijn. Het is ook online, alleen komen de gegevens niet goed door. Voor de zekerheid wil ik je vragen: heb je een Qbox Mono (één kastje) of Duo (twee kastjes)?

Groeten,
Natalia
Dag Natalia,
Dank je wel; als antwoord op je vraag: ik had van jullie een Duo gekregen en beide boxen had ik exact volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten. Zwarte draad op de slimme meter, witte draad op de ene box, ethernetkabel op de andere box. Inmiddels heb ik (omdat de zaak niet wilde werken) als proef de schakeling aangepast, daar ik in de meterkast ook een internetaansluiting heb. Ik heb nu de witte draad vanuit de slimme meter aangesloten op de ene Qbox die verbonden is met ethernet. De andere Qbox heb ik afgeschakeld. Nu brandt het lampje op de actieve Qbox wel groen, periodiek onderbroken door een korte geel/oranje stand. Dat zou normaal zijn omdat de Qbox dan data zou ontvangen. Desalniettemin zie ik ook nu niets verschijnen in de energiemonitor. Idd staat de meter als "geactiveerd" te boek, maar de data blijken niet verwerkt te worden. Wat te doen?
Hoi P.H.U.de Vries,

Eigenlijk had je dan een Qbox Mono moeten ontvangen als je gewoon internet hebt in je meterkast. Een Duo werkt alleen als je het ene kastje aan de meter aansluit (via het zwarte kabeltje inderdaad) en de andere aan je router. Het is zo geprogrammeerd dat je Qbox aan je meter de gegevens verzendt naar het andere kastje die verbonden is met het internet. Als je één van die kastjes als een Qbox Mono aansluit, zal het geen gegevens doorgeven.

Ik heb het zojuist als een Duo geactiveerd in ons systeem. Zou je het weer aan kunnen sluiten als een Duo, dus wat je oorspronkelijk hebt gedaan?

Of anders kun je het retour sturen en dan ruilen we het om naar Qbox Mono.

Groeten,

Natalia
Dag Natalia,
Ik heb je aanwijzing opgevolgd en de oorspronkelijke opstelling in Duo weer hersteld. Ik zie dat de energiemonitor nu het verbruik keurig weergeeft, dus e.e.a. blijkt alsnog te zijn gaan werken. Klaarblijkelijk zat jullie oorspronkelijke registratie van het systeem als "Mono", terwijl ik in werkelijkheid een "Duo" had gekregen een juiste werking in de weg.
Ik vind het niet nodig om alles weer retour te sturen en om te ruilen; het werkt nu tenminste.
Bedankt voor de medewerking!
Hoi P.H.U.deVries,

Ik ben blij om te horen dat je Qbox het nu doet! Veel plezier met het monitoren van je energieverbruik! :)

Groeten,

Natalia

Reageer