News

Qbox stopt per 1-1-2019

Qbox stopt per 1-1-2019
Reputatie 5
Badge +13
Heel Nederland krijgt een slimme meter en dat is een goede ontwikkeling. Hierdoor hebben binnenkort alle Nederlandse huishoudens inzicht in hun energieverbruik. Het betekent helaas wel dat de meerwaarde van onze Qbox verloren gaat. Daarom hebben we besloten om vanaf 1 januari 2019 te stoppen met de Qbox.

Wat gebeurt er met mijn data?
Tot 1 januari 2019 kun je je verbruik gewoon uitlezen in Mijn Energie. Daarna zie je geen verbruiksgegevens meer van de Qbox, ook geen historische.

Vergeet je gegevens dus niet te downloaden voor 1 januari als je deze wilt behouden.

Kan ik mijn dagelijks energieverbruik inzien als ik een slimme meter heb?
Je kunt ons toestemming geven om je slimme meter elke dag uit te lezen. Hierbij kun je kiezen tussen één keer per dag of elk kwartier. Kies je voor de laatste mogelijkheid? Dan kun je nog steeds per dag bekijken op welke momenten je energie verbruikt. Dit zie je wel pas een dag nadat je het verbruikt hebt en dus niet meer live.

Ga hiervoor in Mijn Energie naar je profiel. Ga naar het kopje Woning en scroll door naar Energiemonitoring. Kies voor gegevens wijzigen en stel de gewenste Uitleesfrequentie in. Ik heb een Qbox tegen borg aangeschaft.

Hoe wordt de borg verrekend?
Als je nog steeds energie van ons afneemt, krijg je de volledige borg van ons terug. De borg zal voor 1 november 2018 worden overgemaakt op het bij ons bekende rekeningnummer. Eventuele openstaande kosten worden hiermee verrekend.

Ik heb een Qbox gekocht. Wordt deze vergoed?
Op basis van de factuurdatum en factuurbedrag en de peildatum 1 januari 2019 krijg jij compensatie. We sturen iedereen een email met informatie over jouw compensatie.

Meer informatie over het stoppen met de Qbox vind je op: https://www.qurrent.nl/qbox-stopt
Benieuwd wanneer jij een slimme meter krijgt? Hier vind je wanneer jouw huishouden aan de beurt is.

Groetjes, Tanja

62 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi Tanja,

ik begrijp het stoppen van de Qbox uit het bedrijfs oog punt, echter zie ik nu mijn energie opwek op de website en straks niet meer, hoe word dat dan gecompenseert met de slimme meter, volgens mij niet, op de qbox zit een kabeltje naar een extra meter in mijn kast om dit dan in het overzicht goed te kunnen zien wat dan eigen verbruik is, dit valt nu weg en worden de qurrent gebruikers die dit gebruikte dan nu aan hun lot overgelaten, of komt er een voorstel voor een alternatief, mogelijk van een ander bedrijf die jullie aanbevelen? evt slimme inkoop actie ?

met vriendelijke groet,

richard
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Richard,

Bedankt voor je berichtje, per 1-1-2019 werkt de Qbox en Solar inderdaad niet meer.

Dan zie je wat de mensen die nu geen Solar hebben en wel zonnepanelen ook zien namelijk een ‘netto verbruik’. Dat is je verbruik – opwek, dan kan je grafiek dus onder de 0 lijn gaan.

Zie voorbeeld hieronder.

We gaan op dit moment zelf geen samenwerking aan met een ander bedrijf die dit kan.

Er zijn waarschijnlijk wel alternatieven waarmee het mogelijk is om de opwek van zonnepanelen los in te zien. Op https://www.energieverbruiksmanagers.nl/ vind je een overzicht van alle verschillende producten die er op de markt zijn. Je kan hier filteren op geschikt voor zonnepanelen.

Groetjes, Tanja
Erg jammer dit. Ik gebruik de realtime data van de qbox nog steeds om strak in de gaten te houden wat er in huis gebeurt. Op deze manier heb ik de afgelopen jaren steeds meer kunnen besparen op mijn electriciteits- en gasverbruik. Als dat met een dag vertraging gaat is dat veel lastiger te managen en te monitoren.

Ik snap dan ook niet dat jullie beweren dat het geen meerwaarde heeft. Kijk alleen maar naar de mensen die hier op het forum hem aan hun slimme meter hebben of willen hangen. Uiteraard snap ik dat het goedkoper is als jullie geen energie hoeven stoppen in de firmware en andere problemen ermee. Maar zeg dat dan gewoon. Want meerwaarde heeft hij zelfs met de slimme meter zeker wel.
De Qbox is voor mij de enige reden om bij qurrent klant te zijn.
De app heeft voor mij wel meerwaarde, met name verbruik en opwekking in een overzicht.
Dit is de druppel om elders te gaan kijken voor mijn energie.
Reputatie 2
Badge
Tanja stelt dat heel nederland binnenkort een slimme meter heeft. Is het dan zo dat qurrent deze voor ons aanvraagt, dan wel een slimme meter verplicht stelt zoals bij andere leveranciers?
Ik ben gelukkig in het bezit van een ferrarismeter en wil deze voorlopig niet kwijt. Een aanbod om deze te komen vervangen heb ik afgewezen en dit was geen enkel probleem bij enexis.
Ik heb absoluut geen belang bij een slimme meter.
Hoop het ding nog ruime tijd buiten de deur te kunnen houden.
Trevor schreef:

Erg jammer dit. Ik gebruik de realtime data van de qbox nog steeds om strak in de gaten te houden wat er in huis gebeurt. Op deze manier heb ik de afgelopen jaren steeds meer kunnen besparen op mijn electriciteits- en gasverbruik. Als dat met een dag vertraging gaat is dat veel lastiger te managen en te monitoren.

Ik snap dan ook niet dat jullie beweren dat het geen meerwaarde heeft. Kijk alleen maar naar de mensen die hier op het forum hem aan hun slimme meter hebben of willen hangen. Uiteraard snap ik dat het goedkoper is als jullie geen energie hoeven stoppen in de firmware en andere problemen ermee. Maar zeg dat dan gewoon. Want meerwaarde heeft hij zelfs met de slimme meter zeker wel.

Inderdaad. Ook erg jammer dat de app al maanden niet werkt en er gezegd werd dat er een nieuwe app komt, wat het weer mogelijk zou maken.
Reputatie 5
Badge +14
Naar mijn idee is er in Nederland geen enkele energieleverancier die een slimme-meter verplicht stelt. Enexis is een Netbeheerder en deze mogen alleen zorgen voor het transport van energie.

Tot op heden kan niemand verplicht worden om over te gaan op een slimme-meter maar de Nederlandse overheid is voornemens om, in het kader van de energietransitie, de slimme-meter vanaf 2020 niet meer geweigerd mag worden. Het zal dan nog wel enkele jaren duren voordat iedereen aansluiting is omgebouwd.
Reputatie 1
Badge
Lekker duurzaam om een principe goedwerkend apparaat als de Qbox nu als EOL te verklaren. Nu komen er vele Qboxen op de afvalberg terecht. De meeste gebruikers zullen nu opzoek moeten naar een goed alternatief. Dus tada.. een nieuw apparaat! Dus lekker duurzaam... Iets wat je van een bedrijf als Qurrent niet verwacht. Jammer.
Reputatie 1
Badge +5
@Trevor @Marliesd @PeterWoerden ik snap dat de Qbox meerwaarde kan hebben als je echt live je opwek en verbruik wil zien. We bieden nu wel de mogelijkheid om je slimme meter elk kwartier uit te laten lezen waardoor je toch nog goed inzicht kan hebben in je verbruik. Helaas zie je de data wel met 1 dag vertraging pas in je Mijn Energie omgeving of app.

@Marliesd als je app niet werkt, ontvang ik graag een screenshot en je postcode en huisnummer of klantnummer dan kunnen we daar apart naar kijken. De app zou wel gewoon moeten functioneren namelijk.

@Nck304 @JohnKemmer het is inderdaad waar dat leveranciers niet een slimme-meter verplicht stellen. Zoals John aangeeft wil de overheid graag zoveel mogelijk mensen over op de slimme-meter in verband met de energie transitie. Omdat netbeheerders hier nu al actief mee begonnen zijn, zien we steeds meer mensen met een slimme meter. Deze heeft het voordeel dat je dus beter inzicht hebt in je verbruik dan bij een conventionele meter. Echter zijn energiemanagers zoals de Qbox dat was, nog iets nauwkeuriger.

@StefanDeGroot als je er op die manier naar kijkt is het niet bepaalt duurzaam. Maar apparaten ondersteunen die eigenlijk inmiddels achterhaald zijn is helaas ook niet bepaald duurzaam. Je kan altijd je Qbox terugsturen dan zorgen wij ervoor dat deze op een goede manier gerecycled wordt en niet zomaar op de afvalberg terecht komt. De slimme meter geeft ook al heel veel inzicht in je verbruik dus zou je het in principe met een apparaat minder hetzelfde kunnen bereiken, een nieuw apparaat is dus niet per se nodig.

Groet,

Fokke
Badge
Heb de Qbox tijdens het klant zijn bij Qurrent aangevraagd en dus borg betaald. Nu ondertussen al geen klant meer bij Qurrent, krijg ik dan alsnog compensatie want ik heb de Qbox dus nooit officieel gekocht...?

Edit: weet er iemand goede alternatieven voor de Qbox? De meerwaarde van de Qbox was juist het live inzicht in gas en elektra verbruik en heb graag een vervangend apparaat en of app die dit ook kan bieden.

Edit 2: Qurrent gaat ongetwijfeld overstappen op de software e.d. van Greenchoice waardoor onderhoud op Qbox en aanverwante software niet meer rendabel is. Helaas gaat het vaker zo met producten/software en het jammere is dat dit een goed product was/is.
Reputatie 2
Badge
Is het niet mogelijk om de software behorende bij de Q-box vrij te geven zodat ieder die dat wil zelf de Q-box voor privé doeleinden kan blijven gebruiken?
Heb wel interesse om hier mee aan de slag te gaan.
Ook de gebruikte data-protocollen zouden al een een hulp zijn om zelf een progje te schrijven.
Weggooien is m.i. zonde van een stukje hardware.
Jan
Badge +1
Ben ik blij dat ik geen afnemer van Qurrent energie ben geworden! Een puur onbetrouwbare partner die om eigenbelang zomaar de stekker eruit trekt. Na ons jarenlang aan het lijntje te hebben gehouden. Ik adviseer iedereen om een eventueel contract met Qurrent op te zeggen en vooral geen energie bij dit bedrijf te kopen. Zal de Consumentenbond dienaangaande adviseren.
Klantgerichtheid? NOT!!
Reputatie 4
Badge +12
Nck304 schreef:

Tanja stelt dat heel nederland binnenkort een slimme meter heeft. Is het dan zo dat qurrent deze voor ons aanvraagt, dan wel een slimme meter verplicht stelt zoals bij andere leveranciers?
Ik ben gelukkig in het bezit van een ferrarismeter en wil deze voorlopig niet kwijt. Een aanbod om deze te komen vervangen heb ik afgewezen en dit was geen enkel probleem bij enexis.
Ik heb absoluut geen belang bij een slimme meter.
Hoop het ding nog ruime tijd buiten de deur te kunnen houden.

Bij het einde van de saldering zal er dus onderscheid gemaakt worden tussen geleverde en teruggeleverde energie. Moderne digitale meters die dat onderscheid ook meten, worden verplicht. De "slimme meter" geeft meterstanden automatisch aan de netbeheerder door. Maar dat hoeft niet, en wordt ook niet verplicht. Die functie kun je nu al uit laten zetten en hoeft bij nieuwe meters ook niet aangezet te worden.

Groet, Frans
Badge
Nck304 schreef:

Is het niet mogelijk om de software behorende bij de Q-box vrij te geven zodat ieder die dat wil zelf de Q-box voor privé doeleinden kan blijven gebruiken?
Heb wel interesse om hier mee aan de slag te gaan.
Ook de gebruikte data-protocollen zouden al een een hulp zijn om zelf een progje te schrijven.
Weggooien is m.i. zonde van een stukje hardware.
Jan

+1
Badge
Ik heb het gevoel dat dit de eerste poot is die onder de stoel wordt gezaagd nu Greenchoice eigenaar is geworden. Wat volgt? Onze Windtegoed? Ik heb ook een oude meter omdat ik eerst wel eens wil zien dat alle problemen zijn opgelost met "Slimme meters" die in het verleden vaak meer "Dure meters" bleken te zijn, mensen die ineens hogere rekeningen hadden enz. Ik heb inmiddels begrepen dat er misschien e.a. al is verbeterd op dit gebied, maar hoe krijg je garanties? Is de Qbox misschien een te grote waakhond voor Greenchoice? Hoe kan ik nu los van mijn meter van mijn netleverancier nu controleren wat ik werkelijk verbruik? Zijn er meer mensen op dit forum die nog geen vertrouwen hebben in de "slimme meter"? Mijn netbeheerder is Stedin en heb geen idee of deze een goed werkende "Slimme meter" hebben. Mijn oude meter loopt gewoon terug en telt terug als ik meer energie opwek met mijn zonnepanelen, dat noem ik nog eens slim 😁. De opmerking dat de Qbox achterhaald is, is natuurlijk onzin, hij werkt prima en doet wat bij moet doen. Mijn onderbuik gevoel zegt dat dit een besparing moet opleveren voor Greenchoice en heeft niets te maken met duurzaamheid. Zou jammer zijn als we een groene leverancier gaan verliezen en een leverancier krijgen die winst belangrijker vind.....
Reputatie 2
Badge
Slimme meters zijn geen "dure" meters, maar zijn in staat blindstroom te meten. Dit is met een draaischijfmeter niet mogelijk, vandaar dat wanneer er veel attributen in huis zijn met een lage arbeidsfactor, er ineens meer stroom verbruikt zou worden. dit is niet zo, er werd voordat de nieuwerwetse meter kwam niet alles gemeten. gewoon terecht want de niet geregistreerde blindstroom moet wel worden opgewekt de de leverancier.
Een tweede manco aan de draaischijfmeter is dat hij geen kortstondige pieken kan meten omdat de draaischijf een traagheid heeft, dus bij het starten van een inductiemotor waarbij kortstondig een piek van tot 6 keer de nominale stroom bereikt kan worden wordt dit nu ook nauwkeurig vastgelegd.
De compressor van een warmtepomp bijvoorbeeld is een mooi voorbeeld.

Bij een aantal leveranciers is het wel degelijk verplicht een slimme meter te hebben anders kun je geen contract bij hen afsluiten. Kijk maar eens op "gaslicht.com".
Niet dat het mij stoort, maar een aantal heeft deze voorwaarde.

Dat een bedrijf winst maakt is geen probleem. Punt is m.i. meer wat je er mee doet.
Uitgeven (verschijten) aan een voetbalclub in voor mij wel de allerlaatste optie, dan zou ik het nog eerder in de fik steken. Maar initiatieven ontplooien waarmee de doorsnee burger zijn voordeel kan doen bij de opwekking van zijn eigen energie, in welke vorm dan ook, zou ik van harte toejuichen. want dan snijdt het mes aan twee kanten. En het geeft de beste reclame, mond op mond.

jan
Reputatie 4
Badge +12
Nck304 schreef:

Slimme meters zijn geen "dure" meters, maar zijn in staat blindstroom te meten. Dit is met een draaischijfmeter niet mogelijk...

Volstrekte lariekoek. Zowel ouderwetse Ferraris- of draaischijfmeters als moderne digitale meters meten de werkstroom, niet de blindstroom. Ook de traagheid van een draaischijfmeter geeft geen verschil. Immers het trage opstarten wordt exact gecompenseerd door het trage afremmen na een stroompiek.

Je verspreidt gewoon nepnieuws, ingegeven door complotdenken.

Groet, Frans
Badge
Bij Tros Radar hebben netleveranciers uiteindelijk moeten toe geven dat "slimme meters" niet goed metingen doen. Er kwam een kastje, muur verhaal dat de netbeheerder wees naar de leverancier en omgekeerd. Ik heb dat aangekeken en mij bedacht dat ik die "slimme meter" pas wil als deze ellende is opgelost. Hoe de stand er bij staat? De mensen met de te hoge rekening waren uiteindelijk de klos.
Dit is geen nep nieuws en onderzocht door journalisten:

Naar schatting 850.000 slimme energiemeters die in Nederlandse meterkasten hangen kunnen meer meten dan het daadwerkelijke verbruik. Dat blijkt uit laboratorium-onderzoek van de Universiteit van Twente, dat maakt de universiteit vanavond bekend in EenVandaag.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/slimme-meter-is-onbetrouwbaar/
Badge +1
ik ben blij te lezen dat de meeste community gebruikers negatief over dit nieuws reageren. Ik voel me dan niet alleen.
Qurrent is weer eigenbelang voor te zetten ipv belang van haar klanten.
een werkende qbox weg gooien is zonde.
De slimme meter is niet verplicht en heb ik al geweigerd (omdat het voor mij blijft salderen onafhankelijk van wat de overheid beslist over hoe ze het willen)
Mensen in mijn situatie gaan zoeken voor een andere energiemonitoring system (dat betekend extra chinezerij laten versturen)

ten laatste de enige positieve punt: ik had geen borg betaald dus krijg ik met dat €89 ongeveer 2 maand gratis gas, bedankt!
Badge +1
Last but not krast: de qbox stopt, maar qurrent zou de gecollecteerde gegevens voor haar klanten kunnen bewaren... dit is echt geen grote moeite!!
Reputatie 1
Badge +5
Hoi allemaal,

@ S Stroosnijder @M.Muetstege het stoppen met de Qbox speelt al langer dan de overname door Greenchoice. Het stoppen van met de Qbox staat dus ook los van de overname door Greenchoice. Als jullie een alternatief zoeken zou ik je willen aanraden om hier te kijken. Daar vind je alternatieven voor de Qbox met soms vergaande mogelijkheden om je verbruik nog beter te monitoren. Voor een deel van de alternatieven is niet per se een slimme meter nodig dus die kan je mocht je dat willen nog even buiten de deur houden.

@Nck304 @ M.Muetstege Onder het volgende topic lees je meer over het openbaar maken van de Qbox software https://community.qurrent.nl/qbox-24/is-het-mogelijk-om-zonder-qurrent-de-qbox-uit-te-lezen-4184

@S Stroosnijder ik ga zo even voor je langs bij de financiële afdeling om te kijken hoe dat werkt met jouw borg

Groet,

Fokke
Tanja van Qurrent schreef:

Hoi Richard,

Bedankt voor je berichtje, per 1-1-2019 werkt de Qbox en Solar inderdaad niet meer.

Dan zie je wat de mensen die nu geen Solar hebben en wel zonnepanelen ook zien namelijk een ‘netto verbruik’. Dat is je verbruik – opwek, dan kan je grafiek dus onder de 0 lijn gaan.

Zie voorbeeld hieronder.

We gaan op dit moment zelf geen samenwerking aan met een ander bedrijf die dit kan.

Er zijn waarschijnlijk wel alternatieven waarmee het mogelijk is om de opwek van zonnepanelen los in te zien. Op https://www.energieverbruiksmanagers.nl/ vind je een overzicht van alle verschillende producten die er op de markt zijn. Je kan hier filteren op geschikt voor zonnepanelen.

Groetjes, Tanja

Wat is niet snap ik dat de data over teruglevering wel te zien is in het tabblad meterstanden (en dus wordt uitlegelezen uit de slimme meter) in het dashboard. Moet dan toch een kleine stap zijn om deze ook in de grafiek weer te geven?

Groeten,

Sam
Ook ik vind dit heel raar. Een slimme meter is absoluut geen alternatief voor mensen die ook zonnepanelen hebben en opwek en verbruik verschillen willen zien. De slimme meter als je hem dagelijks laat uitlezen laat alleen de meer dan verbruik opwek resultaten zien, en het verbruik min de aftrek van energie die op dat moment opgewekt wordt. Daar kun je geen touw aan vastknopen, dan laat ik piek en dal nog even buiten beschouwing. Zeer jammer. Ik heb dat ding net een paar jaar. Buiten de storingen om werkt het perfect.

Ook moet ik nu weer iets nieuws aanschaffen en een installateur vragen om de solar kwh meter te laten vervangen. Het installeren heeft destijds ook al geld gekost, krijgen we die dat ook vergoed?
Badge
Fokke van Qurrent schreef:

Hoi allemaal,

@ S Stroosnijder @M.Muetstege het stoppen met de Qbox speelt al langer dan de overname door Greenchoice. Het stoppen van met de Qbox staat dus ook los van de overname door Greenchoice. Als jullie een alternatief zoeken zou ik je willen aanraden om hier te kijken. Daar vind je alternatieven voor de Qbox met soms vergaande mogelijkheden om je verbruik nog beter te monitoren. Voor een deel van de alternatieven is niet per se een slimme meter nodig dus die kan je mocht je dat willen nog even buiten de deur houden.

@Nck304 @ M.Muetstege Onder het volgende topic lees je meer over het openbaar maken van de Qbox software https://community.qurrent.nl/qbox-24/is-het-mogelijk-om-zonder-qurrent-de-qbox-uit-te-lezen-4184

@S Stroosnijder ik ga zo even voor je langs bij de financiële afdeling om te kijken hoe dat werkt met jouw borg

Groet,

Fokke

Beste Fokke, deze beslissing om met de Qbox te stoppen is vind ik vooral Sukke. En zelf een server optuigen om de Qbox uit te lezen is ook weer een slecht idee om energie zuinig bezig te zijn.
Een echte oplossing (dat de software in de Qbox aangepast kan worden) ben ik nog niet tegen gekomen. Het wordt dus een hoog knutsel gehalte met een extra computer in huis die weer 24x7 aan moet staan. Bij hoeveel opzeggingen van Qurrent gaan jullie overwegen om deze stap niet door te zetten?
Badge
Het dashboard van de Qbox en mijn Windtegoed lieten mooi zien hoe veel ik meer verbruikte t.o.v. wat ik opwek met mijn windtegoed (of omgekeerd). Zie je dat dan zometeen dan nog steeds als ik een slimme meter overzicht krijg? En zonder slimme meter, kan ik dan meterstanden doorgeven zodat ik een overzicht krijg? En wat kunnen we doen tegen deze beslissing? Massaal opzeggen?
Jullie argument: Het betekent helaas wel dat de meerwaarde van onze Qbox verloren gaat. Wordt door jullie klanten in dit forum van tafel geveegd. Qurrent luistert toch altijd goed naar hun klanten?
We kunnen als klant het volgende ondernemen: massaal een brief schrijven naar Kassa, Radar en evt andere media, met als titel: Qurrent luistert niet naar hun klanten, das negatieve reclame en kost véél meer dan gewoon door gaan met Qbox. Bij deze mijn oproep...ik ga vanavond al direct een mail opstellen richting radar, zij hebben zo wie zo al een mooi onderwerp gemaakt over het niet goed functioneren van de slimme meter (wat als argument wordt gebruikt door Qurrent om de Qbox af te schaffen).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen