News

Qbox stopt per 1-1-2019



Toon eerste bericht

85 reacties

Badge +1
Keuze gemaakt! Ik stap over op de CEMM Basic met gratis QBOX adapter.
Ompluggen en weer verder...
Badge
Lees dit toevallig: volgt er überhaupt een e-mailbericht over het stopzetten van de qbox functionaliteit?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @winnieandbuzz,

bedankt voor je bericht.

Aan alle klanten die nog energie van ons afnemen of die de Qbox na 1 januari 2017 hebben aangeschaft hebben wij een e-mail gestuurd over de stop van de Qbox.
Als je geen e-mail hebt ontvangen informeer ik je graag over alles wat je verder wilt weten hierover.

Groeten,
Julian
Ik vind het jammer dat de QBox niet meer ondersteund wordt: geen realtime inzicht in verbruik E en G of opbrengst PV.

Ik heb na wat zoeken een alternatief gevonden: iungo

Zij hebben getest en de Y-kabel kan direct aangesloten worden op de IUNGO, er hoeft dan geen breakoutbox bijbesteld te worden. Als het goed is kan, waar nu de Qbox zit, IUNGO aangesloten worden. In IUNGO moet dan alleen de breakoutbox geconfigureerd worden alsof er een breakoutbox aangesloten wordt. Dit is te vinden in de handleiding voor de breakoutbox.

Voor Qbox gebruikers is er nu ook een aanbieding. De IUNGO lite is vergelijkbaar met de Qbox, alleen blijft alle data bij de gebruiker in huis, dus geen tussenkomst van een cloud of dergelijke.
Bestel de IUNGO lite met kortingscode: qboxstopt en ontvangt u € 10,- korting.

Aanvulling van Moderator Fokke: Let op, normaal laten we geen berichten toe met reclame erin maar omdat we zelf geen alternatief hebben voor de Qbox staan we het toe
Er is al veel over gezegd, maar ik wil toch even laten weten dat ik dit een waardeloze actie van Qurrent vind. Tot nu toe heb ik een slimme geweigerd, en ben blij met de ferrrarismeter en de verbruiksregistratie van de Qbox. Dat wordt dan zonder meer uitgeschakeld. Gelukkig zie ik in de discussies wat alternatieven genoemd, die ik dan maar zal bekijken. Maar normaals Qurrent, waardeloos, zo'n ding eenzijdig opzeggen na nog geeneens twee jaar.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Leendert.

Bedankt voor je bericht.

Ik kan begrijpen dat je niet blij bent met onze beslissing om te stoppen met de servers en de dienstverlening achter de Qbox. Dit besluit is genomen omdat steeds meer mensen een slimme meter hebben en het plan van de netbeheerders nog steeds is om in 2020 heel Nederland van een slimme meter te hebben voorzien. Omdat de Qbox weinig meerwaarde meer biedt in vergelijking met de nieuwste slimme meters is er daarom voor besloten om na 5 jaar (de Qbox bestaat sinds 2013) toch te stoppen met het product.

Ik hoop dat je een geschikt alternatief voor de Qbox kunt vinden dat aansluit op jouw situatie, mocht je hier nog hulp bij nodig hebben of vragen hebben over bepaalde zaken dan hoor ik het graag van je.

Groeten,
Julian
ik heb de Qbox gekocht bijna direct vanaf het begin. Krijg ik ook compensatie?
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Jan,

Helaas is jouw Qbox volgens de compensatieregeling helemaal afgeschreven en kom je niet meer in aanmerking voor compensatie.

Groet,

Fokke
Plugwise schreef:

Beste allen,

Wat vervelend om te horen dat jullie straks het energieverbuik niet meer kunnen meten en opzoek moeten naar een alternatief voor de slimme meter.

Gelukkig bied Plugwise hier de oplossing, met de Plugwise Smile P:
https://www.plugwise.com/nl_NL/products/smile-p1 kan je realtime je Slimme Meter uitlezen, en daarmee dus je hoofd-verbruik of opbrengst van de Elektra en Gas verbruik inzichtelijk maken.

Heeft u ook zonnepanelen en is jouw opbrengst hoger dan je eigen verbruik, zal je Slimme meter dus terugleveren aan het net, wat wordt weergegeven als opbrengst.
Maar houd wel rekening dat dit dus niet de echte opbrengst betreft van je zonnepanelen, maar (in geval van overschot) de netto overgebleven opbrengst (na aftrek eigen verbruik).

Mocht je (ook) je bruto (echte) opbrengst willen meten dan hebben we daar een andere oplossing voor, namelijk het Start Solar pakket.
https://www.plugwise.com/nl_NL/products/start-solar

Interessant om mee te nemen is dat Plugwise de enige is in markt die voor beide systemen (bruto opbrengst met Start Solar en Smile P1 voor de Slimme meter) een gecombineerde app heeft.

Daarmee maken wij (door het realtime doorrekenen van beide gegevens) inzichtelijk wat het totaal verbruik is van je woning.

Mocht u meer informatie over ons systeem willen bekijk dan onze website:
https://www.plugwise.com/nl_NL/
of mail naar:
info@plugwise.com

Met vriendelijke groet,

Sander Klaver
Plugwise



kunnen we ook korting krijgen op de plugwise solar?
Badge +2
Ik ben bij Qurrent tot 5 februari 2018 klant geweest en heb destijds de Qbox duo besteld en een borgsom van €89 betaald,
die je terug zou krijgen als je de Qbox retourneer.
Ik ga er vanuit dat deze regeling nog steeds geldt. Ik kom er toevallig achter dat Qbox per 1-1-2019 stopt en heb van Qurrent geen
berichten cq mededelingen ontvangen.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @Emstelon,

Ik heb je vraag reeds beantwoord in deze topic.

Groet,
Tomer
Badge +2
Groene energie Windtegoed Slim met energie Zakelijk Klantenservice

MIJN ENERGIE

Ingelogd als FAEDashboardProfielVrienden uitnodigenUitloggen

Community

Start een topic

E

Extra informatiebijeenkomst overname Greenchoice - bericht namens de Ledenraad

2 maanden geleden

Community homeQbox

VRAAGWaarom zie ik geen data meer in de Mijn Energie omgeving?

4 dagen geleden

7 reacties39 keer bekeken

J

JeroenvanDaal

Q-starter0 reacties

Ik heb gelezen dat jullie stoppen met de qbox. Ondanks dat ik dat jammer vind snap ik het wel met de komst van de slimme meter. Toen ik inlogde op mijn energie kwam er echter een boodschap -no data to display- en bleef het logo van jullie continu draaien naast de velden voor E en G. Hoe kan dit?

QboxMijn EnergieverbruikDataenergiegrafieken

LikeQuoteTopic volgen

Delen

7 reacties

Oudste eerst

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

2 dagen geleden

Ja, hier blijft het Qurrent logo ook constant draaien. Echter heb ik geen melding van -no data to display.
Ik zie ook nu pas dat de Qbox per 1-1-2019 stopt.
Betekent dus retourneren en borg terug. Helaas.

LikeQuote

Reputatie 3

+9

Julian van Qurrent

Q-moderator531 reacties

1 dag geleden

Hoi @JeroenvanDaal en @Emstelon.

Welkom op de community en bedankt voor jullie berichten.

Helaas is er momenteel een storing in de Mijn Energie omgeving waardoor bepaalde gegevens niet kunnen worden opgehaald.
Onze IT-ers zijn druk bezig om de storing te verhelpen. Zodra de storing verholpen zou moeten zijn laat ik je dit in deze topic weten.

Groeten,
Julian

LikeQuote

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

1 dag geleden

Jullie stoppen helaas met Qbox. Ik ga hem dus retourneren, want ik heb in maart 2017 borg betaald.
Wanneer krijg je het bedrag teruggesstort?

LikeQuote

Reputatie 3

+9

Julian van Qurrent

Q-moderator531 reacties

1 dag geleden

Hoi @Emstelon.

Omdat je de Qbox in maart 2017 hebt besteld heb je inderdaad recht op een uitbetaling.
Dit niet de volledige borg die je destijds hebt betaald omdat je geen energie meer van ons afneemt sinds februari van dit jaar.

De uitbetaling van het restbedrag heb ik zojuist aangevraagd bij onze financiële afdeling, je kunt deze binnen 14 dagen op je rekening verwachten.

Groeten,
Julian

LikeQuote

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

1 dag geleden

Erg vaag, wat is dit voor een regeling, restbedrag? Waar slaat dat op, over welk bedrag praten wij?


Ik heb destijds gevraagd of je de Qbox kon blijven gebruiken als je geen klant bent bij Qurrent. Geen probleem, terug te ontvangen borgsom bleef hetzelfde.

Jullie hebben nooit aangegeven dat je dan minder borgsom terugkrijgt.
Ik ga er vanuit dat jullie het volledige bedrag terugstorten anders schakel ik mijn rechtsbijstand in.

LikeQuote

Reputatie 3

+8

Tomer van Qurrent

Q-moderator683 reacties

21 minuten geleden

Hoi @Emstelon,

Ik zie inderdaad dat je hiernaar hebt gevraagd onder een eerdere topic: https://community.qurrent.nl/qbox-24/kan-ik-de-qbox-gebruiken-als-ik-geen-klant-ben-2751#postid/15264.

In onze voorwaarden wordt echter duidelijk vermeld dat de Qbox uiterlijk een maand na het beëindigen van de energielevering moet geschieden. Zie punt 11 op pagina 3 en 4 van onze voorwaarden: https://www.qurrent.nl/SiteFiles/doc/voorwaarden-2017/Productvoorwaarden-Qbox.pdf

Bruikleen van de Qbox geldt voor de duur van het gebruik ervan. Na beëindiging van dat gebruik ben je verplicht de geleende Qbox aan ons terug te geven. Indien je de Qbox in bruikleen hebt ontvangen in het kader van een overeenkomst tot levering van stroom en/of gas door Qurrent (hierna: “Leveringsovereenkomst”), geldt de bruikleen maximaal voor de duur van die Leveringsovereenkomst. Na beëindiging van de Leveringsovereenkomst ben je verplicht de Qbox aan ons terug te geven. Teruggave van de geleende Qbox dient te gebeuren binnen één maand na beëindiging van het gebruik of de Leveringsovereenkomst. De kosten van terugzending zijn voor jouw rekening. Het is ook mogelijk een geleende Qbox alsnog met korting te kopen.

Om je ondanks de voorwaarden toch tegemoet te komen, heeft mijn collega Julian ervoor gezorgd dat 25% van de borg alsnog door ons wordt uitgekeerd.

Groet,
Tomer

LikeQuote

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

zojuist

Dan wordt het de rechtsbijstand.

De ene klant oud klant krijgt wel zijn gehele borg terug, zelfs in januari van dit jaar al zijn contract beeindigd. Ik pas in februari van dit jaar.
Bewijs kan ik aanleveren!!

Verder heb ik dit inderdaad gevraagd, maar dan wordt er niks gezegd van al die voorwaarden!
Waarom wordt mij er niet op gewezen wat de consequenties zijn?

Lees hieronder maar nog eens:




Groene energie Windtegoed Slim met energie Zakelijk Klantenservice

MIJN ENERGIE

Ingelogd als FAEDashboardProfielVrienden uitnodigenUitloggen

Community

Start een topic

E

Extra informatiebijeenkomst overname Greenchoice - bericht namens de Ledenraad

2 maanden geleden

Community homeQbox

Kan ik de Qbox gebruiken als ik geen klant ben?

11 maanden geleden

3 reacties111 keer bekeken

E

Emstelon

Q-specialist46 reacties

Is het mogelijk de Qbox te gebruiken ook al ben je geen klant bij Qurrent?

QboxKlantgeen klant Wijzig tags

LikeQuoteTopic volgen

Delen

3 reacties

Oudste eerst

Reputatie 2

+5

Nathan van Qurrent

Momenteel afwezig248 reacties

11 maanden geleden

Hi Emstelon,

Goede vraag die jij daar stelt. Ook al ben je geen klant bij Qurrent, kan je alsnog gebruik maken van de Qbox. Die kan je gemakkelijk bestellen via deze link bestellen.
Er wordt dan gelijk gevraagd om gegevens aan te leveren, zodat dit bij ons goed in de administratie vermeld staat. Ook kan er direct een account worden aangemaakt, zodat er kan worden ingelogd via onze website of op de app.

Groetjes,
Nathan

De groenten

LikeQuote

E

Emstelon

AUTEURQ-specialist46 reacties

11 maanden geleden

Hallo Nathan,

Ik heb nu de Qbox Duo, maar stap in februari over naar een andere leverancier,

Hoe gaat het dan in het werk?

LikeQuote

Reputatie 3

+8

Nina van Qurrent

Momenteel afwezig op de community1036 reacties

11 maanden geleden

Hallo Emstelon,

Bedankt voor je bericht.
Wat jammer dat je gaat overstappen. Je kan gewoon gebruik blijven maken van de Qbox.
Je kan nog steeds inloggen in Mijn Energie en de app, en zo dagelijks je verbruik in blijven zien.
Wil je toch de Qbox terugsturen? Dan kan dit. Laat het hier weten, en dan sturen we je een bericht met alle benodigde informatie.

Groetjes, Nina

LikeQuote

Reageer


Reageer

Lijst met opsommingtekensGenummerde lijstQuoteGrote titelKleine titelCodeSpoilerLink invoegenHelp

LikeQuote

Reageer
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @Emstelon,

Ik heb je een reactie gestuurd op deze topic.

Groet, Joost
Qbox is eindig, argumenten blijven slap. Vond de qbox een prima oplossing voor energiemonitoring. Maar ik heb het opgelost slimme meter laten installeren en een andere goedkopere groene energieleverancier. Ik lees het zelf wel uit en vergelijk het met de online voorziening van de nieuwe groene energie leverancier.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @C.w.vanderBeek.

Bedankt voor je bericht.

Jammer om te horen dat je overstapt naar een andere energieleverancier vanwege de uitfasering van de Qbox. De slimme meter heeft alle functionaliteiten van de Qbox overgenomen, op real-time weergave en aparte weergave van de opwek (Qbox Solar) na.
Vandaar dat wij voor uitfasering hebben gekozen. Ik kan de teleurstelling begrijpen als je lange tijd goed gebruik heb kunnen maken van de Qbox maar een echte meerwaarde heeft deze volgens ons dus niet meer.


Groeten,
Julian
Badge +2
Julian van Qurrent schreef:

Hoi @winnieandbuzz,

bedankt voor je bericht.

Aan alle klanten die nog energie van ons afnemen of die de Qbox na 1 januari 2017 hebben aangeschaft hebben wij een e-mail gestuurd over de stop van de Qbox.
Als je geen e-mail hebt ontvangen informeer ik je graag over alles wat je verder wilt weten hierover.

Groeten,
Julian




Oh ja? Waarom heb ik geen e-mail van jullie ontvangen? Ik heb de Qbox Duo in februari/maart 2017 besteld!

Jullie communicatie "stokt" aan alle kanten.
Beste Mensen,

Er zijn best goede alternatieven. Zoals de BeeClear. De BeeClear heeft "alles in huis" om "slimme meters" realtime en zonder cloud onzin uit te kunnen lezen. Alle gegevens worden op een uitneembare 16 GB SD-kaart bewaard, hiermee ben je en blijf je onafhankelijk van andere partijen.
Hallo Qurrent,

Ik las in de app dat jullie stoppen met de Qbox en ik lees dat hier nu op het forum ook, jammer!
De Qbox vond ik goed werken, jammer dat deze service stopt.

Hoe krijg ik als oud-klant mijn borg terug van jullie? Ik heb de Qbox na 1 jan 2017 gehaald.

Alvast bedankt voor jullie antwoord en fijn 2019.

Met vriendelijke groet,
Badge +2
Julian van Qurrent schreef:

Hoi @C.w.vanderBeek.

Bedankt voor je bericht.

Jammer om te horen dat je overstapt naar een andere energieleverancier vanwege de uitfasering van de Qbox. De slimme meter heeft alle functionaliteiten van de Qbox overgenomen, op real-time weergave en aparte weergave van de opwek (Qbox Solar) na.
Vandaar dat wij voor uitfasering hebben gekozen. Ik kan de teleurstelling begrijpen als je lange tijd goed gebruik heb kunnen maken van de Qbox maar een echte meerwaarde heeft deze volgens ons dus niet meer.


Groeten,
Julian




Jullie als Qurrent moeten naar hun klanten luisteren en geen eenzijdige besluit doorvoeren. Die betalen jullie loon, zonder klanten hebben jullie geen bestaansrecht meer.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @richie80,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb mijn collega die de afhandeling van de Qbox behandeld hierover geïnformeerd. Hij zal dan ook hierover persoonlijk contact met je opnemen.

Groet,
Tomer
Ik baal echt dat de QBOX niet meer te gebruiken is. Hoe ga ik mijn opbrengst van mijn panelen afzetten tegen het verbruik? Nu zit ik ook met kwh meter in de meterkast. Kan ik deze hergebruiken voor andere oplossingen?

De slimme meter is absoluut geen alternatief, vreemd besluit van zo'n "groene" partij. Ik zou alleen daarom al geen klant meer willen zijn.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @FernandWarmerdam,

Ik begrijp dat de slimme meter niet in alle situaties toereikend is, wanneer je de Qbox gewent bent. Er zijn echter nog veel alternatieven die je helpen bij het verkrijgen in je energieverbruik en -opwek. Hiervoor kan ik je de site energieverbruiksmanagers.nl aanraden. Hierop vind je een overzicht van verbruiksmonitoren die voor jou uitkomst kunnen bieden.

Groet,
Tomer
Kortzichtig besluit van Qurrent. Als je zo veel tevreden gebruikers hebt stoppen met de Qbox. Ik was niet per mail geïnformeerd en zeer onaangenaam verrast hierdoor. Wat zou er voor nodig zijn (geweest) om er toch mee door te gaan? Erg jammer dus.
Reputatie 1
Badge +4
Hoi @HansReuvers

Ik vind het jammer dat je zo over het besluit denkt. Er is besloten om te stoppen met de Qbox omdat de slimme meter vele functies van de Qbox heeft overgenomen. Op Mijn Energie zijn er meldingen gemaakt over het stoppen van de Qbox. Je kunt bij je huidige leverancier vragen of het per kwartier uitgelezen kan worden. Zo heb je toch nog inzicht in je verbruik.

Groet, Simon
Tomer van Qurrent schreef:

Hoi @richie80,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb mijn collega die de afhandeling van de Qbox behandeld hierover geïnformeerd. Hij zal dan ook hierover persoonlijk contact met je opnemen.

Groet,
Tomer



Nu een maand verder en er is nog geen persoonlijk contact met mij opgenomen helaas.☹

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen