News

Qbox stopt per 1-1-2019


Reputatie 5
Badge +13
Heel Nederland krijgt een slimme meter en dat is een goede ontwikkeling. Hierdoor hebben binnenkort alle Nederlandse huishoudens inzicht in hun energieverbruik. Het betekent helaas wel dat de meerwaarde van onze Qbox verloren gaat. Daarom hebben we besloten om vanaf 1 januari 2019 te stoppen met de Qbox.

Wat gebeurt er met mijn data?
Tot 1 januari 2019 kun je je verbruik gewoon uitlezen in Mijn Energie. Daarna zie je geen verbruiksgegevens meer van de Qbox, ook geen historische.

Vergeet je gegevens dus niet te downloaden voor 1 januari als je deze wilt behouden.

Kan ik mijn dagelijks energieverbruik inzien als ik een slimme meter heb?
Je kunt ons toestemming geven om je slimme meter elke dag uit te lezen. Hierbij kun je kiezen tussen één keer per dag of elk kwartier. Kies je voor de laatste mogelijkheid? Dan kun je nog steeds per dag bekijken op welke momenten je energie verbruikt. Dit zie je wel pas een dag nadat je het verbruikt hebt en dus niet meer live.

Ga hiervoor in Mijn Energie naar je profiel. Ga naar het kopje Woning en scroll door naar Energiemonitoring. Kies voor gegevens wijzigen en stel de gewenste Uitleesfrequentie in. Ik heb een Qbox tegen borg aangeschaft.

Hoe wordt de borg verrekend?
Als je nog steeds energie van ons afneemt, krijg je de volledige borg van ons terug. De borg zal voor 1 november 2018 worden overgemaakt op het bij ons bekende rekeningnummer. Eventuele openstaande kosten worden hiermee verrekend.

Ik heb een Qbox gekocht. Wordt deze vergoed?
Op basis van de factuurdatum en factuurbedrag en de peildatum 1 januari 2019 krijg jij compensatie. We sturen iedereen een email met informatie over jouw compensatie.

Meer informatie over het stoppen met de Qbox vind je op: https://www.qurrent.nl/qbox-stopt
Benieuwd wanneer jij een slimme meter krijgt? Hier vind je wanneer jouw huishouden aan de beurt is.

Groetjes, Tanja

85 reacties

Da's wel heel droevig. Wat een tegenvaller!
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @Jan-Pieter,

Helaas heb ik spijtig nieuws.
Mijn collega heeft gekeken of de data voor je nog beschikbaar was. Dit was helaas niet meer mogelijk om te verkrijgen. Mijn excuses hiervoor en de late reactie.

Groet, Simon
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @A.Markesteijn en @LuukvanderVeen.

Dank voor jullie berichten.

Het is alleen mogelijk van de BOKS gebruik te maken als je ook een energiecontract bij Greenchoice hebt. Helaas is het niet mogelijk om inzicht in je energieverbruik te krijgen via de BOKS als je nog geen Greenchoice-contract hebt.
Wat betreft het ter beschikking stellen uit coulance voor het uitfaseren van de Qbox, dit zal niet gebeuren. Klanten die recht hadden op uitbetaling van de borg (omdat zij nog steeds een energiecontract bij ons hebben), zoals @A.Markesteijn en @LuukvanderVeen, hebben dit reeds ontvangen. Je zou dit geld natuurlijk kunnen gebruiken voor het aanschaffen van een alternatieve energieverbruiksmanager.

Groeten,
Julian
Goed voorstel Arie Markesteijn👏🏽
Heb ik ook belangstelling voor.
Badge +3
Hoi, Is het al mogelijk, voor klanten met een Qurrentcontract, om de greenchoice-energiemonitor te gebruiken?

Zou wel heel coulant zijn om deze ter beschikking te stellen ipv de Qbox.

mvrgr,

Arie Markesteijn
Reputatie 2
Badge +9
Hoi Jan-Pieter,

We gaan voor je kijken of dit nog mogelijk is!
Je hoort snel meer van ons.

Groet, Joost
Bedankt voor je reactie Tomer. Kun je mij de gegevens sturen?
Ik neem aan gecodeerd dat het in CSV achtig formaat is?

Alvast bedankt voor het sturen.
Met vriendelijke groet,
Jan-Pieter
Reputatie 4
Badge +8
Beste @Jan-Pieter,

Dat je niet bent geïnformeerd over de stop van de Qbox, is een fout van ons. Dit had natuurlijk moeten gebeuren, niet in de laatste plaats omdat je er al sinds het begin gebruik van maakt.

De data van de Qbox kunnen wij alleen nog gecodeerd leveren. Om dit inzichtelijk te maken, heb je IT-kennis nodig. Mocht je dit hebben, of iemand kennen die daar verstand van heeft, dan horen we dat graag en zullen wij de data naar je sturen.

Groet,
Tomer
Beste Qurrent, ik kom er nu via deze post achter waarom mijn Qbox niet meer werkt.... Blijkbaar geheel gestopt met deze dienst. Jammer zeg!!!!
Ik gebruikte de app regelmatig, en was me opgevallen dat ie al een paar weken storing had, maar helemaal gestopt wist ik echt niet. Heel jammer...

Ik heb nooit een mail hierover van Qurrent gehad, en kan blijkbaar ook mijn historische gegevens niet meer downloaden, alles is leeg...

Ik gebruik de Qbox al sinds 2013 en heb dus een schat aan historie erin zitten. Hoe kan ik mijn historische verbruiksgegevens alsnog krijgen van Qurrent???


Groet, JanPieter
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @richie80 ,

Excuses dat het op zich laat wachten. Zojuist heb ik mijn collega gesproken, hij gaat je een mailtje sturen over de borg van de Qbox.

Groet,
Simon
Hoi @richie80,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb mijn collega die de afhandeling van de Qbox behandeld hierover geïnformeerd. Hij zal dan ook hierover persoonlijk contact met je opnemen.

Groet,
Tomer


Nu een maand verder en er is nog geen persoonlijk contact met mij opgenomen helaas.☹
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @HansReuvers

Ik vind het jammer dat je zo over het besluit denkt. Er is besloten om te stoppen met de Qbox omdat de slimme meter vele functies van de Qbox heeft overgenomen. Op Mijn Energie zijn er meldingen gemaakt over het stoppen van de Qbox. Je kunt bij je huidige leverancier vragen of het per kwartier uitgelezen kan worden. Zo heb je toch nog inzicht in je verbruik.

Groet, Simon
Kortzichtig besluit van Qurrent. Als je zo veel tevreden gebruikers hebt stoppen met de Qbox. Ik was niet per mail geïnformeerd en zeer onaangenaam verrast hierdoor. Wat zou er voor nodig zijn (geweest) om er toch mee door te gaan? Erg jammer dus.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @FernandWarmerdam,

Ik begrijp dat de slimme meter niet in alle situaties toereikend is, wanneer je de Qbox gewent bent. Er zijn echter nog veel alternatieven die je helpen bij het verkrijgen in je energieverbruik en -opwek. Hiervoor kan ik je de site energieverbruiksmanagers.nl aanraden. Hierop vind je een overzicht van verbruiksmonitoren die voor jou uitkomst kunnen bieden.

Groet,
Tomer
Ik baal echt dat de QBOX niet meer te gebruiken is. Hoe ga ik mijn opbrengst van mijn panelen afzetten tegen het verbruik? Nu zit ik ook met kwh meter in de meterkast. Kan ik deze hergebruiken voor andere oplossingen?

De slimme meter is absoluut geen alternatief, vreemd besluit van zo'n "groene" partij. Ik zou alleen daarom al geen klant meer willen zijn.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @richie80,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb mijn collega die de afhandeling van de Qbox behandeld hierover geïnformeerd. Hij zal dan ook hierover persoonlijk contact met je opnemen.

Groet,
Tomer
Badge +2
Hoi @C.w.vanderBeek.

Bedankt voor je bericht.

Jammer om te horen dat je overstapt naar een andere energieleverancier vanwege de uitfasering van de Qbox. De slimme meter heeft alle functionaliteiten van de Qbox overgenomen, op real-time weergave en aparte weergave van de opwek (Qbox Solar) na.
Vandaar dat wij voor uitfasering hebben gekozen. Ik kan de teleurstelling begrijpen als je lange tijd goed gebruik heb kunnen maken van de Qbox maar een echte meerwaarde heeft deze volgens ons dus niet meer.


Groeten,
Julian



Jullie als Qurrent moeten naar hun klanten luisteren en geen eenzijdige besluit doorvoeren. Die betalen jullie loon, zonder klanten hebben jullie geen bestaansrecht meer.
Hallo Qurrent,

Ik las in de app dat jullie stoppen met de Qbox en ik lees dat hier nu op het forum ook, jammer!
De Qbox vond ik goed werken, jammer dat deze service stopt.

Hoe krijg ik als oud-klant mijn borg terug van jullie? Ik heb de Qbox na 1 jan 2017 gehaald.

Alvast bedankt voor jullie antwoord en fijn 2019.

Met vriendelijke groet,
Beste Mensen,

Er zijn best goede alternatieven. Zoals de BeeClear. De BeeClear heeft "alles in huis" om "slimme meters" realtime en zonder cloud onzin uit te kunnen lezen. Alle gegevens worden op een uitneembare 16 GB SD-kaart bewaard, hiermee ben je en blijf je onafhankelijk van andere partijen.
Badge +2
Hoi @winnieandbuzz,

bedankt voor je bericht.

Aan alle klanten die nog energie van ons afnemen of die de Qbox na 1 januari 2017 hebben aangeschaft hebben wij een e-mail gestuurd over de stop van de Qbox.
Als je geen e-mail hebt ontvangen informeer ik je graag over alles wat je verder wilt weten hierover.

Groeten,
Julian



Oh ja? Waarom heb ik geen e-mail van jullie ontvangen? Ik heb de Qbox Duo in februari/maart 2017 besteld!

Jullie communicatie "stokt" aan alle kanten.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @C.w.vanderBeek.

Bedankt voor je bericht.

Jammer om te horen dat je overstapt naar een andere energieleverancier vanwege de uitfasering van de Qbox. De slimme meter heeft alle functionaliteiten van de Qbox overgenomen, op real-time weergave en aparte weergave van de opwek (Qbox Solar) na.
Vandaar dat wij voor uitfasering hebben gekozen. Ik kan de teleurstelling begrijpen als je lange tijd goed gebruik heb kunnen maken van de Qbox maar een echte meerwaarde heeft deze volgens ons dus niet meer.


Groeten,
Julian
Qbox is eindig, argumenten blijven slap. Vond de qbox een prima oplossing voor energiemonitoring. Maar ik heb het opgelost slimme meter laten installeren en een andere goedkopere groene energieleverancier. Ik lees het zelf wel uit en vergelijk het met de online voorziening van de nieuwe groene energie leverancier.
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @Emstelon,

Ik heb je een reactie gestuurd op deze topic.

Groet, Joost
Badge +2
Groene energie Windtegoed Slim met energie Zakelijk Klantenservice

MIJN ENERGIE

Ingelogd als FAEDashboardProfielVrienden uitnodigenUitloggen

Community

Start een topic

E

Extra informatiebijeenkomst overname Greenchoice - bericht namens de Ledenraad

2 maanden geleden

Community homeQbox

VRAAGWaarom zie ik geen data meer in de Mijn Energie omgeving?

4 dagen geleden

7 reacties39 keer bekeken

J

JeroenvanDaal

Q-starter0 reacties

Ik heb gelezen dat jullie stoppen met de qbox. Ondanks dat ik dat jammer vind snap ik het wel met de komst van de slimme meter. Toen ik inlogde op mijn energie kwam er echter een boodschap -no data to display- en bleef het logo van jullie continu draaien naast de velden voor E en G. Hoe kan dit?

QboxMijn EnergieverbruikDataenergiegrafieken

LikeQuoteTopic volgen

Delen

7 reacties

Oudste eerst

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

2 dagen geleden

Ja, hier blijft het Qurrent logo ook constant draaien. Echter heb ik geen melding van -no data to display.
Ik zie ook nu pas dat de Qbox per 1-1-2019 stopt.
Betekent dus retourneren en borg terug. Helaas.

LikeQuote

Reputatie 3

+9

Julian van Qurrent

Q-moderator531 reacties

1 dag geleden

Hoi @JeroenvanDaal en @Emstelon.

Welkom op de community en bedankt voor jullie berichten.

Helaas is er momenteel een storing in de Mijn Energie omgeving waardoor bepaalde gegevens niet kunnen worden opgehaald.
Onze IT-ers zijn druk bezig om de storing te verhelpen. Zodra de storing verholpen zou moeten zijn laat ik je dit in deze topic weten.

Groeten,
Julian

LikeQuote

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

1 dag geleden

Jullie stoppen helaas met Qbox. Ik ga hem dus retourneren, want ik heb in maart 2017 borg betaald.
Wanneer krijg je het bedrag teruggesstort?

LikeQuote

Reputatie 3

+9

Julian van Qurrent

Q-moderator531 reacties

1 dag geleden

Hoi @Emstelon.

Omdat je de Qbox in maart 2017 hebt besteld heb je inderdaad recht op een uitbetaling.
Dit niet de volledige borg die je destijds hebt betaald omdat je geen energie meer van ons afneemt sinds februari van dit jaar.

De uitbetaling van het restbedrag heb ik zojuist aangevraagd bij onze financiële afdeling, je kunt deze binnen 14 dagen op je rekening verwachten.

Groeten,
Julian

LikeQuote

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

1 dag geleden

Erg vaag, wat is dit voor een regeling, restbedrag? Waar slaat dat op, over welk bedrag praten wij?


Ik heb destijds gevraagd of je de Qbox kon blijven gebruiken als je geen klant bent bij Qurrent. Geen probleem, terug te ontvangen borgsom bleef hetzelfde.

Jullie hebben nooit aangegeven dat je dan minder borgsom terugkrijgt.
Ik ga er vanuit dat jullie het volledige bedrag terugstorten anders schakel ik mijn rechtsbijstand in.

LikeQuote

Reputatie 3

+8

Tomer van Qurrent

Q-moderator683 reacties

21 minuten geleden

Hoi @Emstelon,

Ik zie inderdaad dat je hiernaar hebt gevraagd onder een eerdere topic: https://community.qurrent.nl/qbox-24/kan-ik-de-qbox-gebruiken-als-ik-geen-klant-ben-2751#postid/15264.

In onze voorwaarden wordt echter duidelijk vermeld dat de Qbox uiterlijk een maand na het beëindigen van de energielevering moet geschieden. Zie punt 11 op pagina 3 en 4 van onze voorwaarden: https://www.qurrent.nl/SiteFiles/doc/voorwaarden-2017/Productvoorwaarden-Qbox.pdf

Bruikleen van de Qbox geldt voor de duur van het gebruik ervan. Na beëindiging van dat gebruik ben je verplicht de geleende Qbox aan ons terug te geven. Indien je de Qbox in bruikleen hebt ontvangen in het kader van een overeenkomst tot levering van stroom en/of gas door Qurrent (hierna: “Leveringsovereenkomst”), geldt de bruikleen maximaal voor de duur van die Leveringsovereenkomst. Na beëindiging van de Leveringsovereenkomst ben je verplicht de Qbox aan ons terug te geven. Teruggave van de geleende Qbox dient te gebeuren binnen één maand na beëindiging van het gebruik of de Leveringsovereenkomst. De kosten van terugzending zijn voor jouw rekening. Het is ook mogelijk een geleende Qbox alsnog met korting te kopen.

Om je ondanks de voorwaarden toch tegemoet te komen, heeft mijn collega Julian ervoor gezorgd dat 25% van de borg alsnog door ons wordt uitgekeerd.

Groet,
Tomer

LikeQuote

E

Emstelon

Q-specialist47 reacties

zojuist

Dan wordt het de rechtsbijstand.

De ene klant oud klant krijgt wel zijn gehele borg terug, zelfs in januari van dit jaar al zijn contract beeindigd. Ik pas in februari van dit jaar.
Bewijs kan ik aanleveren!!

Verder heb ik dit inderdaad gevraagd, maar dan wordt er niks gezegd van al die voorwaarden!
Waarom wordt mij er niet op gewezen wat de consequenties zijn?

Lees hieronder maar nog eens:




Groene energie Windtegoed Slim met energie Zakelijk Klantenservice

MIJN ENERGIE

Ingelogd als FAEDashboardProfielVrienden uitnodigenUitloggen

Community

Start een topic

E

Extra informatiebijeenkomst overname Greenchoice - bericht namens de Ledenraad

2 maanden geleden

Community homeQbox

Kan ik de Qbox gebruiken als ik geen klant ben?

11 maanden geleden

3 reacties111 keer bekeken

E

Emstelon

Q-specialist46 reacties

Is het mogelijk de Qbox te gebruiken ook al ben je geen klant bij Qurrent?

QboxKlantgeen klant Wijzig tags

LikeQuoteTopic volgen

Delen

3 reacties

Oudste eerst

Reputatie 2

+5

Nathan van Qurrent

Momenteel afwezig248 reacties

11 maanden geleden

Hi Emstelon,

Goede vraag die jij daar stelt. Ook al ben je geen klant bij Qurrent, kan je alsnog gebruik maken van de Qbox. Die kan je gemakkelijk bestellen via deze link bestellen.
Er wordt dan gelijk gevraagd om gegevens aan te leveren, zodat dit bij ons goed in de administratie vermeld staat. Ook kan er direct een account worden aangemaakt, zodat er kan worden ingelogd via onze website of op de app.

Groetjes,
Nathan

De groenten

LikeQuote

E

Emstelon

AUTEURQ-specialist46 reacties

11 maanden geleden

Hallo Nathan,

Ik heb nu de Qbox Duo, maar stap in februari over naar een andere leverancier,

Hoe gaat het dan in het werk?

LikeQuote

Reputatie 3

+8

Nina van Qurrent

Momenteel afwezig op de community1036 reacties

11 maanden geleden

Hallo Emstelon,

Bedankt voor je bericht.
Wat jammer dat je gaat overstappen. Je kan gewoon gebruik blijven maken van de Qbox.
Je kan nog steeds inloggen in Mijn Energie en de app, en zo dagelijks je verbruik in blijven zien.
Wil je toch de Qbox terugsturen? Dan kan dit. Laat het hier weten, en dan sturen we je een bericht met alle benodigde informatie.

Groetjes, Nina

LikeQuote

Reageer


Reageer

Lijst met opsommingtekensGenummerde lijstQuoteGrote titelKleine titelCodeSpoilerLink invoegenHelp

LikeQuote

Reageer
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @Emstelon,

Ik heb je vraag reeds beantwoord in deze topic.

Groet,
Tomer

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen