Vraag

Qbox uitfasering en vertraagde informatie

• 19 april 2019
  • 1 reactie
  • 208 keer bekeken

Goedemiddag,

Op aanraden van de servicedesk maak ik hier even een bericht aan voor mijn vraag over de uitfasering van de Qbox en het verminderde inzicht in mijn energieverbruik.
Door gebruik te maken van de Qbox was het mogelijk om redelijk real-time inzicht te krijgen in mijn energieverbruik. Wanneer ik een apparaat aansloot kon ik goed zien hoeveel dit apparaat verbruikte.

Enkele maanden geleden ontvingen wij bericht dat Qurrent zou gaan stoppen met de Qbox omdat deze functionaliteit overgenomen zou worden door de slimme meters. Hierop heb ik mijn Qbox dan ook afgekoppeld en naar de milieustraat gebracht (zoals aangeraden door Qurrent in de verstuurde brief). Sindsdien is het inzicht in het energieverbruik dramatisch.
Ik heb ingesteld dat de slimme meter elk kwartier uitgelezen mag worden maar moet drie dagen wachten voordat deze informatie beschikbaar is in de app. Hierdoor is het onmogelijk om te zien welke apparaten in huis verantwoordelijk zijn voor het energie verbruik. Ook wanneer de data wel elk kwartier uitgelezen zou worden en direct zichtbaar is in de app, is deze periode nog steeds te lang.

Hoe gaat deze tekortkoming in de toekomst opgelost worden zodat ik weer real-time inzicht krijg in mijn energieverbruik? Waarom is er besloten om de Qbox uit te faseren zonder dat er direct een goed alternatief tegenover staat?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Paul

1 reactie

Reputatie 2
Badge +4
Hoi @PaulWiggers,

Bedankt voor je bericht.

De hoofdreden om te stoppen is de komst van de slimme meter. Door de komst van de slimme meter is de vraag naar onze Qbox enorm afgenomen.
Wij hebben gemerkt dat de meeste mensen het belangrijk vinden om een overzicht van hun verbruik krijgen. Het is nu ook wettelijk verplicht om
maandelijks een verbruiks-en kosten overzicht aan te leveren.

Daarbij komt dan nog dat we de Qbox (gratis) tegen borg aanbieden en er dus niet aan verdienen, deze borg heb je teruggekregen. De kosten die Qurrent maakt voor het ondersteunen
én de kosten die ze zouden moeten blijven maken om de ontwikkelingen van de slimme meter bij te houden wegen niet meer op tegen de voordelen.

Er zijn wel alternatieven waar je het verbruik real-time kan inzien:. https://www.energieverbruiksmanagers.nl/

Het is helaas niet mogelijk om de data sneller in te laden dan nu gebeurd. Dit komt omdat we de standen moeten uitvragen, vervolgens verwerken en dan koppelen aan Mijn Energie.
Ik snap dat het vervelend is dat de data niet meer real-time uit te lezen is, maar momenteel staat er dus geen project gepland die weer real-time verbruik gaat laten zien.

Groet, Simon

Reageer