Beantwoord

Qbox werkt niet met ZCF110CCtFs2 E0045 Landys&Gyr?

• 5 november 2017
  • 28 reacties
  • 7283 keer bekeken

Gisteren de QBox geinstalleerd. Stap voor stap netjes volgens de handleiding, niet mijn ding maar de ervaring leert dat "zelf doen" niet echt een succesfactor is bij Qurrent. Maar ook nu helaas, de slimme meter van Landis&Gyr lijkt zich niet te laten lezen. Type : Qbox werkt niet met ZCF110CCtFs2 E0045 Landys&Gyr

Dus, beste Qurrent, hoe gaan ik dit nu weer aanvliegen? Is IT iets waar jullie iets mee kunnen of mag ik de QBox gelijk retour afzender sturen?
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 10 november 2017, 09:52

Goedemorgen heren,
Ik voelde me geroepen om even naar AndreHagoort en Koeldoet hun Qboxen te kijken.
En en even een stuk duidelijkheid te geven over de firmware upgrade voor de Qbox.

@JohnKemmer Uiteraard willen wij Qboxen gaan leveren waar de firmware upgrade al up to date is voor nieuwste slimme meters.
Wij zij sinds 24 augustus 2017 in de gelegenheid gekomen om Qboxen te updaten naar een firmware die compatibel is met de desbetreffende meters.
In de tussentijd zijn de standaard Qboxen nog volop geproduceerd die de firmware versie niet bevatten.
Dit zal uiteindelijk ook geleverd worden.

Tot die tijd, doen wij dit graag handmatig voor jullie allen!

@KoelDoet Jouw Landis & Gyr is hetzelfde type meter maar met een 4.2 DSMR versie.
Ik heb jouw Qbox geen firmware upgrade hoeven geven, het stond alleen geactiveerd als een LED meter.
Jouw Qbox doet het naar behoren :)

Bedankt @FransvanWoerkom en @hetbruineleven voor jullie duidelijke en fijne antwoorden :)
Ben ik erg blij mee.

Groetjes,
Giulia
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi André,

De QBox vereist een update omdat hij het nieuwe dsmr 5 protocol van deze meter niet begrijpt. De mensen van Qurrent kunnen dat online, dus dat zullen ze morgen wel voor je doen. Laat in elk geval de QBox aan de router.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Toch begrijp ik het niet helemaal. Uit het bericht van AndreHagoort maak ik op dat deze onlangs een qbox heeft ontvangen en deze dan mogelijk niet werkt met de nieuwste generatie slimmemeter ofwel protocol DSMR 5.0 en hoger terwijl al weer enkele maanden terug er een update heeft plaatsgevonden bij diegene die wel al een nieuwe slimmemeter hadden maar de qbox deze niet kon lezen. Als je nu dan en qbox uitlevert voorzie je deze toch gelijk met de laatste firmware, of kan deze de oude generatie meters niet uitlezen.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Andre Hagoort,

Je Qbox zou moeten werken! Kun je ons laten weten of dat het geval is?

Groet,

Jeroen
Reputatie 3
Badge +7
John,

Dat zou je denken, maar de firmware die SMR 5.0 ondersteunt is nog niet geschikt voor de ondersteuning van de niet slimme meters. Heeft volgens mij o.a. te maken met het moeten detecteren van de juiste baud rate. Bij de niet slimme meter is deze veel lager!

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Hoi Andre Hagoort,

Je Qbox zou moeten werken! Kun je ons laten weten of dat het geval is?

Groet,

Jeroen

Hier eenzelfde situatie, zelfde slimme meter en minder slimme Qbox. Zou je hier ook een update overheen kunnen halen?
Reputatie 4
Badge +12
John,

Dat zou je denken, maar de firmware die SMR 5.0 ondersteunt is nog niet geschikt voor de ondersteuning van de niet slimme meters. Heeft volgens mij o.a. te maken met het moeten detecteren van de juiste baud rate. Bij de niet slimme meter is deze veel lager!

Hoi Jan, de niet slimme meters zijn die zonder P1 poort. Die hebben natuurlijk ook helemaal geen baudrate; die hebben lampjes of draaischijven. De baudrates van DSMR2 en DSMR4 zijn verschillend, maar dat herkent de QBox wel. De baudrate van DSMR5 is gelijk aan die van DSMR4, maar de telegrammen zijn uitgebreider en komen om de seconde ipv om de 10 seconde. Daar rekent de QBox niet op, vandaar de update.

Natuurlijk zou een update zelf alle protocollen moeten detecteren, ook de oude. Dan zou bij activeren meteen automatisch de update getriggerd kunnen worden zonder de QBoxen voor verzending uit de doos te halen enz... Nu de update kennelijk uitsluitend voor de nieuwe DSMR5 meters is, zou dit ook bij activeren herkend kunnen worden, gevolgd door automatische update. Maar ik heb begrepen dat ook de activatie nog steeds wel eens mislukt en dat ook niet alle in omloop zijnde meters zijn te kiezen. Dus waarschijnlijk voorlopig via de helpdesk. Dat houdt ze scherp en van de straat ;-)

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +7
Frans,
Je hebt helemaal gelijk.
Ik had het niet zorgvuldig geformuleerd.
Ik bedoelde ook de eerste generatie slimme meters. Ik weet dat de huidige firmware nog problemen geeft met het automatisch aanpassen afhankelijk van de versie van DSMR.

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 2
Badge +8
Goedemorgen heren,
Ik voelde me geroepen om even naar AndreHagoort en Koeldoet hun Qboxen te kijken.
En en even een stuk duidelijkheid te geven over de firmware upgrade voor de Qbox.

@JohnKemmer Uiteraard willen wij Qboxen gaan leveren waar de firmware upgrade al up to date is voor nieuwste slimme meters.
Wij zij sinds 24 augustus 2017 in de gelegenheid gekomen om Qboxen te updaten naar een firmware die compatibel is met de desbetreffende meters.
In de tussentijd zijn de standaard Qboxen nog volop geproduceerd die de firmware versie niet bevatten.
Dit zal uiteindelijk ook geleverd worden.

Tot die tijd, doen wij dit graag handmatig voor jullie allen!

@KoelDoet Jouw Landis & Gyr is hetzelfde type meter maar met een 4.2 DSMR versie.
Ik heb jouw Qbox geen firmware upgrade hoeven geven, het stond alleen geactiveerd als een LED meter.
Jouw Qbox doet het naar behoren :)

Bedankt @FransvanWoerkom en @hetbruineleven voor jullie duidelijke en fijne antwoorden :)
Ben ik erg blij mee.

Groetjes,
Giulia
Hallo,
Ik krijg mijn Qbox duo ook niet gelijk aan het werken. Rood lampje bij de internet aansluiting.
Knipperend groen mij de meter.
Type meter is een Landis&Gyr zcf110ctfs2 met dsmr 4.2
Hoop dat er iemand (van qurrent) kan zien wat er fout gaat
Mvg Wouter
Reputatie 2
Badge +5
Hoi Wouter,

Ik zie dat jouw Qbox volledig offline is. Zou jij mij foto's willen sturen van de wijze waarop dit is aangesloten? Dan kunnen wij kijken hoe het ermee voor staat.

Groeten,
Nathan
Hallo Nathan,
Bedankt voor de reactie. Bijgevoegd wat plaatjes. Het lampje op de modem bij de kabel blijft uit, heb de kabel en modem al getest door een laptop (zonder wifi) op de kabel asn te sluiten. Dat gaf geen problemen.
Hoor weer graag van je.
Mvg Wouter
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Wouter,

Kun je mij het serienummer doorgeven van het kastje wat gekoppeld is aan het modem (groene sticker achterop)?
Het staat achterop het kastje onder het report ID.

Ik hoor graag van je!

Groeten van Giulia
Hallo Giulia,
Het nummer is: 6618-1200-2306 / 15-49-002-950

Mvg Wouter
Reputatie 2
Badge +5
Hi Wouter,

Bedankt voor het doorgeven, dat waardeer ik. Aan de hand van het serienummer heb ik verder zitten kijken. Ik kan je aangeven dat een reset van belang is voor het inzichtelijk krijgen van jouw verbruik.
Ik zal je per e-mail de uitleg sturen hoe je een reset van jouw Qbox doet.

Groetjes,
Nathan
Hallo Nathan,
Een reset is al vele malen uitgevoerd. 4 maal stekker er in en er uit, etc zoals in beschrijving staat. Dit lost het niet op.
Andere hulp?
Mvg Wouter
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Wouter74,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer dat de reset niet voor een oplossing zorgde.
Ik ga voor je op onderzoek uit met mijn Qbox collega's. Zodra we informatie hebben dan ontvang je van ons terugkoppeling.

Groetjes, Nina

Aanvulling van moderator Nina
Hallo @Wouter74,

De Qbox komt niet online, dus de Qbox is niet goed aangesloten of niet goed gekoppeld.
Het serienummer is gecontroleerd, dus die koppeling is goed gegaan.

Omdat de Qbox geen verbinding maakt, lijkt het erop dat het modem de poort blokkeert. Je kan een andere poort proberen, of het modem resetten.
De Qbox communiceert over de 80 poort, dus deze moet worden opengezet:
https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/poorten_modem_router_openzetten.html

Laat je het weten of dit heeft geholpen?
Reputatie 4
Badge +12
Nina, als een laptop op die netwerkaansluiting op de modem het doet, mankeert er niets aan de instellingen van de modem. Zet vooral geen poorten open op de modem. Dat heeft betrekking op inkomend verkeer.

Als het lampje op de modem bij die betreffende netwerkaansluiting uit blijft, en met die netwerkaansluiting en kabel een laptop het wel doet, is gewoon de QBox kapot.

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +5
Hey @FransvanWoerkom ,

Ik ben het deels met je eens, alhoewel de Qbox er wel invloed op zou kunnen hebben. Er is een mogelijkheid dat er een verstoring hierdoor kan ontstaan.
Wel wil ik hierin aangeven @Wouter74 dat ik dit ga escaleren naar onze Qbox afdeling. Er is een probleem, en dat kunnen wij niet zo 123 voor je oplossen. Wanneer hier meer duidelijkheid over is, zal ik een update onder deze topic plaatsen.

Ik zou graag een beroep willen doen op jullie geduld. Ik kan goed begrijpen dat wij jou geduld al hebben zitten testen, maar wil je aangeven dat ik mijn best zal doen om een oplossing voor je te zoeken.

Tot die tijd, groetjes en alvast een fijn weekend gewenst !

Groetjes,
Nathan
Hallo, bedankt voor de reacties zeker ook Frans.
Ik ben inderdaad niet voornemens zomaar modem instellingen te gaan veranderen.

Net voor de zekerheid modem nog eens opnieuw opgestart en qbox gereset. Geen verandering in de situatie.

Wacht nu dus op antwoord van de experts.

Mvg Wouter
Reputatie 2
Badge +5
Hey @Wouter74 ,

Ik heb terugkoppeling ontvangen. Wij hebben jouw serienummer nodig van de Qbox .Die vind je aan de achterkant van de Qbox. Zou jij mij die willen sturen in een privébericht. Dan kan ik dit voor je verder afhandelen!

Groetjes,
Nathan
Hallo Qurrent,
We zijn weer 2 dagen verder. De vraag over Qbox nummer nummer (wat al 14 dagen geleden was doorgegeven) is 2 dagen geleden direct per privebericht wederom beantwoord.
Mijn geduld begint nu wel enigzins op te raken...
Mijn eerste melding is reeds van 3 weken geleden.
mvg Wouter
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Wouter,

We willen je graag helpen om de Qbox werkende te krijgen, maar daarvoor kan het natuurlijk voorkomen dat wij je om meer informatie verzoeken.
Op dit moment is de verwachting dat er toch een fout is gemaakt in het serienummer, vandaar dat mijn collega Nathan deze opnieuw had verzocht.
Is het nummer wat je hebt doorgegeven hetzelfde nummer dat je terugziet op de Qbox met de groene sticker achterop? Zou je hier anders een foto van kunnen maken?
Dan kan onze Qbox-expert dit zeker uitsluiten en verder graven.

Groetjes, Nina
Hallo,
zie hierbij een foto. Ik wacht verdere info af.
mvg Wouter

Hallo,
Nog maar een berichtje hier omdat er mijn mails totaal geen reactie komt.
Mijn Qbox werkt dus nog steeds niet. Na telefonisch contact ruim een maand geleden werd mij verzocht eea nog eens per mail door te geven. De medewerker kon toen wel aangeven dat het vreemd was dat ik nog geen reactie had gekregen.
Dan verwacht je ma het mailen van de gegevens wel een reactie, maar weer niets...
Ook niet op herhaalde herinneringen
Mag ik nog om een reactie vragen? Dank u.
Mvg Wouter
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Wouter,

Wat vervelend dat je Qbox nog steeds niet werkt en je geen reacties hebt gekregen op je e-mails.
Mijn collega heeft ernaar gekeken en we gaan jou een nieuwe Qbox Duo opsturen.

Groet,
Tessa

Reageer