Beantwoord

Sinds gisteren Qbox offline

• 3 juli 2017
  • 23 reacties
  • 379 keer bekeken

Of de qbox niet werkt weet ik niet, ik ben een paar dagen niet thuis. Wel zie ik zowel in de app als op de site dat er sinds gisteren (zondag) 17:20u geen data zijn toegevoegd.
icon

Beste antwoord door Niels van Qurrent 26 maart 2018, 11:39

@Niels van Qurrent :
Kort samengevat:
de qbox verliest regelmatig contact met de qurrent-server.
Vraag 1:zou het helpen als de qbox een vast IP-adres heeft?
Vraag 2: aangezien ik in mijn router geen IP-adres aan een MAC-adres kan koppelen (in tegenstelling op wat hierboven wordt beweerd (via Tessa) heeft de qbox natuurlijk wel een MAC-adres): kan ik bijv. via putty inloggen in de qbox en daar een IP-adres instellen?
De laatste optie is, een andere router aanschaffen waarin ik wel een IP-adres aan een MAC-adres kan koppelen.
Groet en dank, Vincent

Best VWLauret,

Antwoord vraag 1: De Qbox is voor dat soort handelingen niet opengesteld en daardoor niet mogelijk om aanpassingen te doen in de Qbox via Putty.

Vraag 2: nvt

Als ik even terug lees in de berichten hierboven, lijkt het mij inderdaad niet onwaarschijnlijk dat het probleem in de router zelf zit. Mogelijk is het een optie om een nieuwere router aan de provider te vragen, grote kans dat het daarmee verholpen is.

Succes!

Groeten,

Niels van Qurrent
Bekijk origineel

23 reacties

Hoi VMLauret,

Je Qbox sinds gisteren 16:32 niet meer online is. Als dat het geval is, kunnen we op afstand geen actie ondernemen. Het enige wat de situatie kan verhelpen is een handmatige reset. Deze dien jij uit te voeren (als je weer thuis bent). De instructies vind je hier.

Laat je ons weten of de reset geholpen heeft?

Groeten,

Natalia
Hoi VMLauret,

Je Qbox sinds gisteren 16:32 niet meer online is. Als dat het geval is, kunnen we op afstand geen actie ondernemen. Het enige wat de situatie kan verhelpen is een handmatige reset. Deze dien jij uit te voeren (als je weer thuis bent). De instructies vind je hier.

Laat je ons weten of de reset geholpen heeft?

Groeten,

Natalia

Natalia, dank voor het snelle antwoord.
Maar wat een pech, vorig jaar was ik twee dagen op vakantie toen de qbox niet meer online was, nu lijkt hetzelfde te gebeuren.
Groet, VM Lauret
Hoi VM Lauret,

Klinkt bijna als een complot-theorie...
Maar dan een reset bij thuiskomst.
Geniet nog van je vakantie!

Groetjes, Vita
Bij thuiskomst de qbox gereset. Hielp niet. Drie keer herhaald. Zonder succes.
Toen router gereset. Of ik daarna de qbox nogmaals gereset heb, weet ik niet meer, maar het zaakje werkte.
Omdat ik vorig jaar hetzelfde probleem had bij langere afwezigheid, lijkt het erop dat de router het probleem veroorzaakt. Hebben jullie eerder meegemaakt dat de router het contact verloor?

Nu, 10 dagen later, weer problemen: sinds vanochtend 3:10h geen data meer in app of in MijnEnergie. Groene lampje op qbox knippert.
Ben ik de data vanaf dat tijdstip kwijt als ik nu reset, of kan ik beter even wachten?
Groet, VM Lauret
Reputatie 5
Badge +14
Hoi VMLauret,
Het komt sosm voor dat de dhcp van het modemrouter de ip setting verliest de qbox is hier heel gevoelig en gaat in storing.
Door het resetten van de router hersteld de qbox zich normaal echter kan het voorkomen dat dan ook de qbox zelf gereset moet worden. Helpt dit niet dan ziet er ergens aan serverzijde wat fout en moet qurrent de boel resetten.

De data ben je tijdelijk kwijt tussen het moment van uitval qbox en dat deze weer volledig werkt, wel zal de data over de tussenliggende tijd alsnog verwerkt worden maar kan soms enkele uren duren, is afhankelijk duur storing en meterverschil tussen uitval en in bedrijf.
Dank voor het antwoord. Ik heb inmiddels de qbox gereset. Hielp niet. Een reset van de router was weer de oplossing. Tijd om bij Ziggo een nieuwe router te vragen?
De data tussen 3:00h en 12:00h lijken verloren.
Reputatie 5
Badge +14
Gewoon ff wachten kan soms tijdje duren.
Zelf heb ik ook wel eens een stevig uurtje moeten wachten voordat de synchronisatie begon en ook dit duurde soms wel een uurtje. al met al ben je dan zomaar 2 uurtjes verder, of soms langer.

Maar komt goed.
John, bedankt voor je bemoedigende woorden, maar nee hoor, ik ben de data kwijt tussen 3:00h en 12:00h (gisteren).
Heb ik iets verkeerd gedaan?
Ik constateerde gisterochtend in de in de app dat er niks doorgegeven werd. De qbox knipperde groen.
Rond half 12 een reset gedaan. Hielp niet: het ledje op de qbox was constant rood. Toen de router gereset, en van toen af werkte het spul weer.
Had ik iets anders moeten doen?
Dank voor de hulp!
Reputatie 2
Badge +8
Hoi VMLauret,

Ik kan je geruststellen dat je niets fout hebt gedaan.
Wij hadden gisteren te kampen met een kleine storing, hierdoor heeft de Qbox even niets geregistreerd.

Ik zie inmiddels dat de Qbox weer naar behoren werkt, doordat je de reset hebt uitgevoerd.

Dit heeft geen uitwerking op jouw jaarnota.

Groeten van Giulia
Het is nog altijd zo dat het contact tussen de router en de qbox zo nu en dan (om de paar maanden) wegvalt. Zoals JohnKemmer hierboven al opmerkte, kan de DHCP van de router het probleem veroorzaken. De lease is 1 dag. Ik vraag me af of een vast ip-adres toekennen aan de qbox het probleem zou kunnen oplossen. Iemand een idee daarover?
Helaas kan ik in de router (Technicolor TC7200) geen ip-adres koppelen aan een MAC-adres. Kan dat via de qbox?
Dank en groet, Vincent Lauret
Om de paar maanden valt het contact tussen qbox en qurrent-server weg. Resetten van de qbox helpt dan niet. Pas als de router een reset heeft gehad, werkt alles naar behoren. Daarom vermoed ik dat er een DHCP-probleem is. Ik vraag me af of een vast ip-adres toekennen aan de qbox het probleem zou kunnen oplossen. Iemand een idee daarover?
Helaas kan ik in de router (Technicolor TC7200) geen ip-adres koppelen aan een MAC-adres. Kan dat via de qbox? Of hoe anders?
Dank en groet, Vincent Lauret

Opmerking van moderator Tessa
Ik heb je bericht even verplaatst naar dit bestaande topic.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Vincent,

Ik heb dit even voor je nagevraagd, want ik kan zelf de vraag niet beantwoorden 😉
De Qbox heeft geen MAC-adres dus dat is niet mogelijk. Heb je misschien nog andere producten aan de router hangen die de andere overruled, waardoor de verbinding wordt verbroken? Het is ook mogelijk dat de router zelf problemen heeft en vervangen dient te worden.

Groet,
Tessa
Reputatie 5
Badge +14
Wie beweert dat de qbox geen mac-adres heeft.

Wikipedia; MAC staat voor "Media Access Control" en wordt ook wel hardware-adres of fysiek adres genoemd. Het zorgt ervoor dat apparaten in een ethernetnetwerk met elkaar kunnen communiceren. Vrijwel ieder netwerkapparaat heeft een vast, door de fabrikant bepaald MAC-adres. MAC-adressen zijn alleen lokaal relevant. Zodra een pakket een router passeert verandert zowel het bron- als bestemmings-MAC-adres.

Naast een mac-adres heeft elk apparaat, wat is aangesloten op een router/modem, een eigen IP-adres. Dit IP-adres kan men in de meeste routers/modems via de DHCP server reserveren.
Tessa, dank voor je antwoord.
Het is alsof de duvel ermee speelt, maar vannacht om 1:45u is het contact weer weggevallen. Router gereset, hielp niet, toen qbox gereset en na enkele minuten was er weer contact. Om 12:05u is er weer gebruik geconstateerd.
Klopt het dat Applied Micro Electronics AME bv de fabrikant is van de qbox? Dat apparaat heeft bepaald wel een MAC-adres.
Groet, Vincent
@JohnKemmer :
Helaas kan ik in mijn router geen ip-adres koppelen aan een MAC-adres. Het is een al wat ouder modem van Chello, de Technicolor TC7200.
Maar de vraag is of het zou helpen als ik de qbox een vast ip-adres geef.
Reputatie 5
Badge +14
De keuzevrijheid voor modems komt voort uit Europese regelgeving. Toezichthouder ACM publiceerde begin 2017 informatie over vrije routerkeuze op zijn site ConsuWijzer. Toen was echter nog niet geheel duidelijk of een modem of een gecombineerde modem-router daaronder valt. In de huidige conceptregels is dat wel het geval. De consultatie is in december 2017 van start gegaan en loopt tot 15 februari 2018. Burgers en organisaties konden op die manier hun mening over de conceptregeling geven. Volgens Keijzer moeten gebruikers vanaf midden 2018 de mogelijkheid hebben om een eigen modem te kiezen als alternatief voor het exemplaar van de provider.

En dat vinden de grote ISP niet leuk.
Badge +5
@Niels van Qurrent kan jij hier nog iets aan toevoegen?🙂 Alvast dank!

Groet,
Serena
@Niels van Qurrent :
Kort samengevat:
Vraag 2: aangezien ik in mijn router geen IP-adres aan een MAC-adres kan koppelen (in tegenstelling op wat hierboven wordt beweerd (via Tessa) heeft de qbox natuurlijk wel een MAC-adres): kan ik bijv. via putty inloggen in de qbox en daar een IP-adres instellen?
De laatste optie is, een andere router aanschaffen waarin ik wel een IP-adres aan een MAC-adres kan koppelen.
Groet en dank, Vincent
Reputatie 2
Badge +4
@Niels van Qurrent :
Kort samengevat:
Groet en dank, Vincent

Best VWLauret,

Antwoord vraag 1: De Qbox is voor dat soort handelingen niet opengesteld en daardoor niet mogelijk om aanpassingen te doen in de Qbox via Putty.

Vraag 2: nvt

Als ik even terug lees in de berichten hierboven, lijkt het mij inderdaad niet onwaarschijnlijk dat het probleem in de router zelf zit. Mogelijk is het een optie om een nieuwere router aan de provider te vragen, grote kans dat het daarmee verholpen is.

Succes!

Groeten,

Niels van Qurrent
Beste Niels,

Alles duidelijk.
Dank voor je antwoord.
Vincent
Ik heb inmiddels een nieuwe router van Ziggo gekregen. Ben erg benieuwd of daarmee het probleem verholpen is. De tijd zal het leren.
Dank allen voor het meedenken.
Vincent
Reputatie 4
Badge +8
Graag gedaan 🙂 We horen het graag indien je nog vragen hebt!

Groet,
Tomer

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen