Veranderingen in opwek vanaf 18 Augustus

• 12 september 2017
  • 8 reacties
  • 206 keer bekeken

Is de laatste update van de Qurrent Qbox wel correct?
Sinds 18-Augustus krijg ik andere grafieken te zien en klopt de opbrengst van de zonnepanelen bijlange na niet met de waardes die op de omvormer zelf staan. De Qbox geeft ongeveer 40-50% lager aan; het lijkt wel of ie een of andere gemiddelde waarde berekend.
Ik weet dat het aantal zonne uren dit jaar wat minder is maar dit is te veel...

8 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Ik neem aan dat je een QBox Solar hebt met een extra kWh meter aan de groep van je omvormer. Aan de zonne-uren kan het niet liggen; die waren na 18 augustus zelfs hoger dan gemiddeld. Weet je zeker dat in de grafieken de opbrengst van de zonnepanelen wordt weergegeven en niet je netto teruglevering?

Groet, Frans
Hallo Frans,
Bedankt voor je reactie; Ik heb de installatie inmiddels meer dan 3 jaar; Heeft meestal goed gewerkt. Vorig jaar ook een akkefietje met de Qurrent app. Tot nu werd altijd de de opgewekte hoeveelheid weergeven; vandaag weer ongeveer de helft van wat op de omvormer staat.
gr,
Ik zie iets vergelijkbaars. Heb al enige tijd niet gekeken naar de grafieken, maar de opbrengst van mijn panelen is over het afgelopen jaar veel te laag. Tevens is het verbruik veel te laag. Dit in vergelijking met eenzelfde periode een aantal jaren terug. Het verschil lijkt echter wel in orde en vergelijkbaar met die andere periode. De QBox heeft zo geen waarde meer voor me. Het was juist zo leuk om mijn bruto verbruik nog (live) te kunnen monitoren onafhankelijk van wat de zonnepanelen leveren.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @BennieBerkel en @EdwinFoppen,

Welkom op onze community! Goed om te zien dat jullie de eigen opwek nauwlettend in de gaten houden :)

Bennie, zou je een screenshot kunnen sturen van de grafieken? Dan zoeken wij uit waar het probleem precies ligt. De screenshot kun je ook in een persoonlijk bericht naar mij sturen.

Edwin, zou jij ook een screenshot kunnen sturen? Daarnaast ontvang ik ook graag de periode waarin de weergave van de opwek niet klopt. Dan lossen wij je probleem zo snel mogelijk op.

Groet,
Tomer
Bijgevoegd enige screenshots zowel van Qurrent als rapportages van het systeem.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Edwin,
In februari, maart en april is al jaren iets raars aan de hand. Verder eigenlijk alleen in augustus 2017 is er een grote afwijking tussen de metingen van omvormer en QBox. Heb je daar ook per dag vergeleken? O ja, je hoeft niet uit de grafieken af te lezen. Vanwege de rare schalen is dat ook lastig. Met de knop downloaden krijg je de dag- of maand-opbrengsten in getallen in tekst-formaat.
Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +8
Goedemiddag Edwin!

Bedankt voor de screenshots, ik heb hierdoor het een en ander kunnen onderzoeken.
Ik zet alle punten graag even op een rijtje;

- maand juli 2017 klopt met een verschil van 6 kWh. De omvormer geeft altijd nét iets meer opwek door, dan je slimme meter (c.q. Qbox), omdat er 'onderweg' naar de meter ook kleine hoeveelheid stroom gesaldeerd wordt. Meer hierover kun je in dit topic lezen. Hetzelfde geldt voor de maand september 2017.
- 8 augustus 2017 stopte de registratie van opwek rond 17:00 uur, dit heeft aangehouden tot 15 augustus 2017 18:15 uur. Hierdoor zie je een wat groter verschil in opwek als je jouw Qbox data vergelijkt met de omvormer.
- Vanaf 22 september 2017 om 13:45 uur, zien wij dat er geen verbruik meer binnenkomt. Heb je hier een verklaring voor? Bijvoorbeeld een stroomstoring?

Groeten van Giulia

P.S. Bedankt voor jouw waardevolle tip @FransvanWoerkom 🙂
Reputatie 4
Badge +12
@Giulia van Qurrent,

ik denk dat die 6kWh van augustus gewoon een toevallig verschil is tussen twee meters met allebei een meetfout van 1%. Dat topic waar je naar verwijst, heeft betrekking op het verschil tussen opgewekte energie en teruggeleverde energie. Dat verschil is veel groter doordat we aan onze kant van de meter onze zonne-stroom gebruiken.

Groet, Frans

Reageer