Beantwoord

Waarom doet het Qbox live-inzicht het niet goed?

• 7 mei 2017
  • 33 reacties
  • 7366 keer bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Badge +2
Hi G.J.vanDrie, dank voor je reactie en het meedenken. Op dit moment 9 juni 11:19 uur werkt de live app (weer of nog steeds) niet. Naar aanleiding van je reactie heb ik eea nagekeken. Ik heb ook een qbox solar. Dus een zender en ontvanger. De afstand tussen de zender en ontvanger is plm 10 cm. De units hangen beiden in de meterkast, waar ook mijn modem en router hangen. De ontvanger (deel gekoppeld aan de slimme meter) brandt 3 sec groen en 3 sec rood. De zender (verbonden met de router) brandde in 1e instantie constant groen; ging vervolgens groen knipperen (1 sec aan en 1 sec uit); en brandt vervolgens nu weer constant groen. Dus beide situaties zijn van toepassing.
Ik heb mijn mobiel nog eens opnieuw opgestart. Het laden van de Qurrent app duurt langer dan normaal; hetzelfde geldt voor de live app en ik heb weer beeld 9 juni 11:29 uur
Ik weet nu niet wat er gaande is; er wordt natuurlijk aan alle kanten gewerkt op de app weer live te krijgen. Voor zo ver ik het begrijp lijkt het een software issue in de app of in de server. De data voor de dag/week/maand/jaarweergave (tab stroom) wordt namelijk wel gepresenteerd in de app. Het echter ook zijn dat daar gebruik gemaakt wordt van een andere bron (de data die liander verzameld)
Badge +2
zoals in het bericht hiervoor genoemd: de app live werkt weer 9 juni 11:29 uur
Badge +2

helaas 9 juni 19:21 uur de live app is weer dood 8(
Badge +2

helaas 9 juni 19:21 uur de live app is weer dood 8(

sinds zondag 11 juni werkt de app weer 😎
Hoi Jaapj,

Bij mij werkt de live weergave in de app ook vaak niet.

Ik heb een Q-Box Duo. Wat mij opvalt is dat wanneer de live weergave niet werk de Qbox die met mijn router is verbonden groen knippert. Op momenten dat de live weergave wel werkt brandt het lampje continu groen.

Ik heb in deze community al eens gevraagd waar dat aan ligt, en het antwoord was dat bij groen knipperen er geen verbinding is tussen de Qbox in de meterkast en de Qbox die met de router is verbonden. Dat lijkt me nogal sterk, de afstand is slechts een paar meter en hoe kan het dat de verbinding soms dagenlang stabiel zou zijn en dan weer dagenlang niet werkt? Of soms een paar uur wel en een paar uur niet? Bovendien wordt de daggrafiek gewoon continu geüpdatet, ook als de Qbox dagenlang knippert. Als er geen verbinding zou zijn tussen de twee boxen zou dat ook niet mogelijk zijn.

Ik vermoed dus dat er iets anders aan de hand is. De handleiding van de Qbox zegt over groen knipperen alleen "Je Qbox is nog niet
geactiveerd", en dat is uiteraard niet het geval. Dus er is nog een andere reden waarom de Qbox groen knippert, en dat heeft mogelijk te maken met het niet doorgeven van de live data.

Weet jij of jouw Qbox ook groen knippert als je geen live data ontvangt?

Hoi G.J.vanDrie,

Het knipperen van de Qbox die aan je router aangesloten is heeft inderdaad te maken met het feit dat er op dat moment geen contact gemaakt wordt tussen de Qbox kastjes onderling. Het is inderdaad vreemd als de verbinding zonder enige aanleiding soms uitvalt. Is er niet een apparaat aanwezig in de buurt die het signaal kan verstoren?

Overigens is het normaal dat de data wee geüpdated wordt zodra er weer stabiele verbinding onstaat tussen de twee kastjes. De Qbox die op je meter aangesloten zit slaat de informatie (tijdelijk) op en verstuurt het naar de Qbox aan je router. Die stuurt het weer het WWW op en zo verschijnt er een grafiek in je app.

Groeten,
Natalia
Reputatie 2
Badge +1
Beste Natalia,

Bedankt voor je reactie.

Zoals ik al schreef knippert de Qbox soms lange tijd groen, soms wel dagen lang. Desondanks wordt dan de grafiek van het verbruik gewoon real-time bijgewerkt. Dat zou niet kunnen als er op het moment van knipperen geen verbinding is. Een relatie met een apparaat dat kan storen kan ik niet bedenken, op de momenten dat de Qbox groen knippert gebruiken we geen andere apparaten dan op de tijden dat hij continu groen brandt.

Ik moet helaas ook gelijk mijn eigen verhaal ontkrachten. Op het moment dat ik dit bericht schrijf brandt het groene lampje continu groen. Desondanks wordt er in de app weergegeven dat mijn Live verbruik 0 is. Beide zaken (groen knipperen en geen Live verbruik in de app) blijven voor mij dus nog steeds mysterieus....
Badge +2
sinds zondag 11 juni lijkt de live app stabiel en werkt. In mijn meterkast is niets veranderd. Naast de meter en de groepenkast met 12 gecombineerde automatische zekeringen met aardlekschakelaars hangen in mijn meterkast:
2 zender/ontvanger draadloze DECT telefoon
versterker en verdeelblok analoge TV/radio
glasfiber modem
1 switch data
1 switch digitaal tv/radio signaal
patchpaneel
kWh meter zonnepanelen
digitale gasmeter
ledlamp met oplader
en diverse voedingen van de hierboven omschreven apparatuur
de draadloze en bedrade router hangt buiten de kast boven de toegangsdeur van de kast
Beste Natalia,

Bedankt voor je reactie.

Zoals ik al schreef knippert de Qbox soms lange tijd groen, soms wel dagen lang. Desondanks wordt dan de grafiek van het verbruik gewoon real-time bijgewerkt. Dat zou niet kunnen als er op het moment van knipperen geen verbinding is. Een relatie met een apparaat dat kan storen kan ik niet bedenken, op de momenten dat de Qbox groen knippert gebruiken we geen andere apparaten dan op de tijden dat hij continu groen brandt.

Ik moet helaas ook gelijk mijn eigen verhaal ontkrachten. Op het moment dat ik dit bericht schrijf brandt het groene lampje continu groen. Desondanks wordt er in de app weergegeven dat mijn Live verbruik 0 is. Beide zaken (groen knipperen en geen Live verbruik in de app) blijven voor mij dus nog steeds mysterieus....

Hoi G.J.vanDrie,

Helaas is het voor ons ook een mysterie waarom de verbinding tussen de 2 Qboxen onderling niet altijd even goed is als er geen verstorende factor aanwezig is. Wat betreft je update: "lampje brandt continue groen, maar op het moment geen Live verbruik", kan het te maken had met het feit dat er heel lang geleden (februari 2016) gedurende enkele dagen meterstanden uitgelezen werden met je slimme meter. In ons systeem werkt dat 'dagelijks uitlezen' niet helemaal goed in combinatie met een Qbox. Ik heb zojuist de instellingen aangepast. Kun je kijken of je verbruik nu Live goed weergegeven wordt?

Groeten,
Natalia

Reageer