Beantwoord

Waarom doet het Qbox live-inzicht het niet goed?

  • 7 mei 2017
  • 33 reacties
  • 7384 keer bekeken

Badge +2
Begin er nu echt genoeg van te krijgen... de afgelopen 4 weken blijkt het live deel van de qbox zeer instabiel en onbetrouwbaar. Qurrent belooft vanalles, maar het blijft bij beloftes. Wel giga investeren in een voetbalclub, maar niets in de klant. Hoewel Qurrent zegt tegen inkoopsprijs te leveren, leveren andere partijen groene stroom goedkoper én hanteren een lager "vastrecht." Hoe kan ik bij aanschaf van windmolendelen bij Qurrent nu besparen op Co2 uitstoot als ik al 100% groene stroom van Qurrent afneem. Ik voel mij als klant regelmatig belazerd.
Mijn maat begint behoorlijk vol te raken. Tijd om uit te kijken naar een andere leverancier!
icon

Beste antwoord door Vita van Qurrent 22 mei 2017, 13:12

Hoi Jaap,

Bedankt voor je bericht.
Het is erg vervelend om te horen dat je Qbox niet naar behoren werkt.
Kun je iets meer toelichten waardoor de data instabiel en onbetrouwbaar overkomt?
Op dit moment zie ik dat de Qbox en Qbox Solar naar behoren lijken te werken.
Er wordt live data weergegeven en ik zie in de dag- en weekgrafieken dat alle data goed door lijkt te komen.
Maar zoals je aangeeft is dit dus niet altijd het geval?
Dan helpen we namelijk graag!

Daarnaast bedankt voor de feedback.
We doen er alles aan om voor een win-win situatie te zorgen waarbij we groene energie leveren tegen inkoopprijs.
Hier staat inderdaad tegenover dat ons vastrecht iets hoger ligt, omdat we geen cent winst maken op het verbruik.

Alle stroom wordt ingekocht bij groene energieproducenten in Nederland.
Ons eigen windmolenpark is ook een groene producent. Het zou nu (nog) niet mogelijk om voor alle Nederlanders groene stroom in te kopen.
Met je eigen windenergie wek je zelf een deel van je eigen stroom op, zodat er meer ruimte overblijft voor een ander om ook van ingekochte groene stroom door ons te worden voorzien.

Uiteraard horen we graag van je wat er volgens jou beter zou moeten.
We doen er alles aan om te blijven ontwikkelen en verbeteren en hebben dus erg veel aan jouw feedback.

Groeten van Vita
Bekijk origineel

33 reacties

Beste Natalia,

Bedankt voor je reactie.

Zoals ik al schreef knippert de Qbox soms lange tijd groen, soms wel dagen lang. Desondanks wordt dan de grafiek van het verbruik gewoon real-time bijgewerkt. Dat zou niet kunnen als er op het moment van knipperen geen verbinding is. Een relatie met een apparaat dat kan storen kan ik niet bedenken, op de momenten dat de Qbox groen knippert gebruiken we geen andere apparaten dan op de tijden dat hij continu groen brandt.

Ik moet helaas ook gelijk mijn eigen verhaal ontkrachten. Op het moment dat ik dit bericht schrijf brandt het groene lampje continu groen. Desondanks wordt er in de app weergegeven dat mijn Live verbruik 0 is. Beide zaken (groen knipperen en geen Live verbruik in de app) blijven voor mij dus nog steeds mysterieus....


Hoi G.J.vanDrie,

Helaas is het voor ons ook een mysterie waarom de verbinding tussen de 2 Qboxen onderling niet altijd even goed is als er geen verstorende factor aanwezig is. Wat betreft je update: "lampje brandt continue groen, maar op het moment geen Live verbruik", kan het te maken had met het feit dat er heel lang geleden (februari 2016) gedurende enkele dagen meterstanden uitgelezen werden met je slimme meter. In ons systeem werkt dat 'dagelijks uitlezen' niet helemaal goed in combinatie met een Qbox. Ik heb zojuist de instellingen aangepast. Kun je kijken of je verbruik nu Live goed weergegeven wordt?

Groeten,
Natalia
Badge +2
sinds zondag 11 juni lijkt de live app stabiel en werkt. In mijn meterkast is niets veranderd. Naast de meter en de groepenkast met 12 gecombineerde automatische zekeringen met aardlekschakelaars hangen in mijn meterkast:
2 zender/ontvanger draadloze DECT telefoon
versterker en verdeelblok analoge TV/radio
glasfiber modem
1 switch data
1 switch digitaal tv/radio signaal
patchpaneel
kWh meter zonnepanelen
digitale gasmeter
ledlamp met oplader
en diverse voedingen van de hierboven omschreven apparatuur
de draadloze en bedrade router hangt buiten de kast boven de toegangsdeur van de kast
Reputatie 2
Badge +1
Beste Natalia,

Bedankt voor je reactie.

Zoals ik al schreef knippert de Qbox soms lange tijd groen, soms wel dagen lang. Desondanks wordt dan de grafiek van het verbruik gewoon real-time bijgewerkt. Dat zou niet kunnen als er op het moment van knipperen geen verbinding is. Een relatie met een apparaat dat kan storen kan ik niet bedenken, op de momenten dat de Qbox groen knippert gebruiken we geen andere apparaten dan op de tijden dat hij continu groen brandt.

Ik moet helaas ook gelijk mijn eigen verhaal ontkrachten. Op het moment dat ik dit bericht schrijf brandt het groene lampje continu groen. Desondanks wordt er in de app weergegeven dat mijn Live verbruik 0 is. Beide zaken (groen knipperen en geen Live verbruik in de app) blijven voor mij dus nog steeds mysterieus....
Hoi Jaapj,

Bij mij werkt de live weergave in de app ook vaak niet.

Ik heb een Q-Box Duo. Wat mij opvalt is dat wanneer de live weergave niet werk de Qbox die met mijn router is verbonden groen knippert. Op momenten dat de live weergave wel werkt brandt het lampje continu groen.

Ik heb in deze community al eens gevraagd waar dat aan ligt, en het antwoord was dat bij groen knipperen er geen verbinding is tussen de Qbox in de meterkast en de Qbox die met de router is verbonden. Dat lijkt me nogal sterk, de afstand is slechts een paar meter en hoe kan het dat de verbinding soms dagenlang stabiel zou zijn en dan weer dagenlang niet werkt? Of soms een paar uur wel en een paar uur niet? Bovendien wordt de daggrafiek gewoon continu geüpdatet, ook als de Qbox dagenlang knippert. Als er geen verbinding zou zijn tussen de twee boxen zou dat ook niet mogelijk zijn.

Ik vermoed dus dat er iets anders aan de hand is. De handleiding van de Qbox zegt over groen knipperen alleen "Je Qbox is nog niet
geactiveerd", en dat is uiteraard niet het geval. Dus er is nog een andere reden waarom de Qbox groen knippert, en dat heeft mogelijk te maken met het niet doorgeven van de live data.

Weet jij of jouw Qbox ook groen knippert als je geen live data ontvangt?


Hoi G.J.vanDrie,

Het knipperen van de Qbox die aan je router aangesloten is heeft inderdaad te maken met het feit dat er op dat moment geen contact gemaakt wordt tussen de Qbox kastjes onderling. Het is inderdaad vreemd als de verbinding zonder enige aanleiding soms uitvalt. Is er niet een apparaat aanwezig in de buurt die het signaal kan verstoren?

Overigens is het normaal dat de data wee geüpdated wordt zodra er weer stabiele verbinding onstaat tussen de twee kastjes. De Qbox die op je meter aangesloten zit slaat de informatie (tijdelijk) op en verstuurt het naar de Qbox aan je router. Die stuurt het weer het WWW op en zo verschijnt er een grafiek in je app.

Groeten,
Natalia
Badge +2
zoals in het bericht hiervoor genoemd: de app live werkt weer 9 juni 11:29 uur

helaas 9 juni 19:21 uur de live app is weer dood 8(


sinds zondag 11 juni werkt de app weer 😎
Badge +2
zoals in het bericht hiervoor genoemd: de app live werkt weer 9 juni 11:29 uur

helaas 9 juni 19:21 uur de live app is weer dood 8(
Badge +2
zoals in het bericht hiervoor genoemd: de app live werkt weer 9 juni 11:29 uur
Badge +2
Hi G.J.vanDrie, dank voor je reactie en het meedenken. Op dit moment 9 juni 11:19 uur werkt de live app (weer of nog steeds) niet. Naar aanleiding van je reactie heb ik eea nagekeken. Ik heb ook een qbox solar. Dus een zender en ontvanger. De afstand tussen de zender en ontvanger is plm 10 cm. De units hangen beiden in de meterkast, waar ook mijn modem en router hangen. De ontvanger (deel gekoppeld aan de slimme meter) brandt 3 sec groen en 3 sec rood. De zender (verbonden met de router) brandde in 1e instantie constant groen; ging vervolgens groen knipperen (1 sec aan en 1 sec uit); en brandt vervolgens nu weer constant groen. Dus beide situaties zijn van toepassing.
Ik heb mijn mobiel nog eens opnieuw opgestart. Het laden van de Qurrent app duurt langer dan normaal; hetzelfde geldt voor de live app en ik heb weer beeld 9 juni 11:29 uur
Ik weet nu niet wat er gaande is; er wordt natuurlijk aan alle kanten gewerkt op de app weer live te krijgen. Voor zo ver ik het begrijp lijkt het een software issue in de app of in de server. De data voor de dag/week/maand/jaarweergave (tab stroom) wordt namelijk wel gepresenteerd in de app. Het echter ook zijn dat daar gebruik gemaakt wordt van een andere bron (de data die liander verzameld)
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Jaapj,

Bij mij werkt de live weergave in de app ook vaak niet.

Ik heb een Q-Box Duo. Wat mij opvalt is dat wanneer de live weergave niet werk de Qbox die met mijn router is verbonden groen knippert. Op momenten dat de live weergave wel werkt brandt het lampje continu groen.

Ik heb in deze community al eens gevraagd waar dat aan ligt, en het antwoord was dat bij groen knipperen er geen verbinding is tussen de Qbox in de meterkast en de Qbox die met de router is verbonden. Dat lijkt me nogal sterk, de afstand is slechts een paar meter en hoe kan het dat de verbinding soms dagenlang stabiel zou zijn en dan weer dagenlang niet werkt? Of soms een paar uur wel en een paar uur niet? Bovendien wordt de daggrafiek gewoon continu geüpdatet, ook als de Qbox dagenlang knippert. Als er geen verbinding zou zijn tussen de twee boxen zou dat ook niet mogelijk zijn.

Ik vermoed dus dat er iets anders aan de hand is. De handleiding van de Qbox zegt over groen knipperen alleen "Je Qbox is nog niet
geactiveerd", en dat is uiteraard niet het geval. Dus er is nog een andere reden waarom de Qbox groen knippert, en dat heeft mogelijk te maken met het niet doorgeven van de live data.

Weet jij of jouw Qbox ook groen knippert als je geen live data ontvangt?
Badge +2
8-6 2017 15:47 uur live app werkt (weer)

helaas 8-6 2017 17.30 uur de app is weer gestopt 8(

8-6-2017 22.57 uur en de app werkt weer 😎
Badge +2
Hallo Jaap,

Bedankt voor je bericht en voor het screenshot.
Ook wij zien op woensdag tussen 12 en 2 geen informatie.
Wat betreft het gas zien we geen constant gasverbruik, maar kleine piekjes gedurende de dag.
We zien dat vanaf nu er in ieder geval goede data doorkomt, maar voor het geval dat zal ik dit wederom uitzetten naar mijn Qbox-collega's.
Je hoort van ons!

Groeten van Nina


Hoi Nina, zie net je mailt mbt verbruikswaarden in de app. Mijn eerste melding is van 31 mei 2017; vervolgens zie ik ook "0" waarden op 5 en 6 juni. Ik heb nog naar een aantal andere datums gekeken: 4 juni; 3 juni; 2 juni; 30 mei; 29 mei (waarde 0); 28 mei; 27 mei; 26 mei; 25 mei (waarde 0); 24 mei; 23 mei; 22 mei (waarde (0); 21 mei; 20 mei;
daar waar de waarde groter is dan "0"is deze discutabel, omdat er een rechte lijn wordt weergegeven. Bij de niet genoemde dagen zie je de fluctuaties in de lijn. 7 en 8 juni zien er weer "normaal" uit. Volledigheidshalve heb ik een aantal screenshots bijgevoegd. In die situaties waarin de waarde "0" is er geen uitval van stroom geweest. Enerzijds moet ik dit merken aan de elektrische wekkers die uitvallen. Ook de server die ik het draaien is zo ingesteld dat bij stroomuitval deze niet zelf opstart. De server is niet uitgevallen. Ten leste: ik lig nooit voor 01.00 uur in mijn bedje. dus uitval had ik ook moeten merken 😎
Badge +2
8-6 2017 15:47 uur live app werkt (weer)
Badge +2
Hoi Jaap,

Mag ik je vragen jouw app nu te verwijderen van jouw telefoon en opnieuw te installeren?

Dan ben ik benieuwd wat je te zien krijgt.

Houd je me op de hoogte? 🙂

Groeten van Giulia


Hoi Giulia,
Zoals gevraagd heb ik de app van mijn mobiel verwijderd. Vervolgens heb ik de mobiel uit en aan gezet. Via de play store opnieuw de app geïnstalleerd. De vraag "wilt u push berichten ontvangen met "Ja" beantwoord. App opgestart, mailadres en ww ingevoerd. En... helaas het live gedeelte van de app werkt niet. Zie wel de 2 puntjes bovenin aan/uit gaan en het scherm ververst ook.

Opnieuw de app verwijderd; toestel uit/aan gezet; app opnieuw geinstalleerd en nu op pushberichten met "nee" gereageerd: ook dan blijft het scherm voor live data leeg!
Jammer, nog geen oplossing dus.
BTW als ik via mijn mobiel een link open naar deze community, krijg ik op de mobiel te zien dat jullie pagina onveilig is en dat er mogelijk informatie kan weglekken. zou het kunnen zijn dat jullie ssl certificaten verlopen zijn of niet actief zijn?
Reputatie 2
Badge +8
Ik heb een berichtje naar je gestuurd onder je eigen topic Emelston ;)

Groetjes van Giulia
Badge +2
Beste Emstelon,

Ik snap je frustratie omtrent de Qbox, die nog steeds niet naar behoren werkt.
Echter hebben wij je diverse keren gevraagd om foto's en die echt niet ontvangen.

Bij ons staat niets verkeerd, anders zou er bij anderen ook geen data binnenkomen.
Als er alleen bij jou gegevens verkeerd zouden staan en wij hebben er invloed op om de gegevens goed te zetten, hadden wij dit al meteen verholpen.
Echter is het onduidelijk waarom jouw Qbox niet goed werkt aangezien bij ons alle gegevens goed staan.
Voor deze reden dienen wij bij elke klant te beginnen met het opvragen van foto's.

Dan kunnen wij ook naar de technische gegevens kijken op de meter en dergelijke.
Het zou kunnen dat het eventueel hier aan ligt.

Alvast bedankt!

Groeten van Giulia



Ik heb via Twitter op 28 april om 13.05 uur en op 3 mei om 11.38 uur foto's doorgestuurd waarop jijzelf hebt gereageeerd op 3 mei om 11.57 uur:

" Bedankt voor de foto, ik ga alles voor je nalopen. Je krijgt zo een terugkoppeling. Groetjes van Giulia".

Dus is het een vreemde reactie van jou en het kan niet zo zijn als je alles hebt aangesloten en het het heeft gewerkt, dat plotseling(zonder ergens aan te komen) de Qbox niet meer werkt.

En dan leggen jullie het probleem bij de klant neer, moet er weer foto's doorgestuurd worden.
Ik weet niet welke spel jullie spelen, maar ik vind het momenteel absoluut geen leuk spel.

Nu wordt er eindelijk weer eens gereageerd maar op Twitter reageren jullie ook al niet.
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Jaap,

Mag ik je vragen jouw app nu te verwijderen van jouw telefoon en opnieuw te installeren?

Dan ben ik benieuwd wat je te zien krijgt.

Houd je me op de hoogte? 🙂

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Beste Emstelon,

Ik snap je frustratie omtrent de Qbox, die nog steeds niet naar behoren werkt.
Echter hebben wij je diverse keren gevraagd om foto's en die echt niet ontvangen.

Bij ons staat niets verkeerd, anders zou er bij anderen ook geen data binnenkomen.
Als er alleen bij jou gegevens verkeerd zouden staan en wij hebben er invloed op om de gegevens goed te zetten, hadden wij dit al meteen verholpen.
Echter is het onduidelijk waarom jouw Qbox niet goed werkt aangezien bij ons alle gegevens goed staan.
Voor deze reden dienen wij bij elke klant te beginnen met het opvragen van foto's.

Dan kunnen wij ook naar de technische gegevens kijken op de meter en dergelijke.
Het zou kunnen dat het eventueel hier aan ligt.

Alvast bedankt!

Groeten van Giulia
Badge +2
Bij mij ook al sinds 23 mei geen data. Reset levert niks op en een reactie cq oplossing krijg ik niet van Qurrent!
Als ik dit vtv had geweten had ik nooit de overstap gemaakt.
Reputatie 2
Badge +8
Bedankt voor de toegevoegde info Jaap.

Deze kwestie ligt nog bij de technische afdeling en wordt zo spoedig mogelijk voor je opgepakt.

Groeten van Giulia
Badge +2
dinsdag 5 juni 01.45 uur live app werkt weer niet 8(
Badge +2
20.59 uur 3 juni werkt nog steeds niet
Badge +2
Dankjewel Jaap!

Ik heb het voor je laten nakijken en het een en ander aangepast.

Kun je mij laten weten of het nu goed werkt?

Alvast bedankt!

Groeten van Giulia



Hoi Giulia, helaas werkt de live app opnieuw niet ( 3 juni 12.35 - 13.10 uur)
Badge +2
@Ikkeja, dank voor je reactie. Mijn Nefit trendline is helemaal uit. Samen met het gasstel is dit de enige gasverbruiker. De stekker van de ketel is er een aantal uren uit geweest vanwege onderhoud. Ik zie vervolgens wel verbruik in de app. Het is wel zeer minimaal, maar de app geeft een waarde aan. Tussen de 0,01 en 0,02 m3 per meetmoment. (uiteindelijk te vermenigvuldigen met 12 (meetmoment 1 maal per 2 uur) en 365 (aantal dagen per jaar), maakt per jaar circa 65 m3 verbruik

(by the way: ik heb geen apparatuur met een waakvlam)
@JaapJ, een opmerking over je gasverbruik. Heb je misschien de warmhoudfunctie van de cv ketel aan staan? Dan zorgt de ketel ervoor dat er altijd een kleine hoeveelheid warmwater beschikbaar is. Hierdoor gebruikt je stiekem best wat gas.....
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Jaap,

Bedankt voor je bericht en voor het screenshot.
Ook wij zien op woensdag tussen 12 en 2 geen informatie.
Wat betreft het gas zien we geen constant gasverbruik, maar kleine piekjes gedurende de dag.
We zien dat vanaf nu er in ieder geval goede data doorkomt, maar voor het geval dat zal ik dit wederom uitzetten naar mijn Qbox-collega's.
Je hoort van ons!

Groeten van Nina

Reageer