Beantwoord

Waarom geeft mijn Qbox minverbruik aan?

• 6 september 2018
  • 7 reacties
  • 218 keer bekeken

Hallo, wij zijn per 1 maart verhuisd.
Nadat ik in april de qbox opnieuw aangsloten hebt worden er geen goede waardes weergegeven t.o.v. de meter.
Met betrekking tot het stroom verbruik wordt er +24,5% meer in het dashbord programma vermeld.

Nu hebben we sinds kort ook zonnepanelen en ook hier zit een afwijking van +15% t.o.v. het programma van de zonnepanelen leverancier.

Daarbij komt dat er op de app op de telefoon een windtegoed van 20 stuks staan en op het dashbord van de computer 10 stuks (wat wel klopt).

kunnen jullie helpen de qbox te resetten?

Met vriendelijke groet,
Jurgen Vos
icon

Beste antwoord door Joost van Qurrent 12 september 2018, 11:09

Hoi Jurgen,

Excuus dat we je vraag niet goed begrepen hebben!
Ik zie inderdaad dat er een groot verschil zit tussen de meterstanden en het verbruik dat op Mijn Energie te zien is. Ik zie zelf niet direct hoe dit op te lossen is, dus ik ga het doorzetten naar de IT-afdeling.

Wat betreft het verhoogde verbruik ten opzichte van je oude woning; dit kan aan veel factoren liggen. Is er iets veranderd in het huishouden, is de oppervlakte groter of de isolatie minder? Daarnaast kan er ook een verschil zijn in bijvoorbeeld de apparaten die je gebruikt.

Zodra ik een update heb over je verbruiksgrafiek dan laat ik het weten!

Groet, Joost

Update 26-9-2018
Helaas heb ik nog geen terugkoppeling gehad van de IT-afdeling. Zodra hier meer over bekend is hoor je van ons.

Update 18-10-2018
De IT-afdeling is er nog mee bezig. Ik hoop je zo snel mogelijk meer te kunnen vertellen!
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +5
Hoi J.v.

Bedankt voor je bericht en welkom op de Qurrent Community. Ik zie dat je Qbox inmiddels is gekoppeld aan je nieuwe woning en deze per minuut je verbruik afgeeft. Omdat je nu over zonnepanelen beschikt werkt de Qbox niet meer naar behoren, omdat deze enkel het verbruik registreert en niet je opwek. Met het uitbreidingspakket de Qbox Solar zou je normaliter ook je opwek moeten kunnen inzien. Helaas is de Qbox en de Qbox Solar uit ons assortiment gegaan en kunnen we deze optie niet meer aanbieden. We hebben op het moment ook geen alternatief. Verder klopt het dat het programma van de zonnepanelen leverancier een andere opwek laat zien. Deze software meet vaak de pure opwek van je zonnepanelen, terwijl de slimme meter de opwek meet, nadat deze al in het huis is verbruikt. Daardoor is er dus altijd een verschil van wat het programma van de zonnepanelen leverancier en de slimme meter meet qua opwek.

Groet,
Serena
Beste Serena,

Wat jij hierboven geschreven hebt is duidelijk maar dat wist ik al, bij het vorige huis hadden we ook zonnepanelen maar daar klopte de weergave op de Qbox wel.

Sinds we verhuisd zijn klopt de weergave van de Qbox niet meer dit heeft dus niks met de zonnepanelen te maken, deze zijn pas de 21e augustus gaan leveren.
De maandelijkse overzichten zijn wel gelijk aan de meterstanden.

Als de qbox niet leverbaar zijn wat voor systeem is er nu dan om de verbuikgegevens real time te kunnen volgen?

Net vriendelijke groet,

Jurgen Vos
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @j.v.,

Bedankt voor je bericht.

Wat mijn collega Serena bedoelt is dat het zonder Qbox Solar niet mogelijk is om een aparte lijn te zien in je energiegrafiek op Mijn Energie.
Als de lijn van je verbruik nu negatief wordt betekent dit eigenlijk dat je aan het terugleveren bent en dus meer opwekt dan dat je verbruikt.
Het is dus gewoon mogelijk om je verbruiksgegevens real-time in te zien, alleen wordt je verbruik of teruglevering door één lijn weergegeven in plaats van twee aparte lijnen.

Vervanging voor de Qbox (Solar) bieden wij op dit moment niet aan. Er zijn wel alternatieve energieverbruiksmanagers maar die werken niet in combinatie met onze Qbox.

Groeten,
Julian
Hoi Julian,

Dat begrijp ik en daar vraag ik ook helemaal niet om.

Wat ik bedoel is dat de gegevens op het dashbord/ app meer verbuik aangeeft dan dat er werkelijk verbruikt wordt.

In het verbruiks en kostenoverzicht over de maand juli heb ik een verbruik van 466KW.
Volgens het dashbord/Qbox is het verbruik over deze zelfde periode 932KW.

Dit klopt dus niet en dit geld hetzelfde over de maanden april t/m augustus.

Ik hoop dat dit nu duidelijker is, en vandaar mijn vraag of de box kapot is of dat hij door jullie gereset kan worden.

Wat ook raar is dat het energie verbruik in het nieuwehuis bijna verdubbeld is t.o.v. het vorige huis.
kan het zijn dat de meter ook nog een fout heeft?

Verbruik juli 2017 de Ruyterstraat 230KW gemiddeld 3 personen en nu op de Ritselaarsdijk 466KW.

Ik hoor graag van je,

Groet,
Jurgen
Reputatie 2
Badge +9
Hoi Jurgen,

Excuus dat we je vraag niet goed begrepen hebben!
Ik zie inderdaad dat er een groot verschil zit tussen de meterstanden en het verbruik dat op Mijn Energie te zien is. Ik zie zelf niet direct hoe dit op te lossen is, dus ik ga het doorzetten naar de IT-afdeling.

Wat betreft het verhoogde verbruik ten opzichte van je oude woning; dit kan aan veel factoren liggen. Is er iets veranderd in het huishouden, is de oppervlakte groter of de isolatie minder? Daarnaast kan er ook een verschil zijn in bijvoorbeeld de apparaten die je gebruikt.

Zodra ik een update heb over je verbruiksgrafiek dan laat ik het weten!

Groet, Joost

Update 26-9-2018
Helaas heb ik nog geen terugkoppeling gehad van de IT-afdeling. Zodra hier meer over bekend is hoor je van ons.

Update 18-10-2018
De IT-afdeling is er nog mee bezig. Ik hoop je zo snel mogelijk meer te kunnen vertellen!
Reputatie 2
Badge +9
Hoi Jurgen,

Ik heb terugkoppeling gekregen van de IT-afdeling. Excuses dat dit een tijdje heeft geduurd!
De oplossing bleek relatief eenvoudig: je Qbox stond in ons systeem twee keer aangemeld. Daardoor stond er in Mijn Energie twee keer zoveel verbruik als in het verbruiksoverzicht.

We hebben dit voor je aangepast. Je verbruik staat nu dus weer goed in Mijn Energie!

Groet, Joost
Joost,

Verbruik ziet er een stuk geloofwaardiger uit.

Bedankt,

Jurgen

Reageer