Beantwoord

Waarom heb ik mijn borg nog niet teruggekregen nadat ik mijn Qbox teruggestuurd heb?

• 21 september 2017
  • 13 reacties
  • 284 keer bekeken

• Q-starter
  • 0 reacties
Goedemorgen,

Al 3 weken geleden de QBox terug gestuurd. Tot op heden daar nog geen borg van terug gezien.
Graag ontvang ik dit zo snel mogelijk want dit is ons geld en wij hebben netjes de geleverde spullen terug gestuurd!!
Heb jullie ook een mail hierover gestuurd.
Mvg N. Van Gils
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 22 september 2017, 12:37

Hallo N. van Gils,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.
Wat vervelend dat je al een tijdje moet wachten. Dit ga ik voor je uitzoeken!
Heb je ook je contactgegevens bijgevoegd of een retouradres opgegeven?

Als de Qbox hier is verwerkt krijg je binnen 2 weken de borg terug. We gaan voor je op onderzoek uit en volgende week weet ik meer!

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hallo N. van Gils,

Als de Qbox hier is verwerkt krijg je binnen 2 weken de borg terug. We gaan voor je op onderzoek uit en volgende week weet ik meer!

Groetjes, Nina
Badge +6
Hoi Nina,

Kan je nakijken of mijn retourgestuurde Qbox goed is ontvangen? Ik heb hem op 8 september retour gestuurd maar heb de borg nog niet ontvangen. De PostNL Track&Trace code is 3SLFVZ524043723.
Hoi Mathijs,

Wat jammer dat je afscheid hebt genomen van je Qbox, maar hij is binnen! Ik zie dat het pas vanochtend geregistreerd is en heeft onze financiële afdeling verzoek gekregen om de borg terug te storten. Het geld staat binnen 2 weken op je rekening!

Groeten,

Natalia
Badge +6
Bedankt voor het nakijken, Natalia!

De oorzaak van het terugsturen van de Qbox is eigenlijk wel positief: ik heb nu zonnepanelen! Maar omdat ik geen Qbox Solar heb, zorgt dat er voor dat het live verbruiksoverzicht eigenlijk niet meer zo handig is geworden. De opwek was goed te zien in de vorm van een negatief verbruik, maar het echte stroomverbruik overdag is nu niet meer te herkennen. Qbox Solar zou dat oplossen, maar dat is hier niet geschikt omdat de omvormer niet op een eigen groep zit. Hij deelt de groep van de wasmachine.

Ik moet wel zeggen dat ik het verbruiksoverzicht een beetje mis 🙂 dus ik ga binnenkort aan de slag met een Raspberry Pi en de P1 poort om zelf mijn verbruik uit te lezen. De opwek van mijn zonnepanelen lees ik nu al uit via de omvormer 🙂
Dat is zeker een mooie ontwikkeling, Mathijs! Hoeveel zonnepanelen heb je er nu liggen?
Wel heel erg jammer dat je geen gebruik kan maken van de Solar, zonder deze uitbreiding kun je inderdaad alleen nettoverbruik zien, en is niet voor iedereen even handig.
We zijn benieuwd of er verschil zit tussen de Qbox en de Raspberry Pi! Deel je je ervaringen met ons zodra je het gaat gebruiken? :)

Groetjes,

Natalia
Badge +6
Ik heb er 10 liggen van 270 Wp elk. Tot nu toe hebben ze al zo'n 300 kWh opgewekt in iets meer dan een maand! 🆒 Nu met de herfst in aantocht gaat het natuurlijk wat minder hard dan in de zomer, maar dat hoort er bij :P

Een Raspberry Pi is natuurlijk niet echt vergelijkbaar met de Qbox! Het is in feite een mini computertje die je zelf configureert of programmeert afhankelijk van het doel waarvoor je hem gaat toepassen. Je hebt er een zekere technische kennis voor nodig. De Qbox daarentegen hoef je alleen aan te sluiten, even wachten en dan werkt het meestal al.

Zodra ik mijn verbruik in de gaten houd met de Raspberry Pi laat ik weten hoe dat bevalt 🙂
Reputatie 5
Badge +13
Mocht je vragen hebben over Raspberry Pi ZR40, dat kan @Sebastiaan van Qurrent je er misschien mee helpen. Die weet daar ook veel vanaf (hij maakte onlangs deze klok ermee).

@Arjan Zoodsma, misschien zijn de bevindingen van ZR40 ook interessant voor jou aangezien je zoiets van plan bent? 🙂
Groetjes, Tanja
Hallo N. van Gils,

Groetjes, Nina

Helaas nog steeds niks van jullie ontvangen. Ook al telefonisch contact gehad maar nog steeds niks op de bankrekening. Elke keer wordt er gezegd twee weken maar we wachten nu al langer dan een maand...
Badge +4
Ik heb er 10 liggen van 270 Wp elk. Tot nu toe hebben ze al zo'n 300 kWh opgewekt in iets meer dan een maand! 🆒 Nu met de herfst in aantocht gaat het natuurlijk wat minder hard dan in de zomer, maar dat hoort er bij :P

Een Raspberry Pi is natuurlijk niet echt vergelijkbaar met de Qbox! Het is in feite een mini computertje die je zelf configureert of programmeert afhankelijk van het doel waarvoor je hem gaat toepassen. Je hebt er een zekere technische kennis voor nodig. De Qbox daarentegen hoef je alleen aan te sluiten, even wachten en dan werkt het meestal al.

Zodra ik mijn verbruik in de gaten houd met de Raspberry Pi laat ik weten hoe dat bevalt :)

zelf heb ik dan geen zonnepanelen (flatje) maar wel actief de slimme meter via een oda aan het uitlezen.
momenteel gebruik ik
- enelogic.com
- energiemanageronline.nl (handmatige invoer om gasverbruik te relativeren)
- mijnwoning.nl (geeft ook info over maatregelen)
- mindergas.nl (zelfde als energiemanager online, de berekening verschilt en ben net begonnen met deze te testen, basis omgeving maar wel mogelijk om te verwerken met een api oftwel raspberry verwerking)
- slimmemeterportal (vooral om statistieken mee te krijgen, de tabellen zijn zeer prettig om mee te rekenen tot nu toe)

heb afscheid genomen van umeter en energieinzicht vanwege slechte aansluiting.

maar denk graag mee aan de logische verwerking voor een pi programma, deze kan dan ook gedeeld worden misschien 😉
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Nvg!

Ik wil dit graag voor je uitzoeken, echter heb ik nog geen klantgegevens van je.
Kun je jouw postcode en huisnummer toesturen in een privé bericht naar mij?

Ik zie je gegevens graag tegemoet.

Groeten van Giulia
Reputatie 3
Badge +8
Bedankt voor je bericht, Nvg.
De Qbox borg is naar je overgemaakt en staat inmiddels op je rekening!
Groetjes, Nina
Badge +6
Ik zou nog iets laten weten over mijn avonturen met het zelf monitoren van mijn energieverbruik in combinatie met zonnepanelen.

Ik gebruik nu een YouLess om het stroomverbruik via de P1 poort van de slimme meter uit te lezen. Deze YouLess lees ik vervolgens zelf elke 10 seconden uit met behulp van een simpel Python scriptje en sla dit op in een PostgreSQL database.

Hierbij loop je natuurlijk tegen de beperkingen aan van het P1 protocol wat betreft precisie en leesinterval, maar de data die ik eruit krijg is veel gedetailleerder dan wat de Qbox liet zien. Ik vermoed dat de YouLess een slimme berekening toepast om het effect van de P1 beperkingen deels weg te werken.

Vervolgens lees ik ook mijn omvormer (een Omnik) elke minuut uit en sla dit op in de database. Het liefst zou ik deze ook elke 10 seconden uit willen lezen, maar toen ik dit probeerde liep de netwerk interface van de omvormer na een aantal uur vast (!?). Ik moet nog een keer uitzoeken wat daar precies mee aan de hand is. Verder is de precisie van deze omvormer nog een stapje slechter dan die van de P1 poort: de dagopbrengst wordt bijgehouden in een veelvoud van 10 Wh. Daar kan ik eventueel nog omheen werken met een tussenmeter met S0 pulsuitgang, maar die heb ik nog niet.

Om de data daadwerkelijk weer te geven heb ik Grafana gebruikt. In de eerste grafiek laat ik de productie van de omvormer en het netto verbruik/teruglevering zien. In de tweede grafiek wordt dit van elkaar afgetrokken, daaruit ontstaat het totale eigen verbruik.

Het eindresultaat kan je hier zien, over de afgelopen 3 uur:

Mocht je het afvragen: de ogenschijnlijk vreemde pieken zijn geen meetfout! Er is daadwerkelijk een apparaat dat verantwoordelijk is voor dat verbruikspatroon. En dat patroon is zichtbaar dankzij de meetresolutie van 10 seconden 🙂
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @Zr40 Leuk om je monitor-avonturen avonturen te lezen! Zou je jouw reactie misschien als een los topic willen plaatsen? Dan kunnen andere leden makkelijker meelezen ( nu staat het bij Qbox terugsturen) Ik ben trouwens wel benieuwd wat dat ene apparaat dan is in die piek 😉

Reageer