Beantwoord

Waarom is mijn verbruik veel hoger dan het werkelijk is?

  • 2 november 2016
  • 13 reacties
  • 1013 keer bekeken

Badge +4
Hallo, ik heb een tijd de Qbox gebruikt, maar deze heeft de neiging nogal hoog te meten (ben nog naar aan het kijken of de sensor wel goed zit etc). Ook ben ik nog geen wietplantage of andere grootverbruiker tegengekomen in huis. :P)

nu staat op mijn dashboard 6472kWh
hieronder mijn zelf bijgehouden standen.
10/1/2015 110380
10/12/2016 113243
verbruik 2863

als ik bij mijn meterstanden kijk dan is de stand voor elektra telkens leeg en de gas stand wel ingevuld voor een periode waarin ik het heb opgegeven.

icon

Beste antwoord door Ninaa van Qurrent 8 november 2016, 11:50

Hi Gerco,

Zoals Waai al aangaf lijkt het erop alsof de omwentelingen van de meter die wij hebben geactiveerd met de Qbox niet overeenkomt met de omwentelingen van jouw meter.
De feraris meter die bij ons bekend is, is de Landis & Gyr CL160f3 264F C= 375.
Zou jij kunnen controleren voor ons of dit klopt? Als dit niet klopt, kun je dan een foto sturen van de meter zodat wij de juiste meter voor je kunnen aanmelden?

Kunnen wij ervoor zorgen dat je verbruik correct wordt weer gegeven 🙂.

Groetjes,
Nina
Bekijk origineel

13 reacties

Hallo, ik heb een tijd de Qbox gebruikt, maar deze heeft de neiging nogal hoog te meten (ben nog naar aan het kijken of de sensor wel goed zit etc). Ook ben ik nog geen wietplantage of andere grootverbruiker tegengekomen in huis. :P)

nu staat op mijn dashboard 6472kWh
hieronder mijn zelf bijgehouden standen.
10/1/2015 110380
10/12/2016 113243
verbruik 2863

als ik bij mijn meterstanden kijk dan is de stand voor elektra telkens leeg en de gas stand wel ingevuld voor een periode waarin ik het heb opgegeven.




Hallo Gerco! Kan je ons een duidelijk foto sturen van je Qbox? Dan kunnen we zien of je Qbox op de juiste manier is geïnstalleerd.

Groetjes,

Lara
A wild guess.

Mogelijk heb je niet het juiste type meter opgegeven waardoor het systeem uitgaat van een ander aantal omwentelingen per kWh. Er van uit gaande dat je een 'ouderwetse' draaischijf meter hebt.

De factor tussen de stand van de QBox en jouw meting is 9/4 ( ongeveer 2,25 ).
Badge +4
A wild guess.

Mogelijk heb je niet het juiste type meter opgegeven waardoor het systeem uitgaat van een ander aantal omwentelingen per kWh. Er van uit gaande dat je een 'ouderwetse' draaischijf meter hebt.

De factor tussen de stand van de QBox en jouw meting is 9/4 ( ongeveer 2,25 ).


Dank voor je reply en snelle berekening.
Ik heb inderdaad een ferraris meter. De Qbox heeft niet volcontinu gemeten anders was de stand nog hoger geweest, kreeg daar even jeuk van 😛.
Bij aanmelden van de Qbox was deze meter niet bekend. Ik kan helaas niet zien welke meter type en de bijbehorende teller waarde is ingevoerd.
Vraag: Kan dat in het profiel worden weergegeven onder Qbox registratie?

Verder heb ik gisteren een DM wisseling gehad met Tanja op Twitter.
De stand op het dashboard is de geschatte stand. Qbox schijnt hierin leidend te zijn. Hierbij aangegeven dat het m.i. prettig is als een klant zelf zijn meterstanden invoert deze dan als leidend worden beschouwd. Is doorgegeven aan de technische dienst.
Tip: zet een vraagteken met uitleg bij de waarde op het dashboard.

Naast de Qbox noteer ik zelf de meterstanden in een Excel sheet en ik bereken (in Spotfire) het aantal dagen tussen de metingen, het verschil in kWh in deze periode, en daarmee het gemiddelde verbruik per dag.
op basis daarvan kun je een aardige schatting maken door nDagen x gemVerbruik te nemen.

Ook was mij opgevallen dat de Elektra standen niet terug te halen waren in meterstanden in Mijn Energie. Gelukkig hebben ze deze gegevens wel bij de administratie wat dan prettig is voor de jaarnota. (deze is op basis van handmatige invoer)

ps. foto van de set-up volgt zsm.

...
Ik heb inderdaad een Ferraris meter.
...
Bij aanmelden van de Qbox was deze meter niet bekend. Ik kan helaas niet zien welke meter type en de bijbehorende teller waarde is ingevoerd.
...
Ook was mij opgevallen dat de Elektra standen niet terug te halen waren in meterstanden in Mijn Energie.
...


Ten eerste ik ben geen medewerker van Qurrent voor zover je die indruk had gekregen.

Ik heb bij het opgeven van mijn meter een schermafdruk gemaakt omdat ik slechte ervaringen heb met het invoeren van gegevens via internet en het later kunnen nagaan wat ik wanneer precies had ingevoerd.

Op mijn meter staat het aantal omwentelingen per kWh vermeld achter de hoofdletter C: "C=375 tr/kWh". Op internet wordt dit ook wel de C-waarde genoemd.

Ik heb ook ontdekt dat ik na het activeren van de QBox geen meterstanden meer kan invoeren.

Bij mij worden de ingevoerde meterstanden voor stroom/elektra ook niet weergegeven. De ingevoerde meterstanden voor gas worden bij mij wel weergegeven. Het betreft dan de meterstanden die ik heb ingevoerd voor het activeren van de QBox.
Hi Gerco,

Zoals Waai al aangaf lijkt het erop alsof de omwentelingen van de meter die wij hebben geactiveerd met de Qbox niet overeenkomt met de omwentelingen van jouw meter.
De feraris meter die bij ons bekend is, is de Landis & Gyr CL160f3 264F C= 375.
Zou jij kunnen controleren voor ons of dit klopt? Als dit niet klopt, kun je dan een foto sturen van de meter zodat wij de juiste meter voor je kunnen aanmelden?

Kunnen wij ervoor zorgen dat je verbruik correct wordt weer gegeven 🙂.

Groetjes,
Nina
Badge +4
Dat is de juiste meter. zal vandaag nog een duidelijke foto maken... en de qbox weer aanzetten.
Dat is de juiste meter. zal vandaag nog een duidelijke foto maken... en de qbox weer aanzetten.

Hoi Gerco!

Bedankt voor de bevestiging. Wij hebben tot heden helaas geen duidelijke foto ontvangen van je meter en de Qbox. Zodra we deze hebben ontvangen kunnen we het doorgeven aan de technische dienst. Zij zullen dan uitzoeken wat de reden is waarom er in jou geval zo een hoog verbruik wordt aangegeven. Alvast bedankt!

Groetjes,
Lara
Badge +4
Dat is de juiste meter. zal vandaag nog een duidelijke foto maken... en de qbox weer aanzetten.

Hoi Gerco!

Bedankt voor de bevestiging. Wij hebben tot heden helaas geen duidelijke foto ontvangen van je meter en de Qbox. Zodra we deze hebben ontvangen kunnen we het doorgeven aan de technische dienst. Zij zullen dan uitzoeken wat de reden is waarom er in jou geval zo een hoog verbruik wordt aangegeven. Alvast bedankt!

Groetjes,
Lara


onderstaand twee fotos van een tijdje geleden.
wil je er ook nog één van de voorkant?


Dat is de juiste meter. zal vandaag nog een duidelijke foto maken... en de qbox weer aanzetten.

Hoi Gerco!

Bedankt voor de bevestiging. Wij hebben tot heden helaas geen duidelijke foto ontvangen van je meter en de Qbox. Zodra we deze hebben ontvangen kunnen we het doorgeven aan de technische dienst. Zij zullen dan uitzoeken wat de reden is waarom er in jou geval zo een hoog verbruik wordt aangegeven. Alvast bedankt!

Groetjes,
Lara


onderstaand twee fotos van een tijdje geleden.
wil je er ook nog één van de voorkant?




Hartelijk dank voor het doorsturen van de foto's. Mijn collega's zijn meteen aan de slag gegaan, maar ik zie dat je nog steeds af en toe van die rare pieken hebt. Ik heb het doorgezet naar onze technische afdeling. Wellicht staat er iets niet goed in de instellingen. We zijn ermee bezig!

Groetjes, Lisa
Hallo Gerco,

Ik heb net je Qbox zitten bekijken. Het lijkt erop dat het kastje die op je meter aangesloten geen contact maakt met de andere (die aangesloten is op het internet). Het kastje aan je modem doet het goed, want je Qbox is offline. Kun je proberen om alleen het kastje dat aan je meter vast zit (met de rode sticker) te resetten? Via deze link kun je de resethandleiding vinden: https://www.qurrent.nl/SiteFiles/pdf/Qurrent_qbox_duo_resetmanual_2017.pdf.

Laat maar weten of het gelukt is!

Groeten,

Natalia
Hoi Gerco,

Ik zie dat je Qbox weer online is vanaf 29 maart, dus ik vermoed dat je een reset hebt uitgevoerd zoals ik je verzocht heb. Ik heb zojuist wat aan de instellingen aangepast, waardoor je verbruik en opwek niet meer zo hoog weergegeven wordt. Kun je controleren of de waarden die je in de grafieken ziet nu realistischer zijn? Ze zullen niet helemaal overeenkomen met het verbruik dat je op basis van je meterstanden uitrekent, aangezien er periodes zijn waarin je Qbox geen data geregistreerd heeft. Het verbruik op basis van je Qbox data zal wat lager uitvallen, maar zou dichter bij in de buurt moeten zitten dan voorheen.

Ik hoor graag van je!

Groeten,

Natalia
Badge +4
Hoi Gerco,

Ik zie dat je Qbox weer online is vanaf 29 maart, dus ik vermoed dat je een reset hebt uitgevoerd zoals ik je verzocht heb. Ik heb zojuist wat aan de instellingen aangepast, waardoor je verbruik en opwek niet meer zo hoog weergegeven wordt. Kun je controleren of de waarden die je in de grafieken ziet nu realistischer zijn? Ze zullen niet helemaal overeenkomen met het verbruik dat je op basis van je meterstanden uitrekent, aangezien er periodes zijn waarin je Qbox geen data geregistreerd heeft. Het verbruik op basis van je Qbox data zal wat lager uitvallen, maar zou dichter bij in de buurt moeten zitten dan voorheen.

Ik hoor graag van je!

Groeten,

Natalia


Hoi Natalia,

Klopt, de reset is blijkbaar gelukt.
Het ziet er inderdaad iets beter uit zover ik het nu kan nagaan.
Stonden er parameters verkeerd bij mij?
Wordt wel steeds nieuwsgieriger naar de backend van de Qbox hoor.:8

voor de goede orde: Ik heb geen opwek
Hoi Gerco,

Dank voor je antwoord. Als je zelf geen energie opwekt, is het heel raar dat je grafiek in de min gaat. Ik heb er nogmaals naar gekeken, met onze Qbox specialist Niels. We vermoeden dat deze negatieve pieken door je meter veroorzaakt worden. Het probleem met dubbele verbruik en negatieve pieken speelt vanaf het begin. Je hebt een nieuwe Qbox van ons ontvangen om te testen of dat een verschil uit zou maken. Helaas blijft de situatie hetzelfde. Heb je wellicht overwogen om een nieuwe slimme meter te nemen? Ik ben bang dat we niet veel meer voor je kunnen doen zolang de Qbox op je huidige meter aangesloten is.

Groeten,

Natalia

Reageer