Beantwoord

Waarom zie ik mijn opwek niet met de Qbox Solar?

• 17 oktober 2017
  • 8 reacties
  • 232 keer bekeken

Waarom wordt de opbrengst van de zonnepanelen niet meer in de grafiek weergegeven en als ik een uitdraai wil doen staat er nu ineens allemaal nullen voorheen gaf de grafiek aan wat de zonnepanelen opbrachten
icon

Beste antwoord door Niels van Qurrent 20 oktober 2017, 13:39

Waarom wordt de opbrengst van de zonnepanelen niet meer in de grafiek weergegeven en als ik een uitdraai wil doen staat er nu ineens allemaal nullen voorheen gaf de grafiek aan wat de zonnepanelen opbrachten

Beste W.Boersma,

Naar aanleiding van de foto's heb ik het een en ander nagelopen. De grijze Y-kabel is goed aangesloten op de Eltako bruto productie meter, echter denk ik (dit is een aanname, want foto's zijn geen video's) dat de Eltako meter niet oploopt.
De reden dat er dan nog geen data wordt waargenomen kan dan alleen nog aan één ding liggen, namelijk dat de bruine fase draden aan de bovenkant, verkeerd om zijn gemonteerd, dit omdraaien zal voor het gewenste resultaat dienen te zorgen.

Let hier bij op dat het los halen van deze draden niet zomaar gedaan kan worden, wij adviseren een erkend installateur in te schakelen.

Graag horen we of dit het gewenste resultaat heeft geleverd.

Groeten,

Niels van Qurrent
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2
Badge +5
Hey W.Broersma.

Mijn collega Niels zou graag willen weten of de Eltake oploopt, en of de fasedraden zijn verwisseld. Zo kunnen wij hieruit een conclusie uit trekken 🙂.

Wij horen graag van je!
Groetjes,
Nathan
ok ja duidelijk verhaal, zou ik een andere Eltako kunnen krijgen deze werkt in ieder geval niet.
stuur deze wel terug,
Reputatie 2
Badge +4
Volgens mijn installateur is het helemaal niet nodig om er een Eltako meter tussen te zetten, ik ben immers in het bezit van een slimme meter en deze kan dat zo in-uitlezen.
Waarom gekozen voor dit systeem terwijl Toon en andere merken het ook gewoon via de slimme meter inzichtelijk maken!

Beste W. Broersma,

Helaas is het voor vele andere systemen niet mogelijk om de daadwerkelijke productie van de zonnepanelen uit te lezen. Ik denk namelijk dat de installateur bruto en netto opwek door elkaar haalt.

De Slimme meter registreert inderdaad de teruglevering van de zonnepanelen, echter omdat de slimme meter alleen met netto waarden werkt, zal de opgewekte energie direct worden gesaldeerd.

Wat is salderen: Op het moment dat je gelijktijdig stroom opwekt én gebruikt, wordt deze elektriciteit direct je huis ingestuurd naar de plek waar de elektriciteit wordt gevraagd. Omdat je de benodigde elektriciteit zelf hebt opgewekt, wordt dit niet geregistreerd door de elektriciteitsmeter. De opgewekte elektriciteit die je direct verbruikt zie je dan ook niet terug op de afrekening van je energieleverancier.

Als je wel stroom opwekt, maar op dat moment geen stroom gebruikt, dan wordt de opgewekte energie teruggeleverd aan het elektriciteitsnet en zal de slimme meter dit registreren als teruglevering.

Met de Qbox weet je dus precies wat de productie is van zonnepanelen en wat je daadwerkelijk hebt verbruikt. En de netto waarden van wat de Slimme meter weergeeft, met andere woorden met de uitbreiding van de Qbox, de Qbox Solar zie je wat je écht verbruikt en opwekt, dit zie je dan inzichtelijk met 2 aparte lijn in dezelfde grafiek. Met alleen een slimme meter en de Qbox zie je alleen een verbruik lijn in de grafiek, die onder de nullijn gaat als er meer wordt opgewekt dan er verbruikt wordt op dat moment.

Om de productie van de zonnepanelen inzichtelijk te krijgen is inderdaad een bruto productie meter nodig, de Eltako meter is zo'n meter.

Alsnog wil ik graag weten of de Eltako wel oploopt en of de fasedraden zijn omgewisseld. Want als de Eltako meter niets waarneemt en deze niet zichtbaar oploopt, dan zal je geen opwek kunnen zien in de grafieken.

Groeten,

Niels Ulbrich
Volgens mijn installateur is het helemaal niet nodig om er een Eltako meter tussen te zetten, ik ben immers in het bezit van een slimme meter en deze kan dat zo in-uitlezen.
Waarom gekozen voor dit systeem terwijl Toon en andere merken het ook gewoon via de slimme meter inzichtelijk maken!
Reputatie 4
Badge +12
@W.Broersma schrijft dat de opbrengst van de zonnepanelen niet MEER in de grafiek komen. Er is dus iets gebeurt. Dat sluit het verwisselen van fasedraden uit. Gelukkig kan het aan nog een aantal dingen liggen; in oplopende waarschijnlijkheid:
-de Eltako kWh-meter is defect, dat is te controleren door naar het display te kijken en door de impulsen te controleren. Dat heeft de installateur vast al gedaan.
-de draadjes tussen Y-kabel en Eltako zitten los. Ook daar heeft de installateur naar gekeken.
-er staan ineens instellingen verkeerd in de QBox of de QServer

Groet, Frans
Heb alles al geprobeerd, en er een installateur bij gehad maar het werkt gewoon niet. wat gaan we doen.... kan ik Eltako terugsturen heeft me wel geld gekost en zie er nikt van terug.
Reputatie 2
Badge +4

Beste W.Boersma,

Naar aanleiding van de foto's heb ik het een en ander nagelopen. De grijze Y-kabel is goed aangesloten op de Eltako bruto productie meter, echter denk ik (dit is een aanname, want foto's zijn geen video's) dat de Eltako meter niet oploopt.
De reden dat er dan nog geen data wordt waargenomen kan dan alleen nog aan één ding liggen, namelijk dat de bruine fase draden aan de bovenkant, verkeerd om zijn gemonteerd, dit omdraaien zal voor het gewenste resultaat dienen te zorgen.

Let hier bij op dat het los halen van deze draden niet zomaar gedaan kan worden, wij adviseren een erkend installateur in te schakelen.

Graag horen we of dit het gewenste resultaat heeft geleverd.

Groeten,

Niels van Qurrent
Reputatie 3
Badge +8
Hallo W.Broersma,

Bedankt voor je bericht en wat fijn dat je ons hier op de community hebt gevonden. Welkom!
We willen heel graag voor je onderzoeken wat er aan de hand is met de Qbox Solar.

In onze handleiding staan verschillende oorzaken en oplossingen weergegeven.
Graag willen we de installatie van de Qbox Solar met je doorlopen.
Wil je ons foto's toesturen van de Eltako productiemeter, de bekabeling en de Qbox? Loopt de productiemeter op?
De foto's mag je natuurlijk hier plaatsen, zodat onze community leden hier ook weer van kunnen leren! Als je dit niet wil, mag je deze foto's natuurlijk versturen naar vraag@qurrent.nl.

Ik zie je bericht graag tegemoet!

Groet, Nina

Reageer