Beantwoord

Welke hardware zit in de Qbox?

• 24 juli 2018
  • 5 reacties
  • 166 keer bekeken

Badge +4
Hallo

Mijn vraag is wat voor hardware zit er eigenlijk in de qbox? Draait daar linux op?

mvg John V
icon

Beste antwoord door Sebastiaan van Qurrent 1 augustus 2018, 10:46

Hoi @John.v,

De Qbox is door een externe partij ontworpen, geproduceerd en geprogrammeerd. Ik ben nauwelijks betrokken geweest bij dat proces, dus ik weet wel een beetje, maar niet veel:
  • het is een Rabbit single board computer, maar welke precies weet ik niet,
  • het draait een embedded linux, met firmware die vanaf afstand is te updaten,
  • de helft van de inhoud van de Qbox is in gebruik door onderdelen die de voedingsspanning van 230 Volt om te zetten naar de spanning die het bordje nodig heeft,
  • het geheel verbruikt ongeveer 1 Watt.
Beantwoord dit voldoende je vraag?

Met vriendelijke groeten,

Sebastiaan
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi John,

Daar kan onze super techneut @Sebastiaan van Qurrent het best antwoord op geven!

Groet,
Tomer
Badge +4
Ben benieuwd
Reputatie 4
Badge +5
Hoi @John.v,

De Qbox is door een externe partij ontworpen, geproduceerd en geprogrammeerd. Ik ben nauwelijks betrokken geweest bij dat proces, dus ik weet wel een beetje, maar niet veel:
  • het is een Rabbit single board computer, maar welke precies weet ik niet,
  • het draait een embedded linux, met firmware die vanaf afstand is te updaten,
  • de helft van de inhoud van de Qbox is in gebruik door onderdelen die de voedingsspanning van 230 Volt om te zetten naar de spanning die het bordje nodig heeft,
  • het geheel verbruikt ongeveer 1 Watt.
Beantwoord dit voldoende je vraag?

Met vriendelijke groeten,

Sebastiaan
Badge +4
zo te lezen is dat moeilijk uit te vogelen maar wat ik zo kan vinden is dit toch wel speciaal gemaakt voor qurrent ook door hoe de aansluiten van de qbox zitten.

Dus als mijn qbox stuk gaat is er geen vervanging voor begrijp ik?

mvg John
Reputatie 5
Badge +13
Hoi John, nee nog niet. Over hoe en wat met de toekomst van Qurrent-monitoringsystemen weet ik hopelijk snel meer, dat is op dit moment nog niet bekend. Ook niet voor ons. Zodra we meer weten dan hoor je dat direct. We verlenen uiteraard wel nog service aan iedereen die een Qbox heeft en vragen heeft.

We bieden de Qbox aan om mensen te helpen met het krijgen van inzicht in hun energieverbruik, daarom bieden we deze ook gratis aan tegen borg. Met de komst van de slimme meter zien we dat steeds minder mensen een Qbox willen omdat ze de dagelijkse standen van de slimme meter prima vinden. We onderzoeken of er nog andere behoeftes zijn als het gaat om inzicht hebben in energieverbruik, om te kijken hoe we verder kunnen helpen. Want we proberen mensen bewust te maken van hun verbruik en opwek en het besparen en zelf opwekken te stimuleren. We zijn dus momenteel aan het onderzoeken waar behoefte aan is en hoe wij daarbij kunnen helpen met o.a. monitoren.

Groetjes, Tanja

Reageer