Beantwoord

Werkt mijn Qbox niet omdat ik een nieuwe type slimme meter heb?

• 20 september 2017
  • 9 reacties
  • 199 keer bekeken

Ik heb waarschijnlijk een onjuist type Landys Gr opgegeven hoe kan ik dan veranderen?
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat mijn Qbox nog niet werkt?
icon

Beste antwoord door Natalia van Qurrent 21 september 2017, 15:38

Hoi Theo,

Fijn dat je je vraag op onze community stelt! Ik zie dat er nog een LED versie van je meter gekoppeld was aan je Qbox. Ik heb dit aangepast naar slimme meter en meteen ook de firmware voor je Qbox geupgrade naar de juiste versie. Als je je Qbox op de P1 poort van je meter hebt aangesloten, met het zwarte adapterkabeltje als tussenstuk tussen de witte kabel en je meter, dan zal je binnen 2 uur je verbruik in kunnen zien!

Laat je ons weten wanneer het allemaal in orde is?

Groeten,

Natalia
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Theo,

Fijn dat je je vraag op onze community stelt! Ik zie dat er nog een LED versie van je meter gekoppeld was aan je Qbox. Ik heb dit aangepast naar slimme meter en meteen ook de firmware voor je Qbox geupgrade naar de juiste versie. Als je je Qbox op de P1 poort van je meter hebt aangesloten, met het zwarte adapterkabeltje als tussenstuk tussen de witte kabel en je meter, dan zal je binnen 2 uur je verbruik in kunnen zien!

Laat je ons weten wanneer het allemaal in orde is?

Groeten,

Natalia
Beste Nathalie,

Omdat ik waarschijnlijk administratief nog niet op de "slimme meter" stond aangemeld, ontbreekt in mijn Qurrent doos, met alle benodigdheden, het zwarte adapterkabeltje als tussenstuk. Zou ik dat zo spoedig mogelijk alsnog kunnen ontvangen of kan ik het ergens in buurt ophalen? Ik heb de witte kabel rechtstreeks in P1 poort geplugd, maar dat zal dan wel niet werken?

Overigens bedankt voor de snelle reactie

Theo de Groot
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Theo,

Bedankt voor je reactie! Het zwarte verbindingskabeltje is wel echt essentieel voor de slimme meter en wordt met ieder Qbox pakket verstuurd, maar ik zorg er voor dat er nog een zwart verbindingskabeltje naar je toe wordt gestuurd.
Dit verbindingsstukje ontvang je dan in de loop van volgende week!
Laat je het ons weten als het kabeltje is ontvangen en wanneer je weer data ziet? :)

Groetjes, Nina
Beste Mensen,

Ik heb het zwart verbindingskabeltje ontvangen. Direct daarna kwam alle data uitstekend binnen op mijn applicaties.

Bedankt tot zover voor de adequate reacties .
Reputatie 3
Badge +8
Wat fijn dat alles weer goed werkt, Theo.
Fijn weekend, en veel Qbox plezier!

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +10
Hoi nina,

Wat is het nut van het zwarte kabeltje eigenlijk, er staat p1 op de label en v1.2
Want zowel met als zonder zie ik gegevens in de app, alleen nog steeds noet mijn zonnepanelen gegevens.

Ik heb een iskra meter me382-01A52-P1, kan je zien of het juiste profiel en software geladen is ?
Reputatie 4
Badge +12
De QBox is wat ze in Duitsland een Wollmilchsau noemen. Geschikt voor verschillende toepassingen. Aan het witte kabeltje komt oorspronkelijk de optische sensor voor draaischijfmeters of digitale meters met knipperled. Voor de P1 poort was een optrekweerstand nodig. Die zit in het zwarte kabeltje. Voor de QBox Solar kwam er een Y-kabel, eerst zonder, later met optrekweerstand. En dat alles alleen nog maar de hardware. Softwarematig was de QBox ook nog ingericht voor draadloos duo bedrijf; eentje aan de meters, de andere aan de router. En de QBox begreep het DSMR2 protocol van jouw ME382 en het snellere DSMR4 van latere meters. Aanmelden van de QBox bij installatie was altijd noodzakelijk om een QBox aan een klant te koppelen en om de data van de QBox aan de juiste meter te koppelen. Dat was en is van belang omdat draaischijf en knipperled meters een verschillend aantal pulsen per kWh geven. Voor de Solar versie geldt hetzelfde: de 32A Eltako geeft 2000 impulsen per kWh, de 65A en 3-fase geven 1000 impulsen per kWh. Dat moet/kun je trouwens zelf in je profiel onder woning instellen. Het afgelopen jaar traden drie fouten op in de koppeling van slimme meters met QBox aan de servers en systemen van Qurrent:
- Bij de activatie van de QBox ging het soms mis tussen browser en activatie-website
- Het nieuwere protocol DSMR5 met een hogere update frequentie en een uitgebreider telegram werd niet ondersteund door de QBox.
- Bij verzending van sommige QBoxen ontbrak het zwarte kabeltje

Dat soort dingen zingt nog lang door, en soms staan zaken bij [Opgelost] zonder garantie dat ze niet meer voorkomen. En vaak worden aanvullende vragen gesteld in topics waar ze niet thuis horen. Vaak ook lopen conversaties dood omdat vraagstellers gillend weglopen of elders meer aanspraak vinden.

Hoe gaat het met jouw QBox? Lag het nou aan Toon, de app, of iets anders?

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +10
Frans,
Heldere uitleg, ik zou nog net meer info over eea willen maar dat is voor later, betreft topics en plaatsen van verkeerde zaken en berichten ben ik het mee eens, lijkt me wat we eens met qurrent kunnen opnemen, want is eigenlijk een taak voor de communty master om berichten daar te plaatsen/verplaatsen waar ze horen, denk zelf ook iets als open en solved issues.

Ik heb verschillende zakn geprobeert, met en zonder kabeltje, beide opties wel info van qbox maar alleen de verbruik niet de opwek, heb de bedrading 2x gescheckt en ook de extra solar digitale metertje loop langzaam maar wel op, licht aan het weer uiteraard en nu slechte opbrengst.

Ik heb hem via de stie instellingen op 32 en 63 amp gehad, dit omdat mijn hoofd zekering 40 amp is en op de meter staat mas 80A dus ging er vanuit dat me meter dan 63 amp zou zijn,

Ik doe op kort termijn met het laad ev project mee dus moet wel snel gaan werken.

Jij nog andere sugesties,

als ik een laptop op mep1 poort zet via serial krijg ik een goed telegram rapport dus daar is niets mis mee,.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Prenger,

Bedankt voor je bericht. Frans, jij natuurlijk bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Het klopt dat wij berichten kunnen verplaatsen naar relevante topics, net zoals dat wij topics kunnen verplaatsen naar een relevant forum. In dit geval staat deze vraagt niet compleet los van het topic, dus zal ik hem voor nu nog hier laten staan ;-)

Wat betreft je Qbox Solar: deze staat goed aangemeld en er komt data binnen. De opwek is alleen nog aan de lage kant. In Mijn Energie kun je al terugvinden wat je tot nu toe hebt opgewekt.
Is dit niet zo? Stuur ons dan in het relevante topic een screenshot toe, en dan kunnen we voor je op onderzoek uit.

Een fijn weekend gewenst!

Groetjes, Nina

Reageer