Vraag

Aanpassing windtegoed oktober en november 2017?

• 27 december 2017
  • 7 reacties
  • 262 keer bekeken

Beste Qurrent,

Van goed naar geweldig. Jouw mening is belangrijk. Dat zijn de eerste zinnen in een mail van 07-12-2017. Wat schetst mijn verbazing? De data opwek windtegoed van oktober en november jl. zijn naar beneden bijgesteld. En niet zo'n beetje ook. Dat die ene dag in december niet klopte dat had iedereen in de gaten, maar dat nu ook ineens de data van oktober en november zijn aangepast komt bij mij wel erg uit de lucht vallen. Eindelijk eens een goede windmaand in oktober. Opwek tot vandaag in oktober bijna 700 kwh. Nu aangepast naar 419 kwh. Waar komt dat vandaan? Waarom wordt alles zo maar in eens aangepast als je weer eens naar je opwek kijkt? Waarom worden we nog steeds niet actief met een mail op de hoogte gebracht dat er data over in dit geval oktober en november naar beneden zijn bijgesteld met uitleg waarom dat gedaan is.
Ik heb al eerder gereageerd op aanpassing van data zonder iets te melden naar de leden met windtegoeden. Willen jullie van goed naar geweldig, doe er dan eens iets aan! Nu is het van matig naar zwaar onvoldoende.

Ik ben zeer ontevreden en zwaar teleurgesteld. En met mij velen.
Geef nu maar eens een fatsoenlijk antwoord op deze vraag en zorg er voor dat jullie weer wat credit opbouwen,

Met vriendelijke groet,
Geert van den Bosch

7 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi G.vandenBosch,

Ik begrijp je vragen en onvreden en hoop die weg te kunnen nemen. Ik heb een paar uur geleden in het algemene topic over Windtegoed van 17-12 klopt niet? - Windtegoed data aangepast onderstaande uitleg geschreven. Ik hoop dat dit duidelijkheid schept.

Groeten van Tanja

----------------------------------------

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie oplettendheid en vragen. Ik geef graag meer uitleg over waarom de opwek van de windtegoeden is aangepast.

De data die in ME en in app staat is van Outsmart, dit is een onafhankelijke partij die de opwek meet. De data die zij toesturen is niet altijd direct correct, zij kunnen wijzigen doorvoeren waardoor de data aangepast moet worden naar de juiste data. Dit moeten wij nu handmatig met terugwerkende kracht doen.

Om de onjuiste waarde van 17-12 van Outsmart te corrigeren is alle Windtegoed-data weer opnieuw ingeladen in Mijn Energie en de app. Hierdoor zijn oktober en november ook gecorrigeerd. Dit is hetzelfde wat er in oktober ook is gedaan. De data die nu in Mijn Energie en de app staat komt rechtstreeks van Outsmart.

In 2018 komt de systeemaanpassing, zodat een tweerichtingsverkeer continu synchroniseert. En niet zoals nu een keer in de ‘zoveel’ tijd met terugwerkende kracht een hoop aangepast moet worden.

We hopen hiermee een beter beeld van de data te geven en vinden het zelf ook vervelend dat dit nu niet altijd zo is.

De alarmbel tool die gezamenlijk met jullie is bedacht bij de Windtegoed sessie is naar verwachting begin 2018 af. Dat betekent dat we nu inderdaad nog geen automatische ‘alarm bel’ hebben als er een onjuiste waarde van Outsmart in Mijn Energie en de app wordt ingelezen.
In Januari ontvangen wij weer het totaal overzicht van alle opwek in het officiële rapport van Outsmart, deze delen wij ook met jullie zodat iedereen exact kan zien hoeveel er is opgewekt.

Volgende week donderdag om 16:00 is Marc van Qurrent live op de community als jullie nog vragen hierover hebben.
Reputatie 3
Badge +7
Beste Tanja,

Prachtig die uitleg, maar ik lees nergens een excuus. Dit is nu al de tweede keer op rij dat jullie zomaar een aanpassing doen. De uitleg doet niets af aan het feit dat er zeer onprofessioneel wordt gehandeld. Jullie hadden veel vaker een kwaliteitscheck kunnen doen. Nu hebben jullie weer drie maanden gewacht met een aanpassing te doen. Geen melding vooraf met een inschatting wat deze correctie voor effect zal hebben. Ik heb even een check gedaan. Met deze laatste aanpassing is mijn opgewekte energie met windtegoeden voor de tweede keer naar beneden aangepast en dit keer van 4600 naar 3500 kWh(even afgerond). Het betreft 43 dagen die vanaf medio september (toen de vorige aanpassing werd uitgevoerd) achteraf zijn aangepast (toen ook zonder vooraankondiging). Geen enkele aanpassing ging naar boven. Hoe vaak kan je de klanten op deze manier behandelen. Ik begin het geloof in zakelijk ethisch handelen wel in twijfel te trekken. Ook toen de melding door de klanten we Beste Tanja,
rd gedaan werd gevraagd of Daan Grooten (verantwoordelijk binnen Qurrent) naar voren zou treden. Niets van dit gemerkt.

Wat vindt de nieuwe directie hiervan? Is dit de bedrijfscultuur? We doen maar wat en als het ons belieft dan corrigeert jullie gewoon en altijd in jullie voordeel.

Weer een hele slechte actie!

Jan de Bruijn (maar een klant)
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan, ik heb zojuist een reactie gegeven via https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/windtegoed-van-17-12-klopt-niet-windtegoed-data-aangepast-2529/index1.html#post14346

Groetjes, Tanja
Dag Tanja,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb nog geen antwoord op de vraag waarom jullie niet aan alle windtegoed afnemers vooraf aan de wijziging van data, een mail sturen met jullie bevindingen en daarna overgaan tot aanpassing. Jullie gaan er maar vanuit dat iedereen op de community site gaat kijken? Het zou jullie sieren als jullie actief communiceren. Ik las in het verslag van de bijeenkomst over windtegoed in oktober jl. dat jullie erkennen dat er beter gecommuniceerd moet worden...

Wederom jammer dat jullie deze kans hebben laten liggen. Waarom hebben jullie deze grootschalige aanpassing niet actief met ons gecommuniceerd?

Ik kijk uit naar je reactie!

Met griendelijke groet,
G. van den Bosch
Reputatie 5
Badge +13
@G.vandenBosch, bedankt voor reactie en aankaarten van een belangrijk punt.

Bij het corrigeren van de data leek dit alleen te gaan om de vreemde piek van 17-12, dit hebben we toen direct live via de community gecommuniceerd en gemeld op de website. Het leek toen niet om een grote correctie te gaan. Achteraf bleek het wel om een grotere correctie te gaan.

Bij een grote correctie is het inderdaad goed om dit pro-actief met iedereen te communiceren. Ik heb zojuist ook gevraagd aan mijn collega Daan van het Windtegoed, of we ook in een situatie als we er later achteraf achter komen we alsnog actief kunnen communiceren naar iedereen, bijvoorbeeld via een mail. Misschien is het zelfs mogelijk dat we hier iets automatisch voor inrichten. Zodra ik reactie heb van Daan kom ik er bij je op terug.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi G.vandenBosch, Daan heeft gisteren in het andere centrale Windtegoed topic uitleg gegeven:

Kan er een test of referentie systeem in worden opgenomen?
Dank voor de suggestie. We hebben het proces van ‘juiste waardes opnieuw inladen’ wel van te voren getest. Echter de waardes van de data zien wij momenteel niet in de test, voordat we de wijziging hebben doorgevoerd. We zien dus alleen of het aanpassen goed gaat, maar niet de uitkomst.

Daardoor wisten we de omvang van de impact niet en is dit onderschat. Eerder en duidelijker communiceren is hierbij zeker belangrijk. We werken aan een automatische monitoring en sync van productiegegevens, waardoor de problemen structureel verholpen dienen te zijn.
We zullen overwegen om een volgende keer alle leden met Windtegoed ook anders te informeren. Wellicht wederom met een notificatie in Mijn Energie of in de app. Net zoals we dat vorige keer hebben gedaan.

.
Groetjes, Tanja
Beste Tanja, beste Daan,

"Daardoor wisten we de omvang van de impact niet en is dit onderschat. Eerder en duidelijker communiceren is hierbij zeker belangrijk. We werken aan een automatische monitoring en sync van productiegegevens, waardoor de problemen structureel verholpen dienen te zijn.
We zullen overwegen om een volgende keer alle leden met Windtegoed ook anders te informeren. Wellicht wederom met een notificatie in Mijn Energie of in de app. Net zoals we dat vorige keer hebben gedaan."

On-ge-lo-fe-lijk teleurstellend! En weer wordt er weer wat aangepast, zonder voorafgaande kennisgeving direct aan de afnemers van windtegoed. Een mail met uitleg wat er gebeurt is en waarom en hoe het een en ander opgelost gaat worden, had ik zeker na de vorige aanpassing en jullie reactie op mijn suggestie wel verwacht. Wel weer een berichtje op de community. Collega's van jou Tanja, waren je net voor met de aanpassing van de windtegoeden. Wordt er niet gecommuniceerd bij Qurrent? Is er niet bekend bij je collega's hoe de beleving van het hele windtegoed gepruts overkomt bij de afnemers van windtegoed. Wanneer gaan jullie inzien wat klantbeleving inhoud? Ik schaam me kapot als ik het met andere afnemers die ik bij jullie heb aangedragen over de gang van zaken mbt windtegoed heb. Een daarvan was er zo klaar mee dat hij er na 1 jaar al weer mee is gestopt. Jullie beloven al zo lang beterschap, maar op een of andere manier raak ik er niet van overtuigd dat jullie het tot een goed einde gaan brengen! Ik hoop er echter op dat jullie ons binnenkort gaan verrassen met een waterdichte oplossing voor al jullie problemen!

Met vriendelijke groet,
G. van den Bosch

Reageer