Sticky Beantwoord

Centrale topic: verbeterde weergave van je Windtegoed

• 4 september 2017
  • 147 reacties
  • 13746 keer bekeken

Badge
[UPDATE 26-3-2018]
Zoals velen van jullie weten zijn we druk bezig met het bouwen van een Windtegoed-functie waarmee iedereen beter inzicht krijgt in de opwek van de Windtegoeden. Op 23 april zullen we deze functie voor iedereen in Mijn Energie de app uitbrengen. Meer informatie kan je hier lezen.

[4 september 2017]
Beste leden,

Veel van jullie wekken samen met ons windenergie op met Windtegoed en daar zijn we erg blij mee! Hoewel onze windmolens dagelijks hard draaien om jullie te kunnen voorzien van knalgroene stroom, was de weergave van de opwek niet altijd juist. Dankzij alerte leden hebben wij de weergave verbeterd.

Wat was er aan de hand?
De Windtegoed waarden in de app en de Mijn Energie omgeving bleken niet overeen te komen met de gegevens op je jaarnota*. We werken met verschillende systemen en helaas zijn de waarden in de app en Mijn Energie niet goed getoond. Inmiddels is dit opgelost en kloppen de grafieken weer. Maak je dus geen zorgen over de afrekening van je Windtegoed!
*De waarden op je jaarnota zijn juist. Deze zijn afkomstig van de beheerder van ons windpark.

Hoe hebben we dit opgelost?
Wij zijn bezig om een aantal structurele verbeteringen in onze systemen te implementeren. Daardoor voorkomen we dat het weer gebeurt. Daarnaast kunnen we het proces beter monitoren en gaan hier voortaan alarmbellen af bij vreemde waarden... We hebben de Windtegoed gegevens opnieuw in Mijn Energie geladen. Wat je nu in de grafiek ziet is precies wat we van het windpark door hebben gekregen. Verder zijn wij natuurlijk druk bezig met het bouwen van de nieuwe app en de Mijn Energie 2.0 omgeving.

Kijkje achter de schermen
Wil je alles liever zelf dubbelchecken? Of ben je gewoon benieuwd naar de techniek achter het Windtegoed? Hieronder volgt informatie uit het windrapport van windpark Hellegatsplein:

Bij de realisatie van het windpark is er een prognose gemaakt over hoeveel wind we kunnen verwachten. Deze gegevens komen uit het officiële windrapport. In de grafiek hieronder zie je de verwachting in het grijs (forecast P50: dit betekent dat in 50% van de gevallen deze hoeveelheid wind volgens de voorspelling gehaald wordt).

Gegarandeerd 250 kWh per jaar
We garanderen op je jaar- of eindnota minimaal 250 kWh per Windtegoed. Waar wordt dit op gebaseerd? Op dezelfde verwachting uit het Windrapport. Hier zie je de gegevens in tabelvorm:

Oorspronkelijk hebben we berekend dat we 162.260 Windtegoeden uit onze 4 windmolens in Hellegatsplein kunnen halen. Als je de forecast P50 (40.565.000 kWh) door dit aantal deelt, kom je precies uit op 250 kWh per Windtegoed.

En hoe zit het in praktijk?
De blauwe balkjes in de eerste grafiek geven aan wat er daadwerkelijk aan windenergie opgewekt is. Zoals je kunt zien, ligt het in de meeste maanden onder de verwachting. Dit ligt niet aan onze windmolens, want deze draaien hartstikke goed. Op bijna 100%! Het enige probleem is dat het momenteel niet hard genoeg waait in Nederland.

Wat nu?
Er wordt dus minder energie opgewekt dan oorspronkelijk was voorspeld. Het is mogelijk dat we niet op 250 kWh per jaar per Windtegoed uitkomen. Is dit inderdaad het geval? Dan nemen we het verschil voor onze rekening. Zo garanderen we dus dat je op je jaar- of eindnota minimaal 250 kWh ziet staan!
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 21 september 2017, 16:01

Bedankt voor al jullie reacties en betrokkenheid over het Windtegoed. Jullie ervaren als groene pioniers hoe een nieuw product zoals Windtegoed weergave hick-ups kan ondervinden en in ontwikkeling blijft.

We zien dat jullie graag meer duidelijkheid willen over de weergave van de Windtegoeden in Mijn Energie en de app, daarom organiseren wij een Windtegoed bijeenkomst op woensdag 11 oktober van 17:00-18:30 op het Qurrent kantoor.

De Qurrent ledenraad en Windtegoed expert @Daan van Qurrent zijn hierbij aanwezig. Wij delen de onafhankelijke informatie van Outsmart, beheerder van windpark Hellegatsplein, over de opwek van de windmolens. En bespreken de verwerking van de windtegoeden en het systeem van Mijn Energie en de app. Er is gelegenheid om vragen te stellen én om mee te denken over verbeteringen.

Samen willen we een product neerzetten waar we trots op kunnen zijn. Een product waarmee het makkelijk en rendabel is je eigen energie op te wekken. En we de energietransitie in NL kunnen versnellen.

Kan jij er ook bij zijn? Laat het ons even weten zodat wij je de uitnodiging kunnen toesturen per mail. Uiteraard zorgen wij voor wat lekkere drankjes en hapjes.

@JohnKemmer, @John.v, @<a href="http://H.J.Ploeg" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">H.J.Ploeg</a>, @PJDommanschet en @<a href="http://R.Batenburg" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">R.Batenburg</a> we zouden jullie aanwezigheid enorm waarderen.

We kijken uit naar jullie komst!

Groeten van Tanja
Bekijk origineel

147 reacties

Badge
[verplaatst uit een andere topic]

Vanmorgen had ik nog een opbrengst van 97% van het ingeschatte jaarverbruik.
Op dit moment is dat 69%.
Dus er gaat duidelijk iets niet goed op dit moment.
Hebben andere gebruikers hier ook last van?

Deze dag daalde mijn opwek kWh van 17% (ochtend) naar 11% (avond). Hier gaat opnieuw iets goed mis in de weergave neem ik aan. Een dergelijke daling laat zich niet verklaren. Blijft Qurrent onbetrouwbaar in het juist weergeven van opgewekte deel van het Windtegoed?
Erg scherp van jullie, Dennis25 en R.Batenburg! In dit topic kunnen lezen wat we gisteravond hebben gedaan en hoe het precies zit met de opbrengst van Windtegoed.

Groeten,

Natalia
Het zou goed zijn als een onafhankelijk accountant eens kijkt naar jullie (ver)rekenmethode. M.i. heeft Qurrent op zijn minst een geloofwaardigheids/vertrouwens issue naar zijn klanten, aangaande Windtegoed.
Badge +4

Goedenavond

kijk ik op mijn wind te goed op eens alles op 0 kWh Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. De Servers van slag?
de laatste 2 updates van de app zijn niet echt bevorderlijk voor de app windt ik zijn er nog meer mensen die hier last van hebben>
Badge
Het zou goed zijn als een onafhankelijk accountant eens kijkt naar jullie (ver)rekenmethode. M.i. heeft Qurrent op zijn minst een geloofwaardigheids/vertrouwens issue naar zijn klanten, aangaande Windtegoed.

Ik deel deze mening.
@John.v, jij hebt blijkbaar precies ingelogd gisteren toen wij de Windtegoed data opnieuw in onze systemen aan het inladen waren 😉. Om de nieuwe data in te laden, had de oude eerst verwijderd moeten worden. Het heeft dus ongeveer een halfuur geduurd dat alle Windtegoed uit de app en MijnEnergie verdwenen was.

Groeten,

Natalia
Badge +4
Hoi bedankt maar nu heb ik toch wel een probleem met de windtegoed.

gisteren had ik 64 Kwh op de app staan 40 % het huisje vol
MAAR NU!!
heb nu maar 49,77 Kwh op de app staan met 30% huisje vol!!!!!!!!!
dit is nu de 2de keer datzo iets gebeurvorige keer scheelde het 2 Kwh maar nu is het veel te veel

Ik denk dat jullie heb programma maar een moeten na kijken!
Als dit het beleid is van jullie dan stap in het eind van dit jaar over een andere energie leverancier
sinds januari 2017 heb ik al recht op 3 windtegoeden echter tot nu toe worden er slechts 2 vermeld. Dat de technische dienst er mee bezig zou zijn trek ik in twijfel zolang kan dat toch niet duren om een administratieve kwestie door te voeren.
Hoe vaak moet ik nog reageren om e.e.a. voor elkaar te krijgen.
Hopend dat het voor dat het jaar om is nu toch geregeld gaat worden.
Hendrik Rijken
Reputatie 5
Badge +14
Als ik mijn eigen admin terug kijk t.e.m. 21 augustus 2016 valt het mij op dat er, op enkele momenten daargelaten, bijna alle dagelijkse windbijschrijvingen in de qurrent grafiek naar beneden zijn bijgesteld. Om dan simpel te zeggen "wat op de jaarrekening staat is correct" gaat mij toch te ver.

De windmolens zijn van de Coöperatie, de leden dus. Derhalve verzoek ik het bestuur van de Coöperatie Qurrent U.A. inzage te verlenen aan haar leden in de administratie m.b.t. het op gewekte vermogen aan windenergie, vanaf het moment van inbedrijfstelling tot heden.
Badge +2

Vreemd.
Gisteren stond de teller nog op 301%
Vandaag staat hij op 217%
Heeft de zon achter de wolken geschenen en draaien de windmolens terug?
En hoe zit het nu eigenlijk met de nieuwe App?
Badge +3

Wat is er met het windtegoed aan de hand?
Gisteren stond ik nog op 145%
Vandaag heb ik volgens de website 93% opgewekt.

Ik kan mij niet onttrekken aan het idee dat u maar wat aanrommelt met het windtegoed.
of wek ik teveel op en roomt u het maar even af.

Er klopt geen hout van ook gezien de enorm veel vragen over windtegoed.
Wanneer krijgen wij gewoon inzicht in de opbrengst per dag en de hoeveelheid windtegoeden per molen.
of kunt u dan niet meer rommelen als alles precies genoteerd staat.

Ik draag u nog steeds een warm hart toe (ook geïnvesteerd in de buurtmolen)

maar er wordt wel zo langzamerhand enorm aan uw geloofwaardigheid getwijfeld.
Badge +4
Hier ook al problemen met wind te goed van 64 kwh naar 49 kwh gezet dus van 40% naar 30%
nou met mijn 49 kwh ga ik het toch niet redden op 15 janurai 2018

John Kemmer je hebt gelijkt ik steun jouw in deze

Vorige week hadden mijn windaandelen sinds october 2016 730 kwh opgewekt.Nu is dat opeens nog maar 520 kwh.Hoe kan dat?
Reputatie 5
Badge +14
Er wordt aangegeven dat de jaar rekening correct is, dus ook de opbrengst van het windtegoed.
Hoe kan het nu dat op mijn jaar rekening -1471 kWh, in "Mijn energie" ,na correctie, nog maar -1121 kWh en ongecorrigeerd was dit -1551 kWh. wie wordt hier nu een oor aangenaaid.
Reputatie 5
Badge +13
Hallo iedereen,

Goed om jullie betrokken reacties te zien in dit topic (of andere topics, die we voor het gemak hier samengevoegd hebben). Ik begrijp uit jullie reacties dat jullie graag meer en onafhankelijke informatie willen over het Windtegoed.

Enkele van jullie (Dennis25, R.Batenburg en JohnKemmer) vragen ons om opwekgegevens te publiceren die door een onafhankelijke partij (of bestuur coöperatie) opgesteld zijn. Wat misschien niet helemaal duidelijk is geworden in dit topic, is dat de screenshots die jullie hierboven zien, de daadwerkelijke data zijn zoals we die verkrijgen van Outsmart - de onafhankelijke partij die ons windpark beheert. Als je in het eerste tabel kijkt, zie je in de rij 'Production' precies staan wat we per maand opgewekt hebben.

Om een voorbeeld te geven van hoe je kunt controleren of wat je in Mijn Energie ziet aan Windtegoed opbrengst, klopt:
Neem 'Production' van een maand (b.v. juli - 2147 mWh = 2147000 kWh) en deel dit door 162260 (totaal aantal Windtegoeden). Zo zie je wat je in die maand met 1 Windtegoed hebt opgewekt.

Om jullie vertrouwen in ons en de juistheid van deze gegevens te herstellen gaan @Daan van Qurrent en ik in overleg met Outsmart. Om te kijken of we op korte termijn jullie van een uitgebreider rapport van hun kunnen voorzien.

We houden jullie op de hoogte!

Groeten van Tanja
Reputatie 5
Badge +14
Graag ook een overzicht van 2016. Wat ik heb gecontroleerd aan de hand van de schermafdruk komen de cijfers, na aanpassing, overeen in "Mijn energie" X het aantal windtegoeden. Nu alleen nog 2016.

Als er elke maand zo'n overzicht komt ben ik tevreden.
Reputatie 5
Badge +13
Ga ik voor je vragen bij Outsmart @JohnKemmer!

Zijn er meer klanten van Qurrent met een dergelijke ervaring?
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Ik heb mijn jaarnota gekregen en hier staat een bedrag op voor mijn windtegoed, maar het is totaal niet duidelijk waar dit bedrag vandaan komt. Er staat niets over windtegoed, behalve het bedrag en hoeveel tegoeden ik heb. In mijn ogen kun je niet zomaar ongespecificeerde bedragen op een nota zetten.

Wellicht heb ik met het afsluiten van de windtegoeden niet helemaal goed opgelet, maar er wordt de hele tijd gesproken over een opbrengst in kWh. Ik had dus ook verwacht dat windtegoed als kWh geleverd op de nota zou staan, maar dat is niet het geval. Je betaald dus energiebelasting over wat je gebruikt, wellicht ben ik naief maar ik had verwacht dat dit gesaldeerd zou worden en dus energiebelasting zou betalen over verbruik minus opgewekt via windtegoed. Als ik het zo bekijk is windtegoed gewoon een simpele lening verpakt in mooie woorden die suggereren dat je zelf opwekt?
Badge +1
@John.v, jij hebt blijkbaar precies ingelogd gisteren toen wij de Windtegoed data opnieuw in onze systemen aan het inladen waren 😉. Om de nieuwe data in te laden, had de oude eerst verwijderd moeten worden. Het heeft dus ongeveer een halfuur geduurd dat alle Windtegoed uit de app en MijnEnergie verdwenen was.

Groeten,

Natalia

Dan is volgens mij net op dat moment mijn eindnota opgemaakt. Ik mis namelijk twee windtegoeden.
Badge +4
qurrent blijft ondoorgrondelijk en gaat altijd wel iets fout. nu maar hopen dat het niet bij de salaris afdeling iets fout gaat....
Badge +1
qurrent blijft ondoorgrondelijk en gaat altijd wel iets fout. nu maar hopen dat het niet bij de salaris afdeling iets fout gaat....

Bij ieder bedrijf met groeistuipen gaat wel eens iets fout. Maar Qurrent heeft me in het verleden al eerder bewezen dat ze problemen willen en kunnen oplossen. Ik heb er dus het volste vertrouwen in dat het goed komt.
Daarbij biedt Qurrent met deze Community ruim voldoende transparantie, daar kunnen andere (energie) bedrijven nog wat van leren.

Hoe is het mogelijk dat ik paar dagen geleden nog 122 KW wind energize op de teller had staan en inmiddels 90 Kw?4 aandelen windmolen,dit is niet de eerste keer.
@PaulvanderVliet & @H.S van der Waals Ik heb jullie berichten naar dit topic verplaatst, hierboven wordt uitleg gegeven over de situatie.

Groeten,

Natalia

Reageer