Sticky Beantwoord

Centrale topic: verbeterde weergave van je Windtegoed

• 4 september 2017
  • 147 reacties
  • 13761 keer bekeken

Toon eerste bericht

147 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hoi Dennis,

Bedankt voor je bericht. Zoals Trevor aangeeft, zie je in de app een percentage opwek staan bij Windtegoed. Dit percentage is gebaseerd op je verbruik tot nu toe, en niet op basis van een ingeschat jaarverbruik.
Zou je ons anders screenshots toe kunnen sturen ter verduidelijking?

Groetjes, Nina
Badge +2
Hmmm, net mijn jaaroverzicht gehad.
Nu is de app opnieuw gestart met tellen en de tekst is ook anders nu.

Geen bewijs meer van hiervoor 😞
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Dennis,

Toch bedankt voor het delen van het screenshot.
Hopelijk gaat het dit jaar gewoon naar wens! Als bepaalde zaken je blijven opvallen, meld het hier dan gerust!

Groetjes, Nina
Badge
Hallo allen,

Even over een hele andere boeg:

Als we de winddelen als onderdeel zien van een versnelling van de energietransitie, zouden we ook inzicht moeten hebben dat dichterbij de daadwerkelijke mate van "instantane" vergroening aansluit. Oftewel, op hoeveel en of welke momenten was de combinatie "eigen PV" + winddelen niet toereikend voor het verbruik?
In het kader van "van het gas af", zou je hier ook bij kunnen aanhaken. Hierbij kun je ook denken aan het administratief elektrificeren van het gasverbruik dat elk uur is afgenomen, waarbij Qurrent een advies zou kunnen afgeven over hoeveel winddelen er nodig zouden zijn indien er bij voorbeeld een warmtepomp geplaatst wordt. Hiermee zou je dus "autark op afstand" kunnen zijn.

Het zou interessant zijn om een opsplitsing te zien van de energiemix op uurbasis en daar samenvattingen per maand en of jaar terug te krijgen op de jaarnota. Aangezien de opbrengst van de winddelen per uur gedeeld worden, kun je mooi weergeven wanneer er sprake is van vergroening van grijs met certificaten of inkoop van "overige" groene bronnen, wanneer de eigen PV panelen én de winddelen in die uren niet genoeg produceerden.

Ben ik nog te volgen of ga ik nu te snel? :)

M.v.g.,

Marcel Geers
Reputatie 5
Badge +14
Als je je gewoon beperkt tot de Nederlandse taal kan ik je wel volgen, Gebruik anders de juiste schrijfwijze van "instantane" ofwel ogenblikkelijk / momentopname en "autark" zelfvoorziening. Verder lijkt het mij een goed idee maar of dit uitvoerbaar is.
Reputatie 2
Badge +5
Hi Marcel,

Het is mij een complex verhaal wat jij aangeeft. Maar wat jij aangeeft, past een beetje in het plaatje van wat de toekomst kan zijn. Dit houdt in dat jij precies per minuut kan inzien wat het verbruik is, en wat jij opwekt middels jouw zonnepanelen of andere eigen opwek.
Helaas bieden de faciliteiten nog niet de mogelijkheden om dit te realiseren. Dit zit nog in een prille fase, alhoewel dit getest wordt in de energiewereld. Wie weet hoe dit eraan toe zal gaan over een paar jaar, maar voor nu is dit erg lastig te voorspellen.
Wel vind ik het mooi om te lezen dat dit je zo bezig houdt.

Groeten,
Nathan
Reputatie 5
Badge +14
Help, al enkel dage geen zuchtje wind meer bijgeschreven.
Badge
ik heb nu 1 week groene energie van qurrent met 19 windtegoeden en volgens de app heb ik al 34% van mijn verwachte jaarverbruik opgewekt?? Dit was woensdag 44%. Daarnaast blijft de kWh-teller sinds woensdag op 44,85 staan bij windkracht 4. Dit kan onmogelijk kloppen.

Het is natuurlijk leuk dat je het zo kan monitoren, maar als ik zo door dit topic blader, is het misschien slimmer om dit voorlopig van de app te halen en juiste rapportages op de mail of via de app te delen op maandelijkse basis, tot Q een goedwerkende app heeft.
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Frank,

Bedankt voor je bericht.
Fijn dat je nu ook groene energie geleverd krijgt van Qurrent!

Met 19 Windtegoeden wek je flink wat energie op.
Welke aantallen zie je bij Windtegoed opwek tot nu, en welke getallen zie je bij het verbruik tot nu?
Ik verwacht namelijk dat je op dit moment ziet welk percentage je hebt opgewekt met het verbruik van nu, en niet met het jaarverbruik.

Ik hoor graag van je!

Groetjes, Nina
Reputatie 5
Badge +14
Beste leden,

Veel van jullie wekken samen met ons windenergie op met Windtegoed en daar zijn we erg blij mee! Hoewel onze windmolens dagelijks hard draaien om jullie te kunnen voorzien van knalgroene stroom, was de weergave van de opwek niet altijd juist. Dankzij alerte leden hebben wij de weergave verbeterd.

Wat was er aan de hand?
De Windtegoed waarden in de app en de Mijn Energie omgeving bleken niet overeen te komen met de gegevens op je jaarnota*. We werken met verschillende systemen en helaas zijn de waarden in de app en Mijn Energie niet goed getoond. Inmiddels is dit opgelost en kloppen de grafieken weer. Maak je dus geen zorgen over de afrekening van je Windtegoed!
*De waarden op je jaarnota zijn juist. Deze zijn afkomstig van de beheerder van ons windpark.

Hoe hebben we dit opgelost?
Wij zijn bezig om een aantal structurele verbeteringen in onze systemen te implementeren. Daardoor voorkomen we dat het weer gebeurt. Daarnaast kunnen we het proces beter monitoren en gaan hier voortaan alarmbellen af bij vreemde waarden... We hebben de Windtegoed gegevens opnieuw in Mijn Energie geladen. Wat je nu in de grafiek ziet is precies wat we van het windpark door hebben gekregen. Verder zijn wij natuurlijk druk bezig met het bouwen van de nieuwe app en de Mijn Energie 2.0 omgeving.

Kijkje achter de schermen
Wil je alles liever zelf dubbelchecken? Of ben je gewoon benieuwd naar de techniek achter het Windtegoed? Hieronder volgt informatie uit het windrapport van windpark Hellegatsplein:

Bij de realisatie van het windpark is er een prognose gemaakt over hoeveel wind we kunnen verwachten. Deze gegevens komen uit het officiële windrapport. In de grafiek hieronder zie je de verwachting in het grijs (forecast P50: dit betekent dat in 50% van de gevallen deze hoeveelheid wind volgens de voorspelling gehaald wordt).

Gegarandeerd 250 kWh per jaar
We garanderen op je jaar- of eindnota minimaal 250 kWh per Windtegoed. Waar wordt dit op gebaseerd? Op dezelfde verwachting uit het Windrapport. Hier zie je de gegevens in tabelvorm:

Oorspronkelijk hebben we berekend dat we 162.260 Windtegoeden uit onze 4 windmolens in Hellegatsplein kunnen halen. Als je de forecast P50 (40.565.000 kWh) door dit aantal deelt, kom je precies uit op 250 kWh per Windtegoed.

En hoe zit het in praktijk?
De blauwe balkjes in de eerste grafiek geven aan wat er daadwerkelijk aan windenergie opgewekt is. Zoals je kunt zien, ligt het in de meeste maanden onder de verwachting. Dit ligt niet aan onze windmolens, want deze draaien hartstikke goed. Op bijna 100%! Het enige probleem is dat het momenteel niet hard genoeg waait in Nederland.

Wat nu?
Er wordt dus minder energie opgewekt dan oorspronkelijk was voorspeld. Het is mogelijk dat we niet op 250 kWh per jaar per Windtegoed uitkomen. Is dit inderdaad het geval? Dan nemen we het verschil voor onze rekening. Zo garanderen we dus dat je op je jaar- of eindnota minimaal 250 kWh ziet staan!

Dacht toch echt dat was afgesproken om maandelijks een overzicht te zien zouden krijgen, zoals hierboven. De getoonde opbrengsten loop maar t.e.m. juli en intussen zitten we al eind november.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi John,

De maandoverzichten worden elk kwartaal op de community gezet. In januari komt weer het eerst volgend overzicht!

Groet,
Tomer
Reputatie 5
Badge +14
Hoi Tomer,

Dan lopen we dus een kwartaal achter.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi John,

Het laatste rapport is van 10.10.2017, hier staat de opwek in tot en met september: https://www.qurrent.nl/sitefiles/doc/2017/production_report_2017_09.pdf

okt-dec vraag ik in de eerste week van januari op bij Outsmart.

Groetjes, Tanja
Badge
Is het nu weer allemaal in orde of zijn er nog steeds afwijkende waardes?
Zoals gisteren?
Reputatie 1
Badge +4
Mijn Energie zegt dat ik gisteren 88,15 kWh heb opgewekt. Dat zou eerder iets in de buurt van de 7 kWh moeten zijn.
Badge
Hier bij ons was het 180KwH, terwijl we normaal tussen de 20 en de 40 hebben. Dus het klopt niet.
Wel ga ik me dan afvragen hoe vaak het fout is, ondanks alle moeite die wordt gedaan om de gebruikers te overtuigen dat het allemaal klopt.
Want nu is het 1x heel erg hoog, hoe vaak is het dan te laag?
Wat mij betreft kan het beter afgeschaft worden, zeg gewoon dat het rendement 250KwH per windtegoed is, punt.
Dan is er geen twijfel, zijn er geen aanpassingen (naar beneden) nodig en weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @Dennis25 en @B.Fris, de waarde die gisteren is ingeladen lijkt inderdaad niet te kloppen.

Het kan voorkomen dat Out-smart (de beheerder van het windpark) een opwekdata binnen enkele dagen nog aanpast als deze onjuist is ingeladen in Mijn Energie en de app. (Uitgebreide uitleg in het topic: Verslag Windtegoed bijeenkomst' )

Wij nemen nu contact op met Out-smart om het uit te zoeken. Ik houd iedereen via dit topic op de hoogte: https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/windtegoed-van-17-12-klopt-niet-2529

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +14
Dit wil ik wel elke dag hebben. Zal de zondag toch een bijzondere betekenis hebben of gewoon een foutje.
Reputatie 1
Badge +4
Wat mij betreft kan het beter afgeschaft worden, zeg gewoon dat het rendement 250KwH per windtegoed is, punt.
Dan is er geen twijfel, zijn er geen aanpassingen (naar beneden) nodig en weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Ik vind het juist heel bewustmakend en ook erg leuk dat de opbrengst afhangt van de echte windsnelheid. Als collega's zeggen dat het slecht weer is antwoord ik dat mijn molen nu lekker hard draait. En als het een paar dagen windstil is dan inspireert me dat om nog iets kritischer naar ons stroomverbruik te kijken. Dus wat mij betreft houden zo, ook al klopt het soms niet helemaal 100%!
Reputatie 2
Badge +6
In de eerste post is ons uitgelegd dat bij een foute waarde nu alle alarmbellen af zouden moeten gaan. Ik ben benieuwd of dat na de veel te hoge waarde van afgelopen zondag nu ook gebeurd is?

Wat betreft de opbrengst van het windtegoed, de veranderende waardes en de achterlopende opbrengst ben ik zelf aan het bijhouden hoe de opbrengst zich verhoudt tot de voorspelde opbrengst uit het rapport van Outsmart. Hierbij heb ik de waardes overgenomen uit het rapport welke weer afkomstig zouden zijn uit het windrapport. Bij het optellen van de maandelijks voorspelde P50 opbrengst kom ik zelf op een jaartotaal van 40.599 MWh terwijl er in het rapport (paragraaf 3.1) 40.565 MWh staat. Nu kunnen er afrondingsverschillen zijn, maar die kunnen het verschil van 34 MWh niet verklaren.
Wanneer men echter de P50 waardes voor de kwartalen of semesters optelt komt je op een jaartotaal van 46.164 MWh. Dit is echt een fors verschil met de uitgangswaarde van 40.565 MWh. Ik vraag mij dan ook sterk af of dit verkeerd is overgenomen, of dat er iets (grondig) mis is met het windrapport.
Wanneer er bij de berekening van de opbrengst per winddeel uitgegaan is van foutieve waarden heeft dat natuurlijk ook als gevolg dat de opbrengst niet in lijn ligt met de verwachtingen.

Wellicht kan het oorspronkelijke windrapport nogmaals geraadpleegd worden en kijken of dat overeenkomt met de waardes uit het rapport van Outsmart. Ook is het verwachtte jaartotaal een stuk hoger dan wat tijdens de bouw van het park is medegedeeld, namelijk 36.000 MWh. Een lang verhaal, maar kort gezegd ben ik benieuwd of de uitgangspunten voor het windtegoed wel de juiste zijn. Sowieso staan er verkeerde waardes in het rapport van Outsmart.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi MK102, de 'alarmbel tool' voor vreemde of onjuiste waardes is bijna af. De melding over de waardes van 17-12 kregen we gelukkig binnen van alerte leden. Zelf controleren we alle waardes ook wekelijks.

Bedankt voor je oplettendheid! Ik heb je vraag over de waardes doorgestuurd naar mijn collega Daan, die contact heeft met Out-smart. Zij zullen dit gaan uitzoeken, maar ik verwacht dat zij i.v.m. de feestdagen pas in het nieuwe jaar een antwoord zullen hebben.

Groetjes, Tanja
Reputatie 2
Badge +6
Hoi John,

De maandoverzichten worden elk kwartaal op de community gezet. In januari komt weer het eerst volgend overzicht!

Groet,
Tomer

@Tomer van Qurrent @Tanja van Qurrent

De maand januari is voorbij, maar als ik mij niet vergis heb ik nog geen nieuw kwartaalrapport van Outsmart gezien?

Om alvast een voorschot te geven op het rapport, hierbij al mijn uitkomsten op de huidige gegevens over 2017:

De opbrengst van 250 kWh per winddeel is in 2017 niet gehaald. Met een productie van 215 kWh per winddeel is de opbrengst 14% lager dan voorspeld. Zie ook de grafiek en tabel hieronder. Dit is deels te wijten aan het lagere windaanbod dan gemiddeld (-9%, zie de Windunie).

Verder had ik twee post hierboven een vraag gesteld over de uitgangspunten in het rapport van Outsmart. Is er al enig idee of en wanneer hier een reactie op gegeven wordt?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @MK102 , bedankt voor het delen van jouw uitkomsten! ik verwacht het rapport van Outsmart een dezer dagen. Ik zie inderdaad dat je nog geen antwoord hebt gekregen, mijn excuses daarvoor, ik ga er meteen achteraan.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @MK102 ik heb je vraag over de verschillen in opwek met Windtegoed expert Daan besproken.
Hij is hier nu over met Outsmart in gesprek. Zodra ik de uitkomst hiervan weet hoor je het direct.

Het nieuwe windrapport is bijna klaar. Daar wordt ook dit onderwerp in meegenomen/indien nodig gecorrigeerd.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @MK102 met jouw feedback is de tabel over windvoorspellingen geüpdatet. :)

Het nieuwe rapport is zojuist geplaatst in dit topic: https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/nieuw-windtegoedrapport-q4-2017-3166?forumid=33

Bedankt voor je scherpe blik! Groetjes, Tanja

Reageer