Beantwoord

Hoe kom ik van mijn Windtegoed af?

• 17 juli 2017
  • 7 reacties
  • 468 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +14
Help, Ik wil van mijn windtegoed af. Het gaat mij nu alleen geld kosten aan energiebelasting.
Mijn energieverbruik is door het salderen van mijn zonnestroom straks (20-8) 0 of lager en het windtegoed, op dit moment 1402 kWh moet daarop ook nog verrekend worden.
Ik zie mijn energierekening weer oplopen door de belasting over het windtegoed.
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 18 juli 2017, 12:46

Hallo John,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb je in je vorige topic al uitleg gegeven over hoe het Windtegoed zal worden verrekend in combinatie met zonnepanelen, maar indien je Windtegoed op wil zeggen geef ik je graag meer informatie.
Je kunt je Windtegoed opzeggen. Je krijgt dan 50% van het restant van je Windtegoed uitgekeerd. Hierbij geldt wel een aftrek van €5 administratiekosten per Windtegoed, tot een maximum van €25.

Is dit soms ook van toepassing op onze coöperatie:

Verlaagd tarief voor leden van een coöperatie of vereniging van eigenaren

Er is een verlaagd energiebelastingtarief voor lokaal duurzaam opgewekte elektriciteit. Als een coöperatie of een vereniging van eigenaren duurzame elektriciteit opwekt en levert aan haar leden, hebben de leden onder voorwaarden recht op dit lagere tarief. Een van de voorwaarden is dat de coöperatie of de vereniging van eigenaren een aanwijzing van ons heeft.

Bij de coöperatie van Qurrent is geen sprake van een verlaagd energiebelastingtarief. Het is namelijk geen lokaal duurzaam opgewekte energie, zoals het geval is bij bijvoorbeeld een postcoderoosproject. Ook wanneer je stroom afneemt in Zuid-Limburg of Groningen kun je gebruik maken van Windtegoed.
Waar wel sprake zal zijn van een verlaagd energiebelastingtarief, is bij het nieuwe project: De Buurtmolen. De eerste Buurtmolen wordt geplaatst in Herbaijum, Friesland, maar natuurlijk hopen we dat er meer van dit soort initiatieven worden gestart door heel Nederland!

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Help, Ik wil van mijn windtegoed af. Het gaat mij nu alleen geld kosten aan energiebelasting.
Mijn energieverbruik is door het salderen van mijn zonnestroom straks (20-8) 0 of lager en het windtegoed, op dit moment 1402 kWh moet daarop ook nog verrekend worden.
Ik zie mijn energierekening weer oplopen door de belasting over het windtegoed.

Er is een verlaagd energiebelastingtarief voor lokaal duurzaam opgewekte elektriciteit. Als een coöperatie of een vereniging van eigenaren duurzame elektriciteit opwekt en levert aan haar leden, hebben de leden onder voorwaarden recht op dit lagere tarief. Een van de voorwaarden is dat de coöperatie of de vereniging van eigenaren een aanwijzing van ons heeft. De coöperatie of vereniging van eigenaren kan een aanwijzing aanvragen bij Belastingdienst/kantoor Arnhem. Dit team behandelt de aanvraag en verstrekt de aanwijzing als de coöperatie of de vereniging van eigenaren aan de voorwaarden voldoet. Het verzendadres staat op het formulier voor de aanvraag aanwijzing.

Dit is van de belastingdienst.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo John,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb je in je vorige topic al uitleg gegeven over hoe het Windtegoed zal worden verrekend in combinatie met zonnepanelen, maar indien je Windtegoed op wil zeggen geef ik je graag meer informatie.
Je kunt je Windtegoed opzeggen. Je krijgt dan 50% van het restant van je Windtegoed uitgekeerd. Hierbij geldt wel een aftrek van €5 administratiekosten per Windtegoed, tot een maximum van €25.

Er is een verlaagd energiebelastingtarief voor lokaal duurzaam opgewekte elektriciteit. Als een coöperatie of een vereniging van eigenaren duurzame elektriciteit opwekt en levert aan haar leden, hebben de leden onder voorwaarden recht op dit lagere tarief. Een van de voorwaarden is dat de coöperatie of de vereniging van eigenaren een aanwijzing van ons heeft.

Bij de coöperatie van Qurrent is geen sprake van een verlaagd energiebelastingtarief. Het is namelijk geen lokaal duurzaam opgewekte energie, zoals het geval is bij bijvoorbeeld een postcoderoosproject. Ook wanneer je stroom afneemt in Zuid-Limburg of Groningen kun je gebruik maken van Windtegoed.
Waar wel sprake zal zijn van een verlaagd energiebelastingtarief, is bij het nieuwe project: De Buurtmolen. De eerste Buurtmolen wordt geplaatst in Herbaijum, Friesland, maar natuurlijk hopen we dat er meer van dit soort initiatieven worden gestart door heel Nederland!

Groetjes, Nina
Reputatie 5
Badge +14
Hoi Nina, Ja dat weet ik ook wel maar de winddelen wil ik eigenlijk wel houden alleen de opgewekte energie wil ik eigenlijk wel weggeven. :):):)
Reputatie 3
Badge +8
Hoi John,

Hmm, dat begrijp ik niet goed, waarom wil je de opgewekte energie weggeven? Je krijgt hiervoor namelijk gewoon nog een korting op de jaarnota.
Als je een duidelijkere vraagstelling hebt, dan hoor ik het natuurlijk graag! Zo kan ik je vast een beter en passender antwoord geven.

Groetjes, Nina
Reputatie 5
Badge +14
Hoi Nina, Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik op dit moment nog precies 1 maand heb te gaan voor de eindafrekening.
Uit onderstaande berekening blijkt dat ik op deze datum een verbruik zal hebben die lager zal zijn dan 0, dus terug verkoop aan qurrent. Dit betreft dan alleen de pv opwek.
Hierdoor zal de gehele opbrengst van windenergie overbodig zijn, zelfs een kostenpost. We betalen over de windenergie gewoon energiebelasting en deze is zelfs hoger dan het terug levertarief van 10 eurocent van qurrent.

Reputatie 3
Badge +8
Hallo John,

Zoals in het vorige topic aangegeven lever je over de 'teruggeleverde' windenergie geen energiebelasting, en krijg je ook niet de terugleververgoeding.
Hieronder een citaat van mijn reactie in je vorige topic.

Bij Windtegoed is er geen sprake van saldering, maar krijg je korting op de kale inkoopprijs, GvO en hierover de BTW.

Wanneer je zowel zonnepanelen als Windtegoed hebt, dan kan ik begrijpen dat er verwarring over kan ontstaan.
Als eerst wordt er gekeken naar de zonnepanelen en wordt er gesaldeerd. Wanneer je niet teruglevert, dan wordt het windtegoed verrekend over het resterende verbruik.
Zodra al het verbruik is opgemaakt en er nog een Windtegoed-restant is, dan betaal je daar geen energiebelasting over, maar krijg je de Windtegoedvergoeding per kWh.

Lever je sowieso al terug met de zonnepanelen? Dan betaal je dus geen energiebelasting meer over de Windtegoeden en dan ontvang je alsnog de het kortingsbedrag per Windtegoed.
Let op: wanneer je een overschot hebt aan Windtegoed krijg je hier dus geen terugleververgoeding van 10 cent voor.

Groetjes, Nina
Reputatie 5
Badge +14
Nu begrijp ik het. Had dat andere topic niet gelezen, het is af en toe ook een heel zoekplaatje.

mijn dank is groot.

Reageer