Beantwoord

Hoe wordt Windtegoed verrekend als je meer opwekt dan verbruikt?

• 14 juli 2017
  • 4 reacties
  • 480 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +14
Heb inmiddels al een overschot van 786 kWh aan windenergie.
Voor netto terug geleverde energie betaald qurrent 0.10 eurocent per kWh dat is dan € 78,60.
Bij windenergie (wat je dus zelf opwekt) moet je ook gewoon energiebelasting betalen en dat is dan € 96,39 incl. BTW.
Uiteindelijk moet ik dus over mijn eigen energieopwek ook nog meer aan belasting betalen dan dat ik ook maar wat bespaar.
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 18 juli 2017, 09:25

Hoi John,

Bedankt voor je bericht.
Het klopt dat er een verschil zit tussen hoe opwek wordt verrekend op de jaarnota wanneer je kijkt naar Windtegoed of zonnepanelen.

Salderen
Op je energierekening staat hoeveel energie je verbruikt hebt. Daarnaast wek je zelf energie op met je zonnepanelen. De energie die je zelf hebt opgewekt met je zonnepanelen wordt verrekend met je verbruik. Hier hoef je dus niets meer voor te betalen.
Deze verrekening van je verbruikte energie met door jou opgewekte energie heet salderen.

Terugleveren
Zodra je meer opwekt dan je zelf verbruikt, lever je energie terug aan het energienetwerk in Nederland. Voor elke kWh die je teruglevert, betalen wij een vergoeding van 10 cent (exclusief btw).

Bij Windtegoed is er geen sprake van saldering, maar krijg je korting op de kale inkoopprijs, GvO en hierover de BTW.

Wanneer je zowel zonnepanelen als Windtegoed hebt, dan kan ik begrijpen dat er verwarring over kan ontstaan.
Als eerst wordt er gekeken naar de zonnepanelen en wordt er gesaldeerd. Wanneer je niet teruglevert, dan wordt het windtegoed verrekend over het resterende verbruik.
Zodra al het verbruik is opgemaakt en er nog een Windtegoed-restant is, dan betaal je daar geen energiebelasting over, maar krijg je de Windtegoedvergoeding per kWh.

Lever je sowieso al terug met de zonnepanelen? Dan betaal je dus geen energiebelasting meer over de Windtegoeden en dan ontvang je alsnog de het kortingsbedrag per Windtegoed.
Let op: wanneer je een overschot hebt aan Windtegoed krijg je hier dus geen terugleververgoeding van 10 cent voor.

Je zal in dit geval dus zeker wel besparen, John.

Welke situatie is bij jou van toepassing?

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hoi John,

Bedankt voor je bericht.
Het klopt dat er een verschil zit tussen hoe opwek wordt verrekend op de jaarnota wanneer je kijkt naar Windtegoed of zonnepanelen.

Salderen
Op je energierekening staat hoeveel energie je verbruikt hebt. Daarnaast wek je zelf energie op met je zonnepanelen. De energie die je zelf hebt opgewekt met je zonnepanelen wordt verrekend met je verbruik. Hier hoef je dus niets meer voor te betalen.
Deze verrekening van je verbruikte energie met door jou opgewekte energie heet salderen.

Terugleveren
Zodra je meer opwekt dan je zelf verbruikt, lever je energie terug aan het energienetwerk in Nederland. Voor elke kWh die je teruglevert, betalen wij een vergoeding van 10 cent (exclusief btw).

Bij Windtegoed is er geen sprake van saldering, maar krijg je korting op de kale inkoopprijs, GvO en hierover de BTW.

Wanneer je zowel zonnepanelen als Windtegoed hebt, dan kan ik begrijpen dat er verwarring over kan ontstaan.
Als eerst wordt er gekeken naar de zonnepanelen en wordt er gesaldeerd. Wanneer je niet teruglevert, dan wordt het windtegoed verrekend over het resterende verbruik.
Zodra al het verbruik is opgemaakt en er nog een Windtegoed-restant is, dan betaal je daar geen energiebelasting over, maar krijg je de Windtegoedvergoeding per kWh.

Lever je sowieso al terug met de zonnepanelen? Dan betaal je dus geen energiebelasting meer over de Windtegoeden en dan ontvang je alsnog de het kortingsbedrag per Windtegoed.
Let op: wanneer je een overschot hebt aan Windtegoed krijg je hier dus geen terugleververgoeding van 10 cent voor.

Je zal in dit geval dus zeker wel besparen, John.

Welke situatie is bij jou van toepassing?

Groetjes, Nina
Het is fijn om zelf energie op te kunnen opwekken met lage investering, dat is een mooie mogelijkheid die Qurrent bied. Ik heb 5 windtegoeden (3 windtegoeden zijn gratis gekregen, 2 zijn er aangekocht), maar ik zie dat ik nu op 190% opbrengst sta tov wat ik verbruik. Wat gebeurd er met de 90% die ik teveel 'produceer'?
Ik heb ergens gelezen dat ik daar iets van 1 ct per kWh voor krijg. Klopt dat? In welk document staat dat? Ik kon het niet zo snel vinden. In de Community las ik verder dat kale energieprijs + GvO worden vergoed.
Maar moet ik over elk teveel geproduceerde kWh ook belastingen betalen? Zoals energiebelasting, netbeheerkosten, opslagen, ODE, BTW?

De vraag waarop ik antwoord wil is dus: Wat kost het of levert het op om teveel windenergie op te wekken doormiddel van windtegoeden per kWh, bij een contract van 2 jaar Prijs Zeker?

Het was niet de bedoeling zoveel teveel te produceren, maar nu dit het geval is wil ik weten of ik beter de windtegoeden af kan stoten of moet behouden?
Reputatie 5
Badge +14
Voor een overschot, laten we het zo maar benoemen, aan windtegoed wordt de kale energieprijs vergoed + gvo.
Voor een overschot aan zonne-energie krijg je 10 eurocent per kWh.

Voor een overschot moet je toch een vol jaar energie afnemen en dan kijken of er nog een overschot is. De dagen worden weer korter dus zal o.a. de verlichting eerder ingeschakeld worden, ofwel je gaat in de winterperiode meer energie verbruiken dan in de zomer.
Dag Maaike en John,

Het is niet helemaal de bedoeling om met Windtegoed een overschot aan energie op te wekken, t.o.v. jouw verbruik. Mocht zoiets toch voorkomen, krijg je geen standaard teruglevergoeding van 10 cent per kWh, zoals dat het geval is met zonnepanelen. Op je jaarnota wordt het aantal kWh zoals opgewekt door Windtegoed verrekend tegen de kale inkoopprijs. Mocht dit in totaal meer zijn dan wat je verbruikt hebt, betekent het dat je winst gelijk is aan kale inkooptarief x overschot aan opgewekte kWh.

Groeten,

Natalia

Reageer