Beantwoord

Klopt de opwek van het windtegoed wel?

• 5 november 2016
  • 22 reacties
  • 1038 keer bekeken

ik heb 15 windtegoeden, goed voor 250KWh per stuk per jaar, ofterwijl 3750 kWh per jaar. Dat is dus 10,27397 kWh per dag.
Kom ik daaraan???? NEUH, bij lange na niet!!! sterker nog! er staan dagen in mijn overzicht van 0,29 kWh opbrengst....
terwijl het redelijk waaide! Ik begin mijn vertrouwen te verliezen!!!
icon

Beste antwoord door Daan van Qurrent 14 november 2016, 17:01

Gezien het tegenvallende windjaar begrijpen wij de reacties.
Om een toelichting te geven op de berekening van de (meer)opbrengsten van het Windtgegoed:

Bij de ontwikkeling van een nieuwe windpark wordt door een onafhankelijke partij een nauwkeurig windrapport opgesteld. Dit rapport wordt bijvoorbeeld door de bank gebruikt om een investering in het windmolenpark te beoordelen. In dit rapport staat omschrijven welke kans er is op bepaalde opbrengsten (in kWh). Het totaal aan Windtegoeden is op basis van de ‘p50 waarde’ uit dit rapport vastgesteld. Daarmee is er 50% kans dat er meer opbrengsten zijn dan de 250 kWh per Windtegoed. Indien het minder hard waait vullen wij de productie aan tot 250 kWh per Windtegoed.

Helaas vielen de opbrengsten dit jaar tegen en verwachten ook wij dat er moet worden aangevuld.

Ik hoop dat dit een aanvullend inzicht geeft.
Bekijk origineel

22 reacties

Badge +6
Hoi Johan,

De gegarandeerde opwek van een windtegoed wordt berekend per jaar, niet per dag. Er kunnen dus dagen zijn met weinig opwek en dagen met veel opwek. Zelf heb ik nog geen windtegoeden, maar volgens mij moet je er van uit kunnen gaan dat Qurrent de gegarandeerde 250 kWh per windtegoed waarmaakt op de jaarnota.

Bij een lage windkracht is het zelfs beter om de windmolen stil te zetten, omdat hij anders meer verbruikt dan hij opwekt! Dit gebeurt wanneer de windsnelheid lager is dan 3 meter per seconde (10 km/u, windkracht 2). Dat was het geval op 25 oktober. Voor jou maakt dit niets uit, je ontvangt per windtegoed altijd minimaal 250 kWh per jaar.

Er blijkt wel een probleem geweest te zijn met de registratie van de daadwerkelijke opwek. Zie ook deze en deze topics. Volgens Natalia van Qurrent is het probleem inmiddels al weer opgelost. Zie jij nu nog steeds zo'n dag met maar 0,29 kWh opwek terwijl het wel gewaaid heeft?
Inderdaad zie ik nu nog steeds dagen met verwaarloosbare opwek terwijl het zeker waaide. De dag met 0,29 kWh lag overigens ruim na 25-10 jl.
Met 15 windtegoeden verwacht ik toch zeker een behoorlijke opwek per dag dat het waait..
Badge +2
Neem aan dat het een garantie is, dus maak je geen zorgen...
Oh ja en de herfst komt er nu aan, dus hogere wind snelheden.
het is een garantie ja, maar ik zou graag weten hoe het zit, je hebt namelijk ook de garantie als er meer is opgewekt dat dat verrekend wordt....
Reputatie 5
Badge +14
Je hebt enigszins gelijk er is soms ge touw aan vast te knopen voor wat de opbrengst is p/d.
Aan de andere kant, zoals Zr40 ook al aangeeft, het windtegoed is gegarandeerd op 250 kWh p/j, dit wordt ook inderdaad verrekend op je totale verbruik p/j.
Het enige wat ik nu kan zeggen, voor afgelopen vrijdag 4 november ontving ik een bijschrijving van 0.20 kW voor 6 st. windtegoed.
Met 15 st. windtegoed zou je voor deze vrijdag dan +/- 0.50 kW moeten zijn bijgeschreven.
Bij windmolens maakt de windrichting natuurlijk ook uit. Als je windmolens op het oosten staan dan kan het heel hard uit het zuiden waaien maar heb je misschien amper rendement. (Ik ben een leek, maar dat lijkt me in elk geval een factor.)

Ik heb met 11 tegoeden ook dagen gehad van meer dan 40 KWH... Maar inderdaad, tot nu toe vallen oktober en november mij ook tegen. Maar heb geen enkele reden om aan te nemen dat er rare dingen aan de hand zijn.
Badge +6
De windrichting is gelukkig geen probleem voor de meeste windmolens, want ze kunnen zichzelf draaien naar de meest gunstige richting.
Reputatie 5
Badge +14
Niet vergeten moet worden dat op 100 meter hoogte vaak een andere wind waait dan de 10 meter waar de knmi stations mee rekenen en vervolgens extrapoleert naar 100 meter en vervolgens op een gemiddelde van 2200 vollast uren uitkomt. Alstom garandeert zelf, althans voor het type windmolen dat op het Hellegatsplein staat opgesteld een rendement van 3300 vollast uren op 100 meter. De molens op het Hellegatsplein zijn echter 90 meter hoog.
Je kan voor je zelf wel nagaan dat het extrapoleren van 10 meter naar 100 meter een grotere foutmarge geeft dan van 100 naar 90 meter.
Reputatie 5
Badge +14
Volgens mijn verwachting zal qurrent voor 2016 aardig moeten aanvullen op het windtegoed of het moet zo hard gaan waaien.
Een klein rekensommetje geeft onderstaand resultaat t.e.m. gister, in mijn situatie.

Badge
Om een aanvullend inzicht te geven in de wijze waarop de productiegegevens van het Windtegoed is vormgegeven.

Wij hebben een servicepartner die zorg draag voor de monitoring en onderhoud van de windmolens. Van hen ontvangen wij de productiedata van het windpark. Deze data delen wij door het totaal aantal windtegoeden en tonen wij, met een dag vertraging, in de app en mijn energie. Er zit geen filter tussen de data die wij ontvangen en de data die wij tonen.

Er zijn verschillende redenen waarom een windmolen stil kan staan. Een aantal voorbeelden:
• Er is niet genoeg wind om de molens te laten draaien (verreweg de meest voorkomende reden).
• Er kan sprake zijn van gepland onderhoud van de turbines
• Er kan sprake zijn van ongepland onderhoud van de turbines (er is iets mis met een onderdeel)
• Er kan sprake zijn van afschakelen van de turbines omdat ze anders de windopbrengst van de andere turbines verlagen en het totaal van het windpark verlagen.
• Het waait te hard voor de windmolens. De windmolens draaien uit de wind of schakelen uit.

Daarnaast kan het zijn dat er (tijdelijk) geen data in de app of mijn energie wordt getoond, vanwege het ontbreken van complete productiedata van het park. Zoals Zr40 aangeeft wat dit de afgelopen weken twee keer het geval. We hebben de monitoringsdata tot op heden altijd met terugwerkende kracht juist kunnen weergeven.

Verder is het van belang om te vermelden dat:
- 2016 tot dusver bekend staat als een matig wind-jaar
- Windsnelheden heel plaatselijk zijn. Het kan lijken dat het waait, maar doet het dat ook in Hellegatsplein op 90m hoogte?
- De windmolens hebben in het eerste jaar dat ze draaien relatief vaker stil gestaan in verband met opstart werkzaamheden.

Mocht de productie tegenvallen dan garandeert Qurrent op de energienota een productie 250 kWh per Windtegoed.

Ik hoop dat dit helderheid verschaft over de totstandkoming van productiegegevens.

Het is hopen op stormachtige maanden!
Badge +6

• Het waait te hard voor de windmolens. De windmolens draaien uit de wind of schakelen uit.

...

Nou, ik hoop niet te stormachtig want dan waait het te hard en schakelen ze weer uit! 😉
Reputatie 5
Badge +14

...

Nou, ik hoop niet te stormachtig want dan waait het te hard en schakelen ze weer uit! ;)
Anders zullen ze moeten aanvullen tot gegarandeerde 250 kWh per winddeel.

...

Nou, ik hoop niet te stormachtig want dan waait het te hard en schakelen ze weer uit! ;)
Anders zullen ze moeten aanvullen tot gegarandeerde 250 kWh per winddeel.

Dat klopt John! Wij zullen dan de resterende kWh aanvullen. Zo garanderen wij dat je minimaal 250 kWh opwekt per jaar.

Groetjes,
Lara
Reputatie 5
Badge +14
Dat bedoel ik dus zal een dure voor qurrent zijn, tms als het niet wat meer gaat waaien.
Het lijkt me verstandiger om er voor te zorgen dat de gegarandeerde opbrengst dichter in de buurt ligt van de gerealiseerde opbrengst.

Dit brengt de volgende voordelen met zich mee:
• Een beter gevoel bij de klanten; de kans om te scoren wordt groter;
• Meer klanten die windtegoeden kopen;
• Minder discussie over de opbrengst van de windtegoeden.

Het enige nadeel is dan mogelijk dat een windtegoed duurder moet worden.
Badge +2
Het is een aandeel in een windmolen, net als aandelen op de beurs onderhevig aan schommelingen.

En ze zijn veilig door de gegarendeerde opbrengst.

En dan zijn mensen weer bang dat ze niet meer krijgen...

Heb je met zonnepanelen een gegarendeerde opbrengst bij je stroomleverancier?
Badge +6
Veel leveranciers van zonnepanelen geven tegenwoordig een garantie over de minimaal te behalen opwek. Ze weten wat de verwachte opwek is per paneel, en geven een garantie die iets lager ligt om eventuele onzekerheden weg te nemen. In de praktijk wordt deze garantie zelden aangesproken.

Ik verwacht dat dit bij windtegoeden precies hetzelfde werkt. Qurrent weet wat de verwachte opwek is en garandeert een minimum opwek die lager is dan de verwachte opwek.

Het verschil met zonnepanelen is dat je zelf geen inzicht hebt in de verwachte opwek. Hoeveel kWh komt er naar verwachting uit een windmolen en over hoeveel windtegoeden wordt het verdeeld? Bij zonnepanelen is dat veel duidelijker. Daarom is de door Qurrent gegarandeerde minimale opwek belangrijk, want dan weet je toch zeker wat je minimaal opwekt.
Reputatie 5
Badge +14
Toch kan ik mij het gevoel wat bij een aantal speelt wel aanvoelen. Er ontbreekt enig inzicht in de berekening van opbrengst en verdeling, tenminste als ik het zo goed zeg. Bij zonnepanelen schaf je een product aan op basis van het gegeven dat 1 paneel x hoeveelheid kan opleveren het is vervolgens aan de leverancier om inzicht te geven wat dan de verwachte opbrengst zal zijn (aantal x zonkracht en ligging) over 1 jaar.
Badge
Gezien het tegenvallende windjaar begrijpen wij de reacties.
Om een toelichting te geven op de berekening van de (meer)opbrengsten van het Windtgegoed:

Bij de ontwikkeling van een nieuwe windpark wordt door een onafhankelijke partij een nauwkeurig windrapport opgesteld. Dit rapport wordt bijvoorbeeld door de bank gebruikt om een investering in het windmolenpark te beoordelen. In dit rapport staat omschrijven welke kans er is op bepaalde opbrengsten (in kWh). Het totaal aan Windtegoeden is op basis van de ‘p50 waarde’ uit dit rapport vastgesteld. Daarmee is er 50% kans dat er meer opbrengsten zijn dan de 250 kWh per Windtegoed. Indien het minder hard waait vullen wij de productie aan tot 250 kWh per Windtegoed.

Helaas vielen de opbrengsten dit jaar tegen en verwachten ook wij dat er moet worden aangevuld.

Ik hoop dat dit een aanvullend inzicht geeft.
Reputatie 5
Badge +14
Het is het eerste jaar en je start vanuit niets dus !!!
Badge +1
Dat bedoel ik dus zal een dure voor qurrent zijn, tms als het niet wat meer gaat waaien.

een windmolen heet een rendement van 6%, dit komt door SDE subsidie.
Qurrent leden betalen 55 euro voor een windtegoed en hebben daar maximaal 2% rendement op. Qurrent heeft 4% marge, maak je maar geen zorgen het kost ze niks, het levert iets minder op.
Badge +5
De volgende ledenvergadering wordt bij de windturbine georganiseerd waarbij we allemaal bruinebonen soep krijgen.
Wind genoeg, probleem opgelost. 😉

Reageer