Sticky

Komt de volgende Buurtmolen in jouw buurt?

Badge

Vandaag werd het nieuwe initiatief de Buurtmolen gepresenteerd.

De eerste Buurtmolen staat gepland voor Friesland in het dorp Herbaijum, tussen Harlingen en Franeker. Het idee is om in heel Nederland nog tientallen van deze buurtmolens te realiseren.

Weet jij een locatie?
Wil je ook een Buurtmolen die de hele buurt van voordelige stroom gaat voorzien? We zijn altijd op zoek naar nieuwe locaties. Heb je tips en suggesties? We ontvangen ze graag via de website!

Twijfel je of jouw locatie geschikt is of heb je andere vragen? Laat het in een reactie in dit topic weten.

8 reacties

Reputatie 3
Badge +6
De vraag in dit topic "Komt de volgende Buurtmolen in jouw buurt?", dan denk ik als het net zoveel gesodemieter geeft als de al bestaande windmolens bij het Hellegatsplein, zet ze dan maar liever in een andere provincie maar niet hier.....de verrekening van de windtegoeden van de vier bestaande windmolens hebben jullie zeker nog niet op orde, laat staan dat er nog meer bij komen .......
en...moeten wij straks gedeelten opbrengst inleveren omdat het in Friesland wat minder wind staat, of hoe gaan jullie dat weer in het vat gieten ?
Brrrrr....
Reputatie 5
Badge +13
Hoi H.J.Ploeg, je hoeft je geen zorgen te maken dat de Buurtmolen invloed heeft op de Windtegoeden!

De Buurtmolen is heel ander soort initatief dan Windtegoed. Met de stroom van de Buurtmolen proviteren de omwonenden via een postcoderoosregeling. Huishoudens die stroom afnemen zijn automatisch mede-eigenaar, zonder geld in te leggen. En omdat je als deelnemer vrijgesteld bent van energiebelasting profiteer je van de goedkoopste stroom van Nederland. De goedkope tarieven staan in je contract, zodat je precies weet wat je stroom kost.

Alle opwek van de windmolens in Hellegatsplein blijft volledig voor de Windtegoeden. Met de verrekening van de Windtegoeden zijn geen problemen, wat je denk ik bedoelt is de onjuist getoonde data in Mijn Energie. Deze klopte niet met de werkelijk opwek, waardoor dit onlangs is rechtgezet.

Ik hoop dat ik het verschil met de Buurtmolen voldoende heb uitgelegd.
Groetjes, Tanja
Reputatie 3
Badge +6
Inderdaad Tanja, dat begrijp ik wel, maar ik ben wel benieuwd wanneer de volgende keer is dat plotseling onze opbrengst windtegoeden weer negatief word bijgesteld, de opbrengst van een windtegoed is niet zoveel, (begrijpelijk) , maar als je de opbrengst dan ook nog zomaar ineens gereduceerd ziet worden met de nodige procenten gaan je de haren wel even overeind staan,......maar ze liggen momenteel weer redelijk plat !!:)
Wanneer dit soort zaken onverhoopt nog eens aan de orde zijn, is het dan niet verstandiger om (b.v via een app-bericht) iedereen van te voren op de hoogte te brengen ? niet vergeten denk ik dat iedereen deze windtegoeden als eigendom beschouwd, en als ze bij de bank zonder jou er van op de hoogte te brengen zomaar 30% van je geld in mindering zouden brengen, denk ik dat je vandaag nog bij de bank op de stoep zou staan toch?
Hoop dat ik duidelijk ben en dat alles eens op orde komt bij kurrend !

Groet Harry
Reputatie 5
Badge +13
Ik begrijp je reactie zeker, Harry. Duidelijkheid over de opbrengsten van de windtegoeden is enorm belangrijk. Het is naast een investering in het millieu natuurlijk ook een van je portomonee. We zijn nu aan het kijken hoe we nog transparanter en proactiever kunnen zijn als er iets wijzigt. We hadden nu de melding in Mijn Energie en de app gedaan, maar ik ga je app/sms suggestie meteen doorgeven. Daarnaast zijn we nu druk bezig om een uitgebreider rapport van Outsmart (de partij die ons windpark beheert) te regelen, maar vooral om het systeem zo te stabiliseren dat er geen foutieve waarden meer in de app en ME terecht kunnen komen.

Groetjes, Tanja
Badge
Wat mij betreft mogen alle op land staande windmolens worden afgebroken en achter de horizon op zee worden gezet.
Daar heeft bijna niemand er last van, ontsieren ze het landschap niet, keert de rust terug en maaien ze geen massa's vogels uit de lucht.
Ik ben zeker vóór groene energie, maar besteed al dat geld dan liever aan zonnepanelen!
Verplicht bijvoorbeeld vanaf 2018 alle tussen het ZW en ZO gerichte daken van nieuwbouw zonnepanelen te installeren, en geef eigenaren van bestaande bouw de rest van de subsidie om hetzelfde te doen.
Ik heb ook nog wel een stukje dak over!
In tegenstelling tot op land, waait het op zee bijna altijd, ook 's-nachts.

Ik weet wel dat Qurrent zo'n verplichting niet kan opleggen, maar kan misschien wél bij de beleidsmakers informeren of ze daar ooit aan zo iets simpels gedacht hebben.
Dat maakt Nederland namelijk niet alleen het gewenste groen, maar ook een stuk fraaier.

Schrijnend voorbeeld van wat overheden fraai vinden?
Als ik door ziekte een half jaar niet in staat ben mijn heg langs de openbare ruimte te snoeien, staat er geheid een ambtenaar van de gemeente/schoonheidscommissie met een "kennisgeving" op de stoep. :@
Als echter een instantie via diezelfde gemeente voor veel geld een vergunning krijgt om een windmolen(park) tegenover mijn achtertuin te plaatsen en mijn uitzicht levenslang te verpesten .... moet ik daar "mee leren leven". :?
Zeg nou zelf, die dingen zijn toch geen gezicht.
Hoi CO2hater,

Helaas vallen windmolens niet bij iedereen in de smaak. Zonnepanelen ogen meestal ook veel mooier en zijn wat minder intrusief, maar als we Nederland zo snel mogelijk willen vergroenen, kunnen we dat niet alleen met zonne-energie. We kunnen al helemaal niet al bestaande windmolens met de grond gelijk maken, want dat helpt ons alleen achteruit.

Met ons project de Buurtmolen merkten we wel dat mensen de windmolens ineens een stuk minder lelijk beginnen te vinden als ze weten dat hun stroom daarvan afkomstig is, en ook nog eens voor het goedkoopste tarief van het land geleverd wordt. (Dit kan alleen als de molens op het land staan met een postcoderoos-regeling)
Windmolens op zee - dat is natuurlijk een erg mooie tussenweg. Op dit moment hebben wij zelf geen projecten op water, maar wie weet in de toekomst! En trouwens, het ziet er vrij indrukwekkend uit (vond ik toen ik het laatst vanuit het vliegtuig zag :)):

Groeten,

Natalia
Reputatie 3
Badge +10
Hoi co2hater,
Ben het wel redelijk met je eens, overheid zou eerst eens moeten starten op alle overheids gebouwen zonnepanelen te plaatsen, om te proberen co2 neutraal hun gebouwen te maken,. Misschien meer of betere subsidie regeling maken, kijk naar onze oosterburen duitsland bij voorbeeld daar liggen daken van boerderijen helemaal vol, ik weet niet welke regeling zij hebben, maar is een goede start dat zij daar eens van af kijken, wat wel zo is dat het vermogen wat een windmolen leverd wel meer is dan wat zonnepanelen. Vond ze ook niet mooi maar tegen houden is lastig denk ik.
Ik heb eerlijkwaar echt geen problemen met windmolens, kijk uit op 7 stuks, vind het geweldige uitvindingen. Mooi initiatief zo'n buutmolen maar veel verzet denk ik.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen