Vraag

Korting als gevolg van windtegoeden

• 24 december 2018
  • 3 reacties
  • 137 keer bekeken

In september heb ik windtegoeden aangeschaft. Omdat ik er 9 aanschafte kreeg ik er een bij en bij het verlengen van het contract zou ik er nog een krijgen. Dat is dus 11 in totaal. Volgens het overzicht heb ik er echter geen 11 maar 10. Hoe zit dat?
Verder zouden die windtegoeden betekenen dat ik korting zou krijgen. Echter heb ik nu bericht gehad dat het termijnbedrag verhoogd is en dat hogere bedrag is ook inmiddels afgeschreven. Kan iemand mij dat uitleggen?

3 reacties

Badge
Wim,

Voor Wind tegoed geld er geen saldering en daarom is het eigenlijk helemaal niet interessant..Je verdient over 5 jaar misschien 25 euro per wind tegoed met de investering als er voldoende wind is. bij 10 a 11 wind tegoed kan je per jaar zo'n 50 euro van de eind afrekening aftrekken. De correcties ivm. extra belastingen moet je gewoon betalen.
Reputatie 4
Badge +12
@ChrisL , @WimHuisman

Zo erg was het niet. De afgelopen jaren verdiende je met een windtegoed van € 50 , een gegarandeerde opbrengst van 250kWh, een kale stroomprijs van € 0,04 en een looptijd van 5 jaar je investering precies terug. Een windtegoed leverde de afgelopen jaren € 10 per jaar op.

Echter is de kale stroomprijs het afgelopen jaar flink gestegen. In nieuwe contracten moet dat tot uiting komen. Voor mensen met windtegoeden pakt dat goed uit. De opbrengst van de windtegoeden volgt de prijs die je moet betalen voor afgenomen stroom terwijl de belasting daarop daalt.

Maar helaas gaat ook de prijs van aardgas komend jaar omhoog en daalt de belastingsvrijstelling. Dus zelfs als je meer verdient op je windtegoeden, gaat het maandbedrag toch omhoog.

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +6
Hoi @WimHuisman,

Frans geeft een goede uitleg hoe het werkt. Voor de volledigheid hieronder ook nog een uitleg over windtegoed

Met Windtegoed koop je voor 5 jaar een deel van de opbrengsten van een windmolen uit ons windpark. Met jouw deel van de windmolen wek je het hele jaar door groene stroom op. De stroom die je met jouw deel opwekt, bouw je op in een tegoed. Dat is je Windtegoed. Aan het einde van het jaar brengen we de hoeveelheid stroom die je hebt opgebouwd in je Windtegoed, in mindering op je energierekening. Wij garanderen dat je in ieder geval 250 kWh opwekt. Mocht het minder zijn, dan vullen we je tegoed zelf op tot en met 250 kWh. Wek je meer op, dan waait de wind alleen maar meer in jouw voordeel. De opgewekte kWh's worden tegen het kale leveringstarief vergoed dit kan per klant verschillen. Dit komt neer op €10-20 per jaar per windtegoed afhankelijk van je tarieven en het aantal opgewekte kWh's.

Verder heb je meegedaan aan onze windtegoed actie, hierbij had je 9 besteld en heb je er 1 gratis bijgekregen. Hiermee kom je op een totaal van 10 windtegoeden. Bij je contract verlenging heb je ook nog eens 2 windtegoeden cadeau gekregen, maar die gaan pas 28-12-2018 in. Je totaal komt daarmee op 12 windtegoeden.

Tot slot kan het dus inderdaad zijn dat je termijnbedrag omhoog is gegaan. Dit komt niet alleen door bovengenoemde redenen, maar ook omdat als we je welkomskorting niet meenemen had je moeten bijbetalen. Dit proberen we altijd te voorkomen. Mede daarom is ook je termijnbedrag verhoogd. Windtegoeden worden overigens niet meegenomen in de berekening van het termijnbedrag.

Groet,

Fokke

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen