Vraag

Mijn windtegoeden wekken samen meer op dan ik aan stroom verbruik. Is dit een probleem?

• 19 april 2018
  • 1 reactie
  • 130 keer bekeken

Badge +2
Voor ik vorig jaar jaar flink aan het besparen sloeg heb ik een drietal extra windtegoeden aangeschaft om zo ervoor te zorgen dat mijn volledige verbruik wordt 'gedekt' door mijn zonnepanelen en de windtegoeden. Ik heb er in totaal 5.

De langste dagen moeten nog komen maar ik heb zo het vermoeden dat rond mijn jaarrekening (midden september) mijn verbruik (door het salderen) veel lager zal zijn dan de vijf windtegoeden (ik weet dat het ook best een maand bewolkt kan zijn :-)). Kortom, ik heb iets te optimistisch ingeslagen.

Ik verbruikte toen ik nog niet spaarde zo rond de 3300kWh per jaar
De meter staat nu op 550 (en loopt steeds verder 'terug')
In mijn energie staat dat ik nu 145% van het verbruik zelf opgewekt heb

Wat kan ik nu het beste doen?

1 reactie

Reputatie 3
Badge +9
Hey @HilbertMichel

Geen paniek, de vergoeding voor de opwek van al je vijf windtegoeden wordt gewoon meegenomen op en verrekend met je jaarnota.
De opwek van je windtegoeden wordt, in tegenstelling tot de opwek van je zonnepanelen, niet gesaldeerd. In plaats daarvan wordt de opwek van je windtegoeden vermenigvuldigd met het kale leveringstarief voor stroom.
De uitkomst van deze som is het bedrag wat verrekend zal worden met je jaarnota.
Dat het in jouw geval uitkomt boven je eigen verbruik is in dit geval geen probleem omdat je hebt geïnvesteerd in zonnepanelen.

Groeten,
Julian

Reageer